-00 vm 150 t ajetun väykkyyn vaihdettiin imusarja kun muovitankoviritelmä sanoi sopimuksen irti. Huolto huomasi tämän. Ennen vaihtoa kulutus oli aina alle 6 litran 80-110 km/h maantieajossa nyt ei pääse alle 6 l:n kuin aniharvoin. Imusarjan vaihdon jälkeen alkanut myös mustata pakoputken kohdalta puskurin lievettä aivan kuin syöttö ei olisi kohdallaan. Pumppuahan ei voi säätää onkohan vika MAF:issa? Kone käy tasaisesti pl kylmänä jolloin käynti vaeltaa hieman joka lienee ominaisuus. Auto kulkee ja vääntää hyvin joskin tuntuu ajoittain reagoivan lievällä viiveellä kaasuun. Ajossa koneesta tai jostain välittyy jyrinää aiempaa voimakkaammin. Autosta on tavallaan aiempi herkkyys ja joustavuus kateissa. Tuntuuko vaivat tutuilta? Antakaa ystävällisesti vihjeitä mitä tuleman pitää jumiiko turbon siivet, maf, vai oppiko elektroniikka lepattavien läppien ruokinnan joka jatkuu vaikka läpät toimii nyt oikein.
Ja samoin vaihdoin -02 200 CDI:n samanikäiseen 220CDI:hin, jolla on ajettu 170tkm. Auton vaihdon yhteydessä tässä uudessa yksilössä täsmälleen samat oireet verrattuna vanhaan!
Ongelma ratkesi yllättäen kun vedin 3 täyskaasukiihdytystä risteyksestä lähtiessä. Iso musta savupilvi ja sen jälkeen kulkee ja kiertää todella reippaasti. Kulutus tipahti heti litralla alimmillaan menee moottoritietä helsinkiin karvan yli satasta 5 l tuntumaan ihan kuin ennen imusarjan vaihtoa. Ja voi sitä vääntöä joka löytyy taas. Olisiko ollut pannu niin noessa läppien jumin seurauksena että noki tai läpät lähti liikkelle rajussa kiihdýtyksessä. Nyt elämä taas hymyilee mersumiehelle.
Tekikö sulla sitä, että kun ajeli tasasta rauhallista 70-80 vauhtia, ja painoi sen verran kaasua että laatikko pudottaa joko turbiinilukon auki,tai 4:lle, niin silloin seurauksena oli miehekäs pöllähdys putken päästä kun vilkaisee peiliin...ja tuntuu sille, kuin hetkeksi hyytyisi..?