leveät renkaat
leveät renkaat
mulla on 300ce:ssä 17"alut joissa on 215/50 kumit ja tuntuis että auto on aika pirullinen ajaa tiellä.Auto ei mene niinkuin pitäisi.Kumit on huonot ,voisko vaikuttaa niin paljon ,vetelee vähän minne sattuu.Pitääkö auto nelipyöräsuunnata jos käyttää leveitä kumeja :Autossa on madallussarja.En tiedä minkä merkkinen.
Melko iso profiili 17" vanteelle tuo 50. Varsinkin jos madallettu. Vanteiden ET vaikuttaa myös aika reilusti siihen, kuinka uraherkkä jne.
Itellä on muistaakseni edessä 215 ja takana 225, ja mielestäni ei yhtään liian leveät kumit. Aikasemmin oli 235 takana ja olihan se vähän huonompi ajaa kuin nykyinen. Ero oli tosin mitalla mitattuna 3cm leveydessä. Huikeita eroja eri rengasvalmistajilla noissa leveyksissa.
Itellä on muistaakseni edessä 215 ja takana 225, ja mielestäni ei yhtään liian leveät kumit. Aikasemmin oli 235 takana ja olihan se vähän huonompi ajaa kuin nykyinen. Ero oli tosin mitalla mitattuna 3cm leveydessä. Huikeita eroja eri rengasvalmistajilla noissa leveyksissa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Ero on suuri jo pelkästään vakiorenkailla!
Itselläni oli SECissä aluksi mukana tulleet lähes sileät kumit, jotka suorastaan riuhtoivat joka suuntaan pienessäkin urassa. Mutta kun ostin siihen uudet Goodyearit, jotka on ihan rekisteriotteen mukaisessa kokoluokassa, niin ajettavuus muuttui täysin.
Nyt kulkee kuin juna, suoraan ja lujaa.......
Itselläni oli SECissä aluksi mukana tulleet lähes sileät kumit, jotka suorastaan riuhtoivat joka suuntaan pienessäkin urassa. Mutta kun ostin siihen uudet Goodyearit, jotka on ihan rekisteriotteen mukaisessa kokoluokassa, niin ajettavuus muuttui täysin.

Nyt kulkee kuin juna, suoraan ja lujaa.......

420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Mikäs oli mukana tulleiden renkaiden koko.Juselius kirjoitti:Ero on suuri jo pelkästään vakiorenkailla!
Itselläni oli SECissä aluksi mukana tulleet lähes sileät kumit, jotka suorastaan riuhtoivat joka suuntaan pienessäkin urassa. Mutta kun ostin siihen uudet Goodyearit, jotka on ihan rekisteriotteen mukaisessa kokoluokassa, niin ajettavuus muuttui täysin.![]()
Nyt kulkee kuin juna, suoraan ja lujaa.......
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
timo230e kirjoitti:Mikäs oli mukana tulleiden renkaiden koko.
Tais olla ihan rekisteriotteen mukainen, 215/65/15, mutta merkkiä en muista, olivat alla n.kuukauden. Edellinen omistaja ei ollu tuunaaja, tykkäs ajella ihan vakkaripelillä.

420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
No mulla oli talvipyörinä alla Mersun alkuperäiset 15" aluvanteet ja niillä päällä Nokian Hakkapeliitta Q -kitkarenkaat kokoa 195/65/15 ja ajettavuus ei siitä kyllä enää paljon parane. Hiljasta on ku huopatossutehtaassa, ottaa töyssyt vastaan hyvin, mun makuuni vähän turhan pehmeesti, mutta toiset siitä kyllä pitääkin. Eikä ne kauheesti myöhästelly mutkissa ne renkaat.
Nyt kesärenkaat alla, rengasmelu lisääntyi selvästi, ja auto myös vähän vetelee puolelta toiselle. Välillä kulkee suoraan ku juna. Mutkissa ei kallistu läheskään niin paljon, vaan menee sinne mihin ohjaa.
Nyt kesärenkaat alla, rengasmelu lisääntyi selvästi, ja auto myös vähän vetelee puolelta toiselle. Välillä kulkee suoraan ku juna. Mutkissa ei kallistu läheskään niin paljon, vaan menee sinne mihin ohjaa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
- kuumint_h0ttii
- Vakiokalustoa
- Viestit: 118
- Liittynyt: To 20.10.2005 00:22
- Paikkakunta: kokkola
- Viesti:
Nyt mä ymmärsin. Edelliset oli siis olleet samankokoiset mutta uraherkät. Rengas merkeissä on siis eroja.Juselius kirjoitti:timo230e kirjoitti:Mikäs oli mukana tulleiden renkaiden koko.
Tais olla ihan rekisteriotteen mukainen, 215/65/15, mutta merkkiä en muista, olivat alla n.kuukauden. Edellinen omistaja ei ollu tuunaaja, tykkäs ajella ihan vakkaripelillä.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Mullakin oli talvirenkaat nuo 195/65R15 kitkat. Olihan ne hiljaiset ja mukavat ajella! ...mutta oli ne toisaalta veltot ja pehmeät etenkin kuiville teille...
Nyt on kesärenkaina 18" edessä 225/40 (vanne 8" leveä) ja takana 255/35 (vanne 9" leveä)... Menee suoraan! Ei vetele ja yllättävänkin hiljaiset, odotin paljon pahempaa. Joissakin tilanteissa huomaa miten alusta ei ole tehty tuollaisille renkaille, niin alusta tavallaan antaa periksi. Iskarit onkin vähän heikot, joten eiköhän tuokin korjaannu kun ne vaihdetaan Bilsteinin Sprintteihin.
Mukavuus siis kyllä kärsi kun vaihtoi kesärenkaat alle, mutta onhan ihan erilailla tukeva, eikä kaikki pienet kolot tai kivet silti iske suoraan persuuksiin.
Nyt on kesärenkaina 18" edessä 225/40 (vanne 8" leveä) ja takana 255/35 (vanne 9" leveä)... Menee suoraan! Ei vetele ja yllättävänkin hiljaiset, odotin paljon pahempaa. Joissakin tilanteissa huomaa miten alusta ei ole tehty tuollaisille renkaille, niin alusta tavallaan antaa periksi. Iskarit onkin vähän heikot, joten eiköhän tuokin korjaannu kun ne vaihdetaan Bilsteinin Sprintteihin.
Mukavuus siis kyllä kärsi kun vaihtoi kesärenkaat alle, mutta onhan ihan erilailla tukeva, eikä kaikki pienet kolot tai kivet silti iske suoraan persuuksiin.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Joo, ei siellä välttämättä mitään vikaa ole aurauskulmissa, mutta kyllähän nekin välillä hyvä on käydä tarkistamassa.
Itellä ollut aina orggis kokoluokan renkaat alla (195 65 15)ja meno ollut mukavaa, nyt sitte laitoin 17" vanteet ja uudet renkaat 225 45 alle ja voi v'''u ku vetelee urissa, jos tie on hyvä niin ei moittimista. Eli kyllä se tienkin kunnosta kiinni on miten matka taittuu.
Niin ja kulmat ja alapallot on itsellä OK kunnossa.
Itellä ollut aina orggis kokoluokan renkaat alla (195 65 15)ja meno ollut mukavaa, nyt sitte laitoin 17" vanteet ja uudet renkaat 225 45 alle ja voi v'''u ku vetelee urissa, jos tie on hyvä niin ei moittimista. Eli kyllä se tienkin kunnosta kiinni on miten matka taittuu.
Niin ja kulmat ja alapallot on itsellä OK kunnossa.
__________________
W202 C180 vm95 aut Bensa
W202 C180 vm95 aut Bensa
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 351
- Liittynyt: To 22.09.2005 20:47
Sama ku mulla ja on hyvät ajella. Sanoit, että sulla madallussarja.. Käy hyvä mies ihmeessä tarkistuttamassa aurauskulmat. Muuttuvat aina kun lyödään madallussarja alle. Ja eipähän renkaatkaan kulu huonoksi heti uutuuttaan, kun käy säätämässä kulmat kohilleen.Timo67 kirjoitti:Oukei kyllä minäkin ostopäätöksen tein ,näkökulma vaikutti .....225/45*17 et silleen.Jospa olis hyvät tiet missä ajella.
MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
kuten ed. kandee unohtaa ne supervanteet jos autolla meinaa ajaa
Todellisuudessa perseestä tuommoset yli 16" vanteet Suomen tiellä. Voivat olla fäntsyn näköiset mutta toimivat onnettomasti.

ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Meet auton alle ja katsot siihen pyörien väliin että kummasta päästä se polkupyörän pumpun näköinen laitos helpommin irtoaa. Irroitat sitten sen siitä päästä ja pumppaat edestakaisin. Pitää löytyä vastusta ja ei saa joustaa yhtään edestakaisin suunnassa (päässyt öljyt karkuun ja ilmaa tilalle).Timo67 kirjoitti:elikkä ei vielä kannattaisi luopua niistä hyvännäkoisistä 17" :sta ,en vielä haluaisi laittaa alle niitä tavisaluja.Kuinka saan selville sen ohjausvaimentajan viallisuuden?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Jes jopa auto rauhoittui kun löysin väljyyttä simpukasta lähtevästä tangosta.Korjaamolla kiristivät samalla ku sain seokset kohdalleen ja tyhjäkäynti normalisoitu..mutta kumit vaihtuu vasta ens viikolla eikä 4 pyöräsuuntaukseen saa aikoja nyt rengassesongin aikaan heti täällä mut nekin suunnataan hetipikimmin..nyt alkaa jo coupe olla ihan ajettava..popit pitää laittaa myös kuntoon ,kattelin että on aika ahdasta piippuhyllyllä kun siellä on vaan kaljapullon pohjankokoiset ämyrit..raivaten tilaa..... 

MB190E (myynnissä) ja 300CE ja kaikki tietty mustia
Niin, minulla sekisssä edessä 245/40-18 ja takana 263/35-18 Bridgestonet ilman ongelmia enkä todellakaan voisi enää kuvitella ajavani 15 -16" nakeilla jotka on koko ajan kaatumassa alle ja antavat kelvottoman ohjausvasteen. Ensin veteli aivan hirveästi mutta kun sääti ohjausvaihteen kohdalleen niin loppui.
Sama juttu toisessa - joskin erimerkkisessä - autossani jossa 265/35-18 Nokian NRY joka kulmassa - eikä vetele ja totta vieköön näyttää hyvältä!
Sama juttu toisessa - joskin erimerkkisessä - autossani jossa 265/35-18 Nokian NRY joka kulmassa - eikä vetele ja totta vieköön näyttää hyvältä!
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
www.hakalaperformance.fi
-89 560 SEC
-93 BMW 740i V8 Shadow Line
-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws
www.hakalaperformance.fi
-89 560 SEC
-93 BMW 740i V8 Shadow Line
-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws
ensiksi vaikuttaa jos renkaat on lisut, kannattaa ostaa uudet niin varmaan paranee, leveellä renkaalla on kokemuksen perusteella se ominaisuus että kuluneena hakee nin pirukseeen mutta jos pintaa hyvin niin hyvät, itsellä edessä 235 8" leveillä ja takana 265 10" leveillä ja ihan ok. ohjaus iskari ei vaikuta hirmusti ajettavuuteen, mitänyt alkaa kolaamaan jos ajaa mutkaan ja on kuoppia, sillai. 
