Millainen vahvistin "paras" hintaluokassa 3-400€

Kaikki autostereoihin ja oheislaitteisiin liittyvä keskustelu.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Antti K. kirjoitti:Jos noista kahdesta eli DLS ja SPL pitäis valita niin täältä ääni tuolle DLS:lle. Hintahan on vain neuvottelu kysymys ;)

Kysyin mielipidettä erään pajan pääliköltä joka myy tuotteita, ja heidän asiakkaansa kilpailevat niillä, niin hän kääntyi noissa kahdessa SPL: n puoleen, hyllystä löytyi molemmat, joten ei ollut vaikea valita.....

Tuli tehtyä hiukan kaiuttimillekkin päivitystä, nyt voisi jo sanoa että soi, ja kuuluuu :wink:
Avatar
KalleKuhmonen123
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 13.05.2006 12:33
Paikkakunta: Vesanto

Viesti Kirjoittaja KalleKuhmonen123 »

mul on 190E mesessä on pioneer 9600 kankka ja vahvistimena on tuommoinen JBL:n BPx1100 ja listahinta oli 860€ jatkuvaa lupas 1100W ja piikkiä 2200W.
Subina ei ole nyt kuin SPL:n pro sarjan 15"D2 900W / 1400W muistaakseni se oli nuin.. :)

ja onhan siellä tietty kajaritkin sisässä, mutta ne nyt ei ole niin hyviä että niistä kannattaisikaan puhua mitään :)

refleksiputki tulee suoraan subbarikotelosta hattuhyllyn läpi.

pitäs ruveta asentamaan sivuoviin kajaripaikkoja...
Tupe1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 25.10.2004 09:08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupe1 »

Ensimmäistä mersun ja ylipäänsä sedanin peräkonttia alan tekeen ja tossa katoin että taitaa jäädä aika hyvin paineet tonne konttiin?? Onko näin että ainoa vaihtoehto on tehä refleksi ja putki kabiiniin? Mielellään pysyisin suletussa kun on niihin korva tottunut..
RACECOM.FI
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Mulla ei ole muuta mielipidettä kuin että Mersu kokonaisuudessaan pitää äänen ja paineet sisällä enemmän kuin hyvin, jos vertaa moniin muihin merkkeihin....

Jos Mersuun laittaa kuuluvat "asetukset" niin ääni pysyy aika hyvin auton sisällä, mielestäni vähän liiaksikin, ja monessa muussa autossa ääni samoilla "asetuksilla" tulee myös pihalle, hyvä vai huono :?: :twisted:
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

aihe rupee lipuun vähän OT:ks.. :) mutta ite päädyin ainakin siihen ratkasuun, että porasin reiän hattuhyllyn lääkelaatikon kannen alle. ja vedin refleksi putken subbari poksista suoraa siittä läpi.. boksin mitoitin just tonne sedanin perään sopivaks.. Vielä en ole päässyt tota ratkaisua käytännössä kokeilemaan, koska vahvaria en omista vielä.. :P ja soitinkin pitäisi katsella..
Subbarina on Autostudion 12". eli se ilman puhekelaa. 300W rms/500W piikkiä.
Vahvistimeksi olen ajatellut tuota SPL dynamiccin S-2604 (4 x 65W / 2 x 65W & 1 x 200W
TAI sillattuna 2 x 200W (4 Ohm) subbari tarvis jatkuvaa 300, mutta vahvari antaa vaan tuon 200W perjaatteessa subbari ei pääse hajoamaan. mutta vahvistin on aika kovilla.

Onko mielipiteitä. toimiva ratkaisu vai täysin P:stä :wink: vahvistinta ei ole vielä ostettu, niin vahvistimen vois vielä vaihtaa toiseen, suht samanhintaiseen.

niin 4 kanavainen pitäis olla.. jotta 2 kanavaa saan etupäälle.. jota ei vielä ole hommattuna. ja toiset 2 sillattuna siis subbarille :)
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
perttu_n
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 322
Liittynyt: Ma 27.10.2003 15:48
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perttu_n »

Refleksikotelon kanssa on oltava sekä elementti että putki soittamassa samaan tilaan - muuten voi olla aika erikoinen soundi. Ihan välihuomautuksena vaan...
w201 190D
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

MasaMbW124 kirjoitti: Subbarina on Autostudion 12". eli se ilman puhekelaa. 300W rms/500W piikkiä.
Vahvistimeksi olen ajatellut tuota SPL dynamiccin S-2604 (4 x 65W / 2 x 65W & 1 x 200W
TAI sillattuna 2 x 200W (4 Ohm) subbari tarvis jatkuvaa 300, mutta vahvari antaa vaan tuon 200W perjaatteessa subbari ei pääse hajoamaan. mutta vahvistin on aika kovilla.
:shock: Ilman puhekelaa,mikäs se tuommonen on :shock:

Ja supparihan yleensä hajoitetaan liian pienillä vahvistimilla,huudatetaan säröllä rikki..Puhdasta tehoahan subit kyllä kestää uskomattomasti yli ilmoitettujen tehonkestojen.
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

perttu_n kirjoitti:Refleksikotelon kanssa on oltava sekä elementti että putki soittamassa samaan tilaan - muuten voi olla aika erikoinen soundi. Ihan välihuomautuksena vaan...
eipä tommosta kukaan oo mulle kertonu, vaikka oon kyselly tosta tollasesta kotelosta vaikka kuinka monelta :shock: :P
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
babsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 22.11.2005 20:18
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja babsu »

Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

babsu kirjoitti:Tollanen troilo on omassa mesessä ja soi helvatin hyvin:
http://img207.imageshack.us/my.php?image=uudet53wm.jpg
http://img377.imageshack.us/my.php?image=uudet172zk.jpg


omassa pitkälti vastaava...
tuolla keskimmäisen kannen alla on refleksi putken pää.. pitäis pistää jotkut pienet kaasujouset tohon kanteen, että pitää sitä ylhäällä :)
http://img152.imageshack.us/my.php?image=gif27bu.jpg

ja tällänen on refleksi putki:
http://img152.imageshack.us/my.php?imag ... 0051rg.jpg
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Tupe1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 25.10.2004 09:08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupe1 »

perttu_n kirjoitti:Refleksikotelon kanssa on oltava sekä elementti että putki soittamassa samaan tilaan - muuten voi olla aika erikoinen soundi. Ihan välihuomautuksena vaan...
Totta turistet, puurot ja vellit sekasin; bandbasskotelo oli mulla mielessä.
RACECOM.FI
Avatar
perttu_n
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 322
Liittynyt: Ma 27.10.2003 15:48
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perttu_n »

MasaMbW124 kirjoitti:eipä tommosta kukaan oo mulle kertonu, vaikka oon kyselly tosta tollasesta kotelosta vaikka kuinka monelta :shock: :P
Oot kysely vääriltä tyypeiltä.
Refleksiputki virittää kotelon tietylle taajuudelle ja vahvistaa elementin toistoa noin oktaavin / puolen oktaavin alueella - toisin sanoen putkesta tulee tavaraa n. 25-50 Hz alueella ja itse elementti toistaa loput. Jos putki soittaa "autoon sisään" ja elementti ei (tai toisinpäin), tulee putkesta tulevan äänen ja elementistä tulevan äänen kesken vaihevirhe. Kuulostaa pahimmillaan kuin osa äänestä tulisi myöhässä kuuntelupaikalle / tietyt taajuudet kumoutuvat. Tämä siis tarkoittaa sitä, että elementti, putki ja kotelo toimivat aina yhdessä, ei erikseen.

Jos haetaan optimaalista viritystä ja soundia olisi elementin ja putken soitettava samaan tilaan. Joko niin, että molemmat konttiin tai molemmat sisään. Se, kumpi on parempi, vaihtelee sitten autoittain ja sijoituksen merkitystä unohtamatta...
w201 190D
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

perttu_n kirjoitti:
MasaMbW124 kirjoitti:eipä tommosta kukaan oo mulle kertonu, vaikka oon kyselly tosta tollasesta kotelosta vaikka kuinka monelta :shock: :P
Oot kysely vääriltä tyypeiltä.
Refleksiputki virittää kotelon tietylle taajuudelle ja vahvistaa elementin toistoa noin oktaavin / puolen oktaavin alueella - toisin sanoen putkesta tulee tavaraa n. 25-50 Hz alueella ja itse elementti toistaa loput. Jos putki soittaa "autoon sisään" ja elementti ei (tai toisinpäin), tulee putkesta tulevan äänen ja elementistä tulevan äänen kesken vaihevirhe. Kuulostaa pahimmillaan kuin osa äänestä tulisi myöhässä kuuntelupaikalle / tietyt taajuudet kumoutuvat. Tämä siis tarkoittaa sitä, että elementti, putki ja kotelo toimivat aina yhdessä, ei erikseen.

Jos haetaan optimaalista viritystä ja soundia olisi elementin ja putken soitettava samaan tilaan. Joko niin, että molemmat konttiin tai molemmat sisään. Se, kumpi on parempi, vaihtelee sitten autoittain ja sijoituksen merkitystä unohtamatta...
itellä toi subbari toistaa 30Hz:n mataluudet vielä.. ja takakajarit 8" toistaa 40 - 22000 Hz.. Että jos putkesta tulee 30Hz --> niin pitäis kyllä olla ihan passeli yhdistelmä.. ainut on tuo viive. mutta kysellyt olen tuota asiaa kyllä, esim just tänään serkku pojalta. joka on kyllä autohifi asioista ihan perillä. niin sano, että tommosella ei oo niin suurta merkitystä, että elementti ja putki soittais eripaikkaan.
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
EsaO
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: To 19.02.2004 04:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja EsaO »

Sony merkki on boikotissa meikäläisen kohdalla huonon laadun takia. Täyttä P###kaa sanon minä..
Suzuki Hayabusa -08
exät:
MB W124E 250D -95
YAMAHA YZF R1 -01
HONDA CB500 -94
W124 200D -91 Meni vähä rikki.
Vastaa Viestiin