Kokemuksia 220 bensakoneesta?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ville79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 20.05.2006 19:24
Paikkakunta: Mikkeli

Kokemuksia 220 bensakoneesta?

Viesti Kirjoittaja Ville79 »

Terve kaikille.

Tuli tuossa viime viikolla langettua ja menin ostamaan Saksasta uitetun Johtotähden.

Kyselisinkin kokemuksia 220 bensakoneesta, yritin tässä etsiä juttuja kyseisestä koneesta, mutta ei oikein löytynyt mitään. Onko kenties harvinaisempi meillä päin? Miten kestää? Mitään lastentauteja?

Autoni on mallia (W202) C 220 Esprit Automatic (ilmastointi) vm. 1996. Mittarissa on 128000km, huoltokirja löytyy ja siinä hyvät merkinnät (Saksasta), mutta eihän noista voi ikinä lopulta tietää. Auto on tuotu joskus pari vuotta sitten Suomeen ja minä ostin sen liikkeestä. Lohkis on laitettu Suomessa.

Auto puoltaa oikealle jonkin verran ja myyntiliike lupasikin katsoa asian kuntoon ensi viikolla. Oma epäilyni on joko alapallonivelen väljyys tai raidetangon pään kuluneisuus.

Kertokaa siis kokemuksianne tai huhuja kyseisestä koneesta ja sen toiminnasta sekä kokemuksia, hyviä/huonoja W202:sta yleensä.

Ostinko pommin vai timantin???
Viimeksi muokannut Ville79, Su 28.05.2006 17:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
M-B C 220 Esprit A -96
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

Tämä kokemus ei koske suoranaisesti juuri Sinun autoasi, mutta W202 / C 180 AMG Sport-mallia, joka on faijalla ja myöskin Saksasta tuotettu:

Juuttui ko. autolla aura-auton pukkaamaan lumivalliin pihasta lähdettäessä (matala maavara) -> hermostui ja nyki tiukasti pakin päälle -> vaihdekepin nuppi jäi käteen -> siitä hajosi muovikynsi -> uutta hakemaan KL-Varaosasta rekisteriotteen kanssa -> todetaan mallisarja ja nupin hinta: 155 euroa :shock:
siinä sitä on muovinupille ja tekonahkapussille hintaa... :arrow: ostetaan Classic-mallin vastaavat hintaan 55 euroa -> irroitetaan AMG-muovikonsoli ja todetaan että ovat erikokoisia nämä tekonahkapussien alapäät MUTTA AMG-konsolin alapuolella on ilmeisesti MB:n oma pohjaosa, jossa katkaisijoiden ja isomman tekonahkapussikehyksen paikat valmiina kunhan ne vain avaa -> otetaan puukko ja iso raspi käteen ja teurastetaan AMG-muovikonsolista tekonahkapussille isompi reikä auki -> vaihdetaan Classic-mallin nupista vaihdekaavion (jossa lukee isolla CLASSIC) tilalle alkuperäinen AMG:n vaihdekaavio (jossa ei lue mitään tekstiä - vain kaavio, hieman isommalla) ->
ja asennus on valmis: nuppi pysyy paikoillaan, tekonahkasuojus on uusi ja AMG-muovikonsoli on edelleen siisti :D

Tekopalkaksi jäi hyvä mieli, toimiva / nätti asennus ja hinnanerotus 100 euroa 8)

...sitä paitsi: ei tuota AMG:n omaa nuppia olisi ollut edes hyllyssä, vaan tilaustavaraa - kauankohan sitä olisi pitänyt odotella...
Vaadimme peltivanteita!
Avatar
Ville79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 20.05.2006 19:24
Paikkakunta: Mikkeli

Kokemuksia 220 bensakoneesta?

Viesti Kirjoittaja Ville79 »

Myyjäliike tarkisti keulan osat kuluneellaa viikolla ja väljää ei kuulemma löytynyt mistään. Olivat kuulemma myös hiukan säätäneet aurauksia, tästä oli jokin dokumenttikin olemassa.

Jokatapauksessa auto vie edelleen hiukan oikealle ja on melko uraherkkä.
Rengastus on 195/65/15, pintaa vielä tämän kesän verran jälellä. Sanoivat, että vetely voisi johtua renkaista, mutta en oikein voi uskoa sitä. Renkaat ovat ihan tasaisesti kuluneet ja paineet on oikeissa arvoissa.
Vetelyä esiintyy lisäksi sekä aivan pienissä nopeuksissa, että yli 100km/h:n nopeudessa.

Missä vika?
Muuten auto toiminut nämä pari ekaa viikkoa (minulla olo aikana) ihan moitteetta ja matkaakin on kertynyt jo yli 1000km.
M-B C 220 Esprit A -96
Avatar
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 17.08.2004 11:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja pelamo »

Iskarit saattaa (itsellä vetely väheni kun vaihdoin uudet)aiheuttaa vetelyä,tuntuvat olevan kunnossa(katsastusasemilla tosi huonotkin iskarit on testerillä hyvät)mutta jos vähänkin veltot niin vaihdata liikkeen piikkiin tai omaan piikkiin.
Kyllä lähellä loppua olevat renkaatkin saattaa aiheuttaa vetelyä.
__________________
W202 C180 vm95 aut Bensa
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Tosta puoltamisesta oikein tiedä....................... Mulla ainakin kaikki mersut vetää oikealle kun ratista irti päästää............... johan se tien kaltevuus(nehän viettää ojiin päin) tekee sen..................... eri asia sitten jos meinaa käsistä lähteä............

220 moottoreista. Eli ne on tyyppiä M111 ja sillä haulla varmaan löytyy yhtä ja toista tietoa, mutta pähkinänkuoressa "ominaisuudet" jotka voivat olla kiusallisia(ja kalliita)

- Vuotaa öljyä, syy jotkut helv..in jakoketjun kopan kuusiokoloruuvit, jotka jää tehtaalla liian löysään ja irtoilee itsestään, seurauksena öljyvuotoa kannen oikeasta etukulmasta................ ja eiku kansiremppa ja taas on toista tonnia sileenä. Em vikaa on ainakin sarjan alkupään tuotannossa lähtien -93, tiedä sitten josko oisivat hokaneet sen sitten ja laittaneet kuntoon ajan myötä, mulla ainakin vuoti norona -94.

- Tämä ei koske varsinaisesti mosaa, mutta sitten on ne sytytyksen johtosarjat, jotka murenee käsiin ja aiheuttaa ikäviä yllätyksiä. Erään tiedon mukaan johtosarja olisi uudistettu( paremmin lämpöä kestäväksi) alkaen -95 syksy(eli kun Väyrystä rupes pukkaamaan) eli jos lykästää niin tuo murhe on pois päiväjärjestyksestä.

Sinänsä Moottori on ERITTÄIN hyvä jos vanhoihin M102 vertaa - enemmän tehoa ja vääntöä pienemmällä kulutuksella................. kestää kilsoja ei kulu nokkaakselit jne...... HYVÄ on, JOS VAAN (kertaa ylläkirjoitetttu)........
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
Ville79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 20.05.2006 19:24
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Ville79 »

Kiitos Ari V. asiallisesta vastauksestasi, nyt tuli sellasta asiaa mitä oon odotellu.

Puoltamiseen on kyllä tässä jo ehtinyt vähän tottuakin parin viikon aikana (Tiet kaatavat, se oli kyllä tiedossa), saa nähdä jos asia korjaantuu uusien renkaiden +tasapainotuksen myötä. Alusta tuntuu muuten hyvältä ja jämäkältä (Esprit) eikä ole esiintyny minkäänlaisia kolinoita tai narinoita.

Konehuone näyttää ainakin tällähetkellä ihan siistiltä, eikä merkkejä vuodoista ole. Kone käy nätisti, tosin mielestäni lämpöisenä melko alhaisilla kierroksilla. (tyhjäkäynti n. 700 r/min ja hieman heilahtelee, tähän vaikuttaa tosin onko pykälä (esim. D) silmässä vai ei ja onko ilmastointi päällä)
Mosu on minunkin mielestä melko pirteä, etenkin kun vertailukohtana on appiukkokokelaan vastaavanmallinen W202, mutta vuotta vanhempi ja 250 D (purkkamosu) :) Elegance A. (minun autoni on siis vm. -96)
M-B C 220 Esprit A -96
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Vaihdoin aikianaan c 280.seen suvikumit alle. Kummit olivat hyväkuntoiset, merkkiä en muista. Hämmästys oli suuri kun autosta tuli aivan hirveä ajaa. Teki semmosia puolenmetrin sivuttaissiirtymiä varottamatta uraisilla kevätteillä. Toinen rengasmerkki korjas tilanteen ja ajaminen oli taas kivaa. Eli ääni renkaille uraherkkyys ja puoltamisasiassa.
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Avatar
Ville79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 20.05.2006 19:24
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Ville79 »

Tuo kuulosti juuri siltä, miten minun autonikin käyttäytyy. Joten alan sittenkin kallistumaan niiden renkaiden huonouden kannalle.
Tutkiskelin tuossa muutenkin rengastusta ja huomasin, että aluvanteiden sisäreunoilla on todella paljon tasapainoituspainoja.
Eli olisikohan renkaiden kanssa ollut ongelmia jo heti vanteille laitettaessa? Vanteet ovat Mersun omat alut (malli on viimeisimmästä C- tai E-sarjasta tuttu ensiasennus aluvanne ja siis 15").
M-B C 220 Esprit A -96
Avatar
Ville79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 20.05.2006 19:24
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Ville79 »

Kesälomaviikko alkaa olla takanapäin ja autoon on tullut kilometrejä n.1500. Kaikki on toiminut hyvin ja oikealle vetämiseenkin (ja uraherkkyyteen) on jo hieman turtunut, tosin se vieläkin joskus hieman häiritsee. Uskon, että renkaat ovat yksi syy vetelyyn ja niiden uusimisen myötä vetely vähenee. Siinä samassa kuitenkin vielä tarkastutan kaikki säädöt ja väljyydet, että ne ovat varmasti kunnossa.

Kulutus on nyt lomalla, (pääasiassa matka-ajoa), ollut 8,2-8,7 L/100km välillä. Mielestäni se on ihan kohtuullinen tämän kokoiselle/painoiselle ja tehoiselle automaatti bensamersulle.

Ilmastoinnin (manuaali) toimintaa en vielä aivan täysin ymmärrä? Koska JÄÄkylmää ilmaa tulee vaikkei edes ole painanut EC-nappia? päälle. Lämmintäkin kyllä tulee, kun kääntää säätimen reilusti punaisen puolelle. Eli tuntuu siltä kuin ilmastointi olisi kokoajan päällä. Onko tämä mahdollista? Valaiskaa minua tässä asiassa!!!!

Lämmintä Kesän alkua kaikille ja hyvää lomaa niille, joilla se on vielä edessäpäin. Ja paljon huolettomia Mersukilometrejä.

T: V.T.G.
M-B C 220 Esprit A -96
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

EC valo palaa=Economy=ilmastointi ei päällä. On Stuttgartin pojilla ollut hauskaa tota funtsiessaan :roll:
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
Ville79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 20.05.2006 19:24
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Ville79 »

Onko tosiaan näin, että kun EC-valo palaa, niin ilmastointi on pois päältä?

Onko tämä nyt sitä saksalaisen insinöörin logiikkaa???
M-B C 220 Esprit A -96
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14253
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ville79 kirjoitti:Onko tosiaan näin, että kun EC-valo palaa, niin ilmastointi on pois päältä?

Onko tämä nyt sitä saksalaisen insinöörin logiikkaa???
Totta kai. Luonnollista, EC todellakin on Economy. Sitä ei pidä sotkea Japanin ihmeiden ja jenkkien AC:hen, joka tarkoittaa Air conditioningia tms.

Mersuissa ilmastointi on "oletuksena" aina päällä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Ville79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 20.05.2006 19:24
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Ville79 »

Eli tuli tossa mieleen, että jos tämä ilmastointijuttu on todellakin näin, niin nuo aiemmin ilmoittamani kulutusarvot ovat sitten, ilmastointi kokoajan päällä olleita arvoja.
Olen luullut, että EC-valo päällä=ilmastointi päällä. ja se on todellakin ollut koko ajan päällä, ostohetkestä alkaen. Ihmettelinkin kun säädintä saa kääntää melkein tappiin punaiselle, ennenkuin tulee lämmintä.

Eli keskikulutus (8,3-8,7 L/100km) tuosta, ehkä vielä hieman laskee, kun ottaa ilmastoinnin pois päältä.
M-B C 220 Esprit A -96
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Mitäpä sitä ilmastointia pois ottamaan päältä? Kyllä se toimii siellä ihan automaattisesti ja pysyy ilma mukavan kuivana vaikkei niin kuumaa ulkona olisikaan.
Uraherkkyydestä sen verran, että jos etupää on kunnossa ja kohdallaan niin vika lienee renkaissa, joista voi olla rungot rikki. Tai sitten takapäässä on väljää. Taka-alatukivarren ulompi nivel eli narinanivel tulisi ekana mieleen. Alkaa olla ainakin jonkin verran kulunut 100 tkm jälkeen, mutta voi olla vielä ihan toimiva eikä siis vaihtokunnossa autosi kilometreillä.
Jos ei uusilla renkailla korjaannu niin nelipyöräsuuntaus sen jälkeen kun on todettu, ettei missään nivelessä ole väljää.

edit: Ohjausiskarin kunto kannattaa myös tarkistaa. Helppo 10 min. homma ja jos iskari vänkää toiseen reunaan tai on ihan löysä niin vaihtoon.
Avatar
Ville79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 20.05.2006 19:24
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Ville79 »

Kiitos asiantuntevista vastauksistanne.

T: V.T.G.
M-B C 220 Esprit A -96
cwickstr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: Pe 04.02.2005 07:36

Viesti Kirjoittaja cwickstr »

Ville79 kirjoitti:... ja se on todellakin ollut koko ajan päällä, ostohetkestä alkaen. Ihmettelinkin kun säädintä saa kääntää melkein tappiin punaiselle, ennenkuin tulee lämmintä...
Ei tarvii säätää punaiselle, lämmityslaite mittaa peilin kohdalla sisälämpötila ja säätää (jollain algoritmilla, ehkä PD) jäähdytysnesteventiillit kennolle hitaalla PWM -signaalilla. Eli jos sisällä kylmää ja rullat keskiasennossa, niin venttilit on auki 100% ajasta. Automaatti-ilmastointi toimii samalla tavalla, ja säätää lisäksi tuulettimen nopeus.
Avatar
Ville79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 20.05.2006 19:24
Paikkakunta: Mikkeli

Mesen katsastus

Viesti Kirjoittaja Ville79 »

Terve kaikille pitkästä aikaa!

Käytin Mesen eilen katsastuksessa Mikkelin K1-asemalla ja läpi meni ilman merkintöjä. Katsastusinssi vielä oikein kehu, että tässä on esimerkki hyvästä auton pidosta! Tuli hyvä fiilis.
Oli muutenkin asiallista palvelua kyseisessä paikassa, suosittelen.

Kilsoja on nyt mittarissa 139 500km ja risat, kysyinkin inssiltä, että mitä mieltä hän on noista kilsoista, kun kyseessä kerran tuontiauto on? Inssin vastaus oli, että hänen mielestään niihin voi luottaa, verrattuna auton yleiskuntoon. Tämäkin oli mukavaa kuulla ammattilaisen suusta.
Mitäpä väliä sillä toisaalta olisi, jos ois vaikka 100000km enemmän ajettu. Ei se Mesessä missään tuntuis.

Yhden pienen ruostepilkun olen autosta itse löytänyt. Se on takaluukun ihan alareunassa. Epäilen, että se on lähtenyt siitä kun luukun reuna koskettaa (voi olla , että puskuri on joskus saanut pienen osuman?) puskurin ihan yläreunaa vähäsen. Tämä on ensin hangannut maalipinnan rikki, jonka jälkeen se on alkanut ruostua. Kyse on pikkurillin kynnenpäätä pienemmästä alueesta, mutta ajattelin sen kyllä hoitaa kuntoon ennen lumen tuloa. Meinasin, että maalautan kannenreunan ja laitan siihen sen jälkeen jonkinlaisen suojateipin/-nauhan, jottei se pääse uudestaan kulumaan puhki.

Hyvää syksyä kaikille.
M-B C 220 Esprit A -96
Vastaa Viestiin