124 300td:hen isompi turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
hessut32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 08.12.2004 23:41

124 300td:hen isompi turbo

Viesti Kirjoittaja hessut32 »

elikkä ois turbo huollon tarpeessa ja kuulostaa olevan aika tyyristä tuon huoltaminen. niin että jos laittais samalla uuden mutta vähän isomman turbon. löytyykö sellaista turboa joka passaa suoraan ja minkälaista suosittelette. ei ole tarkoitusta rakentaa mitään st:tä vain vähän virkumpi käyttö auto. jos jollain myynnissä sopiva turbo niin laita yv:tä.
JP75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ke 24.03.2004 10:11
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja JP75 »

Jos 180-190hv tehot riittää niin tuokin turbo riittää ihan hyvin.Pumpun säädätät niin isolle kuin voi tai sitten isommat elementit.
Välijäähdytin keulalle muuten tulee helposti poppa.
Ja jos auto on vähäpäästöinen? niin sitten on hiukkasen hankalampaa.
hessut32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 08.12.2004 23:41

Viesti Kirjoittaja hessut32 »

ei ole vähäpäästöinen. pumppu on säädetty hukkaportti jumissa. mutta ei ole vielä tarpeeksi virkku.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

hessut32 kirjoitti:ei ole vähäpäästöinen. pumppu on säädetty hukkaportti jumissa. mutta ei ole vielä tarpeeksi virkku.
Ei hukkaportti saa olla jumissa, sen jumuittaminen ei anna yhtään tehoa, se päin vastoin vie sitä tehoa ja aiheuttaa vielä lopuksi moottorivaurion, mutta se saarnasta tällä erää, kerrohan lisää siitä pumpun säätämisestä, miten teit ?

Pumpun voi aina toimittaa pajalle tapitettavaksi, jos nälkä kasvaa...

edit: Ai niin, sen takia ahdin vaihdetaan kun se jumittaa, ok :D
Viimeksi muokannut veskola, Ti 30.05.2006 08:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Markus »

Löytyy vakiosatsiin sopiva schwitzer s2bg.Pistä yv:tä jos kiinostaa.
hessut32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 08.12.2004 23:41

Viesti Kirjoittaja hessut32 »

hp dieselillä penkissä säädetty pumppu vakioelementeillä(tarkoitus laitattaa 7mm elementit). hukkaportista ruuvi pyöritetty kiinni huomattavasti parantaa tehoja ja eikait se siitä säry jos ei hullun lailla huudata.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

hessut32 kirjoitti:hp dieselillä penkissä säädetty pumppu vakioelementeillä(tarkoitus laitattaa 7mm elementit). hukkaportista ruuvi pyöritetty kiinni huomattavasti parantaa tehoja ja eikait se siitä säry jos ei hullun lailla huudata.
Hajoaa ja pian kun ilmat lämpiää. Haulla pakosarjapaine pitäisi löytymän paljon paljon keskustelua aiheesta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli teho nousee kovasti kun ahtopainetta nostetaan, se tarkoittaa vain sitä, että pumppu ei anna "kaikkea" sillä ahtopaineella, jonka ahdin normaalisti tuottaa...siis se "morkooli" on liian tiukalla.

Jos tai kun sinulla on suunnilleen vakiopumppu, vaikkakin on jonkun ruuvaama, (ja vakioahdin) niin ahtopainetta ei kannata pitää yli 0,8 barin...varsinkaan jos sinulla ei ole sitä cooleria.

Kannattaa kuunnella tuota Mauria, se taitaa tietää miten koneen saa rikki :D tosin kyllä se tietää miten sen saa ehjäksikin :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

yli 1bar paineiden nosto ihan turhaa ei muuta kun lämpörasitukset kasvaa...vakio turbolla :cry:
Itse tein ja säästin
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

veskola kirjoitti:Jos tai kun sinulla on suunnilleen vakiopumppu, vaikkakin on jonkun ruuvaama, (ja vakioahdin) niin ahtopainetta ei kannata pitää yli 0,8 barin...varsinkaan jos sinulla ei ole sitä cooleria.

taitaa olla jossain vuosmallissa vakionakin aavistuksen yli 0.8bar.. muistaakseni mauri kerran mainitsi tälläistä.
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Vakiona 0,75-0,95 vuosimallista riippuen. Toi 0,95 on kyllä jo ihan maksimi, pakopaineet on varmaan jo lähelle 2 kiloa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kannattaa muistaa:

0,9 bar ja vakio kierrokset tarkoittaa pienempää ilmamäärää kuin 0,8 bar ja suuremmat kierrokset.

Kaikkihan ruuvaa maksimikierroksia ylemmäs samalla kun lisää syöttöä. Kun syöttöä lisätään siten, että vääntömomentti nousee 20 % ja samalla kierretään vetävät kierrokset ylemmäs saadaankin jo vaikkapa 40 % enemmän tehoa. Kaikki se tarkoittaa enemmän ilmaa koneen läpi ja enemmän pakopainetta kuten jo sanottiinkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: 124 300td:hen isompi turbo

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

hessut32 kirjoitti:elikkä ois turbo huollon tarpeessa ja kuulostaa olevan aika tyyristä tuon huoltaminen. niin että jos laittais samalla uuden mutta vähän isomman turbon. löytyykö sellaista turboa joka passaa suoraan ja minkälaista suosittelette. ei ole tarkoitusta rakentaa mitään st:tä vain vähän virkumpi käyttö auto. jos jollain myynnissä sopiva turbo niin laita yv:tä.
Pakoputki täytyy ainakin isontaa itsellä pikkukuorissa isot sisuskalut ja lämmöt nousee sikana vakioputkella.

Syy voi olla myöskin soppamääräs ku mynän pumppu ja taitaa olla isolla ku on huikan pirteempi ku vakio. Minulta löytys varmaan sellainen turbo kuin haluat.
Vastaa Viestiin