W126, 300 VAI 420?
W126, 300 VAI 420?
Tarkoitus olisi hommata moinen laite tässä ja kysynkin teiltä tietäjiltä että kumpi käyttöautona 300 vai 420? Varaosien hinnassa näyttää olevan eroaj, ja kyllä kasi varmaan soppaakin vie, mutta noin muilta ominaisuuksilta? Kiitos!
Pikkuveli.
Eli jos tulee ihan käyttöautoksi ja metrejä tulee kymppitonnikin vuoteen, niin kyllä kutonen edullisemmaksi tulee, toisaalta, jos raha ei ole kortilla niin sitten kasi............. ja jos raha siis ei ole suurin ongelma, niin sitten osta kasi harrastepeliksi ja joku ihan muu käyttöautoksi.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ari V. kirjoitti:Eli jos tulee ihan käyttöautoksi ja metrejä tulee kymppitonnikin vuoteen, niin kyllä kutonen edullisemmaksi tulee, toisaalta, jos raha ei ole kortilla niin sitten kasi............. ja jos raha siis ei ole suurin ongelma, niin sitten osta kasi harrastepeliksi ja joku ihan muu käyttöautoksi.

heh..

jotkut kyllä sanoo et kasi saattaa viedä jopa vähemmän kun kutonen..mene ja tiedä.kait se on kaasujalasta ja koneen kunnosta/säädöistä kiinni.
No juu, ikuisuuskysymys eli kulutusero 3-litran kutosen 420:n välillä tullaan testaamaan lähes laboratorio-oloissa myöhemmin kesällä. Sittenpä tuon näkee käytännössä.
Ajossa ei isoa eroa ole, jos koneen tuomat seikat jätetään huomiotta. Kutoskoneinen on pannultaan pikkuisen kevyempi ja siten myös keulan käytökseltään + tasapainoisempi painonjakautumaltaan, varusteista tietty riippuen. Mutta ero ei ole suuri, eikä näitä radalle olla viemässäkään
.
Itsellä on nyt takana 115.000 km kutvosella, eikä siitä pahaa sanottavaa ole. Alavääntöä saisi toki olla enemmän, mutta käytännön ajossa pärjää mukavasti. Tehoero ei ole kovin dramaattinen paperilla. Viimeinen kutosen keskikulutus perjantain tankkauksessa oli 9,1 litraa. Pelkkää matkaa ajaa pienemmälläkin maitilla.
Mutta jos ajoa ei tule enempää kuin 10.000 km pintaan vuodessa, niin ottaisin kasin kylläkin
. Siinä eivät ylläpitokulut vielä muodostu kasin mukavuustekijöitä ylittäviksi seikoiksi. Mutta kyllä kasikoneinen on omalta kannalta enemmänkin viikonloppuauto - ja silloin se voi yhtä hyvin olla vaikkapa 560, kuten täällä on jo esitettykin.
Ajossa ei isoa eroa ole, jos koneen tuomat seikat jätetään huomiotta. Kutoskoneinen on pannultaan pikkuisen kevyempi ja siten myös keulan käytökseltään + tasapainoisempi painonjakautumaltaan, varusteista tietty riippuen. Mutta ero ei ole suuri, eikä näitä radalle olla viemässäkään

Itsellä on nyt takana 115.000 km kutvosella, eikä siitä pahaa sanottavaa ole. Alavääntöä saisi toki olla enemmän, mutta käytännön ajossa pärjää mukavasti. Tehoero ei ole kovin dramaattinen paperilla. Viimeinen kutosen keskikulutus perjantain tankkauksessa oli 9,1 litraa. Pelkkää matkaa ajaa pienemmälläkin maitilla.
Mutta jos ajoa ei tule enempää kuin 10.000 km pintaan vuodessa, niin ottaisin kasin kylläkin

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W460 230GE '85
Aivan, ikuisuuskysymys. Paperilla tehot eivät tosiaankaan ole hurjat (riippuen tosin onko kattimalli vai ei), mutta käytännössä ero on mielestäni huomattava. Kahdeksikko tekee ajamisesta todella helppoa; kuten tunnettua, moottorin huudattamisen tarve on paljon pienempi. W126:sta on lyhyet kokemukset parista 300:sta sekä 560 SEL:stä, kaikki automaateilla.Kaapo kirjoitti:No juu, ikuisuuskysymys eli kulutusero 3-litran kutosen 420:n välillä tullaan testaamaan lähes laboratorio-oloissa myöhemmin kesällä. Sittenpä tuon näkee käytännössä.
Ajossa ei isoa eroa ole, jos koneen tuomat seikat jätetään huomiotta. Tehoero ei ole kovin dramaattinen paperilla. Viimeinen kutosen keskikulutus perjantain tankkauksessa oli 9,1 litraa. Pelkkää matkaa ajaa pienemmälläkin maitilla.
Mutta jos ajoa ei tule enempää kuin 10.000 km pintaan vuodessa, niin ottaisin kasin kylläkin. Siinä eivät ylläpitokulut vielä muodostu kasin mukavuustekijöitä ylittäviksi seikoiksi. Mutta kyllä kasikoneinen on omalta kannalta enemmänkin viikonloppuauto - ja silloin se voi yhtä hyvin olla vaikkapa 560, kuten täällä on jo esitettykin.
Kaikkein selvimmin ero tuli esille kuitenkin tilaisuudessa, jossa sain ajaa peräkkäin W116 280 SEL:ia sekä 350 SE:tä. Paperilla näillä on tehoeroa 15-20 hv. Siinä missä M110 vaati todellakin kaasua pohjaan, pikkukasi tuntui liikkuvan todella kevyesti.
Eipä vanhan Ässän ostoa järkiperustein kannata todistella. Käy ajamassa useampi ja osta se mihin olet tyytyväisin. Kasi on varmasti koeteltua tekniikkaa 1960-l. lopulta (toki modernisoinnein), mutta kylläpä tulee esim. moottorin osille hintaa jos isosti menee rikki.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Nämä tietenkin kannattaa pitää mielessä ja jos faceliftin jälkeiseen kutosmalliin päätyy, niin kannattaa muistaa, että koneen puolesta pääsee mylläämään M103/M102 -moottoriperheen osavarastolle. Se on taas sen verran runsaslukuisesti edustettuna useammassakin MB-mallissa, että saatavuus ja hinta ovat jo melko ystävällisiä käyttöpelin pitäjänkin kukkarolle.Timo L. kirjoitti: Kasi on varmasti koeteltua tekniikkaa 1960-l. lopulta (toki modernisoinnein), mutta kylläpä tulee esim. moottorin osille hintaa jos isosti menee rikki.
Ylipäätään W126-malleja taas käyttöautoina pitävät henkilöt ovat hissukseen katoava luonnonvara ja vaatisivat pään läpivalaisun tai jopa lobotomian jo nyt

Mutta Suomi on vapaa, kertoo sananlasku (tosin sillä ei aina ole täyttä substanssia, mutta se on taas toinen juttu

- V126 300 SEL '89
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W460 230GE '85
Kiitos!
No niin ,sieltä tuli puolesta ja vastaan 126:sen käyttöautona pitämisestä, ja ei sitä todellakaan järjellä voikkaan perustella, ja vaimo onkin kovasti vastaan, haluaisi farmarin ja ehdottikin citikkaa!!???, lobotomia ja tiukka hoitokuuri olisi ehkä hänelle paikallaan. Perusteena moisen aikakautemme kauniimman auton hankkimiselle onkin n8tkm vuotuinen oman auton käyttö. lämmin iso talli jossa säilyttää. Kasi versio tuntuu itselläkin nro1 vaihtoehdolta, ja heti kun auto on hommattu niin ensimmäinen tapahtuma on viedä se ammattilaiselle kunnon ruostesuojaukseen ja sen jälkeen mr väntiselle säätöön..
Mutta asia etenee pikkuhiljaa ja nettiautoa montakertaa päivässä tutkien ja siellähän se näyttää olevan kun saisi tuon nykysen vessan vaan myytyä!!
Kyllä toverit tulette olemaan tilanteen tasalla!
Mutta asia etenee pikkuhiljaa ja nettiautoa montakertaa päivässä tutkien ja siellähän se näyttää olevan kun saisi tuon nykysen vessan vaan myytyä!!
Kyllä toverit tulette olemaan tilanteen tasalla!
Pikkuveli.
Kaapo kirjoitti: Ylipäätään W126-malleja taas käyttöautoina pitävät henkilöt ovat hissukseen katoava luonnonvara ja vaatisivat pään läpivalaisun tai jopa lobotomian jo nyt![]()

1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Ei tunne olevan aikomustakaan mennä loppuun, taitavat valkotakkiset hakea pois ennen kuin 126 antaa periksi. Tästä olen joskus viritellyt filosofista keskustelua, nimittäin kestävyydestä.karra kirjoitti:Kaapo kirjoitti: Ylipäätään W126-malleja taas käyttöautoina pitävät henkilöt ovat hissukseen katoava luonnonvara ja vaatisivat pään läpivalaisun tai jopa lobotomian jo nyt![]()
. Ei näytä menevän ajamalla loppuun tuo oma, pääsisi sitten päivittämään sen kasikoneiseen
.
Ässiä pidetään markkinoilla kohtuupaljon ajettuina, kun mittari alkaa huidella yli 300 tkm kilometriä eli ajomäärien "arvostuksen" kriteeri liikkuu tavanomaista Mersutasoa alempana. Sen sijaan joku 124 on vasta sisäänajettu alle 400 tkm taittaneena, eikä tuollaista 600.000 kilsaakaan vielä kavahdeta.
Ei luulisi 126:n olevan sen huonommin tai lyhytikäisimmistä materiaaleista tehdyn, päin vastoin. Tätä taustaa vasten kasipäivitys jää haaveksi, ellei käyttöön oteta kantopommia tms. auton ikääntymisennopeuttamislaitetta

- V126 300 SEL '89
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W460 230GE '85
Kaapo kirjoitti:
"Ässiä pidetään markkinoilla kohtuupaljon ajettuina, kun mittari alkaa huidella yli 300 tkm kilometriä eli ajomäärien "arvostuksen" kriteeri liikkuu tavanomaista Mersutasoa alempana. Sen sijaan joku 124 on vasta sisäänajettu alle 400 tkm taittaneena, eikä tuollaista 600.000 kilsaakaan vielä kavahdeta.
Ei luulisi 126:n olevan sen huonommin tai lyhytikäisimmistä materiaaleista tehdyn, päin vastoin."
Juuri tuota samaa olen itskkin pohtinut ja ihmetellyt. Ja täytyy sanoa, että kyllä itsekkin suhtaudun alitajuntaisesti "paljon ajettuihin" Ässiin noin. Liekkö kysymys siitä, että Ässän odotetaan olevan tarkoitettu vain jotenkin "arvokkaampaan" ajoon, eikä miksikään kaupparatsun työkaluksi. Mutta kuten Kaapo sanoi, niin kyllä Ässä varmaan vähintään yhtä laadukkaaksi tehty on ja niinollen kestää myös metrejä.
Taidettiin lipsahtaa jo itse aiheesta, mutta pakinointi Ässistä ei toisaalta voi koskaan olla turhaa.....................
[/list]
"Ässiä pidetään markkinoilla kohtuupaljon ajettuina, kun mittari alkaa huidella yli 300 tkm kilometriä eli ajomäärien "arvostuksen" kriteeri liikkuu tavanomaista Mersutasoa alempana. Sen sijaan joku 124 on vasta sisäänajettu alle 400 tkm taittaneena, eikä tuollaista 600.000 kilsaakaan vielä kavahdeta.
Ei luulisi 126:n olevan sen huonommin tai lyhytikäisimmistä materiaaleista tehdyn, päin vastoin."
Juuri tuota samaa olen itskkin pohtinut ja ihmetellyt. Ja täytyy sanoa, että kyllä itsekkin suhtaudun alitajuntaisesti "paljon ajettuihin" Ässiin noin. Liekkö kysymys siitä, että Ässän odotetaan olevan tarkoitettu vain jotenkin "arvokkaampaan" ajoon, eikä miksikään kaupparatsun työkaluksi. Mutta kuten Kaapo sanoi, niin kyllä Ässä varmaan vähintään yhtä laadukkaaksi tehty on ja niinollen kestää myös metrejä.
Taidettiin lipsahtaa jo itse aiheesta, mutta pakinointi Ässistä ei toisaalta voi koskaan olla turhaa.....................

Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
- adenauer300
- Asiantuntija
Itsellä kokemusta useammasta 126:sesta
Ensin tuli taloon 300SE, joka koneen ihan ok, mutta todella laiska ( toisaalta eihän herrasmiehellä mihinkään kiire ole?? ) noin painavaan koppaan. Polttoaine taloudellisesti OK
Seuraavaksi tuli 500SE, jossa harva ns aavikko perä.
Omistamistani autoista edullisin polttoaineen kulutuksen ( matka ajossa 8,3L / 100 kpl maantiellä ja 12L kaupungissa ) ja ylläpidon perusteella ( korin osat saman hintaisia kaikissa 126 sissa, tulppia ja öljyä menee heman enemmän, mutta kun teknikka kunnossa, ei kustannukset yhtään sen kalliimmat kuin 6-koneseessa).
Sitten kokeilin 42SE:tä. Koneena huomattavasti pireämpi ja polttoaine taoudellisesti kuin 300, eli menee ranking listassa selvästi 300:sen edelle.
Nyt varsiaisena käyttöautona kesät/talvet 560SEC, joka vie bensaa kaiken mitä takissa on ( maantie noin 10L ja kaupunki noin 15L). Yläpitokustannukset muuten erittäin kohtuulliset.
Eli jos kilometrejä tulee vähän itse suosittelen 420 tai 500 konetta sedanina, mutta vain hyväkuntoista, ettei tule kallista yllätystä tekniikan osalta.....
Ensin tuli taloon 300SE, joka koneen ihan ok, mutta todella laiska ( toisaalta eihän herrasmiehellä mihinkään kiire ole?? ) noin painavaan koppaan. Polttoaine taloudellisesti OK
Seuraavaksi tuli 500SE, jossa harva ns aavikko perä.
Omistamistani autoista edullisin polttoaineen kulutuksen ( matka ajossa 8,3L / 100 kpl maantiellä ja 12L kaupungissa ) ja ylläpidon perusteella ( korin osat saman hintaisia kaikissa 126 sissa, tulppia ja öljyä menee heman enemmän, mutta kun teknikka kunnossa, ei kustannukset yhtään sen kalliimmat kuin 6-koneseessa).
Sitten kokeilin 42SE:tä. Koneena huomattavasti pireämpi ja polttoaine taoudellisesti kuin 300, eli menee ranking listassa selvästi 300:sen edelle.
Nyt varsiaisena käyttöautona kesät/talvet 560SEC, joka vie bensaa kaiken mitä takissa on ( maantie noin 10L ja kaupunki noin 15L). Yläpitokustannukset muuten erittäin kohtuulliset.
Eli jos kilometrejä tulee vähän itse suosittelen 420 tai 500 konetta sedanina, mutta vain hyväkuntoista, ettei tule kallista yllätystä tekniikan osalta.....
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
- dieselflosse
- Valvoja
420
Terve samipa!
Itse pähkäilin saman kysymyksen kanssa kolmisen vuotta sitten. Lopulta asian ratkaisi se, että sopiva 420SE sattui ensin kohdalle. Olin tyytyväinen valintaan.
Omien kokemusteni mukaan 420:nen oli hyvä yhdistelmä pirteyttä ja taloudellisuutta. Kulutus pyöri 10-12L sen vuoden aikana, kun auto minulla oli. Luovuin autosta lähinnä sen takia, että arvioimani 25tkm/v oli todellisuudessa 43tkm/v (ja pensahan on puhdistusaine). Liekö sillä vaikutusta ajomäärään, että autolla oli niin mukava pärtsäillä
Riippumatta koneesta 126 on kaunis auto! Kuin myös Citikan Xantia farkkuna, joten terveisiä vain vaimollesi
Ps. Kasin soundi tulee mukavasti esille, kun korvaa keskivaimentimet suorilla putkilla.
Pps. Sama auto ilmestyi pihalleni viime yönä. Pääsen taasen ajelulle. Tosin siirrän vain auton kuukaudeksi varastoon, kun kaverini lähti ulkomaille.
Itse pähkäilin saman kysymyksen kanssa kolmisen vuotta sitten. Lopulta asian ratkaisi se, että sopiva 420SE sattui ensin kohdalle. Olin tyytyväinen valintaan.
Omien kokemusteni mukaan 420:nen oli hyvä yhdistelmä pirteyttä ja taloudellisuutta. Kulutus pyöri 10-12L sen vuoden aikana, kun auto minulla oli. Luovuin autosta lähinnä sen takia, että arvioimani 25tkm/v oli todellisuudessa 43tkm/v (ja pensahan on puhdistusaine). Liekö sillä vaikutusta ajomäärään, että autolla oli niin mukava pärtsäillä

Riippumatta koneesta 126 on kaunis auto! Kuin myös Citikan Xantia farkkuna, joten terveisiä vain vaimollesi

Ps. Kasin soundi tulee mukavasti esille, kun korvaa keskivaimentimet suorilla putkilla.
Pps. Sama auto ilmestyi pihalleni viime yönä. Pääsen taasen ajelulle. Tosin siirrän vain auton kuukaudeksi varastoon, kun kaverini lähti ulkomaille.
Terveisin
Tero
Tero
adenauer300 kirjoitti:Eli jos kilometrejä tulee vähän itse suosittelen 420 tai 500 konetta sedanina, mutta vain hyväkuntoista, ettei tule kallista yllätystä tekniikan osalta.....
Justiinsa näin! Talvella 420SE ja kesällä 560SEC.

Kulutus molemmissa n.10l maantiellä ja 15-17l kaupungissa /100km.
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Hyvä kysymys!
Itse olen ajellut vuoden 300 SE.llä. Mitä jäänyt mieleen?
-Päivääkään en ole katunut ÄSSÄ ostosta. Yksi elämäni parhaita kauppoja. Ei taloudellisesti, mutta on antanut mahtavat fiilikset. Rahojaan ei voi itse viedä mukanaan hautaan.
- Talvi tuntui pitkältä kevättä odottaessa.
-Paremmat ajo-ominaisuudet kuin -05 Audi A6.ssa.
- Tällainen kaltaiseni setämies ehtii kyllä M103.lla
- Eniten olen harmitellut etten hankkinut isoa V8 mallia SELlinä. (Kilsoja 10000/vuosi.) -OSTA KASI!!!
-Moottorivalinta ei välttämättä tärkein kriteeri jos auto muuten asiallinen.
- Katso myös Ruotsiin ja Saksaan, maksa pikkuisen ylimääräistä ja maahantuo huippuyksilö. Nauti mielessäsi ja kuuntelet, kun toiset marisevat kuinka maksoit liikaa!
- Älä tee tuninkia, sillä sitä varten on olemassa tojotia.
-Päivääkään en ole katunut ÄSSÄ ostosta. Yksi elämäni parhaita kauppoja. Ei taloudellisesti, mutta on antanut mahtavat fiilikset. Rahojaan ei voi itse viedä mukanaan hautaan.
- Talvi tuntui pitkältä kevättä odottaessa.
-Paremmat ajo-ominaisuudet kuin -05 Audi A6.ssa.
- Tällainen kaltaiseni setämies ehtii kyllä M103.lla
- Eniten olen harmitellut etten hankkinut isoa V8 mallia SELlinä. (Kilsoja 10000/vuosi.) -OSTA KASI!!!

- Katso myös Ruotsiin ja Saksaan, maksa pikkuisen ylimääräistä ja maahantuo huippuyksilö. Nauti mielessäsi ja kuuntelet, kun toiset marisevat kuinka maksoit liikaa!
Elämä ilman aitanpolulla hörisevää ässämersua on kuin pilvinen päivä.
Re: Hyvä kysymys!
Hyvin kiteytetty kaksi asiaaässäarpa kirjoitti:Itse olen ajellut vuoden 300 SE.llä. Mitä jäänyt mieleen?

Jos löytää tosiaankin huippuyksilön, hyvänvärisen ja silmäämiellyttävän yksilön, on se samam vaikka se on se 260:)
Ja ässän tuunauksesta pitäisi sakottaa.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Re: Hyvä kysymys!
Paljonko pikavoittoa tulee näistä tuunauksista?Ere866 kirjoitti: Ja ässän tuunauksesta pitäisi sakottaa.

vähän maskia:

Vähän sisustustekstiilejä:

[
Pari lisää:
http://i50.photobucket.com/albums/f318/ ... hot003.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f318/ ... tat007.jpg
http://i50.photobucket.com/albums/f318/ ... tat010.jpg
- V126 300 SEL '89
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89