Remmiahdin M102:seen ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Remmiahdin M102:seen ?

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Kohteena C124 2.3 8v (M102) -89

Olis tossa ylimääräisenä uusi Mini Cooper S:stä peräisin oleva remmiahdin(100km ajettu Eaton M45).

Mitähän muutoksia tohon moottoriin tarvisi tehdä että se kestäisi tuollaisen käytön? Mitään isoja tehoja ei olla hakemassa mutta olisi kyllä kova mielenkiinto kokeilla, että miten tuo moottori käyttäytyy remmiahtimen kanssa.
Vaatiiko puristussuhteiden muokkausta(mäntien uusintaa) yms isompaa työtä? Mikäs tuossa koneessa on vakio puristussuhde?

Ahdin on malliltaan simppeli, ei vaadi erillistä voitelua, ja luonnollisesti moniurahihnakäyttöinen.

Pikaisella vilkaisulla sen saisi jopa mahtumaan tuonne konehuoneeseen, kiinnikeraudat täytyisi luonnollisesti tehdä itse. Ja etsiä oikean mittainen moniurahihna. Sekä tietysti väsätä putket ja uusi ilmansuodatinsysteemi. Ja lisätä bybass venttiili.

Jos jollakulla on kokemusta/ muuta kommenttia heittää tällaisen asentamisesta niin rohkeesti tekstiä vaan tulemaan.

Homman laillisuuteen... Remmiahtimen asentaminen todennäköisesti tarkoittaa moottorin vaihtoa katsastusinsinöörin mielessä? Eli prosentteja tulee?

Tässä vielä kuva kyseisestä vempeleestä.
Kuva

Löysin pienen jutun, missä w201:seen on asennettu remmiahdin, ei ole suomalainen omistaja. Auto oli alunperin 2.0, siihen vaihdettiin 2.3 moottori, ja se oli tekstin mukaan vähän viallinen ja oli pakko porata 2.4 litraiseksi.
Tässä kuvassa kyseinen vempele on asennettu laturin alle.
Puristuksia 8.2:1, 2.5" pakoputkisto alusta loppuun. Muista muutoksista ei tämän auton yhteydessä ole kerrottu. Liekö niitä?
Kuva
Viimeksi muokannut Pasi H., Su 28.05.2006 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Remmiahdin M102:seen ?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Eiköhän tuo M102 ilman muutoksia kestä 0.5Bar ahtoa, ainakin turboissa on mosselman tämän verran ahtoa käyttänyt 2.0 ja 2.3 moottoreissa ilman mitään muutoksia. Käsittääkseni edes ruiskua ei ole muutettu.

Muttamutta, entäs auton alusta? Tehot nousee 0.5 bar ahdolla 175hp kakslitraisessa ja ehkäpä n. 200hp 2.3:ssa. Aina ystävällinen katsastusmies vaatii sitten leimaan että alusta vastaa vertailuauton tekniikkaa eli tässä tapauksessa verrataan ahtopaineesta riippuen 2.6-3.0 moottorillisen kulkineen tekniikkaan. Tarkasteltavia osia ovat mm: Jarrut, navat, kallistuksen vakaimet, ripustus, etu ja takapalkit, vaihdelaatikko, kardaani, perä ja vetoakselit. Näin konttorilla asiaa valaistiin kun kysyin mitä vaaditaan jos laitan tallin nurkassa olevan mosselmanin plug and play turbosarjan omaan w201:sen M102:seen. Muutokset on liika massiiviset, pitäisi saada jostain halvalla kolariautosta cossumesen tekniikka jotta kannattaisi.

Mutta jos autosi on ei vähäpäästöinen ja rajoitat ahdot niin, että osaa tarvitsee vaihtaa mahdollisemman vähän, niin leimakin tulee. Enitenhän tuossa vastustaa voimansiirron tekniikan vaihto, laatikot ja perät on kalliita. Ja prosentit paukkuu.

Itse jo ajattelin että pitäisikö laittaa omaan tuo turbosarja ja rajoittaa ahdot 0.1 bar tasolle niin saisi leiman;)
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Ongelmaksi tässä kohtaa muodostuu heti ensimmäisenä se, että auto on vähäpäästöinen. On tää harmillista, kun suomessa on auton muuttaminen tehty niin perkeleen vaikeeksi.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
KalleKuhmonen123
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 13.05.2006 12:33
Paikkakunta: Vesanto

Viesti Kirjoittaja KalleKuhmonen123 »

myy mulle tuo remmiahdin, niin laitan sen 190E 2.3-16v kossumeseen kiinni. :)
Korruptio
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 24.01.2006 23:00
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Tuo on tietenkin liian pieni 3l M103:n, tuommoinen matalapaineahtaminen on itseänikin alkanut poltella.

Tulisi ainakin "pakolla" lisää osaamista moottoritekniikasta.
W124 300E -85
Suzuki GSX-R 1000 -04
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Joo, osaako joku kertoa että kuinka tiukat päästörajat tossa on ja mitä se käytännössä tarkoittaa? Päästöjen mittaus ja säätö sinänsä ei ole ongelma, sen pystyn tekemään työpaikalla ilmaiseksi. Mutta että mitä arvoja sieltä pitää saada ulos jotta siitä saadaan laillinen? Jos nyt kuitenkin sen remmiahtimen tuohon coupeen laittaisin :twisted: Remmiahdettu coupe ei kuulosta hassummalta :twisted:

Jessen kanssa on pari yyveetä vaihdettu, hänellä itsellä on sama projekti menossa 2.5 16v moottorin parissa, samalla ahtimella.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Kyllähän se vaan taitaa niin olla että vähäpäästöiseen saa tuon suosiolla unohtaa.Ainoa vaihtoehto löytää joku hyväksytty sarja,esim. mosselmann,jaa siihen vielä tarvittavat paperit.Muutenhan vähäpäästöinen vaatii käynnin VTTK:lla,ja se maksaa :roll: Ja meneekö edes läpi,se on eri asia.En tiedä sitten onko noin vanhaan mahdollista muuttaa tuota vähäpäästöisyys vaatimusta,sellainen käsitys on ettei onnistu.

Ja vaikkei olekaan vähäpäästöinen,tulisi kasvaneet tehot todistaa ja vertailu autoksi joku tehokkaampi malli.Vasta mallisarjan tehokkaimmasta saa tehot kasvaa sen olikohan 20%,eli joka tapauksessa joutuu muutoshommiin..esim.230E:stä tehot eivät saa nousta sitä 20%,vaan vertailukohteeksi on otettava joku tehokkaampi malli ja korkeintaan sen tehot,alusta jne. tietenkin sitä vastaavaksi.Esim: 300E,siitä sitten vaihtoon kaikki alustan ja voimansiirron osat jotka ovat erit(eli kaikki paitsi takajarrut..)ja todistukset eroista.Tehot tuossa tapauksessa korkeintaan se 300E:n 188heppaa.300E:stä taas vertailuautoksi joutuisi ottamaan jonkun tehokkaamman,esim 30024V,ja sama homma,alusta jne. vastaamaan tehokkaampaa mallia.

Ei ole helppoa ei :roll:
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Voi V***U.... :evil:
Täytys olla joku tuttu katsastusmies, joka muuttaisi tuon vähäpäästöisyyden pois, koska tuota samaa moottoria on myös ei-vähäpäästöisenä. Sais sen edes niin että rekisteriotteessa lukisi vain että katalysaattori, sekin helpottaisi tilannetta kummallisesti.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Mitähän konttorilla sanottaisiin jos jättää katsastuksen ajaksi hihnan kokonaan pois ahtimelta? Luulis että ne rojut siellä konehuoneessa saa olla jos niitä ei käytetä :lol: :lol: :lol:
Tietysti pitäis väsätä koneen ilmanotto siksi aikaa normaaliksi.
Mahtaisko käydä niin helposti? :twisted:
Tuli vaan mieleen, koska niin paljon tehdään näitä väliaikais-sivuvilkkuvirityksiäkin katsastukseen(jotka ei takuuvarmasti siinä ole enää seuraavana päivänä ja itse katsastus-insinöörikin sen tietää ja ymmärtää) ja ne menee läpi niin miksi ei moinen menisi.
Viimeksi muokannut Pasi H., Ma 29.05.2006 16:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Jos on tarpeeksi tyhmä katastusmies ni vois onnistuakkin.:!: :lol: :lol:
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Heittäis vaikka ihan pokkana, että suljetulla radalla ne on käytössä vaikkapa pari kertaa vuodessa, ei normaalissa tieliikenteessä :lol:
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Sehän tuossa vain että kolarin sattuessa,jos joku ahtimen huomaa,joutuu itse maksumieheksi...ja kun pahasti kolahtaa niin loppuiäksi :roll:
S.K.P
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 05.10.2004 17:02

Viesti Kirjoittaja S.K.P »

Mistäs moisen laitteen hommasit? Ettei vaan olisi Saksa-Ebayn onnistuneita huutoja.. :wink: Niksmannit ovat ilmeisesti urakalla vaihtaneet Mini-ahtimia isompiin, kun niitä on siellä huudettavana kohtuullisen mukavasti.(Uusia ja käytettyjä).
" Mersu-entusiasti"
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

S.K.P kirjoitti:Mistäs moisen laitteen hommasit? Ettei vaan olisi Saksa-Ebayn onnistuneita huutoja.. :wink: Niksmannit ovat ilmeisesti urakalla vaihtaneet Mini-ahtimia isompiin, kun niitä on siellä huudettavana kohtuullisen mukavasti.(Uusia ja käytettyjä).
Kyllä tämä on ihan kotosuomesta. Minin omistaja oli tilannut itselleen virityspaketin, mihin kuului myös uusi remmiahdin.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Noilla olis tosi kiva leikkiä kun olis valtion lupa. :twisted: ketuttaa kun nuo Ruotsin pojat saa tehä melkein mitä huvittaa.
No täällä isoveli valvoo :!: Kaikki kiva kielletty.
Ei tuolla turbo puolella osaa tähän asiaan sanoo mitään?
Mitä noissa hyrrissä on muuten ahtopaineet??
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Manu300cea24 kirjoitti:Ei tuolla turbo puolella osaa tähän asiaan sanoo mitään?
Mitä noissa hyrrissä on muuten ahtopaineet??
Ei paljon oo kommentteja tullut. Ja eikös ne ahtopaineet riipu täysin siitä, millä nopeudella ahdinta pyöritetään, eli siivapyörän kokoa muuttamalla.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Onkos coupessa jo ahdin kiinni? Vai onko projekti unohdettu.

Pasi H. kirjoitti:Minin omistaja oli tilannut itselleen virityspaketin, mihin kuului myös uusi remmiahdin.
Se on aikamoinen kusetuspaketti se Cooper Worksin virityspaketti, kun siinä uudessa ahtimessa ei ole vanhaan verrattuna eroa kuin pienempi hihnapyörä. Siinä vedätetään asiasta tietämättömiä oikein huolella, ja hinnat on varmaan kohdallaan...

Mutta valittaa ei sovi, koska samaa kautta oma ahdin on peräisin :)
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Manu300cea24 kirjoitti: Mitä noissa hyrrissä on muuten ahtopaineet??
Riippuu ihan mitä konetta ahdetaan ja hihnavedon välityksestä.
Vastaa Viestiin