W126, Vihreä merkkivalo
W126, Vihreä merkkivalo
Mihin toimintoon liittyy mittariston alla olevassa rivissä oikeanpuoleisin vihreä merkkivalo (suorakaiteenmallinen). Ei ole omistajan käsikirjaa, niin ei tietoa.
Välillä se palaa ja joskus sitten ei.
Välillä se palaa ja joskus sitten ei.
Re: W126, Vihreä merkkivalo
Kuulostaa tutulta; kaverin W201 190 D:ssä (YK-tuontia) se valo syttyi vilkuttaessa silloin, kun perävaunu oli kytkettynä. SIinä ei ollut mitään symboliakaan. Omissa autoissa moista valoa ei ole ollut.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Sähkölasit
Viime viikolla sain hommattua omistajan käsikirjan ja niinhän se selvis että tuo vihreä merkkivalo liittyy peräkärryn vilkkuihin.
Käsikirjan suurin yllätys minulle oli kuitenkin sähkölasien toiminta.
Sähkölasit toimivat kun kuljettajan ovi on auki, vaikkei virta-avain ole edes paikoillaan. Kun testasin, niin sähkölasit toimivat juuri näin, mutta myös kun vänkärin ovi on auki.
Kirjassa varoteltiin pitämästä kuljettajan ovea auki pitkään auki, jotta se saattaa purkaa akun tyhjäksi.
Viime talvena kävi pari kertaa, kun auto oli tallissa viikonlopun etuovet auki, niin akku oli tyhjä. Ihmettelin mistä johtuu, mutta sitten vahingossa käsi sattui sähkölasien releeseen, joka oli lämmin. Luulin, että siellä on oikosulku.
Seuraavaksi otin releet aina pois kun jätin auton pitemmäksi aikaa seisomaan tai akunkenkä irti.
Auto on 280 SE 85.
Käsikirjan suurin yllätys minulle oli kuitenkin sähkölasien toiminta.
Sähkölasit toimivat kun kuljettajan ovi on auki, vaikkei virta-avain ole edes paikoillaan. Kun testasin, niin sähkölasit toimivat juuri näin, mutta myös kun vänkärin ovi on auki.
Kirjassa varoteltiin pitämästä kuljettajan ovea auki pitkään auki, jotta se saattaa purkaa akun tyhjäksi.
Viime talvena kävi pari kertaa, kun auto oli tallissa viikonlopun etuovet auki, niin akku oli tyhjä. Ihmettelin mistä johtuu, mutta sitten vahingossa käsi sattui sähkölasien releeseen, joka oli lämmin. Luulin, että siellä on oikosulku.
Seuraavaksi otin releet aina pois kun jätin auton pitemmäksi aikaa seisomaan tai akunkenkä irti.
Auto on 280 SE 85.
Ahaa
Olisikohan tuossa mahdollisesti syy toissa talviseen akun hyytymiseen. Auto seisoi neljä päivää lukot auki ja akku oli päässyt tyhjäksi. Patteri ladattiin ja tuon jälkeen mitattiin muistaakseni about 0,2 A verran "vuotoa". Syytin tuosta auton soitinta, jonka epäilin asemamuistinsa avustuksella purkavan akkua. Niin se tekeekin, mutta oikeat lukemat ovat jotain 0,01 A luokkaa. Voisiko sähköakkunaviritys purkaa sitten noinkin paljon? Nimittäin tässäkin ikkunat pelaavat, vaikka avain ei olisi virtalukon lähelläkään. Mutta niin pelaavat myös pyyhkimet, pissapoika, kattoluukku, sytkäri, soitin ja monet muutkin himmelit, mutta ei esim. tuuletin.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Ahaa
Minulla ei toimi mikään mainitsemistasi ilman avainta....Ettei olis sinulla virtalukon pohjassa häikkää tai sitten pohja vääränmallisesta mersusta. Sähköikkunoita ei minulla ole, mutta nuo muut....Jukka N. kirjoitti:Olisikohan tuossa mahdollisesti syy toissa talviseen akun hyytymiseen. Auto seisoi neljä päivää lukot auki ja akku oli päässyt tyhjäksi. Patteri ladattiin ja tuon jälkeen mitattiin muistaakseni about 0,2 A verran "vuotoa". Syytin tuosta auton soitinta, jonka epäilin asemamuistinsa avustuksella purkavan akkua. Niin se tekeekin, mutta oikeat lukemat ovat jotain 0,01 A luokkaa. Voisiko sähköakkunaviritys purkaa sitten noinkin paljon? Nimittäin tässäkin ikkunat pelaavat, vaikka avain ei olisi virtalukon lähelläkään. Mutta niin pelaavat myös pyyhkimet, pissapoika, kattoluukku, sytkäri, soitin ja monet muutkin himmelit, mutta ei esim. tuuletin.
Re: Ahaa
Terve,Day Downhill kirjoitti: Ettei olis sinulla virtalukon pohjassa häikkää tai sitten pohja vääränmallisesta mersusta. Sähköikkunoita ei minulla ole, mutta nuo muut....
tästä on ollutkin juttua joskus aikaisemmin. Omasta mielestä tämä muutamien sähkölaitteiden toimimintavalmius ilman avainta ilmestyi siinä vaiheessa, kun Becker vaihdettiin CD-soittimeen. Samalla yksi kytkentä keskikonsolin sisällä muuttui siten, että radio saatiin pelaamaan myös virtaa avaimesta kytkemättä.
Olisikohan tuossa vaiheessa virtaa alkanut tulla kaupan päälle myös noille muutamille apulaitteille? Tuo pitää homma täytyy vielä varmistaa samassa savotassa, kun entraan tämän lämppärinsäädön ja paikat ovat auki luontojaan muutenkin. Täytyy vaan saada paikalle joku asiaa tunteva ja kunnollisen mittarin omistava taho - Kaapo on autosähköasioissa kahdella jalalla liikkuva täystuho....

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Ahaa
heheheJukka N. kirjoitti:Terve,Day Downhill kirjoitti: Ettei olis sinulla virtalukon pohjassa häikkää tai sitten pohja vääränmallisesta mersusta. Sähköikkunoita ei minulla ole, mutta nuo muut....
tästä on ollutkin juttua joskus aikaisemmin. Omasta mielestä tämä muutamien sähkölaitteiden toimimintavalmius ilman avainta ilmestyi siinä vaiheessa, kun Becker vaihdettiin CD-soittimeen. Samalla yksi kytkentä keskikonsolin sisällä muuttui siten, että radio saatiin pelaamaan myös virtaa avaimesta kytkemättä.
Olisikohan tuossa vaiheessa virtaa alkanut tulla kaupan päälle myös noille muutamille apulaitteille? Tuo pitää homma täytyy vielä varmistaa samassa savotassa, kun entraan tämän lämppärinsäädön ja paikat ovat auki luontojaan muutenkin. Täytyy vaan saada paikalle joku asiaa tunteva ja kunnollisen mittarin omistava taho - Kaapo on autosähköasioissa kahdella jalalla liikkuva täystuho....

TÄystuho....

Minullakin radio toimii aina ilman avaimia ja itse kytkin sen niinkun alkuperäinen alpinekin oli. Ehkä sulla meni tosiaan johdot suuhun ja sormet ristiin.