egr(pakokaasun kierto)-limamassa mittari

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
juhako
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Pe 20.01.2006 20:18
Paikkakunta: pattijoki-raahe

egr(pakokaasun kierto)-limamassa mittari

Viesti Kirjoittaja juhako »

autoni w202 200cdi -00
tukin ton egr venttiilin.tekemällä laipan imusarjan ja venttiilin väliin samalla otin pois ennen vettiiliä olevan läpän.tästä seurauksena kone meni oitis vika tilaan. nyt irroitin ilmamassa mittarista johdot ja nyt toimii kuin unelma savutus lakkasi lähes täysin.siis ohjaako toi mittari muuta kuin egr venttiiliä? vanhemmista dieseleistä sitä ei kuiteskaan löydy eli onko sekin joku turha vempain
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: egr(pakokaasun kierto)-limamassa mittari

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

juhako kirjoitti: siis ohjaako toi mittari muuta kuin egr venttiiliä?
Kai se ruiskutusmäärään myös puuttuu (luulisin).

juhako kirjoitti: vanhemmista dieseleistä sitä ei kuiteskaan löydy eli onko sekin joku turha vempain
Silloin ei saastemääräyksistä tiedetty tuon taivaallista :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mersun cdi- moottoreissa polttoaineen syöttöä ohjataan painetiedon perusteella.

Ilmamassamittari on kierrätyksen tarkkailua varten.

Siitä, onko jotain muutakin vaikutusta siitä poistamisesta, ei ole mulla tietoa, kun en ole kokeillut.
Kierrätysjutuista saattaa se herja tulla vasta viikkojen päästä.
Ei ihan vielä kannata hurraata huutaa. :lol:

Itse olen törmännyt tilanteeseen, jossa liian pieni ahtopaine aiheuttaa vikatilan.
Siinä voi olla yhtenä osatekijänä ilmamassamittari.
Siis, sopivasti kaasua painettaessa moottoriin menevän ilman määrä hiukan kasvaa, mutta ahtopaine ei nouse (tarpeeksi, tai ohjelmaan kirjoitettua minimimäärää).
Herjaksi tulee häiriö polttoaineen ruiskutusjärjestelmäsää, joten siitäkään ei voi tuon taivaallista päätellä.
Tämä vika ei tule (kunnossa olevalla) vakioahtimella.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vähäsen aiheeseen liittyen, vanhassa OM601 moottorissa, aikakaudelta jolloin saastemääräyksistä ei tiedetty tuon taivaallista (-99), EGR järjestelmä toi mukanaan MAF anturin.

Tuossakaan MAF anturin irroittaminen ei ainakaan heti aiheuttanut mitään oireita, tosin eipä tuo kone juuri muutenkaan ilmoittele vikatiloistaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

No mitenköhän OM606? Samalta saasteajalta tuokin. Saisiko EGR:n niin helposti pois käytöstä?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Rassaaja kirjoitti:No mitenköhän OM606? Samalta saasteajalta tuokin. Saisiko EGR:n niin helposti pois käytöstä?
Eikös sen saa näin:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0260.jpg

[ http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/04062006.html ]

tai vain tulppaamalla tuon kellon letkun, joka ohjaa tuota samaa venttiiliä...ja samalla kannattaa tulpata se toinen kello tai lukita se ilmaläppä auki asentoon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
juhako
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Pe 20.01.2006 20:18
Paikkakunta: pattijoki-raahe

Viesti Kirjoittaja juhako »

kokeilkaa ihmeessä muutkin. :lol: en ole vielä ainakaan huomannut mitään ihmeellistä. voisiko tossa olla ratkaisu paljon puhuttuun asiaan :roll:
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Täälläkin testiajo päällä. Kelloa ohjaavan alipainemokkulan alipaineen saanti nyt tulpattu. Heittää tietokoneelle herjan viasta mutta ei aiheuta mitään muuta (paitsi maailman tuhoutumisen...). Jos irrottaa piuhan ilmamassamittarista menee vikatilaan eli rajaa kierrokset 3000. Kohde on W210 200CDI -02.
juhako
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Pe 20.01.2006 20:18
Paikkakunta: pattijoki-raahe

Viesti Kirjoittaja juhako »

mulla alipaine letkut tulppaamatta mut se pakokaasu kanava tulpattu ja läppä
roska-pöntössä toimii hyvin. savutus nolla ja ei yhtään vika tilaa sen jälkeen
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Tänään joutu ottaan pois tulpan sieltä mokkulan alipaineletkusta kun alko tekeen sellasta että esim. liikennevaloissa seisoessa tuli ikäänkuin ahdistuskohtauksia moottoriin. Niinku ois nostanu kytkinpoljinta ylöspäin (automaatti!) niin että alkaa ottamaan ja moottorin kierrokset laskee ja palautuu sitten entiselleen. Sitä kesti puoli sekunttia aina kerrallaan aika ajoin epämääräisin väliajoin.
Siinä kävi varmaan niin että EGR-venttiili yritti aueta mutta ei pystynyt ja ilmamassamittari antoi ECU:lle mittaustuloksen niinku EGR ois ollu auki eli moottori sai aivan liian paljon polttoainetta tarpeeseen nähden sillä kone savutti sen aikaa kuin EGR oli päällä tyhjäkäynnillä.
Taitaa olla ainoa vaihtoehto tilata aika Karalan Mikalta jos meinaa näistä uudemmista poistaa sen imusarjan sotkemisautomaatin. Noissa hieman vanhemmissa näköjään pystyy tulppaamaan noi letkut ja venttiilin ilman ongelmia.
Tähän malliin pitäisi rakentaa ohitusventtiili ilmamassamittarille. Sen pitäisi saada ohjaus EGR-venttiililtä. Tyhjäkäynnillä menee moottoriin n.12g/s ilmaa ja kun EGR lähtee päälle tipahtaa ilmamassamittarin arvo n. 5g/s. En tiedä mitkä on raja-arvot ECU:lle ettei tule vikakoodia mutta kyllä sen testaamalla sais varmaan pelaamaan.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

barton kirjoitti:Tähän malliin pitäisi rakentaa ohitusventtiili ilmamassamittarille. Sen pitäisi saada ohjaus EGR-venttiililtä. Tyhjäkäynnillä menee moottoriin n.12g/s ilmaa ja kun EGR lähtee päälle tipahtaa ilmamassamittarin arvo n. 5g/s. En tiedä mitkä on raja-arvot ECU:lle ettei tule vikakoodia mutta kyllä sen testaamalla sais varmaan pelaamaan.
Juuri silleen joskus visioin...tarvitaan semmonen pikkunen "huohotussuodatin", josta kone imee ilmaa MAF:n ohi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
pasa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ma 23.01.2006 13:11

Viesti Kirjoittaja pasa »

Onkohan kukaan koskaan kokeillut tulpata pakosarjan reikää ja ohjannut EGR venttiilille puhdasta ilmaa letkun kautta ilmaputsari kotelosta. Jättäis koko kierrätys systeemin muuten toimintaan mutta antais sille puhdasta ilmaa. Ei luulis tulevan vikatiloja. :roll:
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Ei onnistu se raittiin syöttäminen ku saksalaispiru on pannu sen EGR:n sinne painepuolelle, mutta tuo veskolan ehdotus on melkein toteutusta vailla eli T-haara ilmamassamittarin jälkeen jossa läppäventtiili jonka ohjaus EGR:n ohjausalipaineesta ja putken päässä vapaavirtaussuodatin. Imisi silloin yli puolet vaparin kautta ja loput omasta kaukalosta, siis silloin ku EGR on hommissa. Saattas vaikka toimiakin ja ei välttämättä herra katsastussetä ponjaisi homman jujua.
pasa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Ma 23.01.2006 13:11

Viesti Kirjoittaja pasa »

juu..u juu..u niinpä tietenkin. Mikä on tämän ilmassa anturin toiminta periaate siis kuinka se käytännössä toimii...onko säädettävä? Onko kellään kuvia siitä tai purettuna sellaista?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

googlella löytyy ,mukavasti juttua MAF anturista ja sen "huoltamisesta".

No onhan niitä vähän erilaisia, yleinen näissä taitaa olla periaatteeltaan sellainen, jossa kuumalankaa lämmitetään sähkövirralla ja ilmavirta jäähdyttää lankaa. Tietokone mittaa langan jännitettä, ja laskeen tavallaan resistanssin sitä kautta. Se on verrannollinen läpi puhallettavaan ilmavirtaan. Se saattaa myös olla filmi eikä rautalanka tjms. kuitenkin se on herkkä kapistus, jota ei kannata sormeilla. Tai on kaksi lankaa toinen jäähtyy ja toinen on referenssilanka.

Oleellista on jotta moottorin tietokone tietää millainen anturi siellä on, jottei tule vääriä mittaustuloksia.

Löytyy myös vanhoissa vehkeissä täysin mekaanisia läppiä yms.

Ei ole säädettävä, mutta itse voi rakentaa säädön...etsi "MAF buuster" hakusanalla netistä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

W-168 170cdi -02
Vikatilaan menee heti, jos ottaa MAFfin pistokkeen irti.
Vessu
vesatak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 07.02.2005 22:56
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja vesatak »

Olen ajanut jo vuoden -99 Vitolla MAF:n johto irti, ilmaläppä auki pakotettuna ja kuulat oikeissa letkuissa. Hyvin toimii, ei mene vikatilaan. Cdi tästä kylläkin puuttuu...
Avatar
aakkocdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 21.04.2006 17:06
Paikkakunta: Itä-suomi

Viesti Kirjoittaja aakkocdi »

barton kirjoitti:Tähän malliin pitäisi rakentaa ohitusventtiili ilmamassamittarille. Sen pitäisi saada ohjaus EGR-venttiililtä. Tyhjäkäynnillä menee moottoriin n.12g/s ilmaa ja kun EGR lähtee päälle tipahtaa ilmamassamittarin arvo n. 5g/s. En tiedä mitkä on raja-arvot ECU:lle ettei tule vikakoodia mutta kyllä sen testaamalla sais varmaan pelaamaan.
Mites jos kytkisi maf:in johtoon vastuksen, joka pienentäisi ilmamassa arvoa, kun egr:n magneetti venttiilille tulisi käsky laskea kaasut takaisin kiertoon.
Silloinhan voisi egr-putken tulpata laipalla.
Vessu
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

aakkocdi kirjoitti:
barton kirjoitti:Tähän malliin pitäisi rakentaa ohitusventtiili ilmamassamittarille. Sen pitäisi saada ohjaus EGR-venttiililtä. Tyhjäkäynnillä menee moottoriin n.12g/s ilmaa ja kun EGR lähtee päälle tipahtaa ilmamassamittarin arvo n. 5g/s. En tiedä mitkä on raja-arvot ECU:lle ettei tule vikakoodia mutta kyllä sen testaamalla sais varmaan pelaamaan.
Mites jos kytkisi maf:in johtoon vastuksen, joka pienentäisi ilmamassa arvoa, kun egr:n magneetti venttiilille tulisi käsky laskea kaasut takaisin kiertoon.
Silloinhan voisi egr-putken tulpata laipalla.
Vessu
No juuri tolla virityksellä on nyt takana jo toista vuotta ja ei mitään ongelmia. Tosin vastuksen tilalla on sellanen CR-painetta nostava viripoksi. (Joskus tuli pöljiiksyyttään hankittua)

Kyseinen poksi on muuten nyt päässyt kierrätyksen sankariksi ja todella sellaiseen hommaan johon se sopii erinomaisesti eli poistamaan seedeeiistä kierrätys. :D
Vastaa Viestiin