W123 katkaisinten valoista kysymys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

W123 katkaisinten valoista kysymys

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nonnii. Valoa pimeyteen, eli vaihdettuna on jo osa W123:n säätimien ja namiskuukelien polttimoista.
Mittarivalon ja lämppärin katkaisijan valoissahan ei mitään ongelmaa olekaan, mutta nytpä pitäisi vielä kirkastaa ne lämppärin yläpuolella olevat napit.

Meikällä on rivissä kolme tyhjää, valojen korkeudensäätö ja takalasin lämmitys. Onko näitä katkaisijoita yleensäkään valaistu, ja jos on, missä sijaitsee polttimo ja miten siihen pääsee käsiksi?!

Onko muuten missään W123:ssa valaistua valokatkaisijaa? Itse oletin, että ko. värkissä on valo, otin irti "kääntöosan", sen pohjan (se kuppi jossa on symbolit kehällä painettuna) ja sain havaita, että sen takaa löytyy silkkaa muovia eikä ainakaan mitään kehän valaisemiseen viittaavaa. :?:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

:wink: Ainakin farkuissa on valokuidulla toteutettu niitten namiskuukkeleiden valaistus!
Istuessasi kuskin penkillä niin oikeapolven kohdalla keskikonsolissa on yksipolttimo ja siitä lähtee ne valokuidut!
Siis se sivu irti ja kyllä se löytyy! :lol:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ahaa, pitääpä syynätä huomenna paremmassa valossa. Äsken tihkusateessa yhden taskulampun valossa keskellä pihaa oli vähän heikkoa... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Aku P kirjoitti:Ahaa, pitääpä syynätä huomenna paremmassa valossa. Äsken tihkusateessa yhden taskulampun valossa keskellä pihaa oli vähän heikkoa... :roll:
:wink: Nykäise yksi katkaisin irti ja seuraile niitä kuituja! Siellä on semmoinen pieni polttimo.(lasikantainen 1,2 w tai jotain)
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14279
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

k.j. kertoikin jo oleellisen, että se polttimo on siellä keskikonsolin "seinustalla", ja "valonjakaja" muistuttaa kärrynpyörää puolineen :-). Minustakin se oli himpun tehokkaampi, kuin esim. lämppärissä käytettävät 0,4 W polttimot. Älä sitten ihmettele, kuinka himmeästi ne yläkatkaisinpaneelin valot sitten palavat. Ainakin omassani on lähes se ja sama, palaako niissä valo vai ei. Tietty sitten, kun esim. takalasin lämppärin laittaa päälle, valo voimistuu.

Mielestäni missään W124:ää ennen tehdyssä Mersussa valokatkaisin ei ole valaistu. Näistä W202-> en tiedä, ei tainnut olla muuten siinä E 290 Turbossakaan (1998).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1227
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Timo L. kirjoitti: Mielestäni missään W124:ää ennen tehdyssä Mersussa valokatkaisin ei ole valaistu. Näistä W202-> en tiedä, ei tainnut olla muuten siinä E 290 Turbossakaan (1998).
Ei ole valaistu W115 mallissakaan, mutta valokatkaisijan sisältä löytyy yksi (merkki)lamppu. (lasikantainen 1.2W)
En tiedä milloin sen pitäisi palaa, ehkä sumuvalojen ollessa päällä? :?
Katkaisijan nupin päässä on vihreä nappula, joka siis valaistuisi jos tuo lamppu joskus palaisi.
240D 3.0 -malleissa se nappula on keltainen.

Jännää että näinkin vanhassa autossa on käytetty valokuituja. Mittaristosta lähtee kaksi valokuitua jotka valaisevat muovikiskot
lämmityslaitteen säätimien takaa. :shock:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14279
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Olli Lajunen kirjoitti:
Ei ole valaistu W115 mallissakaan, mutta valokatkaisijan sisältä löytyy yksi (merkki)lamppu. (lasikantainen 1.2W)
En tiedä milloin sen pitäisi palaa, ehkä sumuvalojen ollessa päällä? :?
Katkaisijan nupin päässä on vihreä nappula, joka siis valaistuisi jos tuo lamppu joskus palaisi.
240D 3.0 -malleissa se nappula on keltainen.
Tuo valo ilmoittaa sen, koska takasumuvalo on päällä. Eli kun vedät nupista, ensin syttyy etusumarit, toisen nykäyksen jälkeen takasumari, ja tällöin tuon merkkivalon kuuluisi palaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4643
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Timo L. kirjoitti:
Olli Lajunen kirjoitti:Ei ole valaistu W115 mallissakaan, mutta valokatkaisijan sisältä löytyy yksi (merkki)lamppu. (lasikantainen 1.2W)
En tiedä milloin sen pitäisi palaa, ehkä sumuvalojen ollessa päällä? :?
Katkaisijan nupin päässä on vihreä nappula, joka siis valaistuisi jos tuo lamppu joskus palaisi.
240D 3.0 -malleissa se nappula on keltainen.
Tuo valo ilmoittaa sen, koska takasumuvalo on päällä. Eli kun vedät nupista, ensin syttyy etusumarit, toisen nykäyksen jälkeen takasumari, ja tällöin tuon merkkivalon kuuluisi palaa.
Piru vieköön! :twisted: Guru ehti ensin. Kerrankin olisin tiennyt jotain...
Olli Lajunen kirjoitti:Jännää että näinkin vanhassa autossa on käytetty valokuituja. Mittaristosta lähtee kaksi valokuitua jotka valaisevat muovikiskot
lämmityslaitteen säätimien takaa.
Se on sitä haitekkiä! :D
Kumipyöräinen käyttömaataistelutähtilaiva: Vario 816D 2010
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition, LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Saul kirjoitti: Se on sitä haitekkiä! :D
Hiukan kyllä haitekki-imago ropisee, kun ottaa W123:n lämppäripaneelin auki. Sehän irtoaa neljänä "kerroksena" ja valkoiset symbolitäplät (jotka matkustamoon näkyvät) synnytetään itse asiassa niin, että valokuitulevyn päällä on tavvallista valkoista paperia, jonka läpi valo heijastetaan... :shock:

Mutta kovasti kiitoksia. Itselleni ei olisi tullut mieleenkään etsiä kojetaulun yläosan polttimoa keskikonsolin sivusta. :oops:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1227
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Timo L. kirjoitti: Tuo valo ilmoittaa sen, koska takasumuvalo on päällä. Eli kun vedät nupista, ensin syttyy etusumarit, toisen nykäyksen jälkeen takasumari, ja tällöin tuon merkkivalon kuuluisi palaa.
(Sorry Aku P hieman OT:tä... :oops: )

Sitä epäilinkin. Omassa ei ole takasumuvaloa joten merkkivalo ei siis pala.
Onko sumuvalo ollut aina erillinen vai oliko vanhemmissa takavaloissa "integroituna" kyseinen värkki? (ei sillä että sille olisi käyttöä... :) )
Uudemmissa valopohjissa on ajovaloille 1x10W lamppu kun vanhoissa on 2x5W, vai ovatko toiset polttimot olleet nuo sumuvalot?
Kun vaihdoin vanhat takavalot uudempien tilalle niin oikeanpuoleisen takavalon kiskoissa ei ollut tuota toista 5W paikkaa kytketty. :shock:

On muuten kätevä tuo valokatkaisin kun sumuvalot ei voi jäädä päälle seuraavalla ajokerralla jos yleensä sammuttaa valot, koska sumuvalot nollautuvat automaattisesti! :)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Aku P kirjoitti:
Saul kirjoitti: Se on sitä haitekkiä! :D
Hiukan kyllä haitekki-imago ropisee, kun ottaa W123:n lämppäripaneelin auki. Sehän irtoaa neljänä "kerroksena" ja valkoiset symbolitäplät (jotka matkustamoon näkyvät) synnytetään itse asiassa niin, että valokuitulevyn päällä on tavvallista valkoista paperia, jonka läpi valo heijastetaan... :shock:

Mutta kovasti kiitoksia. Itselleni ei olisi tullut mieleenkään etsiä kojetaulun yläosan polttimoa keskikonsolin sivusta. :oops:
:shock: No onnistuko vaihto? Vai menikö "rystyset" naarmuille? :oops:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14279
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Olli Lajunen kirjoitti: Onko sumuvalo ollut aina erillinen vai oliko vanhemmissa takavaloissa "integroituna" kyseinen värkki? (ei sillä että sille olisi käyttöä... :) )
Uudemmissa valopohjissa on ajovaloille 1x10W lamppu kun vanhoissa on 2x5W, vai ovatko toiset polttimot olleet nuo sumuvalot?
Kun vaihdoin vanhat takavalot uudempien tilalle niin oikeanpuoleisen takavalon kiskoissa ei ollut tuota toista 5W paikkaa kytketty. :shock:

Ööh.. siis millä tavalla integroituna? Onhan se ollut samassa umpiossa muidenkin takapuolen valojen kanssa, tosin sitä en tiedä, milloin se tuli "vakiovarusteeksi"? Varmaan oli jo 1968-73 /8:ssa?

Yleensähän tuo sumuvalon polttimo on vahvuudeltaan 21 W, ja sille on ollut oma paikka valorivistössä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4643
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

MIelestäni tuli vuonna 1968 ja saman lasin alle muidenkin takavalojen kanssa, mutta sitten seuraa se epäloogisuus. Ei faceliftatussa vuoden 1973 jälkeen mitään takasumuvaloa ole! En minä ainakaan ole huomannut sellaista polttimoa tai paikkaa sille. :(
Kumipyöräinen käyttömaataistelutähtilaiva: Vario 816D 2010
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition, LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Olli Lajunen kirjoitti:(Sorry Aku P hieman OT:tä... :oops: )

:)
Ei haittaa OT, tuleepa perusteltua että valokatkaisijassa ei tosiaankaan ole kuin takasumuvalon merkkivalo.

Vielä en ehtinyt kun etsiä auton lumen alta (nyt sitä nimittäin sataa :evil: :evil: ) ja tutustua konsoliin noin päällisin puolin. Minkäänlaista "luukkua" keskikonsolissa ei ole, eli tuo koko "sivupahvi" pitänee irrottaa. Onko tähän toimenpiteeseen jollain kahteen virkkeeseen mahtuvia ohjeita?!

PS. Nyt on ilmeisesti jollain kohta kaupan hieno W115 200D. Vilkaiskaas www.usacarclub.net, sieltä overdrive eli keskustelut, mobilismi ja juttua otsikolla "mersun hinnat". Itse jo kävin tätä foorumia siellä lobbaamassa...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2071
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Mulla kanssa ei pala mittarivalot siinä valojenkorkeudensäätönupissa ja takalasinlämmittimen katkaisimessa sen ollessa pois päältä.. Eli ymmärsinkö oikein, nämä lämmönsäätöpyöreätnupit pitää irroittaa ja purkaa se taustalevy ja siellä alla on jokin hyrrä, josta lähtee valokaapelia ja siihen laitetaan pienen pieni polttimo, vai siis pitääkö se konsolin sivun kasgasverhoilu repiä irti ja sieltä alta pääsee käsiksi. On vähän nyt kyllä epäselvää, olen luullut että niihin katkaisimiin tulee suoraan pienet polttimot, muistan ku meidän diisselissä joskus paloi niissäkin valo.. Selvittäkää ny tällaiselle maallikolle niin hyvin ku jaksatte. :roll: :)
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14279
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jussi L. kirjoitti:Mulla kanssa ei pala mittarivalot siinä valojenkorkeudensäätönupissa ja takalasinlämmittimen katkaisimessa sen ollessa pois päältä.. Eli ymmärsinkö oikein, nämä lämmönsäätöpyöreätnupit pitää irroittaa ja purkaa se taustalevy ja siellä alla on jokin hyrrä, josta lähtee valokaapelia ja siihen laitetaan pienen pieni polttimo, vai siis pitääkö se konsolin sivun kasgasverhoilu repiä irti ja sieltä alta pääsee käsiksi. On vähän nyt kyllä epäselvää, olen luullut että niihin katkaisimiin tulee suoraan pienet polttimot, muistan ku meidän diisselissä joskus paloi niissäkin valo.. Selvittäkää ny tällaiselle maallikolle niin hyvin ku jaksatte. :roll: :)
Ei, niissä yläkatkaisinpaneelin katkaisijoissa ei ole omaa polttimoa, vaan kuten kertasit, valo johdetaan kuidulla keskikonsolin kuskin puolen seinämällä olevasta yhdestä polttimosta.

Muistaakseni sinne ei pääse suoraan, irroittamalla pelkän lämppärin etupaneelin. Helpoin tapa lienee nostaa koko keskikonsoli paikoiltaan. Se on kiinni yhdellä ruuvilla kardaanitunnelin päältä (siis takapenkin "puolella") sekä yhdellä ruuvilla kummastakin etujalkatilasta (kätketty hyvin konsolin sivuverhoiluun). Tietty pitää purkaa tuhkakuppi ja vaihdekepin ympäristö normaalin proseduurin mukaan, saattaa vaatia myös etupenkkien irroituksen. :-)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2071
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Timo L. kirjoitti:
Jussi L. kirjoitti:Mulla kanssa ei pala mittarivalot siinä valojenkorkeudensäätönupissa ja takalasinlämmittimen katkaisimessa sen ollessa pois päältä.. Eli ymmärsinkö oikein, nämä lämmönsäätöpyöreätnupit pitää irroittaa ja purkaa se taustalevy ja siellä alla on jokin hyrrä, josta lähtee valokaapelia ja siihen laitetaan pienen pieni polttimo, vai siis pitääkö se konsolin sivun kasgasverhoilu repiä irti ja sieltä alta pääsee käsiksi. On vähän nyt kyllä epäselvää, olen luullut että niihin katkaisimiin tulee suoraan pienet polttimot, muistan ku meidän diisselissä joskus paloi niissäkin valo.. Selvittäkää ny tällaiselle maallikolle niin hyvin ku jaksatte. :roll: :)
Ei, niissä yläkatkaisinpaneelin katkaisijoissa ei ole omaa polttimoa, vaan kuten kertasit, valo johdetaan kuidulla keskikonsolin kuskin puolen seinämällä olevasta yhdestä polttimosta.

Muistaakseni sinne ei pääse suoraan, irroittamalla pelkän lämppärin etupaneelin. Helpoin tapa lienee nostaa koko keskikonsoli paikoiltaan. Se on kiinni yhdellä ruuvilla kardaanitunnelin päältä (siis takapenkin "puolella") sekä yhdellä ruuvilla kummastakin etujalkatilasta (kätketty hyvin konsolin sivuverhoiluun). Tietty pitää purkaa tuhkakuppi ja vaihdekepin ympäristö normaalin proseduurin mukaan, saattaa vaatia myös etupenkkien irroituksen. :-)
:shock: Huuh!! Kuulostaa isolta projektilta pelkkien mittarivalojen takia.. :wink: No, eipä ne onneksi ole tärkeimmästä päästä.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Vähänhän tuo kuulostaa kyllä isolta operaatiolta. Ainakaan penkkejä en millään jaksaisi irrotella...
Pitää tutkia vielä mokomaa. Omassa autossa olisi kyllä JVC:n aikansa huippumankka joka on "kasetissa" eli lähtee helposti kahvasta vetämällä pois. Sen ja lämppäripaneelin kun irrottaa, pääsee jo aika pitkälle konsolin sisään.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14279
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti:Vähänhän tuo kuulostaa kyllä isolta operaatiolta. Ainakaan penkkejä en millään jaksaisi irrotella...
Pitää tutkia vielä mokomaa. Omassa autossa olisi kyllä JVC:n aikansa huippumankka joka on "kasetissa" eli lähtee helposti kahvasta vetämällä pois. Sen ja lämppäripaneelin kun irrottaa, pääsee jo aika pitkälle konsolin sisään.
Höh! Penkkien irroitus nyt ei ole kuin 10 min. homma. Samalla tulee siivottua kunnolla penkkien alunen.. ne 10 pennin kolikot v. 1984 sieltä pois :wink: . Muistaakseni kun irroittaa lämppärin etupaneelin, paljastuu kolmereikäinen muovilevy, jonka läpi nuo säätimet tulevat. Tätä levyä ei pysty enää irroittamaan siitä aukosta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Höh! Penkkien irroitus nyt ei ole kuin 10 min. homma. Samalla tulee siivottua kunnolla penkkien alunen.. ne 10 pennin kolikot v. 1984 sieltä pois :wink: . Muistaakseni kun irroittaa lämppärin etupaneelin, paljastuu kolmereikäinen muovilevy, jonka läpi nuo säätimet tulevat. Tätä levyä ei pysty enää irroittamaan siitä aukosta.
No justiinsa tuon takia... vai vielä siivotakin tässä pitäisi.
Auton laitto,se se on lomahommaa, mutta imurin käyttäminen... :roll:

Katsellaan, jotenkin akuutimmaksi huoleksi nousee tuo pahanhajuinen W124. Wanhassa vara parempi.... :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Timo L. kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Vähänhän tuo kuulostaa kyllä isolta operaatiolta. Ainakaan penkkejä en millään jaksaisi irrotella...
Pitää tutkia vielä mokomaa. Omassa autossa olisi kyllä JVC:n aikansa huippumankka joka on "kasetissa" eli lähtee helposti kahvasta vetämällä pois. Sen ja lämppäripaneelin kun irrottaa, pääsee jo aika pitkälle konsolin sisään.
Höh! Penkkien irroitus nyt ei ole kuin 10 min. homma. Samalla tulee siivottua kunnolla penkkien alunen.. ne 10 pennin kolikot v. 1984 sieltä pois :wink: . Muistaakseni kun irroittaa lämppärin etupaneelin, paljastuu kolmereikäinen muovilevy, jonka läpi nuo säätimet tulevat. Tätä levyä ei pysty enää irroittamaan siitä aukosta.
:roll: Joo sitten takapenkki ja No ei vaitekskaa!! :lol:
Kyllä siihen päsee kaasupolkimen vierestä kääntämällä käsivarren ihmeelliseen muotoon :oops: Ja en muista ,mutta eikös se sivupaneli lähde irti? :roll:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

k.j kirjoitti: Ja en muista ,mutta eikös se sivupaneli lähde irti? :roll:
Lähtee se, mutta ei mahdu irtoamaan jos konsoli on paikoillaan.
Tai ei ainakaan saa painettua takaisin klemmareihin...
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 14.07.2003 20:30
Paikkakunta: Lilla Hoplax

Viesti Kirjoittaja garbaazh »

Jussi L. kirjoitti:Mulla kanssa ei pala mittarivalot siinä valojenkorkeudensäätönupissa ja takalasinlämmittimen katkaisimessa sen ollessa pois päältä.. Eli ymmärsinkö oikein, nämä lämmönsäätöpyöreätnupit pitää irroittaa ja purkaa se taustalevy ja siellä alla on jokin hyrrä, josta lähtee valokaapelia ja siihen laitetaan pienen pieni polttimo, vai siis pitääkö se konsolin sivun kasgasverhoilu repiä irti ja sieltä alta pääsee käsiksi. On vähän nyt kyllä epäselvää, olen luullut että niihin katkaisimiin tulee suoraan pienet polttimot, muistan ku meidän diisselissä joskus paloi niissäkin valo.. Selvittäkää ny tällaiselle maallikolle niin hyvin ku jaksatte. :roll: :)
Sama vika. + Osaatteko sanoa mistä mättää, kun vasemman puoleisessa lämppärinsäätökiekossa ei pala valo, vaikka polttimo vaihdettu ja tarkistettu?
Myöskin se vasemmanpuoleisen lämpimän ilmavirtauksen säätövivun yläpuoli on pimeä. :) On vissiin jotenki yhteydessä toisiinsa?
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...

E320t cdi -00

Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14279
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

garbaazh kirjoitti:
Jussi L. kirjoitti:Mulla kanssa ei pala mittarivalot siinä valojenkorkeudensäätönupissa ja takalasinlämmittimen katkaisimessa sen ollessa pois päältä.. Eli ymmärsinkö oikein, nämä lämmönsäätöpyöreätnupit pitää irroittaa ja purkaa se taustalevy ja siellä alla on jokin hyrrä, josta lähtee valokaapelia ja siihen laitetaan pienen pieni polttimo, vai siis pitääkö se konsolin sivun kasgasverhoilu repiä irti ja sieltä alta pääsee käsiksi. On vähän nyt kyllä epäselvää, olen luullut että niihin katkaisimiin tulee suoraan pienet polttimot, muistan ku meidän diisselissä joskus paloi niissäkin valo.. Selvittäkää ny tällaiselle maallikolle niin hyvin ku jaksatte. :roll: :)
Sama vika. + Osaatteko sanoa mistä mättää, kun vasemman puoleisessa lämppärinsäätökiekossa ei pala valo, vaikka polttimo vaihdettu ja tarkistettu?
Myöskin se vasemmanpuoleisen lämpimän ilmavirtauksen säätövivun yläpuoli on pimeä. :) On vissiin jotenki yhteydessä toisiinsa?
Voisiko olla pohja rikki? Itse jouduin vaihtamaan toisen säätimen kokonaan, ei maksa paljoa Venetmäellä, käytetty käy vallan hyvin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Samaa onkelmaa täälläkin... Siellä on kanta rikki. Useissa 123 on se lasilevy(tai akryyli mitä onkaan) siellä takana ainakin kolmena palana. Niin ja sitten yhdessä autossa on yksinkertaisesti vain piuha katki, todella hämärässä kohteessa tosin joten enpä ole jaksanut korjailla.


Mutta hetkinen. Eihän sen valokuidun tarkoitus ole valaista myös ajovalojen korkeudensäätönappulaa.. :?: :?: :?:
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

raul kirjoitti:Samaa onkelmaa täälläkin... Siellä on kanta rikki. Useissa 123 on se lasilevy(tai akryyli mitä onkaan) siellä takana ainakin kolmena palana. Niin ja sitten yhdessä autossa on yksinkertaisesti vain piuha katki, todella hämärässä kohteessa tosin joten enpä ole jaksanut korjailla.


Mutta hetkinen. Eihän sen valokuidun tarkoitus ole valaista myös ajovalojen korkeudensäätönappulaa.. :?: :?: :?:
:wink: Valaisee ne namiskuukkelit siinä lämppärin säätimien yläpuolelta!
Ainakin:Valokork.,Takaläm.,Takavalo,jne..
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14279
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

raul kirjoitti:Samaa onkelmaa täälläkin... Siellä on kanta rikki. Useissa 123 on se lasilevy(tai akryyli mitä onkaan) siellä takana ainakin kolmena palana. Niin ja sitten yhdessä autossa on yksinkertaisesti vain piuha katki, todella hämärässä kohteessa tosin joten enpä ole jaksanut korjailla.


Mutta hetkinen. Eihän sen valokuidun tarkoitus ole valaista myös ajovalojen korkeudensäätönappulaa.. :?: :?: :?:
Kyllä vain ,kuten k.j jo mainitsikin. Tai itse asiassa se valaisee sen numero-asteikon siinä rullan vieressä. Potentiometri taas ei ole valaistu, minulla se on asennettu yläkatkaisinpaneeliin myös.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1227
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Timo L. kirjoitti: Ööh.. siis millä tavalla integroituna? Onhan se ollut samassa umpiossa muidenkin takapuolen valojen kanssa, tosin sitä en tiedä, milloin se tuli "vakiovarusteeksi"? Varmaan oli jo 1968-73 /8:ssa?

Yleensähän tuo sumuvalon polttimo on vahvuudeltaan 21 W, ja sille on ollut oma paikka valorivistössä.
Tarkoitin että siis saman lasin alla kuin muutkin lamput. :oops:
Muutaman /8 olen nähnyt varustetun erillisellä sumuvalolla joka sijaitsi vasemman takavalon ja rekisterikilven välissä.
Sinänsä ihmetyttää ettei uudesta tai vanhemmasta pohjasta löydy 21W paikkaa kuin vilkuille ja jarruvaloille. Kullekin vain tuo yksi paikka.
Ainoa ero valopohjissa on että vanhoissa on ajovaloina 2x5W polttimoa eli kaksi polttimo paikkaa kun uudemmissa on vain yksi 10W paikka.
Olisiko noin että takasumuvalo on ollut vielä erillinen. (W116 & W123 malleissa sumuvalo on rivistössä.)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

garbaazh kirjoitti: lämppärinsäätökiekossa ei pala valo, vaikka polttimo vaihdettu ja tarkistettu?
Vastaavaan vikaan oli kerran syynä että kiekon maadoitus oli kadonnut (?).
Vedin sille uuden erillisen maajohdon ja alkoi toimia.
Keskikonsolissa on vasemmalla - noin polvenkorkeudella - iso ruuvi joka on
jonkinlainen "yhteismaadoituspiste " sieltä johto oli kätevä tuoda.

Mutta tarkista ensin kumpi puuttuu ; plus vai miinus ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2071
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Tuttavan W123:ssa ei toimi ollenkaan lämmönsäätönamiskuukkelien valot, vaikka vaihtoi uudet polttimot, missä vika, en tiedä?? Mittarivalot kyllä palavat.. Niin ja mitä tulee tohon penkkien irroitukseen, niin ei se juu kauhean kovaa hommaa ole ja imuroinnista, mä imuroin auton niin usein, että ei sinne kerkee tulemaan mitään. :lol: Saa nähdä mitä kaikkea ensi kesän lämmössä autosta repiikään, kyl talven ajan saa olla...
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Vastaa Viestiin