Oldtimer V8 "tuning" (uusia kuvia sivulla 3)

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Oldtimer V8 "tuning" (uusia kuvia sivulla 3)

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Meinasin laittaa tän tuonne gallup-puolelle, mutta menköön nyt tällä osastolla, koska onhan kyse kuitenkin auton muokkaamisesta / tunaamisesta :wink:

Ensin hieman pohjustusta:
- syksyllä koetin myydä auton, mutta kun 'kesäautoa' on hieman hankala kaupata talvea vasten niin toistaiseksi aion pitää sen. Ja jos kerran aion pitää sen, niin kyllä sille jotain näkyvääkin täytyy tehdä eikä kaikkia rahoja vain upottaa pellin alle... eli tekniikka jätetään toistaiseksi rauhaan ja siirrytään ajatusleikin muodossa "ulkokuoren puolelle" 8)

Kyseessä siis '75 SLC, jota pitäisi Mersun muotoja kunnioittaen hieman piristää visuaalisesti. Ajo-ominaisuudet ja muut järkiperäiset syyt olla tekemättä autolle mitään olen heittänyt romukoppaan - tässä pelataan vain ja ainoastaan ulkonäöllisten seikkojen takia.

Kyselenkin siis mielipiteitä allaolevista kuvista, joita olen realismia rajana pitäen photoshopannut (elikkäs tarkoituksena pysyä toteuttamiskelpoisessa 'tuunauksessa' eikä lähteä madaltamaan sentin maavaraan asti, koska sitä ei oikeasti voi kuitenkaan tehdä).

Siis:
- mikä on onnistunut tai epäonnistunut?
- mitä voisi tehdä vielä?
- mitä ei olisi pitänyt tehdä? jne. jne.
Eli idiksiä ja kommentteja otetaan vastaan. Kyse on kuitenkin aika "hankalasta" muokkauskohteesta (lue: klassikko = ei saa raiskata).

Kuville tehty seuraavaa:
- leveämmät nakit (n. 255/40x17) - tällä hetkellä 225/50x16
- 17x9 & 17x10 vanteet - tällä hetkellä 16x7 & 16x9
- tuplaputkien ulostulo eripuolilta
- madallus x cm
- korinväriset helmapellit - tällä hetkellä mustat

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut Jori K, La 15.05.2004 20:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

+ korinväriset helmapellit, madallus

- vaihda hienommat vanteet, tuplaputkien korinreiät/muotoilut jotenkin pilaa takapään ilmeen, koita laittaa takapelti yhtenäiseksi ja putket sen alle, ja muuta vaikka putkenpään muotoa.

ja sit etu ja takapuskurit tarvii ehdottomasti jotain lisuketta maata kohti 8)

siinä nyt jotain :wink:
Matti R
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Ehdotuksia:

- laita 86-89 SL:n etuspoileri eteen. Sopii hyvin muihin muotoihin, ja erittäin helppo heittää paikalleen
- tuplaputket takana on hyvä ajatus, mutta itse putket saisi olla paljon pienemmät kuin kuvassa, siten myös reiät pellissä ovat pienemmät ja eivät riko takapään ilmettä
- madallusta hillitysti

Klassikkoa ei pidä pilata liian rajuilla muutoksilla :evil:
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tuo sinun autosi on kyllä niin loistavan näköinen (kuvissa) ulkoapäin, että en tekisi sille mitään!

Mutta mattirotin kanssa olen samaa mieltä, että tuplaulostulot voisivat olla hieman pienemmät. Lisäksi oma silmä sanoo, että isot vanteet vanhassa Mersussa eivät ole hyvännäköiset. Eli pitäytyisin maksimissaan 16" vanteissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Kiitoksia vastauksista ja mielipiteistä :)

Tuossa sivukuvassa madallus hieman tipahti liian alas, mutta varmaan tuollaiset 40-60mm olisi riittävästi (?). Tällä hetkellä kun perä on aavistuksen matalammalla johtuen kesän etupään alustarempasta ja tasapainoon tarvitsis tietty saada.

Tästä saa todellisen kuvan miltä 17'' vanteet näyttäisi alla ja näyttää olevan vielä 275/40 kiekot ainakin takana. Eikä oo taidettu mitään ulkoisia muutoksia tehdä.
- itse pidän enemmän tuollaisista 70 / 80 -luvun race henkisistä ulospäin levittävistä hunajakennovanteista, ne jotenkin sopii vanhempiin takavetoisiin kuin nenä päähän :wink: Kieltämättä muutamia suht umpinaisia vannemallejakin on olemassa kiillotetuin reunoin - ne voisi istua...

Tuo takahelma on kärryssäni "pullistettu" lasikuituinen (tarvike?)vetokoukkuhelma. Putkien aukko taitaa olla vakiomittainen ja duplikoin sen vaan toiselle puolelle sellaisenaan jolloin putket alkoivat näyttää aika mehupilleiltä ja tuli niitä hieman avarrettua :P (omasta mielestä just siinä hilkulla ettei mee mauttomaksi)
Vanhaan autoon sopii pyöreät putken päät, toisaalta ovaalejakin voisi kokeilla.

Ai niin, täältä löytyy pari kuvaa tämänhetkisestä oikeasta kuosista:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=1977, ei just nuo samat orggiskuvat, mutta hajulle pääsee kyllä.

Jatkan harjoituksia 8)
Vieras001
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 09:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
marcus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja marcus »

Joo...
..aika kivan näköinen. Tuota ulostulojen tuplaamista olen itsekin miettinyt.
Miten olisi jos putkien läpimitta olisi hieman pienempi ja ne tulisivat "läpi"
takahelmasta. Nuo isot avennukset tekevät perästä kapean oloisen
jota korostaa leveät nakit. Takahelman alta niitä ei ilmeisesti voi tuoda koska
omanikin raapii muutamissa parkkitaloissa takavaimentajallaan ramppeihin.
Muuten - et antaisi sen verran periksi, että laittaisit ihan lyhyet muoviroiske-
läpät suojaamaan takaylityksen sivuja. Nuo maalatut helmat ovat hyvännäköiset. Ja pyörät - meniskö tuo 17" vähän överiksi. Ja vanteen malli voisi olla ehkä joku muu. Itselläni on 14" Barockit 235/60 kesäpyörillä eikä kukaan ole moittinut. :) Sinun ladysi vaikuttaa sivukuvassa jotenkin sotakorvaushevoselta - selkä notkolla.
Johtuuko lie noista 17":sta vai madalluksesta. Vai minun ymmärtämättömyydestäni. Tuo Matin ehdottama tuoreemman SL:n se lievempi spoileri pukee muuten tosi hyvin. Sitä kannattaa harkita.
Jos intoudut tekemään lisää modeja niin anna näkyä.

Ystävällisin terveisin
Marcus
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Kuvista...

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Tuo madallus toi paljon näköä lisää ja jos se vielä toteutetaan ihan aidolla madallus-sarjalla niin silloin kannatan. Pakoputkisto oli ihan hyvän näköinen lukuunottamatta niitä pitkiä päitä jotka näkyivät sivusta lokasuojan aukostakin. Tupla-putkisto tuo mukavasti lisänäköä taakse eikä ne aukot joista putket tuli olleet mielestäni liian silmiin pistävät. Eteen toki joku (esim. se "sl-lippa") sopisi madaltamaan keulan muotoja. Nuo nykyiset vanteet ovat mielestäni ihan nätit, mutta tällaisillakaan ei olisi pahan näköinen.

Kuva

...tai tällaisilla.
Kuva
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viesti:

marcus kirjoitti:Tuo Matin ehdottama tuoreemman SL:n se lievempi spoileri pukee muuten tosi hyvin. Sitä kannattaa harkita.
Jos intoudut tekemään lisää modeja niin anna näkyä.
Iso E kirjoitti:Eteen toki joku (esim. se "sl-lippa") sopisi madaltamaan keulan muotoja. Nuo nykyiset vanteet ovat mielestäni ihan nätit, mutta tällaisillakaan ei olisi pahan näköinen.
Terve,
tähän kuvaan koetin tapailla jotain SL-spoilerin tyylistä (ei löytynyt oikein sopivaa kuvaa, mutta tuosta saa kyllä käsityksen) = ei paha ollenkaan.

Ja nuo Iso E:n ehdottamat BBS:t on just sellaisia (slurp... 8) ) mitä olen koettanut metsästää, mutta kovin tuntuu olevan kiven alla... Löysin sitten kesällä nämä nykyiset Rialit, jotka ovat aika lähellä sitä, mitä halusinkin.
- heitin nuo toiset BBS-vanteet 'alle' ja 'maalasin' kennot vielä korinvärisiksi... sopii :wink:

Kuva
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

paranee paranee :wink:

vielä kun nostat persettä hiukan ja sinne jonkun näköisen lipan puskurin alle niin rupee oleen jo asiallisen näköinen :P
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Maalaa vain helmat, sitten se etulippa ja vähän madallusta, niin se olisi siinä..
w115,123,124,126,210 yms.
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja AM »

Madallus.Isot ja leveät vanteet,kromiset voisivat olla melko näyttävät...Mahdollisimman ulos tuovat ja leveällä reunalla kuitenkin!

Tuo etuhelma voisi ehkä käydäkin kun on noin hillitty, muut muovihilut kannattaa kyllä jättää kauppaan...
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Olen täysin samaa mieltä AM:n kanssa!

Mitään massiivisempia puskurivirityksiä ei kannata suunnitellakaan ettei autoasi ala näyttämään tältä:

http://www.mobile.de/SIDRQgilNGvwkj4ZtG ... 4325&top=7& :x
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

Petehri kirjoitti:Olen täysin samaa mieltä AM:n kanssa!

Mitään massiivisempia puskurivirityksiä ei kannata suunnitellakaan ettei autoasi ala näyttämään tältä:

no huh , ruma!!!
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, aikalailla samaa mieltä raadin kanssa, hienoinen etuhelma, ja vähän madallusta ja maalatut helmapellit.

Noita putkia en laittaisi, ja jos on pakko niin pistä edes ovaalinmuotoiset.

Minä olen sitä mieltä että jos putket tulevat eri puolilta ulos, pitää koneessakin sitten riittää puhtia kunnolla. Omasta mielestä kaikkein makeinta sinun autoosi olisi yksi iso rööri vaan.
Matti R
Mersumies
Mersumies

SLC tuning

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Miltäs näyttäsi takana tuplaputket mutta vakio-ulostuloilla? Eli siis yhteensä 4 pilliä ulos kahdesta reiästä. Nuo sinun kolot näyttävät hieman suuremmalta kuin originaali? Vakiokolosta kaksi vakioputkea tulevat ihan siististi ulos.

Tuollainen voisi tuoda takapään ilmeeseen madallusta ja levennystä.

(Itse asiassa olen tuollaista suunnitellut itselleni, siis autoon, mutta en ole osannut tehdä kuvaa siitä...)
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
raul
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja raul »

350 SLC kirjoitti:Ja nuo Iso E:n ehdottamat BBS:t on just sellaisia (slurp... 8) ) mitä olen koettanut metsästää, mutta kovin tuntuu olevan kiven alla... Löysin sitten kesällä nämä nykyiset Rialit, jotka ovat aika lähellä sitä, mitä halusinkin.
- heitin nuo toiset BBS-vanteet 'alle' ja 'maalasin' kennot vielä korinvärisiksi... sopii :wink:
No hittolainen juuri myin pois kyseiset BBS-vanteet, eli ne hopeat yksiosaiset. Tosin niissä vanteissa ei (vielä) ollut kiillotettua reunusta!
Voi olla että jossain vaiheessa myyn pois toisetkin BBS:t, eli mitkä on linkin autossa...
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Petehri kirjoitti:Mitään massiivisempia puskurivirityksiä ei kannata suunnitellakaan ettei autoasi ala näyttämään tältä:

Hyi, stna! Tuo oli jo aika ruma. Mikään tuon tapainen ei edes ole käynyt mielessä.

Mä olin jo sellaista SL-tyyppistä AMG-etuhelmaa (sileä) ostamassa (taitaa mattirot:in SL:ssä olla just sellainen), mutta tuo keula alkoikin näyttämään omissa silmissä aika hyvältä ihan ilman mitään. Se on jollain lailla 'brutaalin' näköinen, kun tukivarret, öljypohja tms. kilkkeet on kaikki suoraan edestäpäin näkyvillä :wink:
mattirot kirjoitti:Miltäs näyttäsi takana tuplaputket mutta vakio-ulostuloilla? Eli siis yhteensä 4 pilliä ulos kahdesta reiästä. Nuo sinun kolot näyttävät hieman suuremmalta kuin originaali? Vakiokolosta kaksi vakioputkea tulevat ihan siististi ulos.

Tuollainen voisi tuoda takapään ilmeeseen madallusta ja levennystä.
4 x putki kävi joskus mielessä - mutta vaan kävi: mulle taitaa riittää 2 tai jopa yksi, mutta jos sulla on hyvä kuva SL:n perästä, niin voin vaikka sovittaa ne neljä putkea siihen.
raul kirjoitti:No hittolainen juuri myin pois kyseiset BBS-vanteet, eli ne hopeat yksiosaiset. Tosin niissä vanteissa ei (vielä) ollut kiillotettua reunusta!
Voi olla että jossain vaiheessa myyn pois toisetkin BBS:t, eli mitkä on linkin autossa...
Damn.. ettäs kerkesitkin. :wink: Ilmoittelehan, kun olet noista nykyisistäsi hankkiutumassa eroon :wink: Eikös ne ollut 16x9 edessä ja takana, jos en ihan väärin muista, mutta mikä ET niissä on?
Vieras001
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 09:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
raul
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja raul »

350 SLC kirjoitti:
raul kirjoitti:No hittolainen juuri myin pois kyseiset BBS-vanteet, eli ne hopeat yksiosaiset. Tosin niissä vanteissa ei (vielä) ollut kiillotettua reunusta!
Damn.. ettäs kerkesitkin. :wink: Ilmoittelehan, kun olet noista nykyisistäsi hankkiutumassa eroon :wink: Eikös ne ollut 16x9 edessä ja takana, jos en ihan väärin muista, mutta mikä ET niissä on?
Taitaa lukea siellä klubin sivullakin mutta 9" takana ja 8" edessä. ET 11... 126:lle alunperin...
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Mä olen aina ollut sitä mieltä, että slc:ssä on aivan liian korkea katto...koitappas joskus (jos viitsit) muokat kattoa malitillisesti matalammaksi ja pistä kuva näytille!
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja EVO X »

eikö noita helmoja saisi tasoitettua ? siis noita aaltoja jotka kulkee koko auton pituudelta, näyttää niin jotenki... :roll: . Mun mielestä sitten tulis hyvä kun noi muut muutokset ja just noi helmat tasaseksi! 8)
Viimeksi muokannut EVO X, To 20.11.2003 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
breeze1
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Niin

Viesti Kirjoittaja breeze1 »

:?: Hillitty etuspoileri on hieno ja saahan vanteissa olla kokoa 8)
Mutta minkä takia pakoputket pitää olla näkyvilla, eikös Mersun tyyliin kuulu putken pään olla piilossa?
tämäkin vielä
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viesti:

KentZu kirjoitti:Pistäs alle tollaset :shock: :shock: tais mennä overiks :roll: :roll:
8) 8) :lol: :lol:
tuollaiset kromihirvitysvanteet on uudessakin autossa aika mauttomat (ellei asu jenkkilässä ja höpötä räppiä :shock:
Viimeksi muokannut Jori K, Pe 21.11.2003 08:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viesti:

EVO X kirjoitti:eikö noita helmoja saisi tasoitettua ? siis noita aaltoja jotka kulkee koko auton pituudelta, näyttää niin jotenki... :roll: . Mun mielestä sitten tulis hyvä kun noi muut muutokset ja just noi helmat tasaseksi! 8)
ne taitaa niinku kuulua siihen - mun mielestä olis aika raiskausta lähteä oikomaan (juu, mielipidettä kehiin vaan tästäkin :shock: )
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Petehri kirjoitti:Mä olen aina ollut sitä mieltä, että slc:ssä on aivan liian korkea katto...koitappas joskus (jos viitsit) muokat kattoa malitillisesti matalammaksi ja pistä kuva näytille!
periaatteessa tuota voisi photarilla kokeilla, mutta käytännössä tulee sen verran kalliiksi (vaikka olis hyvännäköinenkin) ettei kannata... let's see.
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viesti:

raul kirjoitti:9" takana ja 8" edessä. ET 11... 126:lle alunperin...
Joo, mulla on kanssa tuo 16x9, ET 11 takana - tarvis varmaan olla ET 15-23(?), että saisi SLC:ssä 245-gummin lokasuojan alla pyörimään.
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Kinkkinen aihe sinänsä mielestänikin, että tuo SLC on aika, voisko sanoa, haasteellinen tuunattava, jos meinaa saada siitä yhtään alkuperäistä hienomman. Itse en mitään radikaalia lähtisi tekemään, kun ei koskaan tiedä jos itselle (tai seuraavalle omistajelle) tulee halu pistää museokuntoon.

Tuo kylkiaaltojen "suoristaminen" varmasti vähän uudistaisi ulkonäköä, mutta tietysti vähän epäilyttää ehjää peltiä käydä oikomaan.

Tuo eka Mobilen-linkki: oli 17", mutta ei tainnut olla (ainakaan paljoa) madallettu. Oman makuni mukaan pudottaisin autoa maata kohti jonnin verran, vanteiksi laittaisin vähän uudemman tyyliset esim. AMG Monoblockit. 17" on varmasti riittävä koko SLC:hen. Etenkin riittävällä madalluksella. Eikä ole vanteet/renkaatkaan sitten ihan älyttömän hintaisia.

takavalojen oranssit vilkut punaiseksi, ettei valoissa olisi kaikkia sateenkaaren värejä, eteen valkoiset vilkut, olen joissain tuohon W107:aankin nähnyt.

Spoileriosasto voisi jäädä laittamatta, omaan silmääni se 80-luvun lopun orggis SL-etuhelma ei oikein istu,
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Katoppas tuota: http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 69696.jpeg

Otin oikeuden ite hieman muokata, huonahan se kuva on mutta kai siitä jotain saa irti.
marcus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kirkkaat etuvilkut...

Viesti Kirjoittaja marcus »

Et sattuisi Juhis muistamaan missä olet tavannut - siis myynnissä - olevat
kirkkaat 107:n etuvilkut. Takapään kokopunaiset kiinnostaisi myös.

Ystävällisin terveisin

Marcus
Vastaa Viestiin