egr(pakokaasun kierto)-limamassa mittari
egr(pakokaasun kierto)-limamassa mittari
autoni w202 200cdi -00
tukin ton egr venttiilin.tekemällä laipan imusarjan ja venttiilin väliin samalla otin pois ennen vettiiliä olevan läpän.tästä seurauksena kone meni oitis vika tilaan. nyt irroitin ilmamassa mittarista johdot ja nyt toimii kuin unelma savutus lakkasi lähes täysin.siis ohjaako toi mittari muuta kuin egr venttiiliä? vanhemmista dieseleistä sitä ei kuiteskaan löydy eli onko sekin joku turha vempain
tukin ton egr venttiilin.tekemällä laipan imusarjan ja venttiilin väliin samalla otin pois ennen vettiiliä olevan läpän.tästä seurauksena kone meni oitis vika tilaan. nyt irroitin ilmamassa mittarista johdot ja nyt toimii kuin unelma savutus lakkasi lähes täysin.siis ohjaako toi mittari muuta kuin egr venttiiliä? vanhemmista dieseleistä sitä ei kuiteskaan löydy eli onko sekin joku turha vempain
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: egr(pakokaasun kierto)-limamassa mittari
Kai se ruiskutusmäärään myös puuttuu (luulisin).juhako kirjoitti: siis ohjaako toi mittari muuta kuin egr venttiiliä?
Silloin ei saastemääräyksistä tiedetty tuon taivaallistajuhako kirjoitti: vanhemmista dieseleistä sitä ei kuiteskaan löydy eli onko sekin joku turha vempain

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
.
Mersun cdi- moottoreissa polttoaineen syöttöä ohjataan painetiedon perusteella.
Ilmamassamittari on kierrätyksen tarkkailua varten.
Siitä, onko jotain muutakin vaikutusta siitä poistamisesta, ei ole mulla tietoa, kun en ole kokeillut.
Kierrätysjutuista saattaa se herja tulla vasta viikkojen päästä.
Ei ihan vielä kannata hurraata huutaa.
Itse olen törmännyt tilanteeseen, jossa liian pieni ahtopaine aiheuttaa vikatilan.
Siinä voi olla yhtenä osatekijänä ilmamassamittari.
Siis, sopivasti kaasua painettaessa moottoriin menevän ilman määrä hiukan kasvaa, mutta ahtopaine ei nouse (tarpeeksi, tai ohjelmaan kirjoitettua minimimäärää).
Herjaksi tulee häiriö polttoaineen ruiskutusjärjestelmäsää, joten siitäkään ei voi tuon taivaallista päätellä.
Tämä vika ei tule (kunnossa olevalla) vakioahtimella.
Mersun cdi- moottoreissa polttoaineen syöttöä ohjataan painetiedon perusteella.
Ilmamassamittari on kierrätyksen tarkkailua varten.
Siitä, onko jotain muutakin vaikutusta siitä poistamisesta, ei ole mulla tietoa, kun en ole kokeillut.
Kierrätysjutuista saattaa se herja tulla vasta viikkojen päästä.
Ei ihan vielä kannata hurraata huutaa.

Itse olen törmännyt tilanteeseen, jossa liian pieni ahtopaine aiheuttaa vikatilan.
Siinä voi olla yhtenä osatekijänä ilmamassamittari.
Siis, sopivasti kaasua painettaessa moottoriin menevän ilman määrä hiukan kasvaa, mutta ahtopaine ei nouse (tarpeeksi, tai ohjelmaan kirjoitettua minimimäärää).
Herjaksi tulee häiriö polttoaineen ruiskutusjärjestelmäsää, joten siitäkään ei voi tuon taivaallista päätellä.
Tämä vika ei tule (kunnossa olevalla) vakioahtimella.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vähäsen aiheeseen liittyen, vanhassa OM601 moottorissa, aikakaudelta jolloin saastemääräyksistä ei tiedetty tuon taivaallista (-99), EGR järjestelmä toi mukanaan MAF anturin.
Tuossakaan MAF anturin irroittaminen ei ainakaan heti aiheuttanut mitään oireita, tosin eipä tuo kone juuri muutenkaan ilmoittele vikatiloistaan.
Tuossakaan MAF anturin irroittaminen ei ainakaan heti aiheuttanut mitään oireita, tosin eipä tuo kone juuri muutenkaan ilmoittele vikatiloistaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Eikös sen saa näin:Rassaaja kirjoitti:No mitenköhän OM606? Samalta saasteajalta tuokin. Saisiko EGR:n niin helposti pois käytöstä?
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0260.jpg
[ http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/04062006.html ]
tai vain tulppaamalla tuon kellon letkun, joka ohjaa tuota samaa venttiiliä...ja samalla kannattaa tulpata se toinen kello tai lukita se ilmaläppä auki asentoon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Täälläkin testiajo päällä. Kelloa ohjaavan alipainemokkulan alipaineen saanti nyt tulpattu. Heittää tietokoneelle herjan viasta mutta ei aiheuta mitään muuta (paitsi maailman tuhoutumisen...). Jos irrottaa piuhan ilmamassamittarista menee vikatilaan eli rajaa kierrokset 3000. Kohde on W210 200CDI -02.
Tänään joutu ottaan pois tulpan sieltä mokkulan alipaineletkusta kun alko tekeen sellasta että esim. liikennevaloissa seisoessa tuli ikäänkuin ahdistuskohtauksia moottoriin. Niinku ois nostanu kytkinpoljinta ylöspäin (automaatti!) niin että alkaa ottamaan ja moottorin kierrokset laskee ja palautuu sitten entiselleen. Sitä kesti puoli sekunttia aina kerrallaan aika ajoin epämääräisin väliajoin.
Siinä kävi varmaan niin että EGR-venttiili yritti aueta mutta ei pystynyt ja ilmamassamittari antoi ECU:lle mittaustuloksen niinku EGR ois ollu auki eli moottori sai aivan liian paljon polttoainetta tarpeeseen nähden sillä kone savutti sen aikaa kuin EGR oli päällä tyhjäkäynnillä.
Taitaa olla ainoa vaihtoehto tilata aika Karalan Mikalta jos meinaa näistä uudemmista poistaa sen imusarjan sotkemisautomaatin. Noissa hieman vanhemmissa näköjään pystyy tulppaamaan noi letkut ja venttiilin ilman ongelmia.
Tähän malliin pitäisi rakentaa ohitusventtiili ilmamassamittarille. Sen pitäisi saada ohjaus EGR-venttiililtä. Tyhjäkäynnillä menee moottoriin n.12g/s ilmaa ja kun EGR lähtee päälle tipahtaa ilmamassamittarin arvo n. 5g/s. En tiedä mitkä on raja-arvot ECU:lle ettei tule vikakoodia mutta kyllä sen testaamalla sais varmaan pelaamaan.
Siinä kävi varmaan niin että EGR-venttiili yritti aueta mutta ei pystynyt ja ilmamassamittari antoi ECU:lle mittaustuloksen niinku EGR ois ollu auki eli moottori sai aivan liian paljon polttoainetta tarpeeseen nähden sillä kone savutti sen aikaa kuin EGR oli päällä tyhjäkäynnillä.
Taitaa olla ainoa vaihtoehto tilata aika Karalan Mikalta jos meinaa näistä uudemmista poistaa sen imusarjan sotkemisautomaatin. Noissa hieman vanhemmissa näköjään pystyy tulppaamaan noi letkut ja venttiilin ilman ongelmia.
Tähän malliin pitäisi rakentaa ohitusventtiili ilmamassamittarille. Sen pitäisi saada ohjaus EGR-venttiililtä. Tyhjäkäynnillä menee moottoriin n.12g/s ilmaa ja kun EGR lähtee päälle tipahtaa ilmamassamittarin arvo n. 5g/s. En tiedä mitkä on raja-arvot ECU:lle ettei tule vikakoodia mutta kyllä sen testaamalla sais varmaan pelaamaan.
Juuri silleen joskus visioin...tarvitaan semmonen pikkunen "huohotussuodatin", josta kone imee ilmaa MAF:n ohi.barton kirjoitti:Tähän malliin pitäisi rakentaa ohitusventtiili ilmamassamittarille. Sen pitäisi saada ohjaus EGR-venttiililtä. Tyhjäkäynnillä menee moottoriin n.12g/s ilmaa ja kun EGR lähtee päälle tipahtaa ilmamassamittarin arvo n. 5g/s. En tiedä mitkä on raja-arvot ECU:lle ettei tule vikakoodia mutta kyllä sen testaamalla sais varmaan pelaamaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ei onnistu se raittiin syöttäminen ku saksalaispiru on pannu sen EGR:n sinne painepuolelle, mutta tuo veskolan ehdotus on melkein toteutusta vailla eli T-haara ilmamassamittarin jälkeen jossa läppäventtiili jonka ohjaus EGR:n ohjausalipaineesta ja putken päässä vapaavirtaussuodatin. Imisi silloin yli puolet vaparin kautta ja loput omasta kaukalosta, siis silloin ku EGR on hommissa. Saattas vaikka toimiakin ja ei välttämättä herra katsastussetä ponjaisi homman jujua.
googlella löytyy ,mukavasti juttua MAF anturista ja sen "huoltamisesta".
No onhan niitä vähän erilaisia, yleinen näissä taitaa olla periaatteeltaan sellainen, jossa kuumalankaa lämmitetään sähkövirralla ja ilmavirta jäähdyttää lankaa. Tietokone mittaa langan jännitettä, ja laskeen tavallaan resistanssin sitä kautta. Se on verrannollinen läpi puhallettavaan ilmavirtaan. Se saattaa myös olla filmi eikä rautalanka tjms. kuitenkin se on herkkä kapistus, jota ei kannata sormeilla. Tai on kaksi lankaa toinen jäähtyy ja toinen on referenssilanka.
Oleellista on jotta moottorin tietokone tietää millainen anturi siellä on, jottei tule vääriä mittaustuloksia.
Löytyy myös vanhoissa vehkeissä täysin mekaanisia läppiä yms.
Ei ole säädettävä, mutta itse voi rakentaa säädön...etsi "MAF buuster" hakusanalla netistä.
No onhan niitä vähän erilaisia, yleinen näissä taitaa olla periaatteeltaan sellainen, jossa kuumalankaa lämmitetään sähkövirralla ja ilmavirta jäähdyttää lankaa. Tietokone mittaa langan jännitettä, ja laskeen tavallaan resistanssin sitä kautta. Se on verrannollinen läpi puhallettavaan ilmavirtaan. Se saattaa myös olla filmi eikä rautalanka tjms. kuitenkin se on herkkä kapistus, jota ei kannata sormeilla. Tai on kaksi lankaa toinen jäähtyy ja toinen on referenssilanka.
Oleellista on jotta moottorin tietokone tietää millainen anturi siellä on, jottei tule vääriä mittaustuloksia.
Löytyy myös vanhoissa vehkeissä täysin mekaanisia läppiä yms.
Ei ole säädettävä, mutta itse voi rakentaa säädön...etsi "MAF buuster" hakusanalla netistä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mites jos kytkisi maf:in johtoon vastuksen, joka pienentäisi ilmamassa arvoa, kun egr:n magneetti venttiilille tulisi käsky laskea kaasut takaisin kiertoon.barton kirjoitti:Tähän malliin pitäisi rakentaa ohitusventtiili ilmamassamittarille. Sen pitäisi saada ohjaus EGR-venttiililtä. Tyhjäkäynnillä menee moottoriin n.12g/s ilmaa ja kun EGR lähtee päälle tipahtaa ilmamassamittarin arvo n. 5g/s. En tiedä mitkä on raja-arvot ECU:lle ettei tule vikakoodia mutta kyllä sen testaamalla sais varmaan pelaamaan.
Silloinhan voisi egr-putken tulpata laipalla.
Vessu
No juuri tolla virityksellä on nyt takana jo toista vuotta ja ei mitään ongelmia. Tosin vastuksen tilalla on sellanen CR-painetta nostava viripoksi. (Joskus tuli pöljiiksyyttään hankittua)aakkocdi kirjoitti:Mites jos kytkisi maf:in johtoon vastuksen, joka pienentäisi ilmamassa arvoa, kun egr:n magneetti venttiilille tulisi käsky laskea kaasut takaisin kiertoon.barton kirjoitti:Tähän malliin pitäisi rakentaa ohitusventtiili ilmamassamittarille. Sen pitäisi saada ohjaus EGR-venttiililtä. Tyhjäkäynnillä menee moottoriin n.12g/s ilmaa ja kun EGR lähtee päälle tipahtaa ilmamassamittarin arvo n. 5g/s. En tiedä mitkä on raja-arvot ECU:lle ettei tule vikakoodia mutta kyllä sen testaamalla sais varmaan pelaamaan.
Silloinhan voisi egr-putken tulpata laipalla.
Vessu
Kyseinen poksi on muuten nyt päässyt kierrätyksen sankariksi ja todella sellaiseen hommaan johon se sopii erinomaisesti eli poistamaan seedeeiistä kierrätys.
