Vanhojen dieseleiden korkea kulutus sekä fysiikan lakeja

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ööö

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

flosse kirjoitti: PS. On sitten kokonaan toinen asia tuo luonnon kuormittaminen tms. arvot. Mutta silloinkin on huomioitava elinkaariajattelu. Auto kuluttaa oikeastaa jo suunnittelupöydältä asti :roll:
Eikös se olekin oikea ekoteko, kun ajaa vanhalla autolla? Ei kulu metallia eikä öljyjä ym. tököttejä muoveihin ynnä muihin, jalometallitkin säästyvät kun ei uusia katteja tarvita... :roll: :)
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ööö

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Timo L. kirjoitti:
Eikös se olekin oikea ekoteko, kun ajaa vanhalla autolla? Ei kulu metallia eikä öljyjä ym. tököttejä muoveihin ynnä muihin, jalometallitkin säästyvät kun ei uusia katteja tarvita... :roll: :)
Näin minäkin sen näen. Tosin autoingenjöörikamraadini omaa toisen mielipiteen.

Ei ole vielä tullut otettua aihetta kesäisen grillausillan puheenaiheeksi, jotta tietäisin hänen perustelunsa :shock:
Terveisin
Tero
Avatar
kimseppanen75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ke 01.10.2003 12:31
Paikkakunta: Lammi

Re: Ööö

Viesti Kirjoittaja kimseppanen75 »

flosse kirjoitti:Jos tonnin (siis hinnaltaan) auto vie 8-11 litraa dieseliä, niin mikä on sen merkitys. Siis nykynuorisoa (esim. 9v-poikaani) lainaten 'Mitä välii.'

Jos otetaan vertailukulutuseroluvuksi kolme litraa á 0,75 € saadaan 2.25€/100km.

Ajellaan 30000km, joka on 300 satakm:ää => 300*2,25 = 675 €

Paljonko 124:nen tai 201:nen keskimäärin maksaa hankittaessa enemmän kuin 123?

Eli, summasummarum. Halpa auto saa kuluttaa aikas paljon ennen kuin se merkitsee jotain verrattuna hankintahinnaltaan kalliinpiin autoihin.

:roll:
Täysin totta tuo edellä mainittu, mutta kiinnostaisi tietää mikä tai mitkä tekijät vanhoissa dieselkoneissa on oikeasti lisäämässä kulutusta. Jos siellä olisi vaikka joku "pullonkaula" jota "avartamalla" vois saada helposti kulutusta ja päästöjä alenemaan sekä vaikka lisää tehojakin samalla. Itelläni tulee ainoastaan turbotus tai pakoputken vaihto mieleen kun en tosiaankaan tunne noita koneita kovin hyvin. Ei taida täällä kukaan muukaan tota mahdollista pullonkaulaa tietää. Voiskohan aihetta lähestyä vertaamalla samantehoisia uusia ja vanhoja koneita. Joitain hyviä arvauksiahan jo esitettiin aiemmin.
Liikenteessä:
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

kimseppanen75 kirjoitti: Omassani 190D -85 ilmanvastuskerroin on niinkin suuri kuin 0,34 ja väitän edelleen, ettei siinä ole paljon eroa 123 koriin. (Kaivakaa nyt joku jostain 123 korin lukema niin voitte todistaa mun olevan väärässä tossakin.) Niin kiitos hyvistä ilmanvastustaulukoista Timo L.
Toisin kuin väität 123:n ilmanvastus on ratkaisevasti suurempi kuin 201:n. Pelkät kertoimethan tuli jo esille (123 = 0,42 cw ja 201 = 0,34 cw), mutta 123 on otsapinta-alaltaan huomattavasti suurempi.

201:n kokonaisvatus on 0,34 cw x 1,90 m2 = 0,64 (sori en muista miten yläindeksit laitetaan)

Ja vielä, kun saadaan 123:n otsapinta-ala selville niin tulee senkin kokonaisvastus ilmi. Timo tai joku !
Avatar
kimseppanen75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ke 01.10.2003 12:31
Paikkakunta: Lammi

Viesti Kirjoittaja kimseppanen75 »

Leka kirjoitti:
kimseppanen75 kirjoitti: Omassani 190D -85 ilmanvastuskerroin on niinkin suuri kuin 0,34 ja väitän edelleen, ettei siinä ole paljon eroa 123 koriin. (Kaivakaa nyt joku jostain 123 korin lukema niin voitte todistaa mun olevan väärässä tossakin.) Niin kiitos hyvistä ilmanvastustaulukoista Timo L.
Toisin kuin väität 123:n ilmanvastus on ratkaisevasti suurempi kuin 201:n. Pelkät kertoimethan tuli jo esille (123 = 0,42 cw ja 201 = 0,34 cw), mutta 123 on otsapinta-alaltaan huomattavasti suurempi.

201:n kokonaisvatus on 0,34 cw x 1,90 m2 = 0,64 (sori en muista miten yläindeksit laitetaan)

Ja vielä, kun saadaan 123:n otsapinta-ala selville niin tulee senkin kokonaisvastus ilmi. Timo tai joku !
Ai se menikin noin. Täytys ottaa varmaan tampereen yliopistossa keväällä matikan ja fysiikan kurssi. Muistin metsurikurssin pohjalta 10 vuoden takaa, että tossa 0,34 cw:ssä olis jo ollut mukana otsapinta-ala. Leka mitä se rekkakuski siittä massasta sanoi?
Liikenteessä:
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jos W201:ssä cW x A on n. 0,64 ja W126:ssa 0,77, uskoisin sen W123:ssa menevän johonkin tuohon välille. Huomioitavaa on, että W201:ä leveämmässä ja korkeammassa W124:ssä arvo on 0,62.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: Vanhojen dieseleiden korkea kulutus

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Mulla 123 300 D 3,07 perällä ja sillä pääsee alle 8 litrankin. Valmistaja muistaakseni ilmoitti 7 litran kulutusta 90 km/h vaudissa ja seiskaankin on mahdollista päästä rauhallisesti ajellen. 8 litraan ei tarvi ajaa rauhallisesti.

Vanha kulunut 200 D kone kulutti 3,92:sella perällä aika runsaasti ainetta jos ajoi vähän reippaammin. Nykyisellä tekniikalla kulutuslukemat on maltillisia reippaammassakin ajossa.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

kimseppanen75 kirjoitti:Tarkoitin tolla "massalla ei ole paskan vertaa vaikutusta energian kulutukseen" tasaista vauhtia tasaisella tiellä. Eli siis teoriaa. Olen edelleen sitä mieltä, että jos meillä on vaikka 1000km pitkä puhtaaksi aurattu jäätie jolla ajaa rekka (umpikoppinen) tasaista 80 kmh vauhtia ensin 30 tonnin kuorman kanssa päästä päähän ja ilman kuormaa takaisin niin kulutuksen ero ei ole kuin jotain 0-2%. Massa ei vaikuta kappaleen siirtämiseen tarvittavaan energiamäärään kuin kitkan osalta. Ja kitkan muutos on aika pieni nykyisillä laakeroinneilla. Se on sitten ihan eri asia jos ajellaan savolaiskarjalaisessa up and down maastossa.
Joo muakin hieman vielä mietityttää tuo ettei massalla olisi vaikutusta tasasessa teoria-olosuhteessa. Meillähän kuitenkin on painovoima, eli paino.
Avaruudessahan painoa ei ole ei pelkkä massa, siellä tätä voisi tutkia. Jos olisi vielä happea moottorille. :lol:

Unohdat vielä senkin että tuohon tasaiseen vauhtiin on joka tapauksessa päästävä, käytetään sitten viitteenä vaikka Jackin kuvailema syy miksi pienempi moottori joutuu työskentelemään kovemmin.
[/quote]
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

kimseppanen75 kirjoitti:Ai se menikin noin. Täytys ottaa varmaan tampereen yliopistossa keväällä matikan ja fysiikan kurssi. Muistin metsurikurssin pohjalta 10 vuoden takaa, että tossa 0,34 cw:ssä olis jo ollut mukana otsapinta-ala. Leka mitä se rekkakuski siittä massasta sanoi?
Siis mitä ihmettä? Mikä rekkakuski?
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Leka kirjoitti:
kimseppanen75 kirjoitti:Ai se menikin noin. Täytys ottaa varmaan tampereen yliopistossa keväällä matikan ja fysiikan kurssi. Muistin metsurikurssin pohjalta 10 vuoden takaa, että tossa 0,34 cw:ssä olis jo ollut mukana otsapinta-ala. Leka mitä se rekkakuski siittä massasta sanoi?
Siis mitä ihmettä? Mikä rekkakuski?
Erehty varmaan, mä kun sen rekkakuskin tähän sotkin... :wink:
Avatar
lede
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 11.06.2003 20:43

Massan vaikutus tasaisessa nopeudessa

Viesti Kirjoittaja lede »

Hieman fysiikkaa lukeneena voin kertoa että massa ei vaikuta tasaisen nopeuden ylläpitoon tarvittavaan voimaan tasaisella tiellä, siis teoriassa. Laakereiden ja renkaiden vierintävastus saattaa käytännössä kasvaa muutamalla prosentilla, mutta sekin on marginaalista jokatapauksessa. Sen sijaan massan kiihdyttäminen tai nostaminen ylämäkeen tarvitsee energiaa, ja verrannollisesti massaan. Tosielämässä tasaisia teitä ei ole olemassa eikä liikenne salli ajamista tasaisella nopeudella. Niinpä käytännössä se massa vaikuttaa kulutukseen näiden kiihdytysten ja nostojen välityksellä.

Painovoiman vaikutus massaan on vertikaalista, eli ylös-alas suunnassa. Ilman painovoimaa massan voisi nostaa ylämäkeen ilman energiaa eli autot kiihtyisivät yhtä hyvin ylä- ja alamäkeen kuin tasaisellakin. Tasaisen tien tapauksessa painovoimalla ei ole vaikutusta kuin ehkä noihin vierintävastuksiin, jotka hieman kasvavat massan kasvaessa.


Jospa tämä yhtään selvensi asioita :roll:
ex-300D 1979
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: Massan vaikutus tasaisessa nopeudessa

Viesti Kirjoittaja raul »

lede kirjoitti:Tasaisen tien tapauksessa painovoimalla ei ole vaikutusta kuin ehkä noihin vierintävastuksiin, jotka hieman kasvavat massan kasvaessa.
Ai hieman... Alkaa jo harhautua alkupäreisestä aiheesta, mutta kun joku vielä esittäisi faktoja sen sijaan, että vaikuttaa laakereihin vähän niin ja näin sekä että painovoimalla on vain hieman vaikutusta maantiellä liikkumiseen... No joo.
Tyydyn nyt olemaan provosoimatta itseäni ja muita enempää ettei joku taas vedä hernettä nekkuun.
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: Massan vaikutus tasaisessa nopeudessa

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Tuo oli ihan fiksun tuntuinen pohdinta massan vaikutuksesta.

Ilmanvastuksella on huikea vaikutus. Tämän olen huomannut konkreettisesti hinaamalla perässä painoltaan kevyttä - n. 500 kiloa - vanhasta asuntovaununrysästä tekemääni tavarankuljetusperävaunua.

Jarruttaa kovemmassa nopeudessa tosi paljon ja kulutus nousee huomattavasti. Pienessä vauhdissa se ei mitenkään ihmeemmin rasita.

Jos 500 kiloa olisi auton sisällä, niin kulutus ei kovin radikaalisti nousisi.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Alkuperäistä aihetta ja kysymystä ajatellen, mitä sillä on väliä, että massa ei vaikuta tai vaikuttaa kulutukseen ajettaessa tasaista nopeutta tasailla alustalla? Ko. tilanne tulee eteen vain erittäin pieninä ajan jaksoina. Massa vaikuttaa kulutukseen ajettiin sitten missä päin maailmaa tahansa.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Uskomatonta, väitän siis yhä vastaan, väittää että massalla ei olisi merkitysti, joskin vähäinen, kun meidän painollisissa olosuhteissa on aina!
Mietitäänpä kuva mielessä.
Auto ajaa eteenpäin, suunta eteenpäin. Massa (painon) suunta taas on kuten todettua painovoiman takia yksiselitteisesti ALAS. Eli auton eteenpäin vievällä voimalla on jonkinlainen vastavoima!

Teoreettinen olosuhde voisi olla esim. dynamometri / juoksumatto.
Siinähän ei ilmanvastuksesta tarvitse huolehtia. Siinäkin massa vaikuttaa, vai väitätkö että kun juokset itse siinä, ja yhtäkkiä heitetään selkään 20kg täyspakkaus, että juokset yhä samalla energialla!!!?

Lause, että massan (yhdistelmän) saatua tasaiseen vauhtiin, ei massan määrällä enää olisi vaikutusta, vaikka se salaperäisesti vaihtelisikin, voidaan kääntää yhtähyvin näinpäin että kun se massa nyt on vauhdissa, niin voimalla, eli liikkeelle saavalla energiallakaan ei olisi vaikutusta!!! Vaikka kuvitteellisesssa tapauksessa volvo Fh16 vetää 30.000 puoliperässä, vaihdetaankin veturiksi g-mersu, eikä sillä siis pitäisi olla vaikutusta.

Lisäksi kuormituksesta vielä. Lähellä teoreettista tilaa on sähkö siirtyminen, en muista kuinka paljon poikkeaa valon nopeudesta, eli sähkö siirtyy kohtalaisen vapaana vastavoimista. Lisätään kuormitusta (~~massaa...) niin ei enää siirrykään yhtä nopeasti.

No, pahoittelut taas hätäisestä kirjoittelusta toiv. täst saa jotain tolkkua! :D
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

raul kirjoitti:Uskomatonta, väitän siis yhä vastaan, väittää että massalla ei olisi merkitysti, joskin vähäinen, kun meidän painollisissa olosuhteissa on aina!
Mietitäänpä kuva mielessä.
Auto ajaa eteenpäin, suunta eteenpäin. Massa (painon) suunta taas on kuten todettua painovoiman takia yksiselitteisesti ALAS. Eli auton eteenpäin vievällä voimalla on jonkinlainen vastavoima!

Teoreettinen olosuhde voisi olla esim. dynamometri / juoksumatto.
Siinähän ei ilmanvastuksesta tarvitse huolehtia. Siinäkin massa vaikuttaa, vai väitätkö että kun juokset itse siinä, ja yhtäkkiä heitetään selkään 20kg täyspakkaus, että juokset yhä samalla energialla!!!?

Lause, että massan (yhdistelmän) saatua tasaiseen vauhtiin, ei massan määrällä enää olisi vaikutusta, vaikka se salaperäisesti vaihtelisikin, voidaan kääntää yhtähyvin näinpäin että kun se massa nyt on vauhdissa, niin voimalla, eli liikkeelle saavalla energiallakaan ei olisi vaikutusta!!! Vaikka kuvitteellisesssa tapauksessa volvo Fh16 vetää 30.000 puoliperässä, vaihdetaankin veturiksi g-mersu, eikä sillä siis pitäisi olla vaikutusta.

Lisäksi kuormituksesta vielä. Lähellä teoreettista tilaa on sähkö siirtyminen, en muista kuinka paljon poikkeaa valon nopeudesta, eli sähkö siirtyy kohtalaisen vapaana vastavoimista. Lisätään kuormitusta (~~massaa...) niin ei enää siirrykään yhtä nopeasti.

No, pahoittelut taas hätäisestä kirjoittelusta toiv. täst saa jotain tolkkua! :D
Mielestäni aika huonoja esimerkkejä, juostessa joudutkin kamppailemaan painovoiman kanssa ihan eritavalla. Otetaan parempi:

Ajat polkupyörällä tasaista tietä, ei vaadi paljoakaan voimaa ylläpitää vaikkapa kävelyvauhtia tai hieman suurempaa. Lisätään sitten kaveri tarakalle, käytännössä joudut tekemään enemmän työtä saadaksesi pyörän liikkeelle, mutta vauhdin ylläpito ei vaadi kauheasti enempää voimaa kuin yksin ajaessasi (mutta jotain kuitenkin), ylämäissä asia on luonnollisesti ihan erilainen.

Autossa myöskään ei kauheita eroja synny siinä ajatko yksin vai onko päällä täysi lasti, omien kokemusten mukaan kolmilitrainen mersu (300 TE) ei pahemmin välitä kuormasta, 1.6:nen Corolla sen sijaan kuluttaa huomattavasti enemmän suomen maanteillä kuorman kanssa kuin yksin ajaessa, tässä tapauksessa koneen koolla on merkitystä.

Suurella koneella on hieman suurempi ominaiskulutus, mutta epätasaiset ajo-olosuhteet helposti tasoittavat eroa pienempään koneeseen koska suurempaa ei tarvitse käyttää äärirajoillaan kuten pienempää. Eri asia jos taas ajetaan tasaista maata, pienempi kuluttaa taatusti vähemmän.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Mauri H. kirjoitti:Autossa myöskään ei kauheita eroja synny siinä ajatko yksin vai onko päällä täysi lasti, omien kokemusten mukaan kolmilitrainen mersu (300 TE) ei pahemmin välitä kuormasta, 1.6:nen Corolla sen sijaan kuluttaa huomattavasti enemmän suomen maanteillä kuorman kanssa kuin yksin ajaessa, tässä tapauksessa koneen koolla on merkitystä.
On tullut huomattua joo, ja näissä tapauksissa vaikuttaa myös auton kulkuun...
Sitä on useamman eurooppalaisenkin riisipussin kuski yllättynyt kun luuli ettei täyteen ahdettu vanha mersu menisikään täysiä... Tai siis niinkuin tällasia moottoritie-taisteluita muistelee.

Kiitos muuten selkeistä esimerkeistä! Huomaa että joku on jo herännytkin tänä aamuna! :lol:
Avatar
kimseppanen75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 154
Liittynyt: Ke 01.10.2003 12:31
Paikkakunta: Lammi

Viesti Kirjoittaja kimseppanen75 »

raul kirjoitti:Uskomatonta, väitän siis yhä vastaan, väittää että massalla ei olisi merkitysti, joskin vähäinen, kun meidän painollisissa olosuhteissa on aina!
Mietitäänpä kuva mielessä.
Auto ajaa eteenpäin, suunta eteenpäin. Massa (painon) suunta taas on kuten todettua painovoiman takia yksiselitteisesti ALAS. Eli auton eteenpäin vievällä voimalla on jonkinlainen vastavoima!

Teoreettinen olosuhde voisi olla esim. dynamometri / juoksumatto.
Siinähän ei ilmanvastuksesta tarvitse huolehtia. Siinäkin massa vaikuttaa, vai väitätkö että kun juokset itse siinä, ja yhtäkkiä heitetään selkään 20kg täyspakkaus, että juokset yhä samalla energialla!!!?

Lause, että massan (yhdistelmän) saatua tasaiseen vauhtiin, ei massan määrällä enää olisi vaikutusta, vaikka se salaperäisesti vaihtelisikin, voidaan kääntää yhtähyvin näinpäin että kun se massa nyt on vauhdissa, niin voimalla, eli liikkeelle saavalla energiallakaan ei olisi vaikutusta!!! Vaikka kuvitteellisesssa tapauksessa volvo Fh16 vetää 30.000 puoliperässä, vaihdetaankin veturiksi g-mersu, eikä sillä siis pitäisi olla vaikutusta.

Lisäksi kuormituksesta vielä. Lähellä teoreettista tilaa on sähkö siirtyminen, en muista kuinka paljon poikkeaa valon nopeudesta, eli sähkö siirtyy kohtalaisen vapaana vastavoimista. Lisätään kuormitusta (~~massaa...) niin ei enää siirrykään yhtä nopeasti.

No, pahoittelut taas hätäisestä kirjoittelusta toiv. täst saa jotain tolkkua! :D

Mietippä Raul miksi pyörä on keksitty. Jos vedät pulkkaa tyhjänä sekä 50 kg:n kuormalla ensin jäällä ja sitten sen jälkeen sulalla asfaltilla. Tyhjä pulkka tulee sukkana perässä molemmissa tapauksissa. Asfaltilla on tosi työlästä saada kuormattu pulkka liikkeelle. Liikkeelle saannin jälkeen voi liikkua hieman kevyemmin kun lepokitkasta on päästy eroon. Tosin kyllä siinä tulee hiki ja naru uppoaa lihaan ja pohja kuluu puhki. No jäällä onkin sitten ihan eri juttu kuorman kanssa kun pulkan saa kerran liikkeelle niin sehän tulee melkein itsestään perässä. Tasaisessa vauhdissa tasaisella alustalla kuorma ei haittaa muuten kuin kitkaa lisäämällä. Kitka taas pienenee kummasti kun vaihdettiin alustaa asvaltilta lumelle. Vertaa purilailta - pyörille. Laadukkaassa kuulalaakeroinnissa ei paljon kulu energiaa hukkaan. Enemmän varmaan vaikuttaa auton renkaan vierintävastus (eli jos autoon laitettas kovat ja kapeat renkaat niin menis vähän kevyemmin).

Mihin se kitkan syömä energia menee kun energiahan ei koskaan häviä, se vaan muuttaa muotoaan. Lähteeköhän maapallo pyörimään mukana? :roll: Vai tuliskohan siitä paremminkin lämpöenergiaa. Väitän, että massan tuoma lisäenergian tarve auton liikuttamiseksi tasamaalla tasanopeudella menee lämmöksi. Nythän me voidaan arvioida paljonko kilowatteja kuluu sadan kilometrin matkalla tien, renkaiden ja laakerien kuumenemiseen. Aika marginaalisen pieni määrä kokonaisenergian tarpeesta.

Ja sitten toi juoksumattovertaus oli ihan hauska. Aika näppärästi esitetty. Piti sekunti miettiä, että millä ton nyt sitten kaatais. Tuli mieleen, että se jamppa koko ajan nostaa ja laskee kuormaa kun sillä on vaan kaksi jalkaa. Kun ihminen ottaa askeleita (juoksu tai kävely) niin pää, reppu ja peppu pomppii ylös alas. Eli hän ei ole tasamaalla koskaan. Laitetaanpa sille jampalle nyt vaikka laadukkaat rullaluistimet jalkaan. Raul pystyy pitämään etusormella sen kaverin paikallaan ilman reppua tai repun kanssa. Ja sen juoksumatto jampan tilallahan voi laittaa vaikka auton.

Auttoko?

Yritätkö härnätä minua tolla sähköllä? Taaskin muistaisin metsurikurssin pohjalta, että sähkö kulkee valonnopeudella. Piste. Eli sähkön nopeutta ei voida muuttaa millään konstilla (paitsi ladassa).
Liikenteessä:
W201 2.5D -85 (karu käyttömasiina saksasta)
W115 3.0D -73 (no ku piti saada...)
Lada 1200 -87 (uusin auto ja lasten suosikki)
David Brown -57 (isin lellikki)
Avatar
Joni Y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: To 16.10.2003 11:18
Paikkakunta: Tampere

Re: Massan vaikutus tasaisessa nopeudessa

Viesti Kirjoittaja Joni Y »

lede kirjoitti:Hieman fysiikkaa lukeneena voin kertoa että massa ei vaikuta tasaisen nopeuden ylläpitoon tarvittavaan voimaan tasaisella tiellä, siis teoriassa. Laakereiden ja renkaiden vierintävastus saattaa käytännössä kasvaa muutamalla prosentilla, mutta sekin on marginaalista jokatapauksessa. Sen sijaan massan kiihdyttäminen tai nostaminen ylämäkeen tarvitsee energiaa, ja verrannollisesti massaan. Tosielämässä tasaisia teitä ei ole olemassa eikä liikenne salli ajamista tasaisella nopeudella. Niinpä käytännössä se massa vaikuttaa kulutukseen näiden kiihdytysten ja nostojen välityksellä.

Painovoiman vaikutus massaan on vertikaalista, eli ylös-alas suunnassa. Ilman painovoimaa massan voisi nostaa ylämäkeen ilman energiaa eli autot kiihtyisivät yhtä hyvin ylä- ja alamäkeen kuin tasaisellakin. Tasaisen tien tapauksessa painovoimalla ei ole vaikutusta kuin ehkä noihin vierintävastuksiin, jotka hieman kasvavat massan kasvaessa.


Jospa tämä yhtään selvensi asioita :roll:
Olin just aikeis sössöttää jotain saman suuntaista. Eli teorias massa ei vaikuta kun nopeus ja olosuhteet pysyvät vakiona. :shock:
[url=http://i2.photobucket.com/albums/y11/JoniYlilammi/190D/Kylki2.jpg]W201 190D 2,5 vm. -90[/url]
[img]http://www.emedco.com/emed2/Gifs_sp/40363.gif[/img]

Ja sitten: 190E 2.0 vm -89
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

kimseppanen75 kirjoitti: Yritätkö härnätä minua tolla sähköllä? Taaskin muistaisin metsurikurssin pohjalta, että sähkö kulkee valonnopeudella. Piste. Eli sähkön nopeutta ei voida muuttaa millään konstilla (paitsi ladassa).
Hyvä lada-veto tähän väliin :D . Mutta onkohan siellä ollut todella pimeää siellä metsurikurssilla; valon nopeus tyhjiössä on n. 300.000 km/s. Sitä tarkoitin, ja se ei todellakaan ole käytännössä ihan sama. Tosi on. :wink:

EDIT: hyvä että saatiin tuo fyysikan lakeja otsikkotekstiinkin!
Aika pitkällä ollaan jo alkuperäisestä tarkoituksesta. Mutta keskustelu kokonaisuudessaan korkeammalla tasolla kun esim. OT palstalla vertailluilla muilla voorumeilla. :?: :shock:
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Fysiikasta...

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Hyvät keskustelut teillä on käynnissä!

Tuli noista viesteistä mieleen jotain fysiikan kursseilla opittua.
Massan liikuttelu "ylös-alas" suunnassa vaatii energiaa.
Jos siis rekka tai mikä tahansa muu auto ajaa tasaista tietä niin auton massaa ei siis nostella ja lasketa edestakaisin.
Energiaa ei siis kulu siihen, vaan auton liikuttamiseen. (ts liikkeen ylläpitämiseen kitkaa vastaan)

Teoriassa:
Jos oltaisiin avaruudessa, jossa ei olisi painovoimaa tai kitkaa niin jos potkaisisit palloa se jatkaisi samalla vauhdilla ja lentoradalla
aina äärrettömyyksiin asti. (jos ei osuisi mihinkään, tms jokin vaikuttaisi lentorataan)

Käytännössä:
Maanpäällä erilaiset kitkat (vierintävastus, ilmanvastus, magneettiset kentät yms) pysäyttävät liikkuvan kappaleen ennenpitkää.
Tasaisella nopeudella tasaista tietä kulkeva auto kuluttaa energiaa siis kitkoja vastaan taistellessaan.

Yksi mielestäni tärkeä huomio joka en ole huomannut esiintyvän: (Newtonin 3. laki tms.)
"Kappale pyrkii säilyttämään liiketilansa."

Eli jos kiihdytät tai hidastat auton nopeutta niin se vaatii energiaa, ja silloin massa on ratkaisevana tekijänä! :shock:
Massa siis vaikuttaa huomattavasti kiihtyvyyteen, (myös negatiiviseen) mutta (esim vierintäkitkan kasvamisen myötä)
myös jonkin verran kulutukseen tasaisessa ajossa.
Joku voinee kokemuksestakin todistaa että täysi rekka vienee enemmän polttoainetta tasaisella kuin tyhjä samanlainen. :wink:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Vastaa Viestiin