Aurauskulman säätö
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
Aurauskulman säätö
Millä sais kotioloissa helpoiten eturenkaiden aurauksen kohdalleen .
(Perhanan harakiri raidentangonpää oli erilainen kuin orkkis ja jäi ratti hieman vinoon vahdon jälkeen, vaikka ruuvasin samanverran kierroksia kuin vanhassa oli) ...
Autona C180 -94 ...
(Perhanan harakiri raidentangonpää oli erilainen kuin orkkis ja jäi ratti hieman vinoon vahdon jälkeen, vaikka ruuvasin samanverran kierroksia kuin vanhassa oli) ...
Autona C180 -94 ...
-= Veteran of 1000 psychic wars =-
auto tasaiselle renkaat suoraan.sitten etu puolelle renkaisiin piirut vaikka terävällä liidulla,mitta niistä. ja pukkaat autoa taaksepäin että viivat on taka puolella,ja sit mitta niistä.säädä siitä nivelestä jonka käytit auki.mutta sitä en osaa sanoa paljonko pitää olla haritusta ehkä 2-5 milliä, mut etuvetoisessa piti muistaakseni olla vähän aurausta. kertokoon joku mitat joka tietää..
MB 124 230e vm:88 miesten AUTO
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
aurauskulma
Ei satu olemaan vanha raidetangonpää tallessa,siitä saisi mauserilla mitattua tapista kierteen päähän eron uuteen ,ja kierrettyä x-määrän kierroksia lisää tai vähemmän.
Se helpompi tapa,jos kulmat ovat olleet ennen O.K
Se helpompi tapa,jos kulmat ovat olleet ennen O.K

Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Ei kai tuo nelipyöräsuuntauskaan montaa kymppiä maksa.... 

Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Re: Aurauskulman säätö
Säädä uutta raidetankoa, kunnes ratti on suorassa. Auraustahan siellä pitää tässäkin tapauksessa olla luokkaa 3...5 mm.juppepuputti kirjoitti:Millä sais kotioloissa helpoiten eturenkaiden aurauksen kohdalleen .
(Perhanan harakiri raidentangonpää oli erilainen kuin orkkis ja jäi ratti hieman vinoon vahdon jälkeen, vaikka ruuvasin samanverran kierroksia kuin vanhassa oli) ...
Autona C180 -94 ...
Re: Aurauskulman säätö
Jallu varmaan tarkoittaa, että käyt välillä ajamassa ja kun saat sädeltyä ratin suoraan (entiseen asentoon), on aurauksetkin suunnilleen, kuten ennenkin.jallu_ai kirjoitti:Säädä uutta raidetankoa, kunnes ratti on suorassa. Auraustahan siellä pitää tässäkin tapauksessa olla luokkaa 3...5 mm.juppepuputti kirjoitti:Millä sais kotioloissa helpoiten eturenkaiden aurauksen kohdalleen .
(Perhanan harakiri raidentangonpää oli erilainen kuin orkkis ja jäi ratti hieman vinoon vahdon jälkeen, vaikka ruuvasin samanverran kierroksia kuin vanhassa oli) ...
Autona C180 -94 ...
Hyvä neuvo.
Ei ole tosin "ihan" tarkka, eikä pysty oikein korjaamaan virheasentoa, mutta itsekkin kokeilleena huomasin, että toimii.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Annan käytännössä koetun ohjeen:
Vie suoraan liikkeeseen, jossa on oikeat laitteet. Säästät parhaassa tapauksessa renkaiden uusimiselta.
Teetätin aikanaan eräässä pajassa r-tangon pään vaihdon. Kaveri vakuutti, että laskemalla kierrokset ja mittaamalla saa aurauksen samaksi kuin ennen vaihtoa.
No, en tiedä mitä se oli ennen vaihtoa, mutta parin kuukauden jälkeen kun uusittiin renkaat, auraus oli 11 mm perseellään!
Että silleen. Ammattiliike ottaa enimmillään muutaman kympin, joka on huomattavasti vähemmän kuin uudet renkaat.
PS. Alapallon vaihdon jälkeen ei tarvitse säätää.
Vie suoraan liikkeeseen, jossa on oikeat laitteet. Säästät parhaassa tapauksessa renkaiden uusimiselta.
Teetätin aikanaan eräässä pajassa r-tangon pään vaihdon. Kaveri vakuutti, että laskemalla kierrokset ja mittaamalla saa aurauksen samaksi kuin ennen vaihtoa.
No, en tiedä mitä se oli ennen vaihtoa, mutta parin kuukauden jälkeen kun uusittiin renkaat, auraus oli 11 mm perseellään!
Että silleen. Ammattiliike ottaa enimmillään muutaman kympin, joka on huomattavasti vähemmän kuin uudet renkaat.
PS. Alapallon vaihdon jälkeen ei tarvitse säätää.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Raidetangonpään uusimisen jälkeen on AINA säädettävä aurauskulmat uusiksi. Säädöksi ei kelpaa vanhan pään kierrosten laskeminen ja samanverran kierroksia uuteen. Uudessa ja vanhassa raidetangonpäässä voi kierre olla huomattavasti toisistaan poikkeavan mittainen.
No itse tein aikanaan tein semmoisen U:n mallisen putken, jolla mitattiin vanteen ulkoreunasta etu- ja takareunan välinen erotus. Tämä kyseinen mittaustapa oli erittäin nopea (joskus pukkas pikkuisen kiireeksi noi mittaukset
) ja suht luotettava. Tällä samalla tyylillä olen sittemmin tehnyt aina siviiliautonikin ja kyllä ne ovat suoraan kulkeneet, eikä ole pyöränkulmien takia renkaita joutunut uusimaan.
No itse tein aikanaan tein semmoisen U:n mallisen putken, jolla mitattiin vanteen ulkoreunasta etu- ja takareunan välinen erotus. Tämä kyseinen mittaustapa oli erittäin nopea (joskus pukkas pikkuisen kiireeksi noi mittaukset


SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke 12.04.2006 21:29
eli viisain on todellakin viedä suoraan liikkeeseen. maksaa n.40-80e liikkeestä riippuen.
Liikkeessähän laitetaa ratti suoraan ja lukitaan siihen jonka jälkeen säädetään kulmat (Auraus, camber, caster) ohjearvoihinsa edestä ja takaa.
säätöjärjestys: camber, caster ja auraus lopuksi sillä edellä mainitut muuttaa aurausta.
Ja väite että alapallon vaihdon jälkeen ei tarvitsisi säätää kulmia, ei päde kaikissa merkeissä ja malleissa...
Pääsinpäs kerrankin sanomaan jotain minkä tiedän varmasti!, paitsi hinnan...
!!!!
Liikkeessähän laitetaa ratti suoraan ja lukitaan siihen jonka jälkeen säädetään kulmat (Auraus, camber, caster) ohjearvoihinsa edestä ja takaa.
säätöjärjestys: camber, caster ja auraus lopuksi sillä edellä mainitut muuttaa aurausta.
Ja väite että alapallon vaihdon jälkeen ei tarvitsisi säätää kulmia, ei päde kaikissa merkeissä ja malleissa...

Pääsinpäs kerrankin sanomaan jotain minkä tiedän varmasti!, paitsi hinnan...

W124 230TE
Korpi nimimerkin ohje oli hyvä ja suhteellisen helppo toteuttaa nosturin tai montun päällä. Siis ihan rullamitalla otetaan mitta renkaan pitkittäiskuviosta ensin vaikka etupuolelta rengasta ja sitten sama renkaan kohta pyöräytetään takapuolelle autoa liikuttamalla ja yhtä korkealta maasta mitataan samalla lailla mitta ja tuo mittaero ilmoittaa suoraan aurauksen/harituksen. Avustajan kanssa mittaus onnistuu myös kovalla tasaisella pihallakin.
Ihan "yhden tai kahden jakarin homma" jos on nosturi tai monttu käytössä ja säästää helposti renkaita ja käynnin aurauksen säädössä.
Itselläni kävi joskus sillai että rengasliike sääti Audin aurauksen suositusten mukaisiksi, mutta silti rengas alkoi kulua pykälille. Aloin sitten itse tutkimaan asiaa ja vatupassilla ja rullamitalla sain auraukset paremmin säädettyä kuin tuhansien eurojen laitteilla. Tosin oma mursu on menossa varmaan joensuun veholle säätöön kunhan saan alustan osat vaihdettua. Sieltä kuulemma löytyy hyvää W124 asiantuntemusta enemmän kuin rengasliikkeistä.
Itse olen ymmärtänyt että vetävällä akselilla pyörät pyrkivät veto päällä harittamaan, joten sitä kompensoimaan pyöriin täytyy säätää aurausta 2-5 mm autosta riippuen.
Ihan "yhden tai kahden jakarin homma" jos on nosturi tai monttu käytössä ja säästää helposti renkaita ja käynnin aurauksen säädössä.
Itselläni kävi joskus sillai että rengasliike sääti Audin aurauksen suositusten mukaisiksi, mutta silti rengas alkoi kulua pykälille. Aloin sitten itse tutkimaan asiaa ja vatupassilla ja rullamitalla sain auraukset paremmin säädettyä kuin tuhansien eurojen laitteilla. Tosin oma mursu on menossa varmaan joensuun veholle säätöön kunhan saan alustan osat vaihdettua. Sieltä kuulemma löytyy hyvää W124 asiantuntemusta enemmän kuin rengasliikkeistä.
Itse olen ymmärtänyt että vetävällä akselilla pyörät pyrkivät veto päällä harittamaan, joten sitä kompensoimaan pyöriin täytyy säätää aurausta 2-5 mm autosta riippuen.
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Audi 90 2.2 quattro -88
Helpoin konsti mitata auraus, ja myös niin tarkka kuin itse haluat, on ottaa kaksi lautaa. Toinen pituudeltaan noin renkaan korkuinen ja toinen hieman autoa leveämpi. Työnnät pitkän laudan auton ali kiinni eturenkaisiin takapuolelle, lyhyt lauta pystyyn rengasta vasten vantenreunan kohdalle pitemmän laudan päälle. Kynällä merkki pitkään lautaan lyhemmän laudan reunaa vasten piirtämällä. Sama toimenpide toisellapuolella. Siirrät sitten laudan renkaiden etupuolelle ja kohdistat pitkässä laudassa olevan merkin lyhemmän avulla tarkasti laudan reunaan. Nyt toiselle puolelle ja kynällä merkki aiemmin kerrotulla tavalla. Nyt voit lukea aurauksen määrän suoraan pitkässä laudassa olevien merkkien etäisyydestä toisiinsa. Helppo ja varma konsti ja niin tarkka kun itse haluat . Autoa tuskin kannattaa siirrellä mittauksia tehdessä, sillä en usko nykyaikana kenelläkään olevan eturenkaina niin kieroja vanteita että ne oleellisesti vaikuttaisivat mittaustuloksiin.
Hervast kirjoitti:Korpi nimimerkin ohje oli hyvä ja suhteellisen helppo toteuttaa nosturin tai montun päällä. Siis ihan rullamitalla otetaan mitta renkaan pitkittäiskuviosta ensin vaikka etupuolelta rengasta ja sitten sama renkaan kohta pyöräytetään takapuolelle autoa liikuttamalla ja yhtä korkealta maasta mitataan samalla lailla mitta ja tuo mittaero ilmoittaa suoraan aurauksen/harituksen. Avustajan kanssa mittaus onnistuu myös kovalla tasaisella pihallakin.
Ihan "yhden tai kahden jakarin homma" jos on nosturi tai monttu käytössä ja säästää helposti renkaita ja käynnin aurauksen säädössä.
Itselläni kävi joskus sillai että rengasliike sääti Audin aurauksen suositusten mukaisiksi, mutta silti rengas alkoi kulua pykälille. Aloin sitten itse tutkimaan asiaa ja vatupassilla ja rullamitalla sain auraukset paremmin säädettyä kuin tuhansien eurojen laitteilla. Tosin oma mursu on menossa varmaan joensuun veholle säätöön kunhan saan alustan osat vaihdettua. Sieltä kuulemma löytyy hyvää W124 asiantuntemusta enemmän kuin rengasliikkeistä.
Itse olen ymmärtänyt että vetävällä akselilla pyörät pyrkivät veto päällä harittamaan, joten sitä kompensoimaan pyöriin täytyy säätää aurausta 2-5 mm autosta riippuen.


Höh, mistäs sä Pasi tommoisen voit tietääPasi H. kirjoitti:Oikeassa olet, volkkari on yksi esimerkki. Ei tosin läheskään joka mallissa.AnttiAhonen kirjoitti:Ja väite että alapallon vaihdon jälkeen ei tarvitsisi säätää kulmia, ei päde kaikissa merkeissä ja malleissa...![]()


SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Tarkoitin tietysti mersussa. Eikös me olla mersufoorumilla?Pasi H. kirjoitti:Oikeassa olet, volkkari on yksi esimerkki. Ei tosin läheskään joka mallissa.AnttiAhonen kirjoitti:Ja väite että alapallon vaihdon jälkeen ei tarvitsisi säätää kulmia, ei päde kaikissa merkeissä ja malleissa...![]()
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Hmmm... mitenkäs tässä menetelmässä kontrolloidaan etu- ja takamittausten välistä etäisyyttä, jonka kaiketi pitäisi olla vanteen halkaisija?peehoo7 kirjoitti:Helpoin konsti mitata auraus, ja myös niin tarkka kuin itse haluat, on ottaa kaksi lautaa. Toinen pituudeltaan noin renkaan korkuinen ja toinen hieman autoa leveämpi. Työnnät pitkän laudan auton ali kiinni eturenkaisiin takapuolelle, lyhyt lauta pystyyn rengasta vasten vantenreunan kohdalle pitemmän laudan päälle. Kynällä merkki pitkään lautaan lyhemmän laudan reunaa vasten piirtämällä. Sama toimenpide toisellapuolella. Siirrät sitten laudan renkaiden etupuolelle ja kohdistat pitkässä laudassa olevan merkin lyhemmän avulla tarkasti laudan reunaan. Nyt toiselle puolelle ja kynällä merkki aiemmin kerrotulla tavalla. Nyt voit lukea aurauksen määrän suoraan pitkässä laudassa olevien merkkien etäisyydestä toisiinsa. Helppo ja varma konsti ja niin tarkka kun itse haluat . Autoa tuskin kannattaa siirrellä mittauksia tehdessä, sillä en usko nykyaikana kenelläkään olevan eturenkaina niin kieroja vanteita että ne oleellisesti vaikuttaisivat mittaustuloksiin.