E320 -94 tyhjäkäyntisäätimen korjaus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

E320 -94 tyhjäkäyntisäätimen korjaus

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

öin eilen motin käyntiin parin päivän seisonnan jälkeen niin alkoi kuulumaan isoääninen vikinä moottorista. Lähteeksi paljastui tyhjäkäyntisäädin. Se on rakennettu kaasuläpän yhteyteen ja toimii myös vakionopeussäätimenä.

Sen sai irti kun purki ilmamassamittarille menevän putken ja imusarjan keskellä olevan muovisen läppäsysteemin pois edestä.
Möykyn sisältä löytyy sähkömoottori ja kaksinkertainen alennusvaihteisto.
Systeemiin kuuluu sähkötoiminen kytkin joka kytkee yhteyden sähkömoottorin ja kaasuläpän käännön välille.
Juuri tämän kytkimen käämissä oli katkos ja moottori vaan pyöri koko ajan koska se ei saanut kaasuläppää haluaamaansa asentoon.
Ääni lähti sen kytkimen kitkapinnoista. :?

Mietin sen kykimen tehtäävä, mutta en keksinyt :idea: muuta kuin että se rajoittaa moottorin vääntöä jottei se kaasuläpän kiinnijuuttuessa väännä sitä solmuun sekä sen että hammaspyörien kosketuskohdat muuttuu välillä ja ne kuluvat tasaisesti.
Korjasin sen kytkimen poraamalla reijät sen läpi ja popniiteillä kytkin kiinteäksi. :mrgreen:
En usko tästä olevan muuta haittaa kuin sen hammaspyörien kulumisen yhdestä. Pienet popniitit luultavasti katkeavat ennemmin kuin kaasuläppä vääntyy.
Onko kenelläkään tietoa paljonkohan tuo säädin maksaa? Oma arvioni on jotain 1000e luokkaa! :shock:
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

Eikö kenelläkään ole mennyt rikki?
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

Ko. kalikka maksaa veholla 1920€
Kaikki ennen 4/95 valmistetut on susia, jos korjaamo käsikirjaa on uskominen.

"Vakionopeussäätimen(TPM) tyhjäkäynnin säädön (LLR) säädinosan M16/2 vaihto. Kunnossa valmistustunnuksesta 04/95 (leima sivukannessa) alkaen."
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
rei7pir8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Su 16.05.2004 20:02

Viesti Kirjoittaja rei7pir8 »

:mrgreen:
Toyota Avensis stw 2,0vvtiA -06
MB E320T -94
ex BMW 525iA -91
ex BMW 518i -90
ex BMW 324TD -87
ex Mitsubishi Tredia 1,8 -86
Mezman300E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Su 12.09.2004 23:11
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mezman300E »

Ei sais foorumilla kiroilla mutta voi kettu mikä hinta :evil:
"Uuden vuoden rakettien ampuminen tapahtuu isännöitsijän määräämällä alueella ja lasten ampumisesta on sovittava erikseen."

Tupakka lyhentää elämää 2minuuttia, Olut pullo neljä minuuttia ja työpäivä 8 tuntia
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

juu kallis on, 220E:n säätimen jouduin ostamaan ja 840€ siitä lompakko keveni :)
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

juha kirjoitti:juu kallis on, 220E:n säätimen jouduin ostamaan ja 840€ siitä lompakko keveni :)
Mistä hankit, kuullostaa niin halvalta...
Onnex ei tarvinu ko. kokkaretta vaihtaa, oli jääny vikamuistiin joku vanha juttu.
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Vastaa Viestiin