Mittariston toiminnassa oli äskettäin häikkää, joka paljastui maadoitusviaksi. Tässä vaiheessa siitä selvittiin lisäämällä maadoitus mittarin taustasta johdolla rintapeltiin. Taas yhtenä päivänä piti ottaa mittaristoa irti kellon toimimattomuuden takia ja tietysti se ylimääränen johto repeytyy aina irti. Samalla, kun mittaristo oli pöydällä tutkin vähän sitä maadoitusta. Ilmeisesti alunperin pitäisi maadoitus tulla siihen kiekkamittarin/kellon kohdalle tulevan kolminapaisen liittimen keskimmäiseen nastaan. Yleismittari sanoi kuitenkin maadoituspiuhan (ruskea/keltainen) olevan hengetön. Eli on irti tai poikki jostain. Piuha menee nipussa muiden piuhojen kanssa jonnekin konehuoneen (?) puolelle tai kojelaudan alle ja seuraaminen on aika hankalaa. Täältä näyttäisi löytyvän jotain tietoa maadoituksesta, mutta edelleen askarruttaa se, mihin tuo maadoitus oikeesti menee? Missä on maadoituspiste W1? Helpottaisi vähän tuon vian paikallistamista.
Myös vinkkejä kellon toimimattomuudesta ja henkiin herättämisestä kaivataan. Se vaan lopetti toimintansa ykskaks. Mitään ei näytä päällisin puolin olevan vialla, esim. kärvähtänyt tms.
w124 Mittariston maadoitus
w124 Mittariston maadoitus
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Re: w124 Mittariston maadoitus
W1 on mittarin takanaolevan palkissa. Kuva kertonee paremmin kuin joutavat lätinät, joten kliks. Alemmassa kuvassa on pultin kanta, jonka alle menee hirmu nippu ruskeita johtoja.Sami H. kirjoitti:Missä on maadoituspiste W1? Helpottaisi vähän tuon vian paikallistamista.
Oletko varma, että olet mitannut oikeaa piuhaa? Se ruskea-keltainen on ajovalojen äänimerkin johto, joka menee virtalukolle ja sieltä ruskea-harmaana ovikytkimelle.
Maadoitusjohto pitäisi lähteä siitä pyöreän liittimen ykkösnavasta. Kellon ja kiekkamittarin maadoitus on viety sisäisesti sinne toiselle puolelle ja sieltä johdolla W1:een. Toimiiko siis kumpikaan (kello / kierroslukumittari)? Tuleeko sille kellon yksittäiselle johdolle jatkuva virta?
t.
Risto
E500 – 211.070
Kiitoksia! Asia valaistui melkosesti. Voipi olla, että tuli kateltua jotenkin väärin nuo johdotukset, mutta huomioita, joita tein mittariston kanssa puljatessa:
(1) etuoven/valojen summerin (Roiston viittaama ajovalojen äänimerkki?) virta tuntuisi tulevan siitä pyöreän moninapaisen liittimen viereen tulevan nelinapaisen neliskulmaisen liittimen johdoista jostakin. En tutkinut tarkemmin, muuten kuin mittariston toimintaa testatessani ja etuovea auki pitäessäni valot päällä. Tän liittimen kun pisti kiinni, alko summeri huutaa.
(2) kolminapaisen nelikulmaisen liittimen keskimmäinen nasta on piirilevyllä mielestäni maa. En kyllä muista, miten tuon päättelin, mutta tähän tulokseen jotenkin päädyin. Felmitin kuvassa tuo liitin näyttäisi olevan juurikin tuossa nopeusmittarin vaijerin alapuolella ja siitä se keskimmäinen piuha siis on ruskea/keltainen. Tän liittimen kautta tulee varmaan jotain informaatiota kiekkamittarille, koskapa tuo liitin tyrkätään sinne kiekkamittarin/kellon puolelle mittaristoa. Kellon virtahan tulee suoraan siihen uros-abikoon kellon takapuolelle.
Mutta siis hyvä, jos kerran maa tulee tuon pyöreän moninapaisen liittimen kautta, tietää, mistä vikaa alkaa etsiä. Voipi olla johto irroksissa siis.
(1) etuoven/valojen summerin (Roiston viittaama ajovalojen äänimerkki?) virta tuntuisi tulevan siitä pyöreän moninapaisen liittimen viereen tulevan nelinapaisen neliskulmaisen liittimen johdoista jostakin. En tutkinut tarkemmin, muuten kuin mittariston toimintaa testatessani ja etuovea auki pitäessäni valot päällä. Tän liittimen kun pisti kiinni, alko summeri huutaa.
(2) kolminapaisen nelikulmaisen liittimen keskimmäinen nasta on piirilevyllä mielestäni maa. En kyllä muista, miten tuon päättelin, mutta tähän tulokseen jotenkin päädyin. Felmitin kuvassa tuo liitin näyttäisi olevan juurikin tuossa nopeusmittarin vaijerin alapuolella ja siitä se keskimmäinen piuha siis on ruskea/keltainen. Tän liittimen kautta tulee varmaan jotain informaatiota kiekkamittarille, koskapa tuo liitin tyrkätään sinne kiekkamittarin/kellon puolelle mittaristoa. Kellon virtahan tulee suoraan siihen uros-abikoon kellon takapuolelle.
Mutta siis hyvä, jos kerran maa tulee tuon pyöreän moninapaisen liittimen kautta, tietää, mistä vikaa alkaa etsiä. Voipi olla johto irroksissa siis.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Periaatteessa joo. Se riikkari saa virran mittarivaloilta (ennen säädintä) ja se maadoitetaan sen nelinapaisen liittimen kautta (ruskea/keltainen) katkaisijoiden kautta.Sami H. kirjoitti:(1) etuoven/valojen summerin (Roiston viittaama ajovalojen äänimerkki?) virta tuntuisi tulevan siitä pyöreän moninapaisen liittimen viereen tulevan nelinapaisen neliskulmaisen liittimen johdoista jostakin.
Ahaa. Onko nuo kaikki kolme johtoa kytketty? Minulla ei ole muistaakseni kuin kaksi johtoa – vihreä/keltainen (kiekkamittarin signaali) ja musta/puna/violetti (ilmeisesti kiekkamittarin käyttövirta), eikä sähkökaavioissakaan ole muuta. Kyseessä on vissiin -87 vuosimallin pirssi? Voisikohan dieseleissä olla eri systeemit. Hmm.Sami H. kirjoitti:siitä se keskimmäinen piuha siis on ruskea/keltainen. Tän liittimen kautta tulee varmaan jotain informaatiota kiekkamittarille, koskapa tuo liitin tyrkätään sinne kiekkamittarin/kellon puolelle mittaristoa.

Jees. Oleko testannut, tuleeko siihen virtaa? Toimiiko kierroslukumittari? Näiden molempien maadoitus pitäisi olla yhdessä ja mennä jollakin opilla sinne toiselle puolen mittaristoa.Sami H. kirjoitti:Kellon virtahan tulee suoraan siihen uros-abikoon kellon takapuolelle.
Yleensä se, että ruskeassa on myös jotain muuta väriä tarkoittaa sitä, ettei se mene suoraan maahan vaan jonkun katkaisijan tms. kautta.
t.
Risto
E500 – 211.070
Juu -87 pirssi, eli ilmeisesti samaa hyvää vuosikertaa kuin sulla. Dieseleissä mitä ilmeisemmin siis jotain eroa systeemeissä. Joka tapauksessa jonkunlaatuinen maadoitus toi keskimmäinen nasta on. En tiedä vaikuttaako se kellon toimintaan mitenkään, mutta ainakaan maata sieltä ei ulos saanu.Roisto kirjoitti: Ahaa. Onko nuo kaikki kolme johtoa kytketty? Minulla ei ole muistaakseni kuin kaksi johtoa – vihreä/keltainen (kiekkamittarin signaali) ja musta/puna/violetti (ilmeisesti kiekkamittarin käyttövirta), eikä sähkökaavioissakaan ole muuta. Kyseessä on vissiin -87 vuosimallin pirssi? Voisikohan dieseleissä olla eri systeemit. Hmm.![]()
Virtaa tulee siihen kellon +-napaan. Kokeilin kelloa ihan irrallaan suoraan akusta ja ei sieltä ainakaan mitään kuulunu (Ei jaksanut kovin kauaa ootella viisareiden liikkumista... )Roisto kirjoitti:Jees. Oleko testannut, tuleeko siihen virtaa? Toimiiko kierroslukumittari? Näiden molempien maadoitus pitäisi olla yhdessä ja mennä jollakin opilla sinne toiselle puolen mittaristoa.Sami H. kirjoitti:Kellon virtahan tulee suoraan siihen uros-abikoon kellon takapuolelle.

Hyvä tieto! Aavistuksen on hukassa näiden sähköjen kanssa ilman kytkentäkaaviota. Pitääpi etsiä semmonen jostain käsiin.Roisto kirjoitti: Yleensä se, että ruskeassa on myös jotain muuta väriä tarkoittaa sitä, ettei se mene suoraan maahan vaan jonkun katkaisijan tms. kautta.
EDIT: Niin, taisi olla tossa yhdessä topicissa kuva mittariston irrotuksesta, jossa yhteydessä mittariston moninapaliittimen johtojen merkityskin selvisi. Nro 1 on maa siinä moninapaliittimessä.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün