Tulpanjohdoista (moottori ravistaa)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2667
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Tulpanjohdoista (moottori ravistaa)

Viesti Kirjoittaja AK47 »

M102.962 ravistelee käynnistyksen jälkeen niin että voisi luulla autossa olevan vakiovarusteena hierova kuskin penkki :?

Ajatuksena oli vaihtaa tulpanjohdot ja pyörijä/virranjakaja (ja tulpat vaikka nuilla on ajettu vasta vähän yli 10tonttua). Pöljyyksissäni ostin biltemasta mersun johtosarjan ja jokun nyt ei taida täsmätä???

Vanhat johdot on metalliosella lämpösuojalla joissa merkintä 1 kohm. Johdoissa oli vastusta seuraavasti:

0.888k (etummainen pytty)
0.955k
0.960k
1.053k (tulipellin puoleinen pytty)
Puolan johto on 0.1 Ohm eli suora piuha.

Bilteman johdoissa on seuraavasti:

1.010k
1.385k
1.388k
1.583k
Puolan johto 1k tasan.

Tuossahan on viimeisellä pytyllä bilteman johdoilla 2.5x ero entisiin verrattuna.

Mikä lienee syy moiseen löydokseen?

Lisäksi nuissa halpisjohdoissa (34e) ei ole lämpösuojusta vaan suoraan tulpan nokkaan tulee ne piuhat.

Kyllähän se kipinä menee perille varmasti vaikka vastusta olisi monikymmenkertainen määrä mutta miksi nämä on erillaiset? Onko nuo nyt paremmat vai huonommat?

Pyörijässähän on kanssa vastus ja sen mittasin aiemmin ja vanhassa ja uudessa on oli saman verran joten sielläkään ei ole vissiin vikaa.

Pitää pyöritellä nyt vielä tulpat pois ja katsoa miltä ne näyttää. Varmaan korkkaa joku kierre kun jo sain sen johtosarjan muovin telottua paskaksi, huono päivä tänään:(

Edit: Kakkospytyssä keskielektrodin kuori hieman muita vaaleampi, muut enempi ruskeahkoja. Karstaa pikkuisen kaikissa, mutta ainahan ajetuissa tulpissa on. Ei tuolla ole pimeitä tulppia ollut.....

Nelos sylinterin tulppan kierre oli kovasti öljyinen?

Pitää miettiä ravistelun syytä muualta.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kokeileppa onko moottorissasi imuilma vuotoa.Ruiskaa imusarjan päälle ja juureen tai yleensäkkin paikkoihin missä on imusarjassa liitoksia niin jotain esim jarrujenpuhdistus myrkkyä.Vuotokohta löytyy kun moottorin käynti muuttuu(imuilman sekaan joutuu helposti syttyvää ainetta).
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Raivstaako pelkästään lämpöisenä käynnistettäessä,hetken seistyään?sekunnin pari ravistusta?Jos näin niin suuttimista taitaa löytyä vika.
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Re: Tulpanjohdoista (moottori ravistaa)

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

AK47 kirjoitti:M102.962 ravistelee käynnistyksen jälkeen niin että voisi luulla autossa olevan vakiovarusteena hierova kuskin penkki :?

Ajatuksena oli vaihtaa tulpanjohdot ja pyörijä/virranjakaja (ja tulpat vaikka nuilla on ajettu vasta vähän yli 10tonttua). Pöljyyksissäni ostin biltemasta mersun johtosarjan ja jokun nyt ei taida täsmätä???

Vanhat johdot on metalliosella lämpösuojalla joissa merkintä 1 kohm. Johdoissa oli vastusta seuraavasti:

0.888k (etummainen pytty)
0.955k
0.960k
1.053k (tulipellin puoleinen pytty)
Puolan johto on 0.1 Ohm eli suora piuha.

Bilteman johdoissa on seuraavasti:

1.010k
1.385k
1.388k
1.583k
Puolan johto 1k tasan.

Tuossahan on viimeisellä pytyllä bilteman johdoilla 2.5x ero entisiin verrattuna.

Mikä lienee syy moiseen löydokseen?

Lisäksi nuissa halpisjohdoissa (34e) ei ole lämpösuojusta vaan suoraan tulpan nokkaan tulee ne piuhat.

Kyllähän se kipinä menee perille varmasti vaikka vastusta olisi monikymmenkertainen määrä mutta miksi nämä on erillaiset? Onko nuo nyt paremmat vai huonommat?

Pyörijässähän on kanssa vastus ja sen mittasin aiemmin ja vanhassa ja uudessa on oli saman verran joten sielläkään ei ole vissiin vikaa.

Pitää pyöritellä nyt vielä tulpat pois ja katsoa miltä ne näyttää. Varmaan korkkaa joku kierre kun jo sain sen johtosarjan muovin telottua paskaksi, huono päivä tänään:(

Edit: Kakkospytyssä keskielektrodin kuori hieman muita vaaleampi, muut enempi ruskeahkoja. Karstaa pikkuisen kaikissa, mutta ainahan ajetuissa tulpissa on. Ei tuolla ole pimeitä tulppia ollut.....

Nelos sylinterin tulppan kierre oli kovasti öljyinen?

Pitää miettiä ravistelun syytä muualta.

Itse kun vaihdoin tarvikejohdot alkuperäisten tilalle ,niin laitoin ne lämpösuojat noihin uusiin johtoihin.
edesmennyt
W201
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Ensinnäkin tulpanjohdot pitää olla kuparijohdot ei mitään hiilikuitujohtoja. Tulpanhatuissa on 1k ohmi vastusta ja jakajan keskijohto kuparijohto ilman vastusta. Lämpösuojat on makuasia, vaikuttaa ilman suojia haurastuttavasti materiaaleihin ei muuten toimintaan.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2667
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

mjo33400 kirjoitti:Ensinnäkin tulpanjohdot pitää olla kuparijohdot ei mitään hiilikuitujohtoja. Tulpanhatuissa on 1k ohmi vastusta ja jakajan keskijohto kuparijohto ilman vastusta. Lämpösuojat on makuasia, vaikuttaa ilman suojia haurastuttavasti materiaaleihin ei muuten toimintaan.
Jeps, tuommoiset ne vanhat onkin. Pitää jättää ne paikalleen kunnes saa samanlaiset hankittua tilalle. Mitä "väärät" johdot aiheuttaa, palaako puola/sytytysyksikkö vai meneekö entisestäänkin kalliimpaa 98:a entistä enemmän tjsp???

jari_w123: Ei ole palavaa puhdistusreitä käsillä, vaan ovat turvallisuussyistä palamattomia, mutta vois hakea kaupasta starttireitä.

AM: Kyllä ravistaa heti käynnistyksen jälkeen jonkin aikaa ja sitten vähenee, muttei toki kokonaan. Suuttimet, voiko itse tutkia missä kunnossa ovat, vai vaatiiko jonkun mittarin? Voisiko kuseva suutin aiheuttaa moottorista kuuluvaa (yläpäästä, keskeltä venakoppaa) nykyisellään jo melko häiritsevää naputusta (yli 1500rpm kierroksilla)? Ääni kyllä kuulostaa nostajalta/nokalta/tai keinuvivulta joka jumittaa/ tai on kulunut..... Sekin vielä huolena. Mutta hemmetti, jos on nostajat jumittamassa tai nokka kulunut, niin eikös se rytkytä kanssa kun venttiilit menee pikkuisen erilailla kun mitä on tarkoitettu??

mikko1981: Ei irtoa ehjänä ne metalliset lämpösuojat, ovat prässätyt ja en taida purkaa niitä. Ei lähde käsivoimin ehjänä irti.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Ja jos johdoissa on vastus, niin sitten ei enää käytetä R-tyypin tulppia. Vastus on jommassa kummassa, johdossa tai tulpassa, ei molemmissa. Vastuksellisen tulpan mallimerkinnässä on yleensä tuo R jossain kohdassa. Esim BP6ES tai vastuksellinen BPR6ES.
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Vastaa Viestiin