Missä väljää?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Missä väljää?

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Tossa kun vaihdoin nuo jouset mersuun niin hokasin että pyörää heilutellessa sivuttaissuunnassa on kohtuullisen suuri klappi. Sen verran kurkkasin ettei ne ainakaan raidetangonpäät ole. Välys kasvaa reilusti kun pyörän kääntää ihan tappiin. Onko se apusimpukka vai mikä siellä on väljä? Onko kallis ja mimmonen homma vaihtaa? Toinen seikka minkä huomasin, että ohjaus ei palauta ääriasennosta... Isäpapan w124 300D kyllä palauttaa hyvin! Tarttis vaan ohjauskulmat kattoo ja eipä auta jos välyksiä on.
Viimeksi muokannut Pasi H., Ma 23.05.2005 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Se vois olla apusimpukka, jos väljää tuntuu varsinkin vasemmassa etupyörässä. Korjaussarja maksaa n.30€, eikä ole vaikea vaihtaa.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Jos nivelet ja apusimppu ehjä, niin veikkaisin kulunutta simpukkaa.
Klappi tuntuu kyllä suht isolta kun auto on sammuksissa ja renkaista koittaa.
Se välyksen tunne kasvaa normaalistikin kun renkaan kääntää ääriasentoonsa. Silloin tiukkakin ohjaus tuntuu hieman väljältä.

Simpukkaa pystyy kiristämään konehuoneen puolelta. Sellanen mutteri+kuusiokolo ruuvi siinä simpukan kupeessa. AUKAISEMALLA ruuvia, välys pienenee. Älä kiri liikaa.

Ohjaus varsien nivelet on helppo testata sellasilla "papukaija" pihdeillä.
Puristaa pihdeillä nivelen pohjasta ja nivelen kierreosan päästä, ei saisi joustaa yhtään.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Täytyypä joku päivä töissä katella. Mikäs siihen sitten vaikuttaa kun ohjaus ei ääriasennosta palauta? Pikemminkin "imasee" itse itsensä enemmän linkkuun. Johtuuko tuokin siitä välyksestä..
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Lainaus mainio.net sivuilta CLK 320 jutusta:

" Mersulle ominaiseen tyyliin ohjaus ei palauta aivan hiljaisessa nopeudessa juuri lainkaan. Onneksi tilanne paranee vauhdin myötä. "

Pitänee paikkansa, mun W201 ei ainakaan palauta jos pyörät voimakkaasti käännetty. Liittynee pyöränkulmien asetuksiin. Omassa kuitenkin tehty hiljan 4-piste suuntaus ja kaikki tip top kunnossa, mut ei palauta jos käännetty arviolta 90% renkaita ja painaa hanaa pitämättä ratista kiinni. (siis paikaltaan lähdettäessä) Autossa -40mm madallus sarja, en tiedä vaikuttaako asiaan.

Kannattaa tarkistaa että raidetangot (ohjaus varret) on saman mittaiset. Eli ettei kukaan ole säätänyt niitä eri mittaisiksi. Vaikuttaa ajettavuuteen paljon jos perseellään. ( n.4mm ero on vielä siedettävä )
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Joo nyt vihdoin ja viimein jaksoin vähän paneutua asiaan. Kiristin hieman molempia etupyöränlaakereita, siinä samassa vaihdoin eteen matalimmat jousenkumit (8mm?), kallistuksenvakaajan puslat tuli kaikki vaihdettua, välystä oli ehkä noin 3 mm niissä isommissa(korinpuoleisissa) :lol: (Ei todellakaan ihme, että on etupää kolissut) Ja samalla tuli myös vaihdettua moniurahihna, kun on jo talvesta asti pitänyt kitinää hetken starttauksen jälkeen.

Etupään korkeudesta tuli nyt hyvä, tippu yllättävän paljon, en ainakaan usko että ne kumit mitkä siellä oli, olis ollu alkuperäset, oli sen verran korkeat. Ja huhhuijjaa kun keulasta tuli jämäkämpi kumien vaihdon jälkeen, kolinat loppu siihen paikkaan. Mutta edelleen apukuskin pyörää sivusuunnassa heiluttaen tuntuu pieni välys, missä vika? Vai onko ominaisuus? Kuskinpyörässä ei väljää ole mihinkään suuntaan. Noita tankoja en vielä mitannut, että onko saman mittaset....
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Heikki Tuunanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: To 13.01.2005 11:14
Paikkakunta: Joensuu

Re: Missä väljää?

Viesti Kirjoittaja Heikki Tuunanen »

Pasi H. kirjoitti:Toinen seikka minkä huomasin, että ohjaus ei palauta ääriasennosta... Isäpapan w124 300D kyllä palauttaa hyvin! .

Mikä on muuten vanteitten offsetti? Itellä on kesärenkailla pikkusen "levittävät" vanteet, ja niiden kanssa ohjaus ei palaudu ääeiasennoissa ja risteyksissä jarrun kanssa pyrkii jopa päinvastoin kääntämään lisää. Talvirenkaat on orggis peltikiekoilla ja niillä ohjaus palauttaa aina.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Etuvanteissa 35, takavanteet siihen ei varmaan vaikuta, mutta niissä se on 27. Ja kyllä, tämä tekee myös sitä, että pyrkii kääntämään lisää, ellei itse laita vastaan. En muista, tekikö orggis-aluilla samaa..
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

Omani käytin juuri katsastuksessa jota ennen aloin tutkimaan kolausta joka tuli vain oikealle kääntyessä esim; kiveyksen
yli ajaettessa. Olin edeltävään katsastukseen uusinut kaikki
pallonivet muukaan lukien alapallot, ajattelin ettei ne voi olla
syynä koska autolla sillä välin oli ajettu ehkä 5000km!

Nosturilla ollessa kaveri piti ratista kiinni ravistelin ja vääntelin erikulmissa pyörän ripustusta myös sen ollessa lattiaa vasten
niinkuin katsastuksessa. Ei mitään väljää jos ei oteta lukuun
ohjaussimpukan ominais väljyyttä mistä puhuttiin viestiketjun alussa. Aloin tutkimaan apusimpukkaa otin käsin kiinni apusimpukan varresta ja kokeilin aksiaali suuntaisesti niin
eikös "pxxxxle" siellä ollut väljää 2-3mm arviolta, avasin kuningaspultin ja sain alapään laakeroidun holkin käteeni
joka oli silmämääräisesti ehjä, yläpuolta ei saa niin helposti koska "M103" koneessa menee tuplapakoputket juuri pultin
yläpuolelta yli mikä estää pultin n.120mm pultin nuosemasta
pois paikoiltaan. Kokeilin välillä kiristää uudelleen pultti pyssyn avulla kuningaspulttia mutta sama väljyys oli edelleen.

Katsastus aika oli jo niin lähellä että tuli kuningas "idea" siitä
alapuolen laakeri holkista smirkelillä pyyhkäisin 2-3mm pois
ja kiristin uudelleen. Välyksen syyksi epäilen juuri näitä kahta
holkkia jotka menee vastakkain eli pohjaavat jolloin pultin kiristys ei auta. Autosta hävisi kerta laakista se viimeinenkin
välys joka on vaivannut (lue ennen kuin tulee uusia).

Niin ja katsastuksessa ei ollut mitään huomautettavaa.
Tämä oli oma kokemukseni väljyyden aiheuttajasta ainakin
omassa autossani. Toivottavasti on apua muillekin.
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
TompSa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 25.01.2005 12:26
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja TompSa »

Jep jep. Mulla oli kanssa S202:ssa sama vika, eli oikea pyörä lonksui sivusuunnassa. Valtuutettu ja tehtaan auditoima huolto oli ensin sitä mieltä,
että vaihdetaan raidetangonpää. No ei vaihdettukaan kun oli kuulemma raidetanko väljä.

Nooh, menin tangonvaihtoon suositeltuun kaffimaanautoon, mutta siellä huomattiin että apusimpukan nivel väljä kuten edellä. Riitti että kiristettiin pultti tiukalle,
mutta tilattiin samalla aika uudelle osalle. Valtuutetu huolto olisi vaihtanut koko
vatun raidetangon, nyt selviää 20 euron osalla. Ei vissiin saa alkuperäisenä tuota apuvartta? Epäilin että oisvat ottaneet edes suojamuoveja irti ja
todenneet viallisen nivelen. Mutta jos alkuperäistä ei saa kuin kokonaisena,
niin sillai ymmärtää tuon vaihtoinnon.

No jokatapauksessa ei enää hae mihkään ja kulkee tosi tasasesti.
TompSa, S211 E320 T CDI A 4Matic -07
Ex: S202 C200 T CDI A -01
Vastaa Viestiin