Tärinän teoria 80 - 120 km/h vauhdissa
- automaticue
- Vakiokalustoa
- Viestit: 132
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03
Tärinän teoria 80 - 120 km/h vauhdissa
Kertokaapa minulle pitäisikö tämä minun teoria paikkaansa;
Autoni (MB W124 200d autom.) peräpuolelta on kuulunut outoa jurinaa ja tuntunut täristystä jo useamman viikon. On jumpattu vanteita ja renkaita edestakas, kardaanin tukilaakerinkin vaihdoin, epäilty milloin mitäkin, niinkuin vaikkapa iskareita. Autossa on madallusjouset.Mikään toimenpide mitä on tehty ei ole poistanut ajon (80 - 120km/h) aikana ilmenevää tärinää ja vaihtelevaa epänormaalia ääntä.
Kyse on oltava pyörivän elementin epätasapainosta.
Itseni lähes hullujenhuoneelle mietittyäni olen kehittänyt mojovan teorian vatkauksesta.
Tärinä ei tule kylmänä, vasta noin 10km ajon jälkeen.
Tärinän syy lienee jarruissa.Vasemman takajarrusatulan sisempi mäntä on jumissa. Jarrukiekko on mitä todennäköisimmin kiero, tänään havaitusta hiljaisen vauhdin vinkunasta päätellen, siis pitkän ajon jälkeen.
Kun autolla lähtee kylmänä ajamaan jarrunesteen lämpötila vastaa ulkoilmaa. Sisempi Mäntähän oli jumissa, jolloin pala hankaa kiekkoa vasten. Mitä pitempään ajetaan,kitka alkaa lämmittämään satulaa, mistä seuraa jarrunesteen lämpölaajeneminen.Männät, ainakin ulompi, painuu vasten kieroa jarrulevyä , joka sekin ohueksi kuluneena alkaa vetelemään kuumetessaan,ja siten alkaa se tärinä.
Takasatulathan ovat kiinteitä, eivät uivia. Näin ollen ajon aikana ilmenevä tärinä ei olisi mahdollista samaisessa tapauksessa etujarruissa juurikin rakenteen eroavuuden takia.
Toivottavasti edes joku on samaa mieltä teoriastani. Muuten on kai aika ruveta varailemaan paikkaa kellokoskelle. No, huomenna aloitan kuitenkin jarrurempan taakse, tuli mitä tuli.
Näitä tärinöitä on nimittäin mietitty.......
Autoni (MB W124 200d autom.) peräpuolelta on kuulunut outoa jurinaa ja tuntunut täristystä jo useamman viikon. On jumpattu vanteita ja renkaita edestakas, kardaanin tukilaakerinkin vaihdoin, epäilty milloin mitäkin, niinkuin vaikkapa iskareita. Autossa on madallusjouset.Mikään toimenpide mitä on tehty ei ole poistanut ajon (80 - 120km/h) aikana ilmenevää tärinää ja vaihtelevaa epänormaalia ääntä.
Kyse on oltava pyörivän elementin epätasapainosta.
Itseni lähes hullujenhuoneelle mietittyäni olen kehittänyt mojovan teorian vatkauksesta.
Tärinä ei tule kylmänä, vasta noin 10km ajon jälkeen.
Tärinän syy lienee jarruissa.Vasemman takajarrusatulan sisempi mäntä on jumissa. Jarrukiekko on mitä todennäköisimmin kiero, tänään havaitusta hiljaisen vauhdin vinkunasta päätellen, siis pitkän ajon jälkeen.
Kun autolla lähtee kylmänä ajamaan jarrunesteen lämpötila vastaa ulkoilmaa. Sisempi Mäntähän oli jumissa, jolloin pala hankaa kiekkoa vasten. Mitä pitempään ajetaan,kitka alkaa lämmittämään satulaa, mistä seuraa jarrunesteen lämpölaajeneminen.Männät, ainakin ulompi, painuu vasten kieroa jarrulevyä , joka sekin ohueksi kuluneena alkaa vetelemään kuumetessaan,ja siten alkaa se tärinä.
Takasatulathan ovat kiinteitä, eivät uivia. Näin ollen ajon aikana ilmenevä tärinä ei olisi mahdollista samaisessa tapauksessa etujarruissa juurikin rakenteen eroavuuden takia.
Toivottavasti edes joku on samaa mieltä teoriastani. Muuten on kai aika ruveta varailemaan paikkaa kellokoskelle. No, huomenna aloitan kuitenkin jarrurempan taakse, tuli mitä tuli.
Näitä tärinöitä on nimittäin mietitty.......
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Pari juttua
Terve!
Tuo mainitsemasi nopeusalue viittaa normaalisti renkaiden epätasapainoon, mutta nehän on jo tarkastettu. Seuraavaksi tulee mieleeni takapyörän laakerit. Oletko pyöritellyt takapyöriä tunkin varassa? Tuntuuko pyöritettäessä minkäänlaista nykimistä tms.? Onko välystä heilutettaessa?
Tuo jarruteoria ei minusta tunnu oikein uskottavalta tärinän aiheuttajalta. Jos nesteet on vaihdettu silloin tällöin, ei tuollaista lämpölaajenemisongelmaa pitäisi esiintyä. Sitä paitsi jarrujen tärinät tuntuvat yleensä jarrutettaessa, ei ajettaessa 120 taulussa motaria...
PS. Ei Mersun etujarrusatulatkaan mihinkään ui. Mäntiä on molemmin puolin levyä ja ne liikkuvat, ei satula.
Tuo mainitsemasi nopeusalue viittaa normaalisti renkaiden epätasapainoon, mutta nehän on jo tarkastettu. Seuraavaksi tulee mieleeni takapyörän laakerit. Oletko pyöritellyt takapyöriä tunkin varassa? Tuntuuko pyöritettäessä minkäänlaista nykimistä tms.? Onko välystä heilutettaessa?
Tuo jarruteoria ei minusta tunnu oikein uskottavalta tärinän aiheuttajalta. Jos nesteet on vaihdettu silloin tällöin, ei tuollaista lämpölaajenemisongelmaa pitäisi esiintyä. Sitä paitsi jarrujen tärinät tuntuvat yleensä jarrutettaessa, ei ajettaessa 120 taulussa motaria...
PS. Ei Mersun etujarrusatulatkaan mihinkään ui. Mäntiä on molemmin puolin levyä ja ne liikkuvat, ei satula.
Terveisin
Tero
Tero
En sen enempää ota kantaa tuohon teoriaan mutta sen sanon että ymmärrän fiilikset täysin.
Omassa kun on myös jo jonkin aikaa ollut "takapään ääni" jolle ei tunnu löytyvän mitään syytä.
Renkaita on esitetty..perän laakerit oli jo lähes varma diagnoosi..vaan eipä sittenkään ollut..
Jokainen joka kyseistä ääntä on kuunnellut/tutkinut on yhtä mieltä siitä että vikaa on..korvauskysymyskin on selvä,eli itse en ole maksumies..ongelma siis on se että jokainen havaitsee vian oireen..mutta itse vikaa ei löydä kukaan..eli paha korjata kun ei tiedä mitä pitäisi korjata
Omassa kun on myös jo jonkin aikaa ollut "takapään ääni" jolle ei tunnu löytyvän mitään syytä.
Renkaita on esitetty..perän laakerit oli jo lähes varma diagnoosi..vaan eipä sittenkään ollut..
Jokainen joka kyseistä ääntä on kuunnellut/tutkinut on yhtä mieltä siitä että vikaa on..korvauskysymyskin on selvä,eli itse en ole maksumies..ongelma siis on se että jokainen havaitsee vian oireen..mutta itse vikaa ei löydä kukaan..eli paha korjata kun ei tiedä mitä pitäisi korjata

sama vika minulla tällä hetkellä ja omassa tapauksessani johtuu siitä että vaihdoin neljä tukitankoa peräpäähän ja uudet madallusjouset viikko sitten enkä ole vielä käynyt nelipyöräsuuntauksessa.
Saa aika hiljaa ajella isoilla teillä kun sen verran harittaa takarenkaat että takapäästä lähtee välitttömästi pito kun vauhti nousee yli 80km/h.
suuntausaika oli aika kiven alla --> kolmen viikon jono...
Saa aika hiljaa ajella isoilla teillä kun sen verran harittaa takarenkaat että takapäästä lähtee välitttömästi pito kun vauhti nousee yli 80km/h.
suuntausaika oli aika kiven alla --> kolmen viikon jono...
Re: Pari juttua
Kyllä vain tuntuu. Ässässäni on jumissa kuskin puolen etujarrusatulan toinen mäntä. Kun ajoi tarpeeksi pitkään maantievauhtia (n. 30 km) alkoi mieletön täristys. Aluksi säikähdin, että nyt tippuu pyörä pois, mutta ei, vaan pyörä oli kuumentunut eli jarrut hankasivat. No, odoteltiin 5 minuuttia ja taas matka jatkui. Eteenpäin päästiin n. 10-15 km kunnes vaiva uusiutui. Ei ollut kiva ajaa reilu 150 km samalla kaavalla.flosse kirjoitti: Sitä paitsi jarrujen tärinät tuntuvat yleensä jarrutettaessa, ei ajettaessa 120 taulussa motaria...
Tosin jarrunesteen kunnosta en mene tuossa tapauksessa sanomaan mitään, saattoipa siellä vettäkin olla.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Minulla esiintyi tärinää w201:ssä, vetopäällä, vapaalla rullatessa ja moottorijarrutuksessa. Syy löytyi kardaanin kumilaipoista jotka ei kylläkään näyttäny huonoilta mutta halki kumminki olivat.
Tärinät loppui vaihdon jälkeen. Mutta takuuseen en mene tietenkään että sinun autossa olisi sama vika mutta kannattaa kuitenkin tarkistaa.
Tärinät loppui vaihdon jälkeen. Mutta takuuseen en mene tietenkään että sinun autossa olisi sama vika mutta kannattaa kuitenkin tarkistaa.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Pari juttua
Kyllä vain tuntuu. Ässässäni on jumissa kuskin puolen etujarrusatulan toinen mäntä. Kun ajoi tarpeeksi pitkään maantievauhtia (n. 30 km) alkoi mieletön täristys. Aluksi säikähdin, että nyt tippuu pyörä pois, mutta ei, vaan pyörä oli kuumentunut eli jarrut hankasivat. No, odoteltiin 5 minuuttia ja taas matka jatkui. Eteenpäin päästiin n. 10-15 km kunnes vaiva uusiutui. Ei ollut kiva ajaa reilu 150 km samalla kaavalla.Timo L. kirjoitti:
Tosin jarrunesteen kunnosta en mene tuossa tapauksessa sanomaan mitään, saattoipa siellä vettäkin olla.[/quote]
Oma teoriani tuon syyhyn on se, että jarrulevy alkoi vipottaa lämmetessään. Ja koska pala oli tiiviissä suhteessa levyn kanssa, aiheutti se tuntemasi tärinän. Neste ei sinäällään vaikuttanut mitään.
Terveisin
Tero
Tero
Re: Pari juttua
Tästä ei itse ongelmaan ole ehkä mitään apua, mutta korjauksena sen verran että ainakin 124 malleissa on edessä "uivat" satulat eli myös satula liikkuu.flosse kirjoitti:Terve!
PS. Ei Mersun etujarrusatulatkaan mihinkään ui. Mäntiä on molemmin puolin levyä ja ne liikkuvat, ei satula.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
- automaticue
- Vakiokalustoa
- Viestit: 132
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03
lisäystä
Kokeilin tuossa äsken kun tulin duunista takajarrulevyjen lämpöjä.
Juurikin vasemmalla puolella, jossa on jumiutunut mäntä, tuntui olevan erittäin kuuma kiekko.Nimittäin oikeanpuoleiseen verrattuna.Sormituntumalla.
Ei tullu infrapunapintalämpötilamittari mukaan........
Juurikin vasemmalla puolella, jossa on jumiutunut mäntä, tuntui olevan erittäin kuuma kiekko.Nimittäin oikeanpuoleiseen verrattuna.Sormituntumalla.
Ei tullu infrapunapintalämpötilamittari mukaan........

W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
- automaticue
- Vakiokalustoa
- Viestit: 132
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03
vaihdettu
Remppa tuli tehtyä.
Vaihdoin kiekot, kengät, ja palat - tärinä hävis sen siliän tien.
Tosin molempien takajarrusatuloiden sisemmät männät on edelleen juntturissa, vaikka kokeilin kaikki konstit mitä tiedän, männät ei liikkuneet milliäkään ulos.Halkaisin satulat ja painoin männät ruuvipenkissä sisään.Täytyy vaihtaa satulat.
Kyllä oli hurjan näköiset jarrukiekot siltä nurjalta puolelta................melkein pelästyin
On muuten aika paskamainen vaihtaa seisontajarrukengat ilman oikeita erikoistyökaluja
Täristellään.........
Vaihdoin kiekot, kengät, ja palat - tärinä hävis sen siliän tien.
Tosin molempien takajarrusatuloiden sisemmät männät on edelleen juntturissa, vaikka kokeilin kaikki konstit mitä tiedän, männät ei liikkuneet milliäkään ulos.Halkaisin satulat ja painoin männät ruuvipenkissä sisään.Täytyy vaihtaa satulat.
Kyllä oli hurjan näköiset jarrukiekot siltä nurjalta puolelta................melkein pelästyin

On muuten aika paskamainen vaihtaa seisontajarrukengat ilman oikeita erikoistyökaluja

Täristellään.........
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Jos vielä on kiinostusta entrata vanhoja satuloita satuloita niin kokeileppa laittaa rasvanippa jarruletkun tilalle ja painaa rasvaprässillä rasvaa sisään, tiukassakin olevat männät lähtee yleensä liikkumaan ulos. Sitten vaan puhdistus sylinterille ja nestekanvalle niin toimii taas moitteeta pitkän aikaa. Mäntiin ja sylintereihin kannattaa laittaa ohuesti sellaista "tahnaa" (en muista merkkiä, varmaan liikeessä tietävät) niin männät ei ruostu kovinkaan herkästi enää kiinni.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
- automaticue
- Vakiokalustoa
- Viestit: 132
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03
Kokeiltu on
Tuo on oiva vinkki mutta kokeilin sen jo, Kolmella eri rasvaprässillä.Kahdell käsikäyttöisellä ja yhdellä paineilmatoimisella. Männät on aivan per....en jumissa. Tottahan myös paineilmalla kokeilin - tuloksetta.
Yritin liottamisen jälkeen vielä auton omalla jarrupaineella, niin että laitoin julmahkon vinkan toista mäntää vasten ja poljin jarrua. Arvaat varmaan ettei onnistunut. En viittinyt survoa ihan koko massalla, nimittäin tuo pääsylinteri vois ottaa siitä nokkiinsa.
Eipä voi muuta tehdä asentaa uudet satulat - olisko kellään myydä ehjiä??
Yritin liottamisen jälkeen vielä auton omalla jarrupaineella, niin että laitoin julmahkon vinkan toista mäntää vasten ja poljin jarrua. Arvaat varmaan ettei onnistunut. En viittinyt survoa ihan koko massalla, nimittäin tuo pääsylinteri vois ottaa siitä nokkiinsa.
Eipä voi muuta tehdä asentaa uudet satulat - olisko kellään myydä ehjiä??
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
- automaticue
- Vakiokalustoa
- Viestit: 132
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 19:03
Aiheen sivusta
Tuli muuten tasasia tossa hiljan täyteen, jos ette huomanneet kuvastani.
Piti oikein ottaa luurilla kuva
Puoletko ajettu??
Piti oikein ottaa luurilla kuva

Puoletko ajettu??

W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
[quote="jva"]...Omassa kun on myös jo jonkin aikaa ollut "takapään ääni" jolle ei tunnu löytyvän mitään syytä.../quote]
Jos takaa kuuluu tietylla nopeusalueella aani, mutta ei tunnu mitaan outoa, ehdottaisin tasauspyorastoa. Aani on sellainen "ujeltava". Olen saanut vaihdattaa motikan seka pikku-Mersuun etta W124:aan.
-T
Jos takaa kuuluu tietylla nopeusalueella aani, mutta ei tunnu mitaan outoa, ehdottaisin tasauspyorastoa. Aani on sellainen "ujeltava". Olen saanut vaihdattaa motikan seka pikku-Mersuun etta W124:aan.
-T
Ääni on ehkä enemmänkin "laahaava" tai jotain sen suuntaista..ja pysyy samanlaisena nopeudesta riippumatta ja alkaa kuulumaan jo ihan kävelyvauhdissa. Perää epäilivät Veholla..mutta kun asiaa tutkittiin niin mitään mitä olisivat voineet korjata ei löytynyt..nyt tilanne on toistaiseksi tarkkailussa,katsellaan kuinka homma alkaa selviämään..vai selviääkö ollenkaan..eerola kirjoitti:jva kirjoitti:...Omassa kun on myös jo jonkin aikaa ollut "takapään ääni" jolle ei tunnu löytyvän mitään syytä.../quote]
Jos takaa kuuluu tietylla nopeusalueella aani, mutta ei tunnu mitaan outoa, ehdottaisin tasauspyorastoa. Aani on sellainen "ujeltava". Olen saanut vaihdattaa motikan seka pikku-Mersuun etta W124:aan.
-T