Ilmastoinnin kompura ei käynnisty?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MrGallop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 03.08.2005 21:10
Paikkakunta: Oulu

Ilmastoinnin kompura ei käynnisty?

Viesti Kirjoittaja MrGallop »

Mikähän mahtaa olla vikana, kun ei kompura tykkää käynnistyä. Mistä kannattaisi mittailla ensiksi. Onko näissä tyypillistä esim. releviat? ja missä se rele sijaitsee... Niin ja autohan oli -95 S124 300TDT...
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

autodidakti
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja kaarik »

Jos litkut ovat vähissä, niin kompura ei käynnisty.
MrGallop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 03.08.2005 21:10
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MrGallop »

joo, koitin kyllä hakua, ei löytynyt ongelmaan ratkaisua, siksihän kysymyksen tänne pistin!
Kylmä-aine-asentaja kävi kurkkaamassa ja meinasi, ettei kannata täyttää kun on niin hyvät paineet, tosin ei voinut katsoa paineita kompura käynnissä kun se ei pyörinyt! Paine-anturin tsekkasin, siihen tulee jännite ja kun laittaa ilmastoinnin päälle, siitä lähtee myös jännite eteenpäin. Mutta mikä olisi seuraava mittauspiste? mikään rele ei ainakaan missään naksu, missä sitten lieneekin...
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Ilmastoinnin ja kickdownin rele (voi olla myös erilliset) on akun takana, ELR-releen ja ylijännitesuojan vieressä.
MrGallop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 03.08.2005 21:10
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MrGallop »

elikkäs onkos nämä niitä pyöreitä mötiköitä siinä akun lähellä, huomasin tuossa kerran, että ovat aika lämpimiä, miten ne voisi tarkistaa? Oisko jollain kuvaa laittaa releestä.
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Ne pyöreät mötikät akun edessä ovat lämmityslaitteen venttilit. Releet ovat akun takana.
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Sieltä voi myös kompuran sähkömagneettikytkin olla rikki.

Kokeile (kone sammuksissa) syöttää + 12 V kompuran laitimmaiseen
liittimeen (ota johto ensin irti). En muista kumpaan laitaan mutta kokeilemalla selviää. Ei haittaa
jos laitat väärään pinniin kun se on nopeudentunnistimelle joka on eristetty maasta.

Tällöin pitäisi kompuran kytkin kytkeytyä jolloin kuuluu selkeä ääni.

Tarkasta myös keskimmäisen ja laitimmaisen pinnin välinen resistanssi.
Pitäsi olla 600-700 ohmia. Jos näyttää jotain ihan muuta niin nopeuden
tunnistin on rikki.

Voihan myös olla että kompura on leikannut kiinni eikä järjestelmä suostu sitä
käynnistämään....

Releviat kuulemma harvinaisia...
MB W201 2.5 TURBO
MrGallop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 03.08.2005 21:10
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MrGallop »

Kokeilin nuo Spudeniuksen niksit, tuo kahden johdon välinen resistanssi oli jotain 670ohmia ja kolmas piuha maassa. Kokeilin myös, että paineanturille tulee ja lähtee virta kun kytkee ilmastoinnin päälle, virta ei kuitenkaan tule noihin kompuran piuhoihin asti?? Se on ilmeisesti "osa D6" joka on paineanturin ja kompuran välillä, oiskos se rikki ja missä se D6 sijaitsee?? Kokeilin myös suoraa virtaa tuolle kompuran johdolle, mikään ei kait naksahtanut siltikään.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Katsoppas siihen kompuran päähän, onko siellä sellainen erillinen osa, joka pysyy paikallaan, kun auto käy. Se on se magneettikytkin ja itseltäni se oli irronnut, joten kompura itsessään ei lähtenyt toimimaan. Tuohon voi saada korjaussarjan (no ainakin Veho, mutta hinta kohtuu suolainen 645 € :shock: :shock: ), tai sitten käyt paikallisella jäähdytyslaite korjaajalla kysymässä osia.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Akun takaa voi vielä ottaa sen ilmastoinnin releen irti ja laittaa nastojen 5 ja 7väliin hyppylangan. Releellä ne ovat merkattuna numeroilla 15 ja 87.
Silloin kompuran pitäisi olla päällä koko ajan auton käydessä. Siitä näkee että onko kompurassa itsessään jotain pimeänä vai onko vika sähköissä.
MrGallop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 03.08.2005 21:10
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MrGallop »

tuo oli kyllä hyvä vinkki, pitääpäs kokeilla, niin tietää oiskos vaikka johto poikki tai muuta. Elikkäs tuolla kytkennällä ohitetaan rele, pitääkö auto olla käynnissä vai riittääkö että on vain virrat päällä?
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Virta päällä kompuran magneettikytkin naksahtaa ja sen kuulee kyllä jos se on ehjä.
Avatar
KalleKuhmonen123
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 13.05.2006 12:33
Paikkakunta: Vesanto

Viesti Kirjoittaja KalleKuhmonen123 »

sulake?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

MrGallop kirjoitti:Elikkäs tuolla kytkennällä ohitetaan rele...
Ei kai sitä pitkäksi aikaa passaa ohitella?
Kompuran pitää päästä sammumaankin välillä.
Testiä varten tietty...
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
MrGallop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 03.08.2005 21:10
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MrGallop »

testi tehty, eli rele irti ja navat 5 ja 7 yhteen, ei reaktiota...
Ei tullut virta kompuran johdoille ollenkaan?? Osaako joku sanoa, mitä nämä kompuran kolme piuhaa ovat: sininen, olikohan valko sin. ja sinipunainen, sinneppäin! mihin näistä tulee(pitäisi) jännite?
Eli rele irrallaan ja navat 5 ja 7 yhdistettynä tuli virta kompuran johtoon muttei mitään tapahtunut, rele normaalisti paikallaan ei sitten tullut mihinkään kompuran johtoon virtaa!
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

http://mb.braingears.com/124_DISC1/Prog ... 83-606.pdf ja automaatti-ilmastointinnista löytyy
http://mb.braingears.com/124_DISC1/Program/ETM/ETM.pdf(iso faili, sivulta 262 eteenpäin)
autodidakti
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

jos sattuu olemaan jälkiasennus ilmastointi niin kompurassakin on paineanturi
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Luettelo johdoista. En muista värejä vaan järjestyksen.
Nää on nyt lueteltu moottoria lähimpänä olevasta aloittaen.

1. Magneettikytkimen syöttö (+ 12V)
2. Kompuran nopeusanturi (vaihe)
3. Kompuran nopeusanturi (nolla)

Oletko tarkastanut moottorin kierroslukuanturin kunnon?
Jos se näyttää väärin niin kompura ei käynnisty.
Ohjaus vertaa moottorin ja kompuran nopeutta. Jos ero yli 30%
niin kompura putoaa pois päältä.
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Spudenius kirjoitti:Oletko tarkastanut moottorin kierroslukuanturin kunnon?
Jos se näyttää väärin niin kompura ei käynnisty.
Samaten ulkolämpötilamittauksen tulisi olla kunnossa, ainakin täysautomaatti-ilmastoinissa.
210 -mallin sähkökuvia kun vilkuilin joskus, silläkin tuntuu olevan jotain tekemistä toiminnan kanssa.

Liekö sitten sama vanhemmassa :?
Jostain kai sekin tietää, ettei kovin kylmällä ilmalla kompressoria pyöritellä...
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
MrGallop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 03.08.2005 21:10
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MrGallop »

Onko keinoa millä voisi "pakkokäyttä" kompuraa, ohittaa kaikki mahdolliset anturit ja haistelijat, jotta voisi sulkea pois sen, että siinä olisi vikaa? esim. syöttää 12V johonkin näistä kompuran piuhoista??
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Tuo releeltä syöttäminen nastojen 5 ja 7 kautta ohittaa kaikki muut paitsi kompurassa kiinni mahdollisesti olevat anturit. Veikkaisin magneettikytkintä.
MrGallop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Ke 03.08.2005 21:10
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MrGallop »

juu, itekkin alan epäileen tuota magn.kytkintä, ei tosiaan tapahdu mitään suoralla virralla. Pitääkö se koko kompura irrottaa vai saako sen magn.kytkimen jotenkin helpommin sieltä pois? Jos se kompura pitää irrottaa, niin mites ne freonit sieltä uskaltaa tusauttaa pois, vai onko taktiikka se että löysätään paikkoja ja ootellaan, jotta suhisoo :lol:
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

kaasut

Viesti Kirjoittaja esko »

ehkä kannattais sopia alan liikkeen kanssa
r134 talteenottamisesta ennen kompuran irroittamista
- putkea irroittaessa kaasujen mukana poistuu myös
öljyä järjestelmästä...
- kaasun talteenottaessa näkee myös öljymäärän
joka jää öljynkeräysastiaan
-täyttövaiheessa lisätään muistaakseni 850 g R134:ää
ja öljyä tarvittava määrä
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

mangeetti kytkimen voi irroittaa ei vielä silloin tule kaasut pihalle, edellytyksenä että löytyy oikeanlainen ulosvedin vääntelemällä menee aksilan piä kieroon
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Jos otat johdon irti kompurasta ja syötät +12V moottoria lähinnä olevaan
nastaan niin kytkin toimii jos se on kunnossa. Toki se relehommakin tekee saman mutta edellä mainittu tapa on siitä parempi ettei siinä yhtään johtoja välissä jotka voivat olla poikki...

Vaihdoin juuri itselleni hihnapyörän laakerin eikä ollut kovin paha vaihtaa.

Kompuran päästä pultti auki pienillä ruuvareilla hiukan avittaen kampesin
kytkimen pään pois booreiltaan. Tämän jälkeen seekerirengas pois
hihnapyörän laakerin edestä, CRC:tä laakerin sisäkehälle ja sopivilla
raudoilla kampeamalla sain hihnapyörän irti.
Tämän jälkeen kytkimen käämi on tarjottimella. En itse irroittanut sitä
kytkintä mutta muistaakseni kompurassa kiinni olevat johdot irroitetaan
ja poistetaan kytkimen seekerirengas jonka jälkeen kytkimen voi irroittaa.

Kannattaa etsiä vaihdokki vanhasta kiinnileikanneesta kompurasta.
Vehon hinnat kun on mitä on...
MB W201 2.5 TURBO
Vastaa Viestiin