500E ilmapumppu leikkas kiinni ...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jake1979
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 26.01.2005 08:19
Paikkakunta: JKL

500E ilmapumppu leikkas kiinni ...

Viesti Kirjoittaja jake1979 »

töistä fiiliksissä ajelin varaosaliikettä kohti hakemaan huoltoosia...

kasin murinaa nauttiessani ykskaks alko kuulua epämääränen ääni konehuoneesta, ei muuta ku kone seis ja ihmettelemään et mikä siel oikein vikisee..

kaikki näytti normaalilta missään ei näkyny mitään outoa.....

eli auto käyntiin ja ajatuksena et nätisti ajellen varaosaliikkeen kautta talliin huoltoa vääntämään ja ihmettelemään ääntä joka kuului hetken.

mutta, ei ollukkaa niin simppeliä... hihna alkoi vinkumaan niin lujaa ettei oikeesti voi olla mahollistakaan, ei muutaku vapaalle ja valuttelemaan erään kaupan pihaan....

konepelti auki, OMG!!!! kauhee savu nous hihnasta ilaturin yläpuolella olevasta laitteesta joka sitten pähkäilyn jälkeen osottautuikin ilmapumpuksi.. kauheen käryn saattelemana ykskaks napsahti hihna poikki :D

illalla hinaamalla tallille ihmettelemään... pari tuntia siinä meni purkaessa pumppu pöydälle.... ja ei muuten oo kauheesti tiloja siellä :shock:

sunnuntaina uus paikalleen, ja sit taas pääsee murinoita kuuntelemaan 8)
230TE -89 vaimon kauppakassi
500E -91 myyty
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

miksi ihmeessä sen pitää toimia? lyhyempi hihna, hieman eri reitti ja taas on 2hv lisää.

500E:ssä on äänet mutta aika vähän lähtöjä. http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
jake1979
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 26.01.2005 08:19
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja jake1979 »

mitäs se muuten edes tekee?

ei oo niiinku pienintäkään hajua viel näin alkuvaiheessa ...
vai onko ihan haistapas*alaite?

niinkuin ASR
230TE -89 vaimon kauppakassi
500E -91 myyty
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Turha vehjehän se käsittääkseni on. Pyörii kylmäkäynnistyksen yhteydessä jonkin aikaa ja pumppaa ilmaa pakosarjaan (?) päästöjen vähentämiseksi ja katalysaattorin nopeamman lämpenemisen vuoksi. En kyllä tiedä miten tuo ilma sen saa aikaan, mutta tuollaista tarkoitusta varten se pumppu siellä on. Toisaalta en usko sen syövän tehoja, kun se ei käytännössä pyöri ajon aikana.
Avatar
jaggeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Su 03.04.2005 15:21
Paikkakunta: oulu/maaseutu

Viesti Kirjoittaja jaggeri »

ei muuta ku katteleen sopivaa remmiä ja se pumppu sota museoon :wink:
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Joko toimii?

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Mitä maksoi laakerointi?
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
allu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Ma 08.12.2003 17:56
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja allu »

Mun vanhassa 260E:ssä (jokumikälie sveitsinvientimalli) oli myös tällainen ilmapumppu. Se laukes, niin ei muuta kuin lyhyemmällä remmillä ohitus. Ei muuttunut mikään miksikään, ei päästöt eikä muut. Turha kapistus. Joku päästöhuijjaus kait sen alkuperäinen tarkoitus on. Sattuukos tuo Jake1979:n 500:nen olemaan jenkkivientimalli?
- Audi A6 Avant (4G) TDI Q
- VW Jetta Mk1 G60 1982
- X166 GL350 BlueTec 2014
- VF212 E250CDI (EWB) 2010
- S203 C270CDI 2004
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Ei siitä tosiaankaan taida olla minkään valtakunnan hyötyä koko ilmapumpusta.
Olen itekkin ajatellut että ottas koko laitteen pois käytöstä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Se on niitä saastelaitteita joita joka jenkissäki on. Aikoinaan revin ne Pontiacistani irti ja tuo ilmapumppu meni B&S ahtamisprojektiin 6-päkin hinnalla 8)
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Ilmapumppu pois käytöstä.

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Tossa M119-moottorisessa 500:ssa on niin leveä hihna että ei varmaankaan löydä vastaavaa sopivan lyhyenä. Mahtaako sitä saada kunnolla laitettuakaan jos pumpun poistaa kokonaan :? . Meinaan vaan että jos hihna jää jotenkin "hassusti" :?:

Onkohan kenelläkään kokemusta :?:
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
m4rcuz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: To 23.10.2003 22:58
Paikkakunta: Jyväskylän kulmilla

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Kannattaa tutkia, voisiko vanhan p*skan teurastaa niin, että se jää vain rullaavaksi = sisuskalut pois ja ehkä uudet laakerit? Tällöin tehoa ei huku turhaan pumppuun, se ei hajoa uudelleen eikä tarvitse kikkailla ei-alkuperäisen mittaiselle hihnalle uutta reittiä. En kyllä tunne koko kikottimen rakennetta, joten edellämainittu oli ihan puhdasta ideointia vailla faktojen tuntemusta :)
Avatar
samih
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ke 02.02.2005 19:53
Paikkakunta: Co. Kildare, Irlanti

Viesti Kirjoittaja samih »

Niin, ja sen pumpun ajatuksena on laimentaa seoksia lähemmäksi lamda=1 arvoa, jolloin päästöt vähenevät katin jo toimiessa mutta ruiskun vielä rikastaessa seosta kylmäkäynnistyksen jälkeen.
S124 E220 -93
Suzuki DL1000 V-Strom K3
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Onko kenelläkään hajua millainen se laakeri siinä pumpussa on? Mersun filmi ei erittele pumppuun osia, joten ei ole tietoa laakereista.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
MrE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 09.12.2006 20:17

Ilmapumppu

Viesti Kirjoittaja MrE »

Joo itellä leikkas ilmapumpunlaakeri kiinni tossa viimevuoden (06)lopulla, ja uusi löytyi KL-varaosasta tampereelta. Pakettin kuului hihnapyörä laakereineen ja magneettikytkimineen (n. 230 EUR)
Tässä tietoja mitä kirjasin ylös:
Ilmapumppu 000 140 26 85 Denso
Hihnapyörä 120 141 02 39
Laakerin mitat:
Ulko Ø 53,5 mm
Sisä Ø 32 mm
Leveys 20 mm
ja laakeri on 2-rivinen.
W124/500E
http://s140.photobucket.com/albums/r21/kuikjo/
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Suuret kiitokset :idea: :!:
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Re: Ilmapumppu

Viesti Kirjoittaja piippu »

kuikjo kirjoitti:Joo itellä leikkas ilmapumpunlaakeri kiinni tossa viimevuoden (06)lopulla, ja uusi löytyi KL-varaosasta tampereelta. Pakettin kuului hihnapyörä laakereineen ja magneettikytkimineen (n. 230 EUR)
Tässä tietoja mitä kirjasin ylös:
Ilmapumppu 000 140 26 85 Denso
Hihnapyörä 120 141 02 39
Laakerin mitat:
Ulko Ø 53,5 mm
Sisä Ø 32 mm
Leveys 20 mm
ja laakeri on 2-rivinen.
Nyt tähänväliin pikku pilkun viilaus :D Onko tuo laakeri siis tuon magneettikytkimen laakeri (onko vaihdettavissa erikseen, vai jokin kertakäyttöprässäys) josta pyörii silloin kun pumppu ei ole käytössä, vai onko ilmoittamasi laakeri sinne pumpun sisälle joka pyörii silloin kun pumppu on käytössä, ts. mag.kytkin vetää?

Viilaus siksi, koska itsellä pitää ääntä vain silloin kun kylmänä käynnistää jolloin pumppu on käytössä (tosin ei hetikään jokakäynnistyksellä). Jolloin tulkitsen sen niin että pumpun sisällä olevat laakerit on heikollahapella..... :roll:
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
MrE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 09.12.2006 20:17

500 E Ilmapumppu

Viesti Kirjoittaja MrE »

Laakeri on hihnapyöränlaakeri eli pyörii aina kun kone käy. Muistaakseni se oli prässätty kiinni hihnapyörään. Kyselin itse silloin pelkkää laakeria ja ei sitä erikseen saanut Veholta eikä laakeri liikkeistä (oli kuulema erikoinen koko).
W124/500E
http://s140.photobucket.com/albums/r21/kuikjo/
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Eli jos ostaa sen hihnapyörän niin laakeri tulee aina mukana? :?: :idea:
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
MrE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 09.12.2006 20:17

500 E Ilmapumppu

Viesti Kirjoittaja MrE »

Kyllä tulee ja tuli vielä se uusi magneettikytkinkin, mutta kannattaahan se tilatessa vielä varmistaa.
W124/500E
http://s140.photobucket.com/albums/r21/kuikjo/
e500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: To 15.07.2004 22:01
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja e500 »

Menee OT:ksi mutta tässä näyttää olevan muutama 500e omistaja kommmentoimassa...onkos teillä kokemusta sytytysongelmista pitkällisen säilytyksen jälkeen? Itte huomasin että tuppaa kosteutta kertymään virranjakajan kansiin.
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Just :roll: . Kysyin omaani rungonnumeron perusteella KL:ltä ja 430€ oli hintaa tulla aiemmin esillä olleella sarjalla(laakeri + magneettikytkin). Mitähän eroa noissa on kun tupla hinta.... :? :?:

Harmi kun ei saa otettua koko roskaa pois :cry:
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Vastaa Viestiin