M102.962 nokkaremppaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

M102.962 nokkaremppaa

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Elikkäs kurkistin tuonne nokkakopan alle kun kierroksilla sieltä tulee tiisselimäistä naputusta ja pakopuolen nokista kaksi ensimmäistä sillälailla pikkuisen urilla ja kolmas jotenkin himmeämpi niinkuin olisi sieltä täältä pinta syöpynyt :( Imupuolella nokat kiiltäviä.

No, nokka menee sitten uusiksi. Samoin taitaa mennä kyseiset kolme keinua?

Onkos tässä nyt se ns. pehmyt nokka joka on tullut tiensä päähän, vai onko tässä jo Öhöööm... "parempi" kova nokka joka ei ole kestänyt? Moottorin numero 12097302. Nokkaa pyöritetään kaksirivisellä ketjulla ja vuosimalli on 9/88. Nokille tuleva öljyputki ei ollut tukossa ja öljypaineet on ajossa tapissaan kolmosessa ja kovan ajon jälkeen tyhjäkäynnillä putoaa 2-2.5 bar tienoolle. Ajettu nyt 274tkm ja joskus 100-110tkm kieppeillä kuulema tehty jonkinlaista remppaa ennen kuin edellinen omistaja on auton ostanut. Tämä remppa siis tehty noin 1992 elikkä jos silloin on nokka vaihdettu (taatusti uudempaa mallia) niin ei olisi kestänyt kuin 165tkm....

Mitenkäs viritysnokat, paljonko niillä olisi odotettavissa lisää hoopeetä ja nyyttonmetriä ja kulutusta? Mitä on normaalia erikoisemmat nokat maksaneet ja mistä niitä voi kysellä? Tekisi mieli samalla laittaa virinokka jos ei hinta pompsahda kovin. Miten vaikuttaisi mahdollinen turbon laitto nokan hankinnassa, kannattaako miettiä sitä jo nyt samalla?

Samalla nostelin nokkaketjusta ja tuntui nousevan n. millin-puolitoista milliä, onkos tämäkin jo venynyt liikaa?
Viimeksi muokannut AK47, Pe 26.05.2006 01:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: M102.962 nokka ym remppaa.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Noniin, nokka näyttää maksavan KL:ssä 150e ja keinut 29e/kpl. Vehon hintaa on kyllä aika turha kyselläkkään.

Yksi vaihtoehto on ostaa koko kansi, löytyisi käytetty, johon tehty remontti joku aika sitten, mutta ei ole 100 varmuutta onko 120.962 vai 102.961, mistä näkee päällepäin? Nuissa kun on ainakin KL:n mukaan eri nokka....

Kansipulttisarja on 20e ja kansipahvi 29e. Mikä lienee tuo 65e hintainen yläpään tiivistesarja? Elikkä 50e lisäkustannus vähintään jos koko kannen vaihtaa. Oma hommansa on pyöritellä ruosteiset pakosarjan kierteet auki ja säheltää imusarja irti....
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Re: M102.962 nokka ym remppaa.

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

AK47 kirjoitti:Kansipulttisarja on 20e ja kansipahvi 29e. Mikä lienee tuo 65e hintainen yläpään tiivistesarja? Elikkä 50e lisäkustannus vähintään jos koko kannen vaihtaa. Oma hommansa on pyöritellä ruosteiset pakosarjan kierteet auki ja säheltää imusarja irti....
Ja vaihtaa imu/pakosarjan tiivisteet joiden tiiviys irrotuksen jälkeen on kuitenkin kyseenalainen... Kysy KL:stä mitä sisältää yläpään tiivistesarja, voihan siinä olla muutakin hyödyllistä vaihtaa samalla kertaa. Valitettavasti en tunne M102-konetta niin en osaa kommentoida yläpään eroihin. Itse availin taannoin ikiruosteessa olleita yhden 123:sen pakosarjan kiinnityksiä, sitkeä ja toistuva liottelu etukäteen serssillä ilmeisesti auttoi koska kaikki lähti ehjänä auki ja vieläpä helposti.
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: M102.962 nokka ym remppaa.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

ahahaa kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Kansipulttisarja on 20e ja kansipahvi 29e. Mikä lienee tuo 65e hintainen yläpään tiivistesarja? Elikkä 50e lisäkustannus vähintään jos koko kannen vaihtaa. Oma hommansa on pyöritellä ruosteiset pakosarjan kierteet auki ja säheltää imusarja irti....
Ja vaihtaa imu/pakosarjan tiivisteet joiden tiiviys irrotuksen jälkeen on kuitenkin kyseenalainen... Kysy KL:stä mitä sisältää yläpään tiivistesarja, voihan siinä olla muutakin hyödyllistä vaihtaa samalla kertaa. Valitettavasti en tunne M102-konetta niin en osaa kommentoida yläpään eroihin. Itse availin taannoin ikiruosteessa olleita yhden 123:sen pakosarjan kiinnityksiä, sitkeä ja toistuva liottelu etukäteen serssillä ilmeisesti auttoi koska kaikki lähti ehjänä auki ja vieläpä helposti.
Jep, onhan siinä nuita kuluja sarjojen tiivisteistä ja aikaa menee...

Noniin, lähetin kyselyn viiteen eri paikkaan virinokista... Saa nähdä löytyykö suomenmaasta virinokkia.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Jos nokka-akselin vaihdat, niin suosittelisin vaihtamaan kaikki keinut, ettei käy niin, että 50tkm:n päästä joku vanhoista keinuista on syönyt uuden nokan hajalle.
Tuo yläpään tiivistesarja sisälsi varaosaliikkeestä ostettuna muistaakseni kaiken muun, paitsi venttiilikopan tiivisteen.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jep, tilataan kaikki keinut varmaankin. Nokkia ei tunnu löytyvän kuin tavallisia ja KL:n nokka on halvin 150e. Samoin venavarren gumit vaihtoon ja nostajat tietty.

Yritin etsiä kuukkelilla löytyiskö virinokkaa ulkomailta, mutta ei ole vielä tärpännyt. Kaikki on vielä epäselvää koko rempan suhteen.... Onko kukaan ostanut mihinkään mersun koneeseen suomesta ikinä nokkaa? Paikkakunnalta kuulema löytyy ralliautojen nokkia hionut kaveri, mutta en oo saanut vielä langan päähän ja pitää se aihio jostain sillekkin hommata. Nokan hionta lienee n. 100e kieppeillä.

Se 962 ja 961 kannen erokaan ei ole vielä selvinnyt....
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3532
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Jou!
Tuossa viestiketjussa on muistaakseni mainittujoku paja, missä on teetetty virinokat. http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=16144
En äkkiseltää löytäny pajan nimeä, ku on neljä sivua tekstiä, mut sieltä sen pitäis löytyy...
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jackie kirjoitti:Jou!
Tuossa viestiketjussa on muistaakseni mainittujoku paja, missä on teetetty virinokat. http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=16144
En äkkiseltää löytäny pajan nimeä, ku on neljä sivua tekstiä, mut sieltä sen pitäis löytyy...
Jep, Virtasen Mauri siis kyseessä ja olisi löytynyt M102.962:seen katunokille mallia, mutta hommia 2kk eteenpäin.....

Muttamutta, tarkisteltiin tänään paikallisen nokan hiojan kanssa tilannetta ja eikös sieltä ole muutamasta nokasta n, 1-1.5mm pois ja moni muu urilla.....

Ajoin talliin ja jään odottelemaan löytyykö aihiota hiontaa varten. Ajokielto siis napsahti päälle. Pitäisi olla isompi aihio jotta saisi säilytettyä keinut oikeissa asennoissa, kuluneesta nokasta nyt ei ainakaan kannata hiottaa.

Keravalta löytyy kuulemma malli 2.3-8V AMG nokalle......
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Noniin, näemmä sain tästä muokattua pois aiemmat tupinat puristuspaineista mutta ei se mitään.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Noniin, alfamerin kirjassa on ilmoitettu että puristukset pitää olla vähintään 8.5 ja eroa pyttyjen välillä enintään 1.5bar. Elikkä asia siltäosin kunnossa.

Tässä osia odotellessa on aikaa kysellä onko nokan, keinujen ja venavarrenkumien vaihdossa mitään erikoista mikä olisi hyvä tietää?

Tietty kaikki pukit takaisin samoihin paikkoihin ja varmaan keinujen akselitkin.

Näemmä jouset puristetaan ihan pukkien ruuveilla? Miten tiukassa keinujen akselit on paikallaan keinuissa siis? Mitä kautta se öljy menee nostajille, onko keinut ja keinujen akselit onttoja?

Koska entisestä nokasta on kulunut ainetta pois, se pitäisi saada moottorista pois pyörimästä jotenkin, tuskin kaikki on suodattimessa. Ajattelin ajella muutaman sata kilometriä LE 10W30 öljyillä (luullakseni mineraali), kun sitä on tallin nurkassa käyttämättömänä. Sen jälkeen sitten jotkut varmasti hyvät öljyt+uusi suodatin tilalle ja ei liian liruja tälläkertaa (ennen oli 5W50 MRF).

http://www.le-inc.com/Literature/Produc ... 0Flyer.pdf

Tuommoista tököttiä, uskaltaako pistää "huuhteluöljyksi", MB standarti näyttää täyttyvän?

Tosin voin kyllä suoraankin laittaa mitä vaan öljyä kunhan tietää että ei tule pistettyä mitään semmoista mitä nyt ei missään tapauksessa pidä laittaa.

Miten mahtaa se forten pesumömmö olla nokan vaihdon yhteydessä, toisaalta pitäisi olla hyvä voitelu ja toisaalta haluaisi irtometallin ja karstat pois???
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Noniin, osat tuli tänään ja nyt kokeillaan miten käy....

Jaa, keinuissa on juotettu noin 1.5-2mm paksut palat nokan puoleiseen päähän kaiketi lujemmasta aineesta mitä varsinainen keinu on. Tai sitten nuo on jotkut ikivanhat nokat ja ne on tehdaskunnostettu? Myydäänkö keinujakin kunnostettuina? Vai onko tuo normaali rakenne m102 keinuissa?

Saa nähdä pääseekö jo tänään kotiin mersulla?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Noniin, menipäs aikaa, työkalujen etsimiseen ja tekemiseen hurahti varmaan 3-4 tuntia ja vaihtoon saman verran ja siivoamiseen varmaan tunti ;) Samalla tuli sitten ihmeteltyä mersun moottorin erikoisuuksia. Venavarren kumeja vaihtaessa tuntui jouset kyllä melko jäykiltä vaikka ovat jo 17v ja 275tkm vanhat.

Nokka (orkkis) oli tehty 6/88 leimojen mukaan ja varmaankin sitä pehmeämpää mallia. Pitää huvin vuoksi mitata vanhoista keinuista ja nokasta ehjältä kohtaa kovuudet kun mittarikin löytyy, uusista en raskinut mitata.

Metallista jauhoa oli silmin havaittavissa määrin kannenpultin koloissa ja muissa kuopissa minne se on laskeutunut. Tämä metalli on siten peräisin keinuista ja nokista ja ei tietenkään ole tehnyt hyvää laakeripinnille ja yleensäkkään koko moottorille öljypumppuineen.

Öljynpaine on nyt sama kuin ennenkin eli ajossa 3 tai yli ja tyhjäkäynnillä kuumana 2bar. Laakeripukeissa oli havaittavissa niihin uponneita metallihiukkasia ja se tietty hieman pukkaa surua puseroon mutta eiköhän tuolla vielä ajella kummasti.

Mitä foorumilaiset suosittaa, milloin kannattaisi vaihtaa suodatinta ja öljyä seuraavan kerran.

Moottorin ääni oli ensimmäisen minuutin pari tosi hiljainen sitten lämmettyään pikkuisen tuli jotain pientä sivuääntä, ei oikein osaa sanoa mistä tulee mutta pitää ajella vähän ja kuulostella muuttuuko.

Mukava ajella niin että suurimmat äänet ohjaamossa on tuulen suhina ja rengasäänet sekä myös automaattilaatikon vaimea ääni (turbiini kai siellä ääntelee, tai seuraavaksi pitää ihmetellä laatikkoa).
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

AK47 kirjoitti:Jaa, keinuissa on juotettu noin 1.5-2mm paksut palat nokan puoleiseen päähän kaiketi lujemmasta aineesta mitä varsinainen keinu on. Tai sitten nuo on jotkut ikivanhat nokat ja ne on tehdaskunnostettu? Myydäänkö keinujakin kunnostettuina? Vai onko tuo normaali rakenne m102 keinuissa?
Normaalia uudemman mallin keinuissa. Kuluminen ilmeisesti aiheutui osittain siitä, että keinut ja nokat olivat samaa ainetta. Tuota korjattiin juottamalla uudempiin keinuihin liuskat eri materiaalista. Varmaan on nokassakin jotain kehitystä ollut mutta tuo on näkyvin ero.

Isselläkin sama olisi varmaan edessä. Lisäksi kannentiivisteen takapäästä tihkuu ööliä eli pitäisi varmaan käyttää koko kansi pois. Oliko sinulla kansi irti / käytitkö oikaisussa?

t.
Risto
E500 – 211.070
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Roisto kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Jaa, keinuissa on juotettu noin 1.5-2mm paksut palat nokan puoleiseen päähän kaiketi lujemmasta aineesta mitä varsinainen keinu on. Tai sitten nuo on jotkut ikivanhat nokat ja ne on tehdaskunnostettu? Myydäänkö keinujakin kunnostettuina? Vai onko tuo normaali rakenne m102 keinuissa?
Normaalia uudemman mallin keinuissa. Kuluminen ilmeisesti aiheutui osittain siitä, että keinut ja nokat olivat samaa ainetta. Tuota korjattiin juottamalla uudempiin keinuihin liuskat eri materiaalista. Varmaan on nokassakin jotain kehitystä ollut mutta tuo on näkyvin ero.

Isselläkin sama olisi varmaan edessä. Lisäksi kannentiivisteen takapäästä tihkuu ööliä eli pitäisi varmaan käyttää koko kansi pois. Oliko sinulla kansi irti / käytitkö oikaisussa?

t.
Risto
Ei ollut irti kansi, vaihdettiin vain kaikki minkä sai vaihdettua ilman kannen irroitusta. Tai ei siis sentään kaikkea, mutta ne venavarren kumit ja nokka-akseli ja keinut siis vaihdettiin sekä nostajat.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2681
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Mittailin huvikseni vanhasta nokasta ja keinuista kovuudet.

Nokan laakeroinnit 35-37HRC. Nokat 53-60 riippuen mistä mittasi. 2mm kuluneelta kohdalta yhtä kova kuin muualtakin. Tuo 7HRC:n ero johtunee enempi siitä että mittaus ei ollut helppoa akselin päissä olevista nokista joita mitatessa akselin oma paino häiritsi mittaustapahtumaa. Keskeltä nokka-akselia mistä oli hyvä mitata niin laakeripinta oli n. 36HRC ja nokat jokapaikasta n. 55-56HRC.

Keinussa kovuus akselin reijän vierestä 34 HRC ja nokan liukupinnan sivussa 42HRC.

En sanoisi yli 53 HRC:n kovuutta pehmeäksi.

Uutta nokkaa en raskinut mitata.

Vanhassa nokassa oli ehjän nokan kohdalla mitat 34/41mm, eli nostoa 7mm. Keinun vipusuhdetta en ole mittaillut.

Uusi nokka oli 40.7mm eli 0.3mm pienempi, mutta unohdin mitata perushalkaisijan.....

Uudella nokalla on nyt ajettu 800km ja se alkaa kiilloittua pikkuisen (kurkkasin nokan kunnon nokkakopan tiivisteen vaihdon yhteydessä, tiivisteen vaihto jätettiin juuri tämän tarkastushomman takia aluksi tekemättä).

Vaihdoin uudet öljyt ja suodattimen ja menin tyhmyyksissäni ostamaan jotain synteettistä 10W40 AD paskaa (tarkoitus oli ajaa alle 5tkm nuilla) vaikka siinä on MB 229.3 hyväksyntä kyljessä. Nyt rupesi kuulumaan pikkunaputus n. 100km jälkeen.

Pitänee aikaistaa "kakkospesuöljyn" vaihtoa. Oisko paras laittaa mineraaliöljyt ja ajella niillä? Mitä öljyä laittavat M102 moottoreihin "veholla" nykyään?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin