2-t öljyn käyttö dieselin seassa
2-t öljyn käyttö dieselin seassa
mitenkä paljon on järkevää laittaa 2-tahti öljyä esim. tankilliseen naftaa (n. 60l) jos hiukan "voitelisi" syötöpumppua? ja onko 2-t öljyn laadulla merkitystä
Eipä ole merkitystä laittaa ollenkaan. Olen joskus lukenut olikohan Tuulilasista, ettei tankkiin kannattaisi kaataa mitään ylimääräistä. Siitä ei ole hyötyä ja varsinkin uusissa autoissa pumppu voi hajota. Tämä koskee myös jäänestoa..
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Taksikuskien kanssa joskus jutellut asiasta..
Vanhat pierut sanoivat 70-luvulla laittaneensa 2-tahtiöljyä käyntiäänien pehmentämiseen. Eivät enää nykyautoihin.
Vanhat pierut sanoivat 70-luvulla laittaneensa 2-tahtiöljyä käyntiäänien pehmentämiseen. Eivät enää nykyautoihin.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
minä oon kyllä kuulu toista ja testannukki, mutta sitä en taas tiiä onko siitä nyt ollu minkäänlaista vaikutusta
parin dieselpumppu korjaajan suusta oon tuon kuullu ja sillä kokeilin, ei siitä ainakaan mitään haittaa ole! toinen noista korjaajista meinas että varsinkin lucas pumppujen kans ois hyvä käyttää...
eikait merkillä väliä, pari kolme desiä täyteen tankkiin sillon tällön!
saattaahan siitä ainaki itelle tulla hyv mieli

eikait merkillä väliä, pari kolme desiä täyteen tankkiin sillon tällön!
saattaahan siitä ainaki itelle tulla hyv mieli

MB W211 320cdi
MB S210 320cdi
MB S210 320cdi
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
Minulla oli aikoinaan vuoden 81 mallinen 123:n 240D ja käytin siinä tuhkautumatonta 2T-öljya 8 vuoden ajan ja 2dl/ tankkaus. Auton nykyinen omistaja ajaa sillä vieläkin eikä koneelle oletehty mitään, mittarissa jotain 700000km tänä päivänä. Henkilökohtaisesti suosittelen, etenkin vanhempiin diiseleihin ja nimenomaan talvella kun käytetään talvilaatua.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
talvilaadussa on vähemmän parafiiniä eli siksi "kuivempaa"
talvilaadun kulutus on ehkä vähän kovempaa/tehoa tulee vähän vähemmän kun kesälaadulla, koska aine on niikuin laihempaa/vähä öljyisempää..(jos en nyt iha väärässä oo)
kaveri tuossa laittoi 250d 2t öljyä sekaan ku tankkas 4 litraa vahingossa bensaa tankkii ja loppu tankki täyteen dieseliä. on pari kuukautta jo antanut kyytiä ainakin tankkauksen jälkeen
talvilaadun kulutus on ehkä vähän kovempaa/tehoa tulee vähän vähemmän kun kesälaadulla, koska aine on niikuin laihempaa/vähä öljyisempää..(jos en nyt iha väärässä oo)
kaveri tuossa laittoi 250d 2t öljyä sekaan ku tankkas 4 litraa vahingossa bensaa tankkii ja loppu tankki täyteen dieseliä. on pari kuukautta jo antanut kyytiä ainakin tankkauksen jälkeen
Tähän olis kiva saada tekninen perustelu, minkä takia niinkin paljon liikkuvia osia sisältävä osa kuin syöttöpumppu + suuttimet hajoaisivat parempaan voiteluun.johturpe kirjoitti:varsinkin uusissa autoissa pumppu voi hajota
Ajetaanhan noilla dsl:llä rypsiöljyllä ja ties sun millä jotka sisältää myös vettä, että luulempa ettei se puhdas dsl+0,5% öljyä kovin paha yhdistelmä pumpulle ole.
Ps. Itse käytän 2t-öljyä ja joskus x1r-dsl lisäainetta , ja eipä ole mikään hajonnu.
kyllähän määki sen kokeilun jälkeen oon aina sillon tällön lurauttanu 2t öljyä tankkiin, vaikka epäilinki että vaikuttaakohan tuo ny mittään. sen verran luotan nuihin ammattilaisten kehoituksiin. eikä siitä todellakaan mitään haittaa ole!
haluisin myöskin kuulla perustelun sille et miks varsinki uudet pumput vois hajota lisä voiteluun???
ja siitä ollaan kyllä aika varmoja että tehot on samat DIT ja DIK laaduilla
haluisin myöskin kuulla perustelun sille et miks varsinki uudet pumput vois hajota lisä voiteluun???
ja siitä ollaan kyllä aika varmoja että tehot on samat DIT ja DIK laaduilla

MB W211 320cdi
MB S210 320cdi
MB S210 320cdi
Tässä on lainaus Fortumin sivuilta:
"Moottoriöljyn tai kaksitahtiöljyn lisäys dieselpolttoaineeseen on joillakin seuduilla ollut perinteenä. Öljyn käyttö lisää päästöjä ja moottorin karstoittumista. Se voi myös tukkia polttoainesuodattimen, koska pienikin määrä polttoaineessa olevaa vettä muodostaa voiteluöljyn kanssa vaaleata maitomaista sakkaa. Öljyn lisäystä ei suositella, koska polttoaineet täyttävät ruiskutuslaitteiden valmistajien vaatimukset sellaisenaan ja tarvittaessa niissä on voitelevuuslisäaine."
"Moottoriöljyn tai kaksitahtiöljyn lisäys dieselpolttoaineeseen on joillakin seuduilla ollut perinteenä. Öljyn käyttö lisää päästöjä ja moottorin karstoittumista. Se voi myös tukkia polttoainesuodattimen, koska pienikin määrä polttoaineessa olevaa vettä muodostaa voiteluöljyn kanssa vaaleata maitomaista sakkaa. Öljyn lisäystä ei suositella, koska polttoaineet täyttävät ruiskutuslaitteiden valmistajien vaatimukset sellaisenaan ja tarvittaessa niissä on voitelevuuslisäaine."
Kesädieselillä saadaan hieman enempi tehoa, kuin talvidiiseleissä, ainakin vanhemmissa koneissa.tuomazzz kirjoitti:kyllähän määki sen kokeilun jälkeen oon aina sillon tällön lurauttanu 2t öljyä tankkiin, vaikka epäilinki että vaikuttaakohan tuo ny mittään. sen verran luotan nuihin ammattilaisten kehoituksiin. eikä siitä todellakaan mitään haittaa ole!
haluisin myöskin kuulla perustelun sille et miks varsinki uudet pumput vois hajota lisä voiteluun???
ja siitä ollaan kyllä aika varmoja että tehot on samat DIT ja DIK laaduilla
Itse käytin 2-t öljyä myös ja ehkäpä se tasoitti käyntiääntä. Kulutusta en seurannut.
Kannattaa katsoa sellainen tuhkautumaton öljy, jotkut 2-t laadut nokeevat pirusti...
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Tarkoittaa käytännössä että lisäaineistusta on. Oheisesta taulukosta löytyvät lisäaineistukset kesä- ja talvilaaduille.Miika H. kirjoitti:Mitäköhän tuo nyt oikein tarkoittaa?jaket kirjoitti:Tässä on lainaus Fortumin sivuilta:
...Öljyn lisäystä ei suositella, koska polttoaineet täyttävät ruiskutuslaitteiden valmistajien vaatimukset sellaisenaan ja tarvittaessa niissä on voitelevuuslisäaine."

-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: La 08.01.2011 01:19
Re: 2-t öljyn käyttö dieselin seassa
Olen itse ajanut nakulla vasta 10v,mutta noiden viisaiden mukaan nafta ei tarvitse mitään sekaansa! Nyt minulla on 200000 km ajettu Hymer -82,joka makaa "parkissa"kevääseen,huolenaihe on litku joka on kesälaatua korkkia myöten;eipähän ole ilmaa kosteutta imemässä? Nollakelin tullessa heläytän ihmelaitteen käymään pohtimatta mitään ihme-ainetta!!Näin meni viime talvi ja taitaa mennä tämäkin!Viime talvena latasin akut kerran ja kannattaa kerran tehdä sama juttu!3:n kuukauden parkin aikana akkujen(2x100Ah) jännite on pysynyt 12,43 V:ssa!Tiedoksi vaan että napajännitteen (=kuormittamaton jännite)pudotessa alle 12 V:n kannattaa ladata!!10:V jälkeen tuskin tarvitsee enää yrittää!!
Re: 2-t öljyn käyttö dieselin seassa
Tuo käyntiänen tasoittuminen tai pieneneminen johtuu käsittääkseni polttoaineen setaaniluvun pienenemisestä kun laitetaan öljyä naftan sekaan.
Tuolla Opel -palstalla oli jonkun Nesteen ihmisen kommentit tuon 2t-oljyn käyttämiseen dieselin seassa, ja kovin ei kannustava ollut vastaus:
2T-öljyn käyttöön liittyy pieniä riskejä ja ongelmia. 2T öljy reagoi tankissa olevan kosteuden kanssa ja muodostaa eräänlaista lietettä, vertasi hieman tilanteeseen, jossa jäähdytysneste pääsee moottoriöljyn sekaan. Se vesi ei enää siitä öljystä erkane veden-erottimessa vaan menee ruiskujärjestelmän läpi. Pahimmassa tapauksessa voi aiheuttaa pieniä pisteruostumia pumppuun tai suuttimiin. Laboratoriossa olivat testanneet näitä teorioitaan ja jokaisesta tuli käytännönesimerkki testilaitteistosta ja tapahtuneesta.
Kun 2T -öljyä oli käytetty lisäaineena tarpeeksi kauan, se oli muodostanut tankin pohjalle veden kera lietettä, jolla oli mahdollisuus lopulta saada koko PA-järjestelmä tukkoon.
Linkki ko keskusteluun
Tuolla Opel -palstalla oli jonkun Nesteen ihmisen kommentit tuon 2t-oljyn käyttämiseen dieselin seassa, ja kovin ei kannustava ollut vastaus:
2T-öljyn käyttöön liittyy pieniä riskejä ja ongelmia. 2T öljy reagoi tankissa olevan kosteuden kanssa ja muodostaa eräänlaista lietettä, vertasi hieman tilanteeseen, jossa jäähdytysneste pääsee moottoriöljyn sekaan. Se vesi ei enää siitä öljystä erkane veden-erottimessa vaan menee ruiskujärjestelmän läpi. Pahimmassa tapauksessa voi aiheuttaa pieniä pisteruostumia pumppuun tai suuttimiin. Laboratoriossa olivat testanneet näitä teorioitaan ja jokaisesta tuli käytännönesimerkki testilaitteistosta ja tapahtuneesta.
Kun 2T -öljyä oli käytetty lisäaineena tarpeeksi kauan, se oli muodostanut tankin pohjalle veden kera lietettä, jolla oli mahdollisuus lopulta saada koko PA-järjestelmä tukkoon.
Linkki ko keskusteluun