Voiko katalysaattoria hitsata ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
stratocaster
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Voiko katalysaattoria hitsata ?

Viesti Kirjoittaja stratocaster »

Moi,

Auto alkoi rämisemään tyhjäkäynnillä ja syyksi osoittautui katalysaattori. Katalysaattorilta pakosarjalle päin lähtevä putki näyttäisi olevan irti katalysaattorin ulkokuoresta sen liitos kohdasta, Se aiheuttaa räminän. Ihmettelin miksi se ei päästä tämän vuoksi railakkaita pakoääniä. Eli minkälainen tuo rakenne on ? Onko putki suoraan kiinni katin kuoressa vai onko se vain jokin lämpösuojan virkaa ajava kuori itse katille? Pystyykö tuon kuoren vielä hitsaamaan kiinni putkeen ?

Auto meni pari viikkoa sitten läpi katsastuksesta, enkä viitsisi investoida uuteen kattiin kun sen hinta näyttää olevan lähemmäs 500e. Jos tuon saisi korjattua hitsaamalla niin ettei se irtoaisi kesken matkan ja katsoisi sitten ensi vuonna tarviiko uutta laittaa.

w201 -90 (190E)
xr
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja xr »

hitsiä
karra
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja karra »

Minulla oli yhdessä W124:ssa sama juttu, paitsi että nuo "kuoret" oli ihan lahot ja irtosi kun kädellä väänsi, sekä ylä- että alapuolelta - ihan kun olisi pähkinän kuorinut. Alla oli ihan kova katin pönttö, eli luulisin että ulkokerros on vain lämpö- tai iskusuoja.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: Voiko katalysaattoria hitsata ?

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Jos harkitset vielä uutta kattia jossakin vaiheessa niin esim. motonetistä löytyy tarvike katteja halvalla. Alle 100€. Pitäisi riittää tuohon peliin mainiosti.
vanttom
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Metallikatti on hyvä katti - ei ahartista.... :lol:

Eikä maksa enempää kuin keraaminenkaan...
CEA
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja CEA »

Aihetta hipoen, onkohan vm. -88 300 ce.ssä alkuperäisenä metallinen vai keraaminen katti? Omistukseeni ajautui tuollainen jossa on kyllä katalysaattori mutta rekisteriotteessa ei ole mitään merkintää katalysaattorista tai vähäpäästöisyydestä. Eli saisiko tuon pöntön tyhjennettyä rautakangella (keraaminen) vai joutuisiko avaamaan (metallinen) ?
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Ei kannata rikkoa ehjää kattia, laittaa vaan sopivan pätkän putkea tilalle tai yhden samankokoisen vaimentimen jos auto ei kerran ole vähäpäästöinen. Tietty katsastuksessa voidaan ehkä kysellä, mutta saahan sen katin sitten asennettua takaisin. Ei mun -88 mallisessa autossa ainakaan tullut esiin katalysaattorin kohtalo, vaikka se olikin merkitty rekisteriotteeseen. Kahdeksan vuotta se oli mulla, eka vuosi tais mennä katilla.

Tai saa sen muutoskatsastettua katittomaksi, jos ei viitsi touhuta.
CEA
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja CEA »

nyffikaakoo kirjoitti:Ei kannata rikkoa ehjää kattia, laittaa vaan sopivan pätkän putkea tilalle tai yhden samankokoisen vaimentimen jos auto ei kerran ole vähäpäästöinen. Tietty katsastuksessa voidaan ehkä kysellä, mutta saahan sen katin sitten asennettua takaisin. Ei mun -88 mallisessa autossa ainakaan tullut esiin katalysaattorin kohtalo, vaikka se olikin merkitty rekisteriotteeseen. Kahdeksan vuotta se oli mulla, eka vuosi tais mennä katilla.

Tai saa sen muutoskatsastettua katittomaksi, jos ei viitsi touhuta.
Kiitoksia vihjeistä.
Mutta 6-koneiseen on vaan vähän työläämpi tehdä putkea katin paikalle, kun siihen tulee kaksi putkea ja lähtee yhtenä.
Ja ei se enää edes puhdista mitään. Oli joskus ollut sytytyspuola rikki, niin on varmasti mennyt palamatonta bensaa. Edellisen katsastuksen päästömittaus kyllä läpäisi reilusti katittoman arvot, mutta ei lähellekään katillisen.
Vastaa Viestiin