w203cdi kiihdytyksen jälkeen vikatila?Korjattu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

w203cdi kiihdytyksen jälkeen vikatila?Korjattu

Viesti Kirjoittaja markoala »

Haku toimintoa käytettyäni voisin tulkita vikatilaksi. Auto vakio w203 220cdi 07/03. Ajettu n. 84tkm. Moottoritiellä kanssa-autoilijan hiostuksesta johtuen hana pohjaan 4 ja 5 vaihteella. Vauhtia oli jo kohtalaisesti, kohta liikennetilanteesta johtuen nopeaa hidastamista. Ja sitten se tapahtui myös minulle - eli kaasupohjaan ei tuo oikein mitään vaikutusta. Kulki kyllä tasakaasulla liikenteen rytmissä n.100 km/h ihan osakaasulla. Mutta käytössä ehkä n. 60hv perstuntumalla. :D

Tilanteen tullen tien sivuun. Kone kävi ihan normaalin kuuloisesti, sammutus, ja uudestaan käyntiin. Taas toimi.

Vien kyllä testeriin kun ehdin, mutta onko valmiita vikaehdotuksia jos testerissä ei näy mitään.
Viimeksi muokannut markoala, Ke 20.06.2007 17:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: w203cdi kiihdytyksen jälkeen vikatila?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ahtopainemittari kertoisi jos menee ylipaineille, voisi nuo VNT ahtimen siivet jumittaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: w203cdi kiihdytyksen jälkeen vikatila?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Miten lienee MAF:in kunto? Tuli vaan mieleen että jos huonossa hapessa niin saattaa pudota ecu kartalta pois suurilla ilmamassamäärillä??? Tämä nyt on ihan arvaus kun itse on tarvinnut enempi vanhoja KE-jettejä ihmetellä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos heti saa testeriin, niin voi ahtopaineen ylityksestä löytyä herja.
Joka poistuu jo parin ongelmattoman startin jälkeen.
Turhaan enää viet.
Aina ei tule mitään, vaiika heti kurkkisi testeriä.
Olen kokeillut nyt useasti.

Ei tarvi autoa vartavasten pysäyttää.
Myös liikkeellä ollessa voi käyttää virtoja pois ~3sek ja uusi startti.

Siipien lisäksi myös se vipu, joka niitä siipiä säätää, voi jumittaa.
Myös alipainekellossa, tai jos on sähköinen ohjaus, niin säätömoottorissa voi olla häiriö.

Se ylipainehäiriö tuleekin vaan neljällä pienimmällä vaihteella, kun ahdot nousee niillä hiukan nopeammin ja kahdella suurimmalla on näköjään ohjelmoitu sinne muutamia sekuntteja sitä ylityksen "sallimista".

Ahtopainemittari on hyvä.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kiitos vastauksista. Ok, en vie testeriin jos ei vika uusi lähiaikoina. Niin, outoa mielestäni jos vakio-ohjelmalla sai ylipaineen puolelle. Vai onko mahdollista?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juuri vakio-ohjelmallahan se mennee helposti. Ohjelman pyynti on melko pieni paine, painetta yritetään pitää halutussa arvossa säätämällä VNT ahtimen siipiä. Mikäli siivet eivät tottele nöyrästi ohjelman käskyä paine menee ohjelmaan määritellyn ikkunan ulkopuolelle ja ohjelma menee vikatilaan.

Siipien tottelemattomuus voisi johtua paskasta siivissä tai alipaineen vähyydestä.

Kiihdytyksessä kierrokset eivät ole vielä ylhäällä, joten ahtimella ei ole mitään ongelmaa tuottaa riittävästi ilmaa, jotta saadaan reilu ylipaine aikeiseksi.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Juuri näin.

Systeemi on rakennettu niin, että kun sen kaikki osaset toimivat, niinkuin valmistaja on suunnitellut, niin paineensäätökin on "idioottivarma".

Vikatila on oire jostakin, joko satunnaisesta, tai pysyvämmästä häiriöstä.

Vakioahtimen kysessä ollessa vikatila ei niinkään suojaa moottoria, vaan itse ahdinta. Pieni vakioahdin ei mitenkään pysty niin mittaviin suorituksiin, että saisi paineentuotollaan itse moottoriin vaurioita aikaiseksi.

Vikatilassa ahtimen siivet palaavat perusasentoon, elikkä täysin auki.
Ahtopaine tipahtaa nollaan.
Eikä se sieltä juuri nousekkaan, kun polttoaineen syöttökin lukittuu sinne ahtamattomalle tasolle.
Jos autossa ei ole ahtopainemittaria, niin sen tilan kyllä kuuleekin pakoputken muuttuneesta äänestä.
MOOOOOOO........................, ilmiö, kun kaasua painaa.

Tilanne palaa "normaaliksi", kun virtoja käytetään pois.

Tälläinen vikatila on mahdollista saada aikaiseksi liian korkean, tai liian matalan ahtopaineen kanssa.
Jos vikatila tulee liian alhaisen ahtopaineen takia, voi moottoridiaknostiikan merkkivalo syttyä. (Keltainen moottori)
Sekin poistuu aikanaan, kunhan muutamia ongelmattomia startteja on takana.
Voi sen poistaa testerilläkin.

Kunhan alatte vakavammalla mielellä autonne moottoriin osia vaihtelemaan, niin molemmat herjat tulevat kyllä tutuiksi. :wink:
Suosittelen, jos elämä tuntuu muuten tylsältä.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kiitos asiantuntijoille vastauksista. En ole vielä vienyt korjaamolle. Ei ole häirinnyt siinä määrin vielä. Eli tuota asuntovaunua vetäessä tuli toisen kerran vikatila. Oli ylämäki 5. vaihde pelissä ja kaasua reippaasti. Mäen jyrkkyydestä johtuen tuntui 4. sopivamalta joten vaihde sisään ja kaasu lattiaan. Vikatila.

Mikä olisi Lahti-Helsinki välillä tai lähistöllä suositeltava korjaamo tällaiseen.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
VNT- ahtimen toimintaan kuuluu, että kun välillä 2000-3000rmp, polkaistaan kaasu pohjaan, syntyy jonkinasteinen ahtopainepiikki.

Syynä siihen on se, että pakosiipien säätö, joka on aika hidas, ei pysy paineennousun tahdissa. Vaan toimii ikäänkuin "jälkijunassa".

Tämän takia on käyttöjärjestelmään suurimmille vaihteille ohjelmoitu muutamia sekuntteja sitä ylipainetta. Siis järjestelmä hyväksyy ylipainettakin vähän aikaa. Jos ohjelmoitu aika ylittyy -> vikatila, ahdot nollaan, polttoaineen syöttö minimiin.

Jos jokin painekellolle menevä letku vuotaa, tai on tukossa , tai taittunut, tai puristuksissa, tai (ali)paineventtiili rikki, niin siipien säätyminen kestää liian kauan.
Jos siivet takertelevat, on oire samanmoinen.

Koeta järjestää se vikatila päälle, äläkä sammuta autoa, vaan suoraan vikatietojen lukuun.
Jos sammutat auton, niin todennäköisesti vikatilatieto, jos se johtuu ahtopainetiedosta, on poistunut.
Voi olla, että sen vielä tavoittaa "freeze frame" tiedoista, kun käynnistettäessä uudestaan taitaa käyttöjärjestelmä tarkistaa systeemit ja saattaa huomata, että jotakin "puuttuu", nimittäin se vika.
Jos jollain tuntemallasi harrastajalla ei tarvittavia juttuja ole, niin joudut turvautumaan johonkin korjaamoon.
Vikakoodista voi selvitä jotain muutakin. Mikä ei tässä ole tullut esille.

OBD- portin kautta mittavilla diaknoosiohjelmilla voi piirrättää kyllä pitemmältä ajalta käyrääkin, jossa näkyisi ahtopaineen ja kierrosten suhde, sekä kiihdytellessä ahtopaineen kehittyminen ja mahdolliset ylitykset kestoineen.

Star diaknose olisi tietenkin se paras harrastajan apulainen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
jukkis71
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ke 27.10.2004 11:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jukkis71 »

markoala kirjoitti:
Mikä olisi Lahti-Helsinki välillä tai lähistöllä suositeltava korjaamo tällaiseen.
Helsingissä esim. KL-Auto p.09-718502. Varaosamyyntihän on Fleminginkatu 4 ja huollot tehdään vihdissä, mutta onnistuu testerissä käyttö tossa fleminginkadulla kun sopii ajankohdan paria päivää ennen kun menee käymään.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Osaisikos joku sanoa paljonko alipainetta kuuluu olla siinä mokkulalla, joka ohjaa turboa, siis ikäänkuin sitä alipaineen käyttövoimaa vakuumiyksikköinä, jotta voisi tarkistaa onko vikaa alipainepuolella ? Paljonko alipainepumpun lähdössä kuuluu olla vakuumia ?

Vähän samantyylistä vikaa toisessa autossa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
arto79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Ma 05.06.2006 19:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja arto79 »

Itsellä on sama vika E300TD:ssä (vm. -98 ). 4-5 vaihteella kiihdytettäessä moottori menee vikatilaan. Auto oli testerissä (Vänttisellä tampereella) ja testeri näytti vikaa ahtopaineen säätimessä. Itse säätimessä ei kuulemma vikaa, vaan vika johtuu jostain muusta. Autooni vaihdettiin uusi katalysaattori ja auton "piti" sitten olla kunnossa.. Vika säilyi ja kun ilmoitin asiasta, kertoi hän että myöskään ahtopaineet eivät olleet ihan normaalit ja välijäähdyttimessä on halkeama. Nyt ensi torstaina autooni vaihdetaan uusi välijäähdytin ja uskon että vika edelleen säilyy. Tällä tavoin vian korjaaminen tulee kyllä todella kalliiksi. :evil:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä välijäähdyttimen halkeama aivan varmasti aiheuttaa vikakoodin, jos se halkeama vuotaa hiukankin enemmän painetta...ja tuohan olisi helppo testata ihan kotikonstein ilmakompuralla... :roll:

No katille olisi voinut näyttää kankea niin olisi sekin vikamahdollisuus eliminoitu hintaan nolla €.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Vilitsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 16.11.2005 15:06
Paikkakunta: lpr

Viesti Kirjoittaja Vilitsu »

Mulla raapas puskurin alareuna johonkin kiinni. Välijäähyttimeen pieni kolmo ja auto vika tilaan.Onneksi on kasko :D Oli aika kova lasku vakuutus yhtiölle.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Vilitsu kirjoitti:Mulla raapas puskurin alareuna johonkin kiinni. Välijäähyttimeen pieni kolmo ja auto vika tilaan.Onneksi on kasko :D Oli aika kova lasku vakuutus yhtiölle.
Eihän ole enää se vanha tallessa.
Tarvitsisin malliksi tulevia juttuja varten.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
mike69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 22.10.2004 09:18

Viesti Kirjoittaja mike69 »

arto79 kirjoitti:Itsellä on sama vika E300TD:ssä (vm. -98 ). 4-5 vaihteella kiihdytettäessä moottori menee vikatilaan. Auto oli testerissä (Vänttisellä tampereella) ja testeri näytti vikaa ahtopaineen säätimessä. Itse säätimessä ei kuulemma vikaa, vaan vika johtuu jostain muusta. Autooni vaihdettiin uusi katalysaattori ja auton "piti" sitten olla kunnossa.. Vika säilyi ja kun ilmoitin asiasta, kertoi hän että myöskään ahtopaineet eivät olleet ihan normaalit ja välijäähdyttimessä on halkeama. Nyt ensi torstaina autooni vaihdetaan uusi välijäähdytin ja uskon että vika edelleen säilyy. Tällä tavoin vian korjaaminen tulee kyllä todella kalliiksi. :evil:
Mulla autto välijäähdyttimen vaihto em. vikaan, oli myös halki.
-09 Honda Accord Tourer tiisseli (laiska)
-07 Volkswagen Touran 1,4 TSI
Avatar
Vilitsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 16.11.2005 15:06
Paikkakunta: lpr

Viesti Kirjoittaja Vilitsu »

ei ole. veho pitää kaiken itsellään :(
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Nyt on käyty pajalla(Kaupunginportin Auto) Hyvinkää. Vikamuisti näytti vikaa ahtopaineentunnistimessa, joka vaihdettiin. Osa A0041533128. Nyt sitten odotellaan tuliko kuntoon. Auto mieletäni savuttikin normaalia enemmän ja vastasi ehkä normaalia hitaammin kaasuun alakierrokselta. Nyt tuntui palaavan paremmin, enkä havainnnut pölläytyksiä. Viikoloppu ja vaunun veto näyttää tuliko kuntoon.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mappianturi siis vaihdettiin, niinkö ?

Tulikos selväksi, että näyttikö liian paljon, vai vähän.
Meinaan, että olisikko ollut kierrätyskökköä täynnänsä.

Toivottavasti korjaantui vika, ettei tarvi reissussa hermoilla.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ööh tuota siinä paperissa taisi lukea näin " ahtopainetunnistin viallinen - ahtopaine liian korkea. En sitten älynnyt pyytää kopiota. Siis se anturi vaihdettiin, joka on polttoainesuodattimen vieressä ylhäällä. Niitä kuulemma menee, löytyi jopa suoraa hyllystä. Vaikuttaako töhnä tähän?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli siinä letkussa, joka menee tuohon anturiin on töhnää, se anturi näyttää liian pientä painetta jos painetta ollenkaan. Tällöin tilanne korjaantuu kun ottaa uuden anturin ja putsaa letkun samalla...

...toki halvemmalla pääsee kun ottaa anturin kotona käteen ja tarkistaa sen, suunnilleen näin:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 595#300595
ja jos anturi näyttää speksien mukaisia arvoja niin se on kunnossa. tuikku on hienosti nyt selvittänyt mitä MAP anturin kuuluu näyttää milläkin ilmanpaineella. Painetta laitetaan sinne anturille polkupyörän pumpulla tjms. Tarvitaan siis myös polkupyörän venttiili. Helppoa ja halpaa...

MAP anturin analoginen lähtöjännite on lähes suoraan verrannolinen absoluuttiseen paineeseen.

[Huom Sinulla on erilainen MAP kuin kuvassa]

Muistakaa ihmiset pyytää ne vanhat MAP ja MAF anturit mukaan sieltä korjaamolta, niille on paljon sovellutuksia
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

No niin. Ei tullut edes viikoloppu kun auto oli taas vikatilassa. Raju kiihdytys motarille lievään ylämäkeen sai tilan taas päälle. Hyvinkäällä sanoi ettei hyödytä ajaa testeriin vikatila päällä. Sama koodi näkyy kuulemma myöhemminkin. Näin siis star diagnoosilla. Odottelen mitä tarjoavat seuraavaksi. Mähän maksoin nyt turhasta anturin vaihdosta. Onkohan muuta vaihtoehtoa kuin ahtimen siipien säädössä häiriö jostain syystä, niinkuin Tuikku kirjoitti.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eipä ollut yllätys...

Ahtimen siipiä kannattaa ensimmäisenä putsailla varsinkin jos autolla on ajettu jokinverran, toisaalta ahdinta ohjaavan alipaineletkuston kunto kannattaa myös tarkistaa eli uusia kaikki letkut. Onko tuossakin sellainen pikkuruinen ilmanputsari, joka päästää alipaineen pois ahdinta ohjaavalta mokkulalta...siinä yksi vaihtokohde.

Sanoisin että MAP anturi on viimeinen jota kannattaa vaihtaa/epäillä.

Enpäs muuten osaa sanoa voisiko jopa EGR-järjestelmän liittyvien läppien ja venttiilien jumiutuminen aiheuttaa moista.

Vikatilasta pääsee kanssa eroon varmaankin kun kikkailee vastuksia siihen ahtopainetietojohtimeen...mutta eihän semmosta tehdä, eikä semmostakaan, että otetaan painetieto hieman toisella tavalla,...eihän :lol:

...ja jollei mikään auta niin nostat kädet pystyyn, kuten me teemme ja vaihdat sinne paineella ohjatun perushukkaporttiahtimen tilalle.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

veskola kirjoitti:Juuri vakio-ohjelmallahan se mennee helposti. Ohjelman pyynti on melko pieni paine, painetta yritetään pitää halutussa arvossa säätämällä VNT ahtimen siipiä. Mikäli siivet eivät tottele nöyrästi ohjelman käskyä paine menee ohjelmaan määritellyn ikkunan ulkopuolelle ja ohjelma menee vikatilaan.

Siipien tottelemattomuus voisi johtua paskasta siivissä tai alipaineen vähyydestä.

Kiihdytyksessä kierrokset eivät ole vielä ylhäällä, joten ahtimella ei ole mitään ongelmaa tuottaa riittävästi ilmaa, jotta saadaan reilu ylipaine aikeiseksi.
Mikäli sulla on sähköisesti ohjattu se paineensäätö (tietää mm tehosta), eikä sähköistä vikaa herjaa, niin taitaa (kiinni) jumittuminen jäädä enää vaihtoehdoksi, mekaanisista vioistahan ne testerit ei tiedä.

Star diaknoosissa tosiaan näkyy tulevan näkyviin vielä niitäkin herjoja, mitkä tavan testerissä ei enää näy.
Aikas ihmeelliset vianetsintäohjeet kuiteski näkyi olevan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Auto on 203008 eli 220cdi 07/03 moottori 646 alkuinen 105kw 340nm?, ajettu peräti lähes 90tkm. Ilmanputsari (joka on tässä uutta mallia alkaen 07/03) vaihdettu huolto-ohjelman vastaisesti jo 70tkm:n kohdalla.
Ei tuo merkkihuollon osaaminen oikein taas vakuuttanut, kun alkoi siellä puhumaan mahdollisesta ahdin viasta. Ja se tietenkin siihen tyyliin että olisi mahdollinen ahtimen vaihto edessä. Myydään kuulemma 1-2 vuodessa.

Itse en ole mekaanikko mutta jotain ehkä voisin osata. Eli millainen homma olisi tuo ahtimen siipien puhtauden tarkastus? Ahimenhan saa näkyviin hyvin irroittamalla ilmanputsarin kokonaisuudessaan. Alkaa meinaan kiinnostamaan pikkuhiljaa kun osaaminen on tuota tasoa huollossa joka kuitenkin maksaa rahaa. Tai sitten pitää tosiaan alkaa kyselemään ns.nyrkkipajoilta.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kun irroitat ilmanputsarin allaolevan lämpösuojelevyn, niin näkymä on tällainen.
Kuva

Toiselta kantilta.

Kuva

Ahdin edestä, kun ahtoputket on irti.
Jos tuo ahtimen alla roikkuva mötikkä on tuollainen, johon menee taakse johdot, on se sähköohjattu.
Jos mötikän tilalla on messinkinen painekello, on se alipaineohjattu.
Sivulla oleva säätötanko irti toisesta päästä ja siipen liikkumisen voi tarkistaa.
Pitää liikkua tosi herkästi ja loksahdella ihan päätepisteisiin asti.
Ei tarvi siis vielä paikoiltaan irroittaa, jos ei halua.
Aikaa on tähän pisteeseen mennyt alle tunti.
Kuva

Jos haluat irroittaa puhdistusta varten, niin tuo katille menevä panta irti, sekä tulevan öljyn putki.
Ahtimen etupuolella on tuki ja toinen inhottavassa paikassa ahtimen alta moottorin runkoon.
Lopuksi ne kolme pakosarjan pulttia auki, ja hups, huomaat, että se rakkine on käsissä.
Aikaa on mennyt noitumisineen kolme tuntia , korkeintaan.
Parikymmentä kertaa, kun sen teet, niin irroitus ja takaisin laitto vie yhteensä pari tuntia.
Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Kiitos hyvistä ohjeista. Saattavat olla tärkeääkin tarkeämmät vielä.

Lisäystä: Kävin kurkkimassa osat paikallaan ja vaikuttaisi olevan sähköohjattu. (Menee johdot samaan malliin sinne alas kuin kuvassa.)
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Käyty Kahvimaan Autossa tutkimassa asiaa. Ahtimen säätövipu liikkuu sujuvasti, ahdin vaikutti täysin ehjältä, imusarjanläpät ovat kunnossa, imukotelo ok ja mappi anturille tulevassa letkussa ilma kulki. Eli vikaa ei löytynyt. Kiitos sponsorille muuten hyvästä palvelusta ja veloitus oli taas minimaalinen kun ei kerran tullut kuntoon.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No on nyt sitten kuiteski edistytty, mahdolliset vikakohteet vähentyy koko ajan.

Jos ei varmasti ole sähkövika, niin.

Siitä ahtimen siipiä liikuttavasta "sähkömoottorista", onko johdot kiinni, onko mahdollista kokeilla, muuttuuko ohjausjännite, tai liikuttaako siipiä varmasti.
Siinähän voi olla myös mekaaninenkin vika.

Enää sitten ainoa vika, joka tulee mieleen, on egr.
Sen pitäisi täyskiihdytyksessä mennä kiinni, mutta jos ei mene, niin silloinhan pakosarjan puolelta lykkää lisää "ahtopainetta", sekin voisi riitää vikatilan aiheutukseen.
Siinäkinhän voi olla sähkövian lisäksi mekaaninenkin vika.

Tai vielä yksi.
Kaikki johdothan on tietty ehjät ja sulakkeet myös.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ja vähän päivitystä... Ahtimen säätötangon mekanismihan rasvattiin syksyn kamppanjassa. No en tiedä auttoiko vai ei mutta nyt tuli vedettyä tuollaista ISOA kuomukärryä Mikkeli-Puumala suunnalla ja taas tuli vikatila. Vikatilan olen saanut kesän jälkeen päälle vain tuo iso kärry perässä ja isoissa mäissä. Ja tosiaan varmimmin 4 vaihteella, kun olen ajatellut säästää voimansiirtoa ettei vääännättele viitosella, ja yleensä heti kun vaihtaa pienemmälle mäessä. Kesällä sain tilan päälle myös kaasupohjassa vitosvaihteella (oli ollut pohjassa ehkä lähelle 10 sekuntia) 6102i perässä ohituskaistalla juuri tukkirekan hytin kohdalla. (hävetti) Selvennyksenä että mikään varoitusvalo ei ole syttynyt kertaakaan. Joutuu kai harkitsemaan sitä ahtopainemittaria siis. Olisi ns. kiva tietää mitä ne paineet on oikeasti. No luultavasti oikeasti liian korkealla. Pääsisihän tuosta viasta varmaan ainakin sillä että tekisi reissun Karalalle ja poistuisi nuo suojahommelit samalla käytöstä kai. :?
W213 220d +W242 electric drive
Vastaa Viestiin