Vielä kerran dieselin sammumattomuudesta.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Grapetree
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 08.12.2005 15:16

Vielä kerran dieselin sammumattomuudesta.

Viesti Kirjoittaja Grapetree »

Auto on 124, 250d.Vikana on se, ettei moottoria saa sammumaan.Oon vaihtanu sammuttimen kalvon, eikä auttanut.Sammuttimen katkaisin, mikä on virtalukon luona on kunnossa, kokeilin auton ollessa sammuksissa imemällä konetilasta yhtä alipaine letkua ja sammutimen vipu laskeutu alas.Mikä tuon katkaisimen toimintaperiaaten muuten on?Valoihin tulevat alipaineletkut on kunnossa myöskin, en kyllä tiedä mitä varten ne myöskin siellä ovat??Jos joku osaisi neuvoa vielä, että mistä sitä vikaa kannattaisi ehtiä.
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

imeehän alipainepumppu kunnolla?? ja jarrut kait toimii normaalissti? ota kalvolle tuleva letku irti, laita auto käyntiin ja käännä sammutus asentoon, kokeile nyt kalvolle tulevasta letkusta tuntuuko siinä imua. Jos tuntuu niin pumppu ok. Itseltä selvitin vian tällätavalla. Jos ei tunnu imua niin siitä sitten eteenpäin tutkimaan joka liitos....
Viimeksi muokannut Jake87, To 08.12.2005 16:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

laita kalvorasia huolellisesti uudestaan paikalleen, on todennäköisesti väärässä lovessa! estää silloin myös kasikäytön.
sammuuko muuten jos painaa käsin alas?
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Saattaapi olla irrallinen alipaineputki siinä syöttöpumpun maastoissa tai reikä alipainepumpulta lähtevässä putkessa imuilmaputken kohdalla.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ompa tullu semmosiakin vastaan että alipainepumpulta lähtevässä letkussa on ensimmäinen liitos tukossa.
Grapetree
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 08.12.2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Grapetree »

Käsin pystyy sammuttamaan moottorin.Kirkas alipaineputki, mikä tulee pumpulta on ehjä.Kokeilin irrottaa yhden alipaineletkun mistä haarautuu neljä muuta letkua, kun auto oli käynnissä, niin kyllä siellä alipainetta on kun kielellä kokeilin, meinas viedä kielen mennessään. :D

Niin ja vielä, kesällä auto alkoi ensimmäisen kerran temppuilemaan.Joskus teki, ettei sammunu.Nyt pari kolme kuukautta sitten sammui vaan kun kierroksia nosti, ja sammutti sitten.Nyt ei sammu millään muulla kuin vipua painamalla.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Se kirkas noin 10mm paksu putki menee vain jarrutehostajalle. alipaine pumpulta lähtee noin 6mm paksu kumiletku joka ohjaa kaikkia muita alipaine laitteita.
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

jos vipu liikkuu kun laitat kalvorasiaan letkun ja imet, ei muuta mahdollisuutta kun väärässä lovessa tai rikkinäinen kalvo/letku. (jos jaksaa imee tarpeeks, jos et... letku suoraan pumpulta rasialle.
Avatar
juseliina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 08.12.2005 00:40

Mikä on kun ei auto sammu

Viesti Kirjoittaja juseliina »

Mulla on mersun w123 300D vuosimallia -77

ongelmana on että ei avaimesta sammu eikä tule kunnon alipainetta... alipainepumppuun on kalvo ja venttiilit vaihdettu ja sammuttajakin on uusi... :? :
"Meilläpäin kaikkia alle 2 litraisia kutsutaan limupulloiksi tai starttimoottoreiksi" :D
Avatar
juseliina
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: To 08.12.2005 00:40

Viesti Kirjoittaja juseliina »

ei oo oikeen minkäänlaista alipainetta... auto sammuu siitä stop vintasta ja sit kun silmät ristis imee siit letkusta joka menee virtalukolle :oops:
"Meilläpäin kaikkia alle 2 litraisia kutsutaan limupulloiksi tai starttimoottoreiksi" :D
TiP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ti 23.05.2006 09:02
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja TiP »

Joo, mielenkiintoinen tuo sammutussysteemi. Elikkä se on täysin alipainetoiminen, joten vaikka kaikki sähköt sekoaisivat, auton pitäisi sammua... Toisaalta Wanha kunnon mekaaninen ruisku toimii myös ilman sähköjä niin kauan kuin polttoaine riittää, vaikka autosta olisi kaikki muu sekaisin ja virrat pois. Itselläni on kerran mursu tuonut moottoritieltä kotiin vaikka kaikki sähköt olivat sökönä 8) . (tähän saavutukseen ei enään uusissa autoissa päästä kun ne tungetaan täyteen sitä :evil: elektroniikkaa ).
Eräs seikka vielä tiedoksi: sammutusmekanismi kuuluu samaan alipainejärjestelmään, jossa ovat kaikki muutkin alipainelaitteet, esim. keskuslukko JA AJOVALOJEN KORKEUDEN säätö :!: Jos kojelauta on purettuna virtalukon töitä varten, varsin todennäköisesti nuo ajovalojen alipaineputketkin ovat irti, ja sitä kautta systeemi "haukkaa" ilmaa eikä toimi. Eli: itse ehdin tutkia koko alipainesysteemin, kunnes hoksasin tukkia peukalolla nuo letkun päät ja johan sammui!
rokka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Pe 04.11.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja rokka »

Jos keskuslukon letkut vuotaa,niin ei sammu.Kokeile sammuuko ovet lukossa.
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Re: Mikä on kun ei auto sammu

Viesti Kirjoittaja Malm »

juseliina kirjoitti:Mulla on mersun w123 300D vuosimallia -77

ongelmana on että ei avaimesta sammu eikä tule kunnon alipainetta... alipainepumppuun on kalvo ja venttiilit vaihdettu ja sammuttajakin on uusi... :? :
Voiskohan tässä tapauksessa olla alipainepumpun takana oleva "vuoristorata" jo kaluttu loppuun jos kerran muuten on pumppua huollettu.

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

mikä mekaaninen ruisku toimii ilman sähköö? siis ilman sähköistä poltto-ainepumppua! vai onko mun sivistyksessä aukko. :) . etsikää vuodot niin ne mersutkin sammuu jos kalvo asennettu oikein.
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

oilhand kirjoitti:mikä mekaaninen ruisku toimii ilman sähköö? siis ilman sähköistä poltto-ainepumppua! vai onko mun sivistyksessä aukko. :) . etsikää vuodot niin ne mersutkin sammuu jos kalvo asennettu oikein.
Ei wanhan pystylampun diesel (OM615, OM616) ainakaan mitään sellaisia turhia kotkotuksia kuin sähköjä tarvitse toimiakseen. Käynnistys on tietenkin vähän helpompaa jos on sähköä saatavilla. Ennen faceliftiä (OM617 tuli vasta faceliftin jälkeen, mutta eikös sekin ole ihan samaa rotua? Yksi pytty vain OM616:een lisää.) tehdyissä ei edes jäädytysnesteen lämpömittari ollut sähköinen. ;)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
teinitähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 596
Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38

Viesti Kirjoittaja teinitähti »

mullakin on vähä samantapaista vikaa 190D:ssä.....kylmänä ei meinaa sammua, joutuu "odotteleen" vähä että sammuu.....kuumana taas sammuu hyvin :? onko kellään tietoa mikä vois olla vikana? ja tämä tuli pumpun ruuvauksen jälkeen....(ruuvautettu ppdieselissä, ei oma räpellys 8) )
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

olikohan kyse ruiskusta puhuttaessa bensa vai kiisseli mesestä.
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

vanha kiisselimese toimii ilman sähköjä ihan OM603:n asti ja bensameset ei tietenkään toimi iliman sähköjä :D

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
jone77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 12.12.2005 11:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

teinitähti kirjoitti:mullakin on vähä samantapaista vikaa 190D:ssä.....kylmänä ei meinaa sammua, joutuu "odotteleen" vähä että sammuu.....kuumana taas sammuu hyvin :? onko kellään tietoa mikä vois olla vikana? ja tämä tuli pumpun ruuvauksen jälkeen....(ruuvautettu ppdieselissä, ei oma räpellys 8) )

vuoto tai sit sammutus rasian kalvo rikki
s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Vuotopuolelle kallistun minäkin. Joskus nähnyt 200d koneen päällä olevien alipaineletkujen olleen hieman liitoksen auki, eipä sammunut kylmänä. Tais sijaita jossakin pumpun maastoissa.
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Onko minkälainen homma vaihtaa se sammuttimen kalvo -90 300D turboon. ei meinaa kylmänä sammua, ja muutenkin hiukan viiveellä
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Eräs mahdollisuus on lisätä alipaineen virtausta. Se 6:n mm:n letku irti joka on kiinni jarrutehostajan vaalean, paksun putken mustassa liitoskappaleessa. Sitten vain poratan liitoksen reikä varovasti isommaksi tuon ohuemman liitosputken sisältä esim. 2-3:mm:n poralla. Usein nimittäin tuo liitos on tukkeentunut ohuemman putken puolelta, alipaineen imettyä sen täyteen kumi yms. letkuista irronnutta roskaa. Tämä konsti on nimittäin auttanut useassa Diesselissä sammumiseen, ja jopa automaattivaihdelaatikon toimintaan.

Tukkeentunut liitos päästää läpi hiukan virtausta, mutta vanhan järjestelmän pienet vuodot kompensoivat tuon virtauksen ja alipaine ei jaksa sammuttaa autoa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
lottesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Su 05.02.2006 21:19
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja lottesse »

mulla oli sama murhe ja vaihdoin kaikki näkyvillä olevat letkut ja ei auttanut kunnes löysin vuotokohdan koneen kyljestä kuskinpuolella pumpun alla semmoinen nippa mihin menee kaksi alipaine letkua niin toinen oli murtunut poikki ei ollut ihanhelppo vaihtaa.
no tulipahan ostettua semmonen uusi sammutus kellokin ja vaihdettua parimetriä letkua.
Vastaa Viestiin