Asiaa suuntauksesta + talvikumeista+ madalluksesta,kuvia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Asiaa suuntauksesta + talvikumeista+ madalluksesta,kuvia

Viesti Kirjoittaja epk »

eli ongelma:

autossa tällä hetkellä 185-65-15 nastarenkaat (alkuperäisillä 6" vanteilla, et 49) , kesällä oli 195-60-15 (7" leveillä , aluvanteilla, et joku 35) .

ei ota etukaarista kiinni.

nykyisillä talvirenkailla mahtuu juuri yksi sormi väliin kun eturenkaat käännetty sivulle.


mutta mutta, nyt pitäisi laittaa 7" 15" aluvanteet alle (et tais olla 35-39, täytyy tarkistaa), ja niihin 195-65-15 nastarenkaat päälle. Ja pieni pelko perseessä et mahtuuko pyörimään kurveissa raapimatta :oops:

nykyisiin nastarenkaisiin nähden näitten uusien nastarenkaiden SÄDE kasvaa ~7mm. eli aika lähellä kaaria mennään :cry: , alusta on jäykkä, mutta silti olis kiva varman päälle pelata 8)


eli kommentteja pyöriikö? , entä jos vaihdan vaan suosiolla astetta isommat jousen ylätukikumit niin sais mielenrauhaa :?:



ja siitä päästäänkin siihen että jos vaihdan edestä tukikumit, niin täytyy suunnata uudestaan, onnistuuko pelkän etupään suuntaus , puolella rahalla tietty ?

ja tietoa onko turun alueella liikkeitä jossa oli tuo mersun jousille tarkoitettu puristin, voisi samalla kertaa laittaa uudet jousikumit ja suunnata samantein?

mitäs korjaamot on pyydelly pelkkien etujousien vaihdosta?

itse työhän ei kestä kuin n. vartin, oikealla puristimella :wink:

kuvia:

Kuva

Kuva
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Low is the way to go, mutta tietty olishan kiva jos pyörät ei raapisi kaaria kaiken aikaa. Pitäisi lähtä kohta sovittelemaan miten noi oman talvirenkaat sopis alle kun tänään sai uudet renkaat vanteille. madallusta ois 45mm, ja vanteet 8" x 17" ja kumit nastalliset 225/45-17", raportoin sitten raapivien kuvien ja kirosanatäytteisten kommenttejen kera jos ei mahdu. :?

Onkos kenellään muuten kokemusta minkälaisella vahalla aluvanteet (etenkin kiiltävät reunat) kannattaa suojata ettei suola generoi jälkiä tai syövytä valsseja?
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

juhis2000 kirjoitti:kumit nastalliset 225/45-17", raportoin sitten raapivien kuvien ja kirosanatäytteisten kommenttejen kera jos ei mahdu. :?
Jaahas laitot sitte miehekkään talvipallot, tyylistähän ei tingitä :) Minkäs merkkiset rattaat laitoit ja olikohan kuin arvokkaat ?
juhis2000 kirjoitti: Onkos kenellään muuten kokemusta minkälaisella vahalla aluvanteet (etenkin kiiltävät reunat) kannattaa suojata ettei suola generoi jälkiä tai syövytä valsseja?
Eikös niitä ole olemassa ihan oikeita vanne vahoja ? Ite olen ruukannu Autoglymin punakantisella pyyhkässä aina pesujen yhteydesssä. Ihan hyvin on kestäny.
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Re: Asiaa suuntauksesta + talvikumeista+ madalluksesta,kuvia

Viesti Kirjoittaja Jack »

epk kirjoitti:eli ongelma:

ja siitä päästäänkin siihen että jos vaihdan edestä tukikumit, niin täytyy suunnata uudestaan, onnistuuko pelkän etupään suuntaus , puolella rahalla tietty ?

ja tietoa onko turun alueella liikkeitä jossa oli tuo mersun jousille tarkoitettu puristin, voisi samalla kertaa laittaa uudet jousikumit ja suunnata samantein?

mitäs korjaamot on pyydelly pelkkien etujousien vaihdosta?

itse työhän ei kestä kuin n. vartin, oikealla puristimella :wink:
mittapäät kiinnitetään kaikkiin neljään pyörään, ja sitten ruvetaan katselemaan kulmat kohdilleen, luulen että selviää pelkällä etupäänsuuntauksella. tosin en usko että se tulee paljoakaan halvemmaksi.


Turku? eikös siellä veho ole, siellä varmaan on sellainen jousipuristin (ainakin meillä on ) :-p

jouset maksaa 201/202 ainakin. noin 50-60 euroa kappale + vaihtotyö.
ja kyllähän siihen tahtoo mennä se 20 -25 minuuttia puolelleen, Kukaan tuntipalkkalainen kun ei rupea juoksemaan hikihatussa kuitenkaan :D

eli puhutaan noin 80-90 euron työstä puolelleen veholla, saattaa jäädä sinne 150 euron hujakoille kumpanenkin puoli (ellei sitten satu olemaan kiinteää hinnastoa näille jousien vaihdoille, silloinhan se on halvempi )
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Asiaa suuntauksesta + talvikumeista+ madalluksesta,kuvia

Viesti Kirjoittaja epk »

Jack kirjoitti:
epk kirjoitti:eli ongelma:

ja siitä päästäänkin siihen että jos vaihdan edestä tukikumit, niin täytyy suunnata uudestaan, onnistuuko pelkän etupään suuntaus , puolella rahalla tietty ?

ja tietoa onko turun alueella liikkeitä jossa oli tuo mersun jousille tarkoitettu puristin, voisi samalla kertaa laittaa uudet jousikumit ja suunnata samantein?

mitäs korjaamot on pyydelly pelkkien etujousien vaihdosta?

itse työhän ei kestä kuin n. vartin, oikealla puristimella :wink:
mittapäät kiinnitetään kaikkiin neljään pyörään, ja sitten ruvetaan katselemaan kulmat kohdilleen, luulen että selviää pelkällä etupäänsuuntauksella. tosin en usko että se tulee paljoakaan halvemmaksi.


Turku? eikös siellä veho ole, siellä varmaan on sellainen jousipuristin (ainakin meillä on ) :-p

jouset maksaa 201/202 ainakin. noin 50-60 euroa kappale + vaihtotyö.
ja kyllähän siihen tahtoo mennä se 20 -25 minuuttia puolelleen, Kukaan tuntipalkkalainen kun ei rupea juoksemaan hikihatussa kuitenkaan :D

eli puhutaan noin 80-90 euron työstä puolelleen veholla, saattaa jäädä sinne 150 euron hujakoille kumpanenkin puoli (ellei sitten satu olemaan kiinteää hinnastoa näille jousien vaihdoille, silloinhan se on halvempi )
no joo, vehon hinnat :lol:

taitaa mennä siihen et vaihdan ne itse.. siihen menee 30min , molempiin puoliin yhteensä, ilman mitää erikois kaluja, ilman että rikon/naarmutan mitään , ja tämä ei ole vale :wink:
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Joko oot renkaat hommannu?Yks vaihtoehtohan olisi laittaa hieman matalammat renkaat alle niin ei varmasti raavi.

Eikös tuo 195/65/15 ET 35 ole vakiokoko joissain malleissa?Pohjaanlyöntikumithan ovat luultavimmin kaikissa samat ja niistähän se loppujen lopuksi on kiinni ottaako rengas kiinni vai ei.Luulisi silloin ettei ota.

No raapii kyllä minullakin varsinkin kesäisin,pohjaanlyöntikumeista on tosin "järsitty" kun tuli joskus kokeiltua miten matalan autosta saa...
Talvirenkaina edessä 225/45/17,madallusta ??milliä.Jos pohjaanlyöntikumeihin asti joustaa niin samahan se onko auto miten korkea!

Edessä oli yksi talvi 235/45/17 renkaat ja silloin raapi melkolailla...Vaihdoin jousten päälle paksummat kumit ja hieman helpotti,töyssyissä renkaat linkussa raapi tietenkin kuin ennenkin!Pohjaanlyöntikumeihin sitten virittelin hieman "jatkoja" ja joustojen kustannuksella sain raapimiset kuriin.Tuota en suosittele,onhan kuitenkin kiva kun auto joustaakin...

Kyllähän nuo madallusjouset vaihtaa ilman ihmeellisiä apulaitteita,edessä tosin vaikeampaa kuin takana.Itselleni rakensin alkuperäistä mersun puristinta mallina käyttäen siitä "kopion".Kaikki osat kun tuli tehtyä vielä astetta järeämmästä koosta niin kestää melko varmasti... :roll:Noita madallusjousia ei onneksi kuitenkaan paljoa tartte puristella niin tulevat hyvin pois!
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

AM kirjoitti:Joko oot renkaat hommannu?Yks vaihtoehtohan olisi laittaa hieman matalammat renkaat alle niin ei varmasti raavi.

Eikös tuo 195/65/15 ET 35 ole vakiokoko joissain malleissa?Pohjaanlyöntikumithan ovat luultavimmin kaikissa samat ja niistähän se loppujen lopuksi on kiinni ottaako rengas kiinni vai ei.Luulisi silloin ettei ota.

No raapii kyllä minullakin varsinkin kesäisin,pohjaanlyöntikumeista on tosin "järsitty" kun tuli joskus kokeiltua miten matalan autosta saa...
Talvirenkaina edessä 225/45/17,madallusta ??milliä.Jos pohjaanlyöntikumeihin asti joustaa niin samahan se onko auto miten korkea!

Edessä oli yksi talvi 235/45/17 renkaat ja silloin raapi melkolailla...Vaihdoin jousten päälle paksummat kumit ja hieman helpotti,töyssyissä renkaat linkussa raapi tietenkin kuin ennenkin!Pohjaanlyöntikumeihin sitten virittelin hieman "jatkoja" ja joustojen kustannuksella sain raapimiset kuriin.Tuota en suosittele,onhan kuitenkin kiva kun auto joustaakin...

Kyllähän nuo madallusjouset vaihtaa ilman ihmeellisiä apulaitteita,edessä tosin vaikeampaa kuin takana.Itselleni rakensin alkuperäistä mersun puristinta mallina käyttäen siitä "kopion".Kaikki osat kun tuli tehtyä vielä astetta järeämmästä koosta niin kestää melko varmasti... :roll:Noita madallusjousia ei onneksi kuitenkaan paljoa tartte puristella niin tulevat hyvin pois!
no oon metsästänyt 60-sarjalaisia kummeja, yhet olis tiedossa, katsotaan mitä siitä tulee.

mut vois noi astetta korkeemmat kumpat laittaa ihan vaan varmuudeksi eteeen

ja onneks tosiaan ei tarvii kauheesti puristella noita madallusjousia,

ketuttaa vaan ku joutuu suuntamaan uudestaan :oops:
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Joo kannattaa yrittää varjella noita lokasuojia jos ovat vielä ehjät...Mulla ovat jo melko "ruvella" raapimisien takia...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

AM kirjoitti:Joo kannattaa yrittää varjella noita lokasuojia jos ovat vielä ehjät...Mulla ovat jo melko "ruvella" raapimisien takia...
niinpä, kyl nyt on pakko pelata varman päälle kun ei maalauksestakaan ole kuin ~2kk aikaa :oops:
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

OT: Mitäs nämä pohjaanlyöntikumit oikein on? Joka pojalla tuntuu sellaiset olevan ja paksuuksiakin ilmeisesti erilaisia....

Itseltäni en ole moisia löytänyt, johtuisiko siitä ettei ole laisinkaan :?:
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Mr_Benz kirjoitti:OT: Mitäs nämä pohjaanlyöntikumit oikein on? Joka pojalla tuntuu sellaiset olevan ja paksuuksiakin ilmeisesti erilaisia....

Itseltäni en ole moisia löytänyt, johtuisiko siitä ettei ole laisinkaan :?:

iskarin päässä on pehmoinen kumi ym. joka estää sen että että iskari ei pääsee pohjaamaan, samalla estää tuota koria "pohjaamasta"


nämä "pohjaanlyönti" kumit pitäis joka mersussa olla vissiin vakiona,

ainakin w124 on sellainen, edessä ainakin.
Avatar
10tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ke 16.07.2003 09:05
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja 10tumppi »

Niiku on tullu joskus kerrottuakin meikän Mesen alla pyörii vakio 205/55-16 rengastus ja alustaa laskettu 50mm. Renkaat on kaarien sisässä eikä pyörien ollessa suorassa mahdu kuin yksi sormi väliin. Kyllä oli pieni pelko p...seessä kun tuli lähdettyä kokeilemaan lähteekö kaaret, eikä mitä! Oikein rajuissa töyssyissä raapas sisälokariin että se siitä. Joustossa Mese näkyy jänskästi vetävän kumia sisään. :D
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92

" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

10tumppi kirjoitti:Niiku on tullu joskus kerrottuakin meikän Mesen alla pyörii vakio 205/55-16 rengastus ja alustaa laskettu 50mm. Renkaat on kaarien sisässä eikä pyörien ollessa suorassa mahdu kuin yksi sormi väliin. Kyllä oli pieni pelko p...seessä kun tuli lähdettyä kokeilemaan lähteekö kaaret, eikä mitä! Oikein rajuissa töyssyissä raapas sisälokariin että se siitä. Joustossa Mese näkyy jänskästi vetävän kumia sisään. :D
en kyllä silti jaksa uskoa jos nyt laitan tuohon noi 195-65-15 renkaat, niin sen renkaan säde kasvaa 7mm, eli 7mm tuosta vielä lähemmäs lokarinkaarta, että ei muka sen jälkeen raapisi :oops:
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ajattelin tähän pistää kyssärin että olisiko talvirenkaasi mahdollisesti nk. pyöreolkaisia, mutta taitaapa tänä päivänä kaikki isompien merkkien talvikiekot olla melko kulmikkaita...
Muistappa kuitenkin vielä että se nyt on pientä mitä se raapii (jos raapii) käännellessä verrattuna siihen kun ajat kovaa johonkin hyvää mutkaan ja nyppyllään... Siellä jos ois silloinkin jollain sormi välissä niin... :lol:

Eikä tää mikään naurunasia ole kun katsastussäännöissä nykyään kielletyt leikkauspinnat missään päin koria ovat kielletyt juurikin sen takia että jos ajat jonkun päälle niin silloin ei esim. takalokarin kaaressa oleva leikkauspinta vaan raapase tätä onnetonta siellä auton alla... :roll:

Äsken justiin kun vaihtelin taas renkaita, kun Dunlopit olivat, hmm, hieman urheilullisen näköiset (ja tuntuiset), huomasin hämmästyksekseni että ylätukivarren yläpään nivel oli nappaillut sisälokarin pintaan... Tosin samaisella puolella edessä oli myös jonkinverran välystä laakerissa tiedä sitten onko siitä jotenkin aiheutunut...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

raul kirjoitti:Ajattelin tähän pistää kyssärin että olisiko talvirenkaasi mahdollisesti nk. pyöreolkaisia, mutta taitaapa tänä päivänä kaikki isompien merkkien talvikiekot olla melko kulmikkaita...
Muistappa kuitenkin vielä että se nyt on pientä mitä se raapii (jos raapii) käännellessä verrattuna siihen kun ajat kovaa johonkin hyvää mutkaan ja nyppyllään... Siellä jos ois silloinkin jollain sormi välissä niin... :lol:

Eikä tää mikään naurunasia ole kun katsastussäännöissä nykyään kielletyt leikkauspinnat missään päin koria ovat kielletyt juurikin sen takia että jos ajat jonkun päälle niin silloin ei esim. takalokarin kaaressa oleva leikkauspinta vaan raapase tätä onnetonta siellä auton alla... :roll:

Äsken justiin kun vaihtelin taas renkaita, kun Dunlopit olivat, hmm, hieman urheilullisen näköiset (ja tuntuiset), huomasin hämmästyksekseni että ylätukivarren yläpään nivel oli nappaillut sisälokarin pintaan... Tosin samaisella puolella edessä oli myös jonkinverran välystä laakerissa tiedä sitten onko siitä jotenkin aiheutunut...

on kulmikkaat ne renkaat,
jos nyt vaikka koittas laittaa ne ensin paikalle ja sit laittaa tänne arvoisan raadin arvosteltavaksi kuvien kera :wink:

katsoisin sit mitä tehdään 8)
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

AM kirjoitti: Talvirenkaina edessä 225/45/17,madallusta ??milliä.Jos pohjaanlyöntikumeihin asti joustaa niin samahan se onko auto miten korkea!

Edessä oli yksi talvi 235/45/17 renkaat ja silloin raapi melkolailla...Vaihdoin jousten päälle paksummat kumit ja hieman helpotti,töyssyissä renkaat linkussa raapi tietenkin kuin ennenkin!Pohjaanlyöntikumeihin sitten virittelin hieman "jatkoja" ja joustojen kustannuksella sain raapimiset kuriin.Tuota en suosittele,onhan kuitenkin kiva kun auto joustaakin...
Nuo kaksi ekaa lausetta ei taida viitata samaan asiaan, vaikka hyvin nitoutuneita onkin. Tällä kertaa hyvä, ettei auto ole ihan tontissa. Kääntäessä ei raavi mihinkään, ja kylkimuoviinkin (joka kaartuu pyöräkoteloon) on matkaa sormenmitta. 8) Onhan tuo 235/45-17" hitusen korkeampi...
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

no nii :oops:


sain nuo renkaat siihen kuntoon et vois koittaa niitä alle, ja eihän ne mahu pyörimään :cry:

lokasuojan yläreunasta ei ehkä ota kiinni (viimeistään ainakaan sit jos laitan asteen korkeammat jousikumit eteen) , mutta kuten kuvasta näkyy niin lokarintaka-alareunasta ottaa reippaasti kiinni. siis edestä




oisko tässä nyt käynyt sama :

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... t=suuntaus

mutta jos on, niin tuntuu hassulta, autosta on kaikki alustan puslat vaihdettu yms. eli ei ole alustan osien huonuudesta kiinni et olis säädöt vituillaan.

ja suunnattu on juuri syksyllä. ( http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... sc&start=0 )





pitäiskö mennä pyytää rahat takas suuntauksesta, koska eikös tää ongelma korjaannu sillä et "siirtää" eturengasta eteenpäin jotta mahtuu pyörimään?






adenauer300 kirjoitti:
Pitkittäistukivarressa on pituus säätö. Lisäksi alatukivarren ja pitkittäistukivarren välinen kumit menee w124:ssa ajanmyötä, vian huomaa vain kun laittaa "isot" renkaat alle ja voimakkaassa jarrutuksessa ottaa rengas kiinni sisälokariin.
eli näistä edestä alatukivarresta kumit hajooa, mulla ne täysin uudet, eli pitää käydä suuntauksessa uudestaan? :

Kuva


tuntuu vaan tosiaan oudolta että tuota "suuntaa" pystyy säätämään ilman että oikean suuntauksen ei tarvii kärsia....

asiasta :
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... =uudestaan



Kuva





Kuva
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

saat**aa , menin talliin vähän selvittää tuota rengas hommaa, ja huomasin et toinen etupyörähän on pari senttiä taaempana mitä toinen...



just just teboil aaltoset laatua :evil: :evil: :evil:

heti huomen aamulla pyytää rahat suuntauksesta takas :shock:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ens maanantaina uusi suuntaus samassa paikassa, eivät suostuneet antamaan rahoja takas.

Olivat aika vittumaisia, eivät millään myöntäneet et olin oikeassa, inttivät vaan et johtuu madalluksesta, mutta ei ollu yllätys, IDIOOTIT :lol:



noh, täytyy täl viikolla laittaa ohjauksen osia uusiksi ni saa suuntauksen tavallaan sit ilmaiseksi niille :wink:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jep, laitoin uudet ohjauksen osat, huomenna suuntaukseen.

BTW. huomasin samalla et tebben suuntaaja EI OLE kiristänyt kunnolla alatukivartta oikealta puolelta :shock: :x

oli tosi löysässä :cry:




onkos jotain viime hetken vinkkejä mitä kannattaa "vaatia" huomenna , eli kun auto madallettu niin kannattaako vaatia et suuntaja ottaan esim. mittoja :
Kuten jo aikaisemmin on foorumissa kirjoitettu, voi alustan säätää useammalla tavalla tehtaan arvoihin, jotka vaikuttavat ajo-ominaisuuksiin, lisäksi jos auto on madallettu, on arvot aivan erinlaiset kuin "vakio" korkeudella kulkevassa autossa ( eli alustan korkeus mitataan etu ja taka-akselin kohdalta ennekuin kulmien arvot otetaan mittauskoneesta).
?
Avatar
Petri A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Ke 22.10.2003 11:42
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petri A »

epk kirjoitti:
Mr_Benz kirjoitti:OT: Mitäs nämä pohjaanlyöntikumit oikein on? Joka pojalla tuntuu sellaiset olevan ja paksuuksiakin ilmeisesti erilaisia....

Itseltäni en ole moisia löytänyt, johtuisiko siitä ettei ole laisinkaan :?:

iskarin päässä on pehmoinen kumi ym. joka estää sen että että iskari ei pääsee pohjaamaan, samalla estää tuota koria "pohjaamasta"


nämä "pohjaanlyönti" kumit pitäis joka mersussa olla vissiin vakiona,

ainakin w124 on sellainen, edessä ainakin.
Kumeja edessä ja takana ja eri korkuisia muistaakseni 1cm nousulla. Ittelle 17x8 225/45 kummit ja vanteissa ET tais ollqa 35 niin hankasi kaariin töyississä. laitoin uudet kumit ja (korkeimmat) ja jatkuva hankaus hävisi. edelleennkin isommissa töyissyissä mutta enään harvoin ja hyväksyttävissä määrin. täytyy kesäksi kattoa uudet vanteet siten että edessä 18x7,5 ja taakse 18x9 niin voisi taas ,mahd. laskea lisää tuolla ohuimmalla kumilla -2cm nykyisestä. kato motonet sivusto sieltä löytyy noita kumeja.

t. petri
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

aalpe kirjoitti:
epk kirjoitti:
Mr_Benz kirjoitti:OT: Mitäs nämä pohjaanlyöntikumit oikein on? Joka pojalla tuntuu sellaiset olevan ja paksuuksiakin ilmeisesti erilaisia....

Itseltäni en ole moisia löytänyt, johtuisiko siitä ettei ole laisinkaan :?:

iskarin päässä on pehmoinen kumi ym. joka estää sen että että iskari ei pääsee pohjaamaan, samalla estää tuota koria "pohjaamasta"


nämä "pohjaanlyönti" kumit pitäis joka mersussa olla vissiin vakiona,

ainakin w124 on sellainen, edessä ainakin.
Kumeja edessä ja takana ja eri korkuisia muistaakseni 1cm nousulla. Ittelle 17x8 225/45 kummit ja vanteissa ET tais ollqa 35 niin hankasi kaariin töyississä. laitoin uudet kumit ja (korkeimmat) ja jatkuva hankaus hävisi. edelleennkin isommissa töyissyissä mutta enään harvoin ja hyväksyttävissä määrin. täytyy kesäksi kattoa uudet vanteet siten että edessä 18x7,5 ja taakse 18x9 niin voisi taas ,mahd. laskea lisää tuolla ohuimmalla kumilla -2cm nykyisestä. kato motonet sivusto sieltä löytyy noita kumeja.

t. petri

siis tarkoitatko nyt jousen päälle tulevia kumeja vai iskarin pohjaanesto kumeja?
Avatar
Smake75
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 134
Liittynyt: Su 21.09.2003 21:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Smake75 »

Moi,älkää vaan laittako mersuun madallussarjaa tänään otatin pois sellasen oli jouset h&r merkkiset tosi pas... , ei mersuun sovi madallus aivan hirvee oli.Jouset oli uusia kun asennetutin ja pyörille tehttiin suuntaus heti perään,mutta kesäkelillä hienot mut liukkaalla aivan per....stä.Alatukivarren puslat meni mulla n.5000km ajon jälkeen että sellasta.Tämä on minun mielipide madallussarjoista mersuun.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Smake75 kirjoitti:Moi,älkää vaan laittako mersuun madallussarjaa tänään otatin pois sellasen oli jouset h&r merkkiset tosi pas... , ei mersuun sovi madallus aivan hirvee oli.Jouset oli uusia kun asennetutin ja pyörille tehttiin suuntaus heti perään,mutta kesäkelillä hienot mut liukkaalla aivan per....stä.Alatukivarren puslat meni mulla n.5000km ajon jälkeen että sellasta.Tämä on minun mielipide madallussarjoista mersuun.
Kuinka lienee asennettu? Noi kaikkien tukivarsien pultit pitäis kai löysätä kun laitetaan madallusjouset.
Sitten kiristetään uudelleen kun on uudet jouset paikallaan ja auto pyörillään.
Sen jälkeen vasta suuntaus.
Joutuupi gummipuslat venyyn liikaa kun tukivarsien liikealue muuttuu.

Korjatkaa jos olen väärässä :shock:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12841
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Jani kirjoitti:
Smake75 kirjoitti:Moi,älkää vaan laittako mersuun madallussarjaa tänään otatin pois sellasen oli jouset h&r merkkiset tosi pas... , ei mersuun sovi madallus aivan hirvee oli.Jouset oli uusia kun asennetutin ja pyörille tehttiin suuntaus heti perään,mutta kesäkelillä hienot mut liukkaalla aivan per....stä.Alatukivarren puslat meni mulla n.5000km ajon jälkeen että sellasta.Tämä on minun mielipide madallussarjoista mersuun.
Kuinka lienee asennettu? Noi kaikkien tukivarsien pultit pitäis kai löysätä kun laitetaan madallusjouset.
Sitten kiristetään uudelleen kun on uudet jouset paikallaan ja auto pyörillään.
Sen jälkeen vasta suuntaus.
Joutuupi gummipuslat venyyn liikaa kun tukivarsien liikealue muuttuu.

Korjatkaa jos olen väärässä :shock:
juuri näin , eli pitää löysätä madalluksen jälkeen->kiristys->suuntaus

ihme juttua et mersua vois muka madaltaa.... :evil:


ja mitä h&r jousiin tulee, on parhaimmasta päästä mitä saa :wink:
Avatar
emppu
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 347
Liittynyt: La 03.05.2003 16:15
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja emppu »

Aivan, ei ole madalluksen kanssa ollut mitään ongelmia. H&R jouset ja Bilstein iskarit niin hyvin pelaa.
Niin kauan kun on tuulia, on haistelijoita.
Niin kauan kun on perseitä, on nuolijoita.
CE 300 24v -91 Ex
ML 270cdi -05 Ex
Ford F350 Hd Edition -05 Ex
Audi A6 3.0 TDI quattro -09
Vastaa Viestiin