Ilmastoinnin kompura ei käynnisty?
Ilmastoinnin kompura ei käynnisty?
Mikähän mahtaa olla vikana, kun ei kompura tykkää käynnistyä. Mistä kannattaisi mittailla ensiksi. Onko näissä tyypillistä esim. releviat? ja missä se rele sijaitsee... Niin ja autohan oli -95 S124 300TDT...
joo, koitin kyllä hakua, ei löytynyt ongelmaan ratkaisua, siksihän kysymyksen tänne pistin!
Kylmä-aine-asentaja kävi kurkkaamassa ja meinasi, ettei kannata täyttää kun on niin hyvät paineet, tosin ei voinut katsoa paineita kompura käynnissä kun se ei pyörinyt! Paine-anturin tsekkasin, siihen tulee jännite ja kun laittaa ilmastoinnin päälle, siitä lähtee myös jännite eteenpäin. Mutta mikä olisi seuraava mittauspiste? mikään rele ei ainakaan missään naksu, missä sitten lieneekin...
Kylmä-aine-asentaja kävi kurkkaamassa ja meinasi, ettei kannata täyttää kun on niin hyvät paineet, tosin ei voinut katsoa paineita kompura käynnissä kun se ei pyörinyt! Paine-anturin tsekkasin, siihen tulee jännite ja kun laittaa ilmastoinnin päälle, siitä lähtee myös jännite eteenpäin. Mutta mikä olisi seuraava mittauspiste? mikään rele ei ainakaan missään naksu, missä sitten lieneekin...
Sieltä voi myös kompuran sähkömagneettikytkin olla rikki.
Kokeile (kone sammuksissa) syöttää + 12 V kompuran laitimmaiseen
liittimeen (ota johto ensin irti). En muista kumpaan laitaan mutta kokeilemalla selviää. Ei haittaa
jos laitat väärään pinniin kun se on nopeudentunnistimelle joka on eristetty maasta.
Tällöin pitäisi kompuran kytkin kytkeytyä jolloin kuuluu selkeä ääni.
Tarkasta myös keskimmäisen ja laitimmaisen pinnin välinen resistanssi.
Pitäsi olla 600-700 ohmia. Jos näyttää jotain ihan muuta niin nopeuden
tunnistin on rikki.
Voihan myös olla että kompura on leikannut kiinni eikä järjestelmä suostu sitä
käynnistämään....
Releviat kuulemma harvinaisia...
Kokeile (kone sammuksissa) syöttää + 12 V kompuran laitimmaiseen
liittimeen (ota johto ensin irti). En muista kumpaan laitaan mutta kokeilemalla selviää. Ei haittaa
jos laitat väärään pinniin kun se on nopeudentunnistimelle joka on eristetty maasta.
Tällöin pitäisi kompuran kytkin kytkeytyä jolloin kuuluu selkeä ääni.
Tarkasta myös keskimmäisen ja laitimmaisen pinnin välinen resistanssi.
Pitäsi olla 600-700 ohmia. Jos näyttää jotain ihan muuta niin nopeuden
tunnistin on rikki.
Voihan myös olla että kompura on leikannut kiinni eikä järjestelmä suostu sitä
käynnistämään....
Releviat kuulemma harvinaisia...
MB W201 2.5 TURBO
Kokeilin nuo Spudeniuksen niksit, tuo kahden johdon välinen resistanssi oli jotain 670ohmia ja kolmas piuha maassa. Kokeilin myös, että paineanturille tulee ja lähtee virta kun kytkee ilmastoinnin päälle, virta ei kuitenkaan tule noihin kompuran piuhoihin asti?? Se on ilmeisesti "osa D6" joka on paineanturin ja kompuran välillä, oiskos se rikki ja missä se D6 sijaitsee?? Kokeilin myös suoraa virtaa tuolle kompuran johdolle, mikään ei kait naksahtanut siltikään.
Katsoppas siihen kompuran päähän, onko siellä sellainen erillinen osa, joka pysyy paikallaan, kun auto käy. Se on se magneettikytkin ja itseltäni se oli irronnut, joten kompura itsessään ei lähtenyt toimimaan. Tuohon voi saada korjaussarjan (no ainakin Veho, mutta hinta kohtuu suolainen 645 € ), tai sitten käyt paikallisella jäähdytyslaite korjaajalla kysymässä osia.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
- KalleKuhmonen123
- Sisäänajossa
- Viestit: 42
- Liittynyt: La 13.05.2006 12:33
- Paikkakunta: Vesanto
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Ei kai sitä pitkäksi aikaa passaa ohitella?MrGallop kirjoitti:Elikkäs tuolla kytkennällä ohitetaan rele...
Kompuran pitää päästä sammumaankin välillä.
Testiä varten tietty...
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
testi tehty, eli rele irti ja navat 5 ja 7 yhteen, ei reaktiota...
Ei tullut virta kompuran johdoille ollenkaan?? Osaako joku sanoa, mitä nämä kompuran kolme piuhaa ovat: sininen, olikohan valko sin. ja sinipunainen, sinneppäin! mihin näistä tulee(pitäisi) jännite?
Eli rele irrallaan ja navat 5 ja 7 yhdistettynä tuli virta kompuran johtoon muttei mitään tapahtunut, rele normaalisti paikallaan ei sitten tullut mihinkään kompuran johtoon virtaa!
Ei tullut virta kompuran johdoille ollenkaan?? Osaako joku sanoa, mitä nämä kompuran kolme piuhaa ovat: sininen, olikohan valko sin. ja sinipunainen, sinneppäin! mihin näistä tulee(pitäisi) jännite?
Eli rele irrallaan ja navat 5 ja 7 yhdistettynä tuli virta kompuran johtoon muttei mitään tapahtunut, rele normaalisti paikallaan ei sitten tullut mihinkään kompuran johtoon virtaa!
http://mb.braingears.com/124_DISC1/Prog ... 83-606.pdf ja automaatti-ilmastointinnista löytyy
http://mb.braingears.com/124_DISC1/Program/ETM/ETM.pdf(iso faili, sivulta 262 eteenpäin)
http://mb.braingears.com/124_DISC1/Program/ETM/ETM.pdf(iso faili, sivulta 262 eteenpäin)
autodidakti
Luettelo johdoista. En muista värejä vaan järjestyksen.
Nää on nyt lueteltu moottoria lähimpänä olevasta aloittaen.
1. Magneettikytkimen syöttö (+ 12V)
2. Kompuran nopeusanturi (vaihe)
3. Kompuran nopeusanturi (nolla)
Oletko tarkastanut moottorin kierroslukuanturin kunnon?
Jos se näyttää väärin niin kompura ei käynnisty.
Ohjaus vertaa moottorin ja kompuran nopeutta. Jos ero yli 30%
niin kompura putoaa pois päältä.
Nää on nyt lueteltu moottoria lähimpänä olevasta aloittaen.
1. Magneettikytkimen syöttö (+ 12V)
2. Kompuran nopeusanturi (vaihe)
3. Kompuran nopeusanturi (nolla)
Oletko tarkastanut moottorin kierroslukuanturin kunnon?
Jos se näyttää väärin niin kompura ei käynnisty.
Ohjaus vertaa moottorin ja kompuran nopeutta. Jos ero yli 30%
niin kompura putoaa pois päältä.
MB W201 2.5 TURBO
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Samaten ulkolämpötilamittauksen tulisi olla kunnossa, ainakin täysautomaatti-ilmastoinissa.Spudenius kirjoitti:Oletko tarkastanut moottorin kierroslukuanturin kunnon?
Jos se näyttää väärin niin kompura ei käynnisty.
210 -mallin sähkökuvia kun vilkuilin joskus, silläkin tuntuu olevan jotain tekemistä toiminnan kanssa.
Liekö sitten sama vanhemmassa
Jostain kai sekin tietää, ettei kovin kylmällä ilmalla kompressoria pyöritellä...
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
juu, itekkin alan epäileen tuota magn.kytkintä, ei tosiaan tapahdu mitään suoralla virralla. Pitääkö se koko kompura irrottaa vai saako sen magn.kytkimen jotenkin helpommin sieltä pois? Jos se kompura pitää irrottaa, niin mites ne freonit sieltä uskaltaa tusauttaa pois, vai onko taktiikka se että löysätään paikkoja ja ootellaan, jotta suhisoo
kaasut
ehkä kannattais sopia alan liikkeen kanssa
r134 talteenottamisesta ennen kompuran irroittamista
- putkea irroittaessa kaasujen mukana poistuu myös
öljyä järjestelmästä...
- kaasun talteenottaessa näkee myös öljymäärän
joka jää öljynkeräysastiaan
-täyttövaiheessa lisätään muistaakseni 850 g R134:ää
ja öljyä tarvittava määrä
r134 talteenottamisesta ennen kompuran irroittamista
- putkea irroittaessa kaasujen mukana poistuu myös
öljyä järjestelmästä...
- kaasun talteenottaessa näkee myös öljymäärän
joka jää öljynkeräysastiaan
-täyttövaiheessa lisätään muistaakseni 850 g R134:ää
ja öljyä tarvittava määrä
Jos otat johdon irti kompurasta ja syötät +12V moottoria lähinnä olevaan
nastaan niin kytkin toimii jos se on kunnossa. Toki se relehommakin tekee saman mutta edellä mainittu tapa on siitä parempi ettei siinä yhtään johtoja välissä jotka voivat olla poikki...
Vaihdoin juuri itselleni hihnapyörän laakerin eikä ollut kovin paha vaihtaa.
Kompuran päästä pultti auki pienillä ruuvareilla hiukan avittaen kampesin
kytkimen pään pois booreiltaan. Tämän jälkeen seekerirengas pois
hihnapyörän laakerin edestä, CRC:tä laakerin sisäkehälle ja sopivilla
raudoilla kampeamalla sain hihnapyörän irti.
Tämän jälkeen kytkimen käämi on tarjottimella. En itse irroittanut sitä
kytkintä mutta muistaakseni kompurassa kiinni olevat johdot irroitetaan
ja poistetaan kytkimen seekerirengas jonka jälkeen kytkimen voi irroittaa.
Kannattaa etsiä vaihdokki vanhasta kiinnileikanneesta kompurasta.
Vehon hinnat kun on mitä on...
nastaan niin kytkin toimii jos se on kunnossa. Toki se relehommakin tekee saman mutta edellä mainittu tapa on siitä parempi ettei siinä yhtään johtoja välissä jotka voivat olla poikki...
Vaihdoin juuri itselleni hihnapyörän laakerin eikä ollut kovin paha vaihtaa.
Kompuran päästä pultti auki pienillä ruuvareilla hiukan avittaen kampesin
kytkimen pään pois booreiltaan. Tämän jälkeen seekerirengas pois
hihnapyörän laakerin edestä, CRC:tä laakerin sisäkehälle ja sopivilla
raudoilla kampeamalla sain hihnapyörän irti.
Tämän jälkeen kytkimen käämi on tarjottimella. En itse irroittanut sitä
kytkintä mutta muistaakseni kompurassa kiinni olevat johdot irroitetaan
ja poistetaan kytkimen seekerirengas jonka jälkeen kytkimen voi irroittaa.
Kannattaa etsiä vaihdokki vanhasta kiinnileikanneesta kompurasta.
Vehon hinnat kun on mitä on...
MB W201 2.5 TURBO