Kokemuksia optima ym.hyytelöakuista???
- Daimler
- Mersumies
- Viestit: 616
- Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
- Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala
Kokemuksia optima ym.hyytelöakuista???
Akun vaihto on ajankohtainen ja etenkin tuon webaston takia olen ajatellut hyytelöakkua,mites hinnat,taitavat olla kalliita? Ja onkos tuo optima ainoa merkki vai onko niitä muitakin??
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Jonkinlaisia kokemuksia on.
Exiden lyijyhyytelöstä ei ainakaan jäänyt mitenkään positiivinen maku. Akku nimittäin hyytyi parissa vuodessa ihan rapakuntoon.
Optimasta taas on kahdenlaisia kokemuksia, kummatkin punakantisesta. En muista kuinka monta vuotta tuossa ex-w115:ssa oli optima kiinni ennen tuota kolaria. Kolarissa koko akun kuori halkesikin, mutta ei kuitenkaan ihan kannen varassa sisuskalut roikkuneet.
Isukki ajeli tuolla vielä halkeamisenkin jälkeen muutaman vuoden ja hyvin väänti 300D:n käyntiin.
Kun edellinen Optima kuitenkin lopulta kuukahti, isä hankki toisen. Tämän uuden kestävyys ei jostain syystä koskaan ollut samaa luokkaa kuin vanhemman, eikä se ehtinyt kovin pitkäikäiseksikään. Olisiko ollut yksilövika, koska edellinen oli niin hyvä ja kaikki Optimaa ovat kuuluneet kehuvan?
Niin, tuon Optiman rakenne on vissiin muista poikkeava. "Ne jutut"
(blondi) siellä akun sisällä on kierretty rullille.
Exiden lyijyhyytelöstä ei ainakaan jäänyt mitenkään positiivinen maku. Akku nimittäin hyytyi parissa vuodessa ihan rapakuntoon.
Optimasta taas on kahdenlaisia kokemuksia, kummatkin punakantisesta. En muista kuinka monta vuotta tuossa ex-w115:ssa oli optima kiinni ennen tuota kolaria. Kolarissa koko akun kuori halkesikin, mutta ei kuitenkaan ihan kannen varassa sisuskalut roikkuneet.

Kun edellinen Optima kuitenkin lopulta kuukahti, isä hankki toisen. Tämän uuden kestävyys ei jostain syystä koskaan ollut samaa luokkaa kuin vanhemman, eikä se ehtinyt kovin pitkäikäiseksikään. Olisiko ollut yksilövika, koska edellinen oli niin hyvä ja kaikki Optimaa ovat kuuluneet kehuvan?
Niin, tuon Optiman rakenne on vissiin muista poikkeava. "Ne jutut"

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
No nykyään näin päin. Ovat varmaan heikentäneet kustannussyistä tuota Optiman laatua sen jälkeen kun sille on ensin tullut legendan maine. Exide voi vaikka ollakin nykyään ihan hyvä. Tuo tieto on ehkä neljä tai viisi vuotta sitten ostetun Exiden peruja.fidldee kirjoitti:On muuten uusimmassa TekniikanMaailmassa akku testi. Exiden huoltovapaa taisi muuten voittaa. Optima ei oikein vakuuttanut ja kun hintaakin parituhatta mummoa
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Voipi olla noin yleensäkkin ottaen laatueroja valmistuserissäkin
Ottiatuota, testin akut oli valmistettu esim. : Exide=puola, Trane=Thaimaa,Fiamm=Italia,Biltema=Etelä-Korea,Varta=Espanja,Optima=USA,SALAMA=Tsekinmaa:shock:
jne.Taitavat myös akkujenkin tekijät teettää missä halvimmalla voivat... Ainoat Akut akut testissä (n.75Ah),missä neste on imeytetty lasimattoon oli Keltainen Otima (350€) ja Hoppecke (190€) . Tämän kyseisen vertailun "voittaja" oli siisExide Ultra 47600(81.50)Hmmm...


" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
W124 230kat-88
Exide on kyllä mulla ollut ainakin paras akku, ja suht edullinenkin.....mikähän mulla tossa oli, tais olla 90amp. Niissä on tuo tarkistussilmä jota muuten on kiva seurailla, 30 pakkasilla oli aina vähän puolitehoisena mutta taas loistaa vihreyttään.
Ja toi mersuun sattuva 90 patteri maksoi muistaakseni 83€.
Edellinen omistaja oli käyttänyt vartaa, ja niitä oli vaihdeltu tasan 2,5vuoden väleillä......Eeperi vie tietysti osansa akun iästä.
Ja toi mersuun sattuva 90 patteri maksoi muistaakseni 83€.
Edellinen omistaja oli käyttänyt vartaa, ja niitä oli vaihdeltu tasan 2,5vuoden väleillä......Eeperi vie tietysti osansa akun iästä.
Re: Kokemuksia optima ym.hyytelöakuista???
Itse en ole pystynyt motivoimaan itselleni sijoittamista optimaan tavallisessa käyttössä. Mielestäni optiman etu on pikemminkin se että se kestää tajuttomasti ryökytystä kuin että sen käynnistysominaisuudet ovat hyvät.Daimler kirjoitti:Akun vaihto on ajankohtainen ja etenkin tuon webaston takia olen ajatellut hyytelöakkua,mites hinnat,taitavat olla kalliita? Ja onkos tuo optima ainoa merkki vai onko niitä muitakin??
Tavallisesta akusta ajan myötä noi painavat lyijylevyt murtavat navat irti valetusta muovista sillä seurauksella että navan juuresta alkaa tihkumaan vetykaasua ladattaessa. Tämä aiheuttaa nopeasti sen että kertyy valkoista oxidia tuohon napojen ympärille.
Tyypilliset käyttökohteet joissa noista on mielestäni oikeaa hyötyä on ralliautot ja muut johdannaiset sekä eriliaiset urheiluveneet joissa tavalliset akut ovat tuskallisen lyhytikäisiä kovan fyysisen ryökytyksen takia.
Mutta katukäyttöön tuollainen tavallinen exide tms. laatuakku jossa sisuskalut on tukevasti paikallaan kestää ihan tarpeeksi hyvin.
Biltemat ja muut tuntuvat pärjäävän ihan hyvin testeissä mutta kun tuo fyysinen kestävyys (lyijylevyt eivät ole tarpeeksi hyvin tuettuja akun sisällä) on vähän niin ja näin niin niistä tulee ennenaikaisesti tuollaisia oxidihötöpommeja.
Tämä on muuten asia jota ei missään TM:än testissäkään enää testata. (siis se että onko akku tukevarakenteinen).
terv. Tero
Re: Kokemuksia optima ym.hyytelöakuista???
Eikös se kehitettykin jenkeissä poliisi- yms. käyttöön? Kestää vaikka ampumista, kunhan kansi pitää paketin jotenkin kasassa?tero kirjoitti:Mielestäni optiman etu on pikemminkin se että se kestää tajuttomasti ryökytystä kuin että sen käynnistysominaisuudet ovat hyvät.

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: Kokemuksia optima ym.hyytelöakuista???
Tiedä häntä ampumisesta, mutta joo - periaatteessa voi saada osittaisia vaurioita ja silti luovuttaa virtaa kohtalaisella menestyksellä.saul kirjoitti:Eikös se kehitettykin jenkeissä poliisi- yms. käyttöön? Kestää vaikka ampumista, kunhan kansi pitää paketin jotenkin kasassa?tero kirjoitti:Mielestäni optiman etu on pikemminkin se että se kestää tajuttomasti ryökytystä kuin että sen käynnistysominaisuudet ovat hyvät.
Lyijyakku kun lorahtaa tyhjäksi niin samaa matkaa meni koko varaus.
,Tero
Eikös se ollut myös näin että "rulla" Optimat voidaan purkaa tyhjiin ilman että se vaurioituu ilman latausta?Vaikuttaisi hyvältä "retkiakulta"
kun ei tarvitse huolestua välittömästä lataamis tarpeesta.Ainakin hyytelö-akut tarvitsisivat lataamiseensa mieluiten elektronisen laturin vaurioiden välttämiseksi 


" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
W124 230kat-88
Optimaa taitaa olla useampaa tyyppiä. Keltakantinen on se tyhjiin purettava ja punakantinen käynnistysakku, joka antaa paljon virtaa käynnistyksessä. Mutua huonosta ulkomuistista...fidldee kirjoitti:Eikös se ollut myös näin että "rulla" Optimat voidaan purkaa tyhjiin ilman että se vaurioituu ilman latausta?Vaikuttaisi hyvältä "retkiakulta"kun ei tarvitse huolestua välittömästä lataamis tarpeesta.Ainakin hyytelö-akut tarvitsisivat lataamiseensa mieluiten elektronisen laturin vaurioiden välttämiseksi
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
mulla on nyt kontissa Optiman Yellow top
se on jo pari vuotta vanha ja ei oo ollu ungelmia
ja toisena akkuna kontissa Exiden deep cycle akku ja sekin tuntuu toimivan (kaynnistys akkuna samanlainen)
laturi varmaan pitäs vaihtaa isompaan
nyt laturi on vakio 90 vain 95 A taitaa olla
eikös diisseleissä oo isompi laturi (115A)?
käykö semoinen suoraan paikalleen
se on jo pari vuotta vanha ja ei oo ollu ungelmia
ja toisena akkuna kontissa Exiden deep cycle akku ja sekin tuntuu toimivan (kaynnistys akkuna samanlainen)
laturi varmaan pitäs vaihtaa isompaan
nyt laturi on vakio 90 vain 95 A taitaa olla
eikös diisseleissä oo isompi laturi (115A)?
käykö semoinen suoraan paikalleen
[url=http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/arzi/arzi.html]M-B 300CEA-24v-90[/url]
Eikös tuo 95:nen ole suurin mitä saa, 75:nen tai 80:nen noissa yleensä on, ja vahvempi erikseen tilattu laturi on 95 Ah.arzi kirjoitti:mulla on nyt kontissa Optiman Yellow top
se on jo pari vuotta vanha ja ei oo ollu ungelmia
ja toisena akkuna kontissa Exiden deep cycle akku ja sekin tuntuu toimivan (kaynnistys akkuna samanlainen)
laturi varmaan pitäs vaihtaa isompaan
nyt laturi on vakio 90 vain 95 A taitaa olla
eikös diisseleissä oo isompi laturi (115A)?
käykö semoinen suoraan paikalleen
eipä ole vielä optiman red topin voittanutta... nimittäin ton mun jenkin startti nappaa vissiin sen verran virtaa että neste akut ei kestä... joku viisaampi sano et jos startti ottaa enemmän virtaa kuin mitä akku pystyy luovuttamaan niin akun kennot tahtoo vääntyillä ja menee sit ajan kans oikosulkuun... tiedä häntä saattaa olla peräänkin koska neste akut ei ole kestäneet desotossa... akkuja on menny pahimmillaan 2kipaletta kesässä!!! (100Ah) Laturikin on ihan nykyaikainen boschin 65A. vaihdoimpa sitten optiman red toppiin ja on kestänyt jo kolmatta vuotta... sen käynnistys virta on huomattavasti suurempi kuin näissä "tusina" exidessä, ja salama, jne, jne, akuissa... startin piuhat vaan lämpenee jos ei heti syty... 
