Oon kuunnellut tuota ujellusta jo tovin ja nyt ois tarkoitus vaihtaa etupyörän laakerit,mutta pientä apuva kaivataan.
Paras irroituskonsti raakan voiman lisäksi?(suom. paikkoja särkemättä )
Uuden laakerin kiristysmomentti?
Muuta tietämisen arvoista ennen aloittamista?
Tuossa ei mitään ihmejippoja tarvitse.
Rengas pois, jarrusatula irti, rasvakuppi irti, keskimutteri irti, tämän jälkeen napa lähteekin pois. Sit jollain meisselillä kaivaa sisäpuoloelta sen stefan pois ja sitten vaikka isoa meisseliä tai sopivaa tuurnaa käyttäen naputtelee ne laakerien ulkokoolit navasta pois.
Kasaus tapahtuu käänteisessä järjestyksessä. Hyvä muistaa kasatessa laittaa sisäpuolelle laakeri paikoilleen ennen stefan laittoa. On itseltä jokus unohtunut...
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
124:een en ole laakereita vaihtanut, mutta rakenne lienee sama kuin 201:ssä. Uuden ulkokehän saa naputeltua näppärästi paikoilleen vanhalla. Rasvaa laakerit ja täytä kuppi uudella rasvalla.
Laakerit oon kiristänyt seuraavasti:
1 Kunnolla kiinni rengasta samalla pyörittäen, että hakee paikkansa.
2 Löysätään
3 kiristetää sen verran, että päittäisvälys poistuu. Eli jää aika löysälle.
4 Varmistus paikalleen
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!
CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Kiitti tiedoista!
Noita uusia laakereita hypistelin käsissä ja nehän näyttäs olevan irtokehillä olevia.Tulee kait siten paikalleen että isompi irtokehä painaa sisäkehän kiinni napaa vasten
Vai voiko tuota väärin edes kasata.....
Ei sitä laakeria voi väärin kasata. Ja älä tosiaan kiristä laakeria liian tiukkaan, sillä silloin se palaa kiinni ja on sama remontti uudestaan edessä ja matkanteko katkeaa siihen paikkaan. Kun saat remontin tehtyä niin käy ajamassa koeajolenkki ja kokeile sen jälkeen navasta alkaako laakeri lämmetä. Jos alkaa, laakeria täytyy silloin löysätä hieman
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa