Moi!
elikkä kyseessä on otsikon mukainen mb vm-01,jonka ongelmana on,kun autolla lähtee liikkeelle niin ensi kilometreillä se liikkuu todella vaisusti,laatikko vaihtaa tosi nätisti,mutta auto ei liiku kunnolla vaikka kaasun painaa pohjaan.Muutaman kilometrin jälkeen auto rupeaa liikkumaan todella ripeästi ja toimii normaalisti.Kyseinen ongelma ilmeni vasta tehojen noston myötä.onko kellään ollut kyseistä vikaa?vai käännynkö vehon puoleen?
.
Mb, n cdi moottoreissa tehoa säädellään ahtopainetta mittaavan anturin antaman tiedon perusteella.
Mappianturi on pienen letkunpätkän päässä.
Onko paskottunut tukkoon.
Rassaa myös putkea imusarjan puolelta.
Jos alipainetta kehittävässä pumpussa tai ahtimen siipiä säätävässä solenoidissa/venttiilissä on vikaa ja ahtopaine ei kylmänä nouse, ei boxi lisää ruiskutustakaan. Vikakoodia tai herjaa ei tule, tai vasta pitkän ajan kuluttua.
Liikkuukos siipien säätövipu kunnolla.
Ahtimen siipien perusasento on täysin auki, jos ovat juuttuneet siihen asentoon, ei ahtopainekkaan nouse.
Siivet voi olla karstassa, pieni poljetus voisi siihen auttaa.
Muuten purku ja puhdistus, tai vaihto.
Sitten on niitä "perinteisempiä" juttuja, kuten pa-suodatin.
.
Ilmenee myös lämpimällä koneella.pitääpä rassata tuota putkea jos vika olisi siinä.Ja runtua tuo auto on saanut kyllä ohjelmoinnin jälkeen ,suosittelen tuota ohjelmointia vilpittömästi kaikille niille joilla on cdi moottori,auton luonne muuttui täysin.Ihmettelen vain kun tuo ongelma ilmeni vasta tuon ohjelmoinnin myötä,missä tuo ahtimen siipiä säätävä solenoidi sijaitsee?ja mitä sille voi tehdä?vaihto?hinta?
.
Ahtopaineen säätöventtiili, tai mikä sen oikea nimi sitten lieneekään, löytyy varmaankin sitä ahtimen alipainekellolta tulevaa letkua seuraamalla.
Sitä kierrätyspikeä voi mennä ihan sinne mapin sisäänkin.
Hyvinkin erilaiset häiriöt järjestelmässä aiheuttavat kertomasi kaltaisia oireita.
Joskus vian löytymistä helpottaa, kun on jonkin aikaa ajellut, niin joku häiriövalo, tai herja tulee vihjeeksi.
Varsinainen alipaineen kehittävä pumppu on siinä moottorin edessä.
Toinen nokka-akseli käyttää polttoainepumppua, toinen alipainepumppua.
Hinnoistakaan en tiedä, mutta kysymällähän ne selviää.
Käsitin, että "normaali" toiminta ei vaadi uudelleenkäynnistämistä.
Mikäli vaatii, niin nämä jutut ei auta, vika taitaa olla ohjelmallinen.
Varsinkin, jos ilmenee luokkaa pari viikkoa ohjelman muutoksen jälkeen.
Vikatietojakin voisi jossain luetuttaa, voi olla ettei sitten tarvitsisi arvuutellakkaan.
.
Lisätäänpäs vielä, että ahtopainemittari olisi kyllä ihan niitä perusmittareita näissä ahdetuissa autoissa. Ahtopaineesta, ja sen käyttäytymisestä voi paljon päätellä.
.
No ,ei ole vielä kunnossa.rassasin nuo mainitsemasi paikat ja auto ei muuttunut.täytynee tilata töpseli aika.Ilmenee aivan millon sattuu ja poistuu sitten muutaman kilometrin jälkeen ja toimii normaalisti ja nyt löytyy kulkuakin ohjelmoinnin jälkeen.vai olisiko mahdollista että ohjelmoinnissa olisi sattunut jokin vika?vai onko tämä vain omaa arvailua?
.
Juu, antaa se ehken lisäinfoa, kun vikatiedot tarkastuttaa.
Omien kokemuksien mukaan, liian pienestä ahtopaineesta ei vikakoodia välttämättä tule.
Sama ilmamassamittarista.
Jommassakummassa oleva häiriö kuitenkin aiheuttaa tehon häviämistä.
Jos on jokin "oikea", mekaaninen vika, niin sitähän ei anturit välttämättä tiedä.
Siis esim, ahtimen siivet jumii.
Tai johto on hiertynyt rikki, tai joku liitin ei ole kunnolla kiinni.
Joillakin on mysisiä vikoja poistunut ihan akun vaihdollakin.
En usko, että ohjelmassa on vikaa, silloin pitäisi uudelleenkäynnistää, että "vikatila" poistuisi.
Toivottavasti vika löytyy, ja yleensähän ne lopulta löytyvät, ja korjaantuvatkin sitten.
.