Vielä kerran dieselin sammumattomuudesta.
Vielä kerran dieselin sammumattomuudesta.
Auto on 124, 250d.Vikana on se, ettei moottoria saa sammumaan.Oon vaihtanu sammuttimen kalvon, eikä auttanut.Sammuttimen katkaisin, mikä on virtalukon luona on kunnossa, kokeilin auton ollessa sammuksissa imemällä konetilasta yhtä alipaine letkua ja sammutimen vipu laskeutu alas.Mikä tuon katkaisimen toimintaperiaaten muuten on?Valoihin tulevat alipaineletkut on kunnossa myöskin, en kyllä tiedä mitä varten ne myöskin siellä ovat??Jos joku osaisi neuvoa vielä, että mistä sitä vikaa kannattaisi ehtiä.
imeehän alipainepumppu kunnolla?? ja jarrut kait toimii normaalissti? ota kalvolle tuleva letku irti, laita auto käyntiin ja käännä sammutus asentoon, kokeile nyt kalvolle tulevasta letkusta tuntuuko siinä imua. Jos tuntuu niin pumppu ok. Itseltä selvitin vian tällätavalla. Jos ei tunnu imua niin siitä sitten eteenpäin tutkimaan joka liitos....
Viimeksi muokannut Jake87, To 08.12.2005 16:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Käsin pystyy sammuttamaan moottorin.Kirkas alipaineputki, mikä tulee pumpulta on ehjä.Kokeilin irrottaa yhden alipaineletkun mistä haarautuu neljä muuta letkua, kun auto oli käynnissä, niin kyllä siellä alipainetta on kun kielellä kokeilin, meinas viedä kielen mennessään. 
Niin ja vielä, kesällä auto alkoi ensimmäisen kerran temppuilemaan.Joskus teki, ettei sammunu.Nyt pari kolme kuukautta sitten sammui vaan kun kierroksia nosti, ja sammutti sitten.Nyt ei sammu millään muulla kuin vipua painamalla.

Niin ja vielä, kesällä auto alkoi ensimmäisen kerran temppuilemaan.Joskus teki, ettei sammunu.Nyt pari kolme kuukautta sitten sammui vaan kun kierroksia nosti, ja sammutti sitten.Nyt ei sammu millään muulla kuin vipua painamalla.
Mikä on kun ei auto sammu
Mulla on mersun w123 300D vuosimallia -77
ongelmana on että ei avaimesta sammu eikä tule kunnon alipainetta... alipainepumppuun on kalvo ja venttiilit vaihdettu ja sammuttajakin on uusi...
:
ongelmana on että ei avaimesta sammu eikä tule kunnon alipainetta... alipainepumppuun on kalvo ja venttiilit vaihdettu ja sammuttajakin on uusi...

"Meilläpäin kaikkia alle 2 litraisia kutsutaan limupulloiksi tai starttimoottoreiksi" :D
Joo, mielenkiintoinen tuo sammutussysteemi. Elikkä se on täysin alipainetoiminen, joten vaikka kaikki sähköt sekoaisivat, auton pitäisi sammua... Toisaalta Wanha kunnon mekaaninen ruisku toimii myös ilman sähköjä niin kauan kuin polttoaine riittää, vaikka autosta olisi kaikki muu sekaisin ja virrat pois. Itselläni on kerran mursu tuonut moottoritieltä kotiin vaikka kaikki sähköt olivat sökönä
. (tähän saavutukseen ei enään uusissa autoissa päästä kun ne tungetaan täyteen sitä
elektroniikkaa ).
Eräs seikka vielä tiedoksi: sammutusmekanismi kuuluu samaan alipainejärjestelmään, jossa ovat kaikki muutkin alipainelaitteet, esim. keskuslukko JA AJOVALOJEN KORKEUDEN säätö
Jos kojelauta on purettuna virtalukon töitä varten, varsin todennäköisesti nuo ajovalojen alipaineputketkin ovat irti, ja sitä kautta systeemi "haukkaa" ilmaa eikä toimi. Eli: itse ehdin tutkia koko alipainesysteemin, kunnes hoksasin tukkia peukalolla nuo letkun päät ja johan sammui!


Eräs seikka vielä tiedoksi: sammutusmekanismi kuuluu samaan alipainejärjestelmään, jossa ovat kaikki muutkin alipainelaitteet, esim. keskuslukko JA AJOVALOJEN KORKEUDEN säätö

Re: Mikä on kun ei auto sammu
Voiskohan tässä tapauksessa olla alipainepumpun takana oleva "vuoristorata" jo kaluttu loppuun jos kerran muuten on pumppua huollettu.juseliina kirjoitti:Mulla on mersun w123 300D vuosimallia -77
ongelmana on että ei avaimesta sammu eikä tule kunnon alipainetta... alipainepumppuun on kalvo ja venttiilit vaihdettu ja sammuttajakin on uusi...:
-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
mikä mekaaninen ruisku toimii ilman sähköö? siis ilman sähköistä poltto-ainepumppua! vai onko mun sivistyksessä aukko.
. etsikää vuodot niin ne mersutkin sammuu jos kalvo asennettu oikein.

exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Ei wanhan pystylampun diesel (OM615, OM616) ainakaan mitään sellaisia turhia kotkotuksia kuin sähköjä tarvitse toimiakseen. Käynnistys on tietenkin vähän helpompaa jos on sähköä saatavilla. Ennen faceliftiä (OM617 tuli vasta faceliftin jälkeen, mutta eikös sekin ole ihan samaa rotua? Yksi pytty vain OM616:een lisää.) tehdyissä ei edes jäädytysnesteen lämpömittari ollut sähköinen.oilhand kirjoitti:mikä mekaaninen ruisku toimii ilman sähköö? siis ilman sähköistä poltto-ainepumppua! vai onko mun sivistyksessä aukko.. etsikää vuodot niin ne mersutkin sammuu jos kalvo asennettu oikein.

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
teinitähti kirjoitti:mullakin on vähä samantapaista vikaa 190D:ssä.....kylmänä ei meinaa sammua, joutuu "odotteleen" vähä että sammuu.....kuumana taas sammuu hyvinonko kellään tietoa mikä vois olla vikana? ja tämä tuli pumpun ruuvauksen jälkeen....(ruuvautettu ppdieselissä, ei oma räpellys
)
vuoto tai sit sammutus rasian kalvo rikki
s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
- Messerschmitt
- Mersumies
- Viestit: 1370
- Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
- Paikkakunta: Utajärvi / Oulu
Eräs mahdollisuus on lisätä alipaineen virtausta. Se 6:n mm:n letku irti joka on kiinni jarrutehostajan vaalean, paksun putken mustassa liitoskappaleessa. Sitten vain poratan liitoksen reikä varovasti isommaksi tuon ohuemman liitosputken sisältä esim. 2-3:mm:n poralla. Usein nimittäin tuo liitos on tukkeentunut ohuemman putken puolelta, alipaineen imettyä sen täyteen kumi yms. letkuista irronnutta roskaa. Tämä konsti on nimittäin auttanut useassa Diesselissä sammumiseen, ja jopa automaattivaihdelaatikon toimintaan.
Tukkeentunut liitos päästää läpi hiukan virtausta, mutta vanhan järjestelmän pienet vuodot kompensoivat tuon virtauksen ja alipaine ei jaksa sammuttaa autoa.
Tukkeentunut liitos päästää läpi hiukan virtausta, mutta vanhan järjestelmän pienet vuodot kompensoivat tuon virtauksen ja alipaine ei jaksa sammuttaa autoa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
mulla oli sama murhe ja vaihdoin kaikki näkyvillä olevat letkut ja ei auttanut kunnes löysin vuotokohdan koneen kyljestä kuskinpuolella pumpun alla semmoinen nippa mihin menee kaksi alipaine letkua niin toinen oli murtunut poikki ei ollut ihanhelppo vaihtaa.
no tulipahan ostettua semmonen uusi sammutus kellokin ja vaihdettua parimetriä letkua.
no tulipahan ostettua semmonen uusi sammutus kellokin ja vaihdettua parimetriä letkua.