Latausmurheita, käyntiongelmia (DIESEL) ym...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Latausmurheita, käyntiongelmia (DIESEL) ym...

Viesti Kirjoittaja penax »

Emäntä tuli illalla reissusta ja totesi, että mersun valot vilkkuvat jotenkin ihmeellisesti ja lämppärin puhaltimen nopeus seilaa.

Menin tutkailemaan tilannetta (Pohjolan talli illalla klo 19.00. Viileatä ja pimeää, mutta tilaa riittää!) :evil: . Akun napajännite näytti 13,8 V sekä kuormitettuna että ilman kuormaa, siis moottorin käydessä. Kierrosten lisääminen ei vaikuttanut asiaan. Mutta jännite oli siis tasainen.

Kävin ajamassa kylällä kierroksen ja totesin ajon aikana muutaman kerran emännä mainitseman ilmiön.

Onkohan jännitteen säätäjä tullut päiviensä päähän vai onko muita vaihtoehtoisia diagnooseja? Mitä sen jännitteen pitäisi olla?

Samassa yhteydessä hämmästelin asiaa jonkalaiseen en ole eläissäni törmännyt. Nimittäin kaasutellessani konehuoneen puolelta (seuraten samalla akun napoihin kytkettyä volttimittaria) huomasin, että tuossa n. 1000 rpm kohdalla moottori alkoi heilua oudosti tyynyjensä varassa. Käynti oli katkonaista, aivan kuin bensa-autossa, jossa on vanhat ja kuluneet tulpat. Tuntui kuin välillä jäisi sytytys väliin kokonaan. Samanaikaisesti kuului jostakin koneen yläosasta terävää nakutusta.

Olen oppinut, ja myös itse käytännössä todennut lähes miljoonan dieselillä ajetun kilometrin aikana, että kun dieselin saa käyntiin ja lämpimäksi, niin moottori käy tasaisesti ja ennenkaikkea samalla tavalla koko kierrolukualueella.

Mistähän lienee kysymys? Suuttimista, pumpun elementeistä vai jostakin henkimaailman jutuista?
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Nimimerkki "Mihaline":llä oli muistaakseni täsmälleen samanlaisia probleemeja saksantuonti-250 TD:ssään. Itsekin kuulin tuon äänen, mutta en muista mikä oli selitys. Otapa yhteyttä hemmoon vaikka yv:llä, mies taitaa liikkua harvemmin täällä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Re: Latausmurheita, käyntiongelmia (DIESEL) ym...

Viesti Kirjoittaja Boss »

penax kirjoitti:Emäntä tuli illalla reissusta ja totesi, että mersun valot vilkkuvat jotenkin ihmeellisesti ja lämppärin puhaltimen nopeus seilaa.

Menin tutkailemaan tilannetta (Pohjolan talli illalla klo 19.00. Viileatä ja pimeää, mutta tilaa riittää!) :evil: . Akun napajännite näytti 13,8 V sekä kuormitettuna että ilman kuormaa, siis moottorin käydessä. Kierrosten lisääminen ei vaikuttanut asiaan. Mutta jännite oli siis tasainen.

Kävin ajamassa kylällä kierroksen ja totesin ajon aikana muutaman kerran emännä mainitseman ilmiön.

Onkohan jännitteen säätäjä tullut päiviensä päähän vai onko muita vaihtoehtoisia diagnooseja? Mitä sen jännitteen pitäisi olla?

Samassa yhteydessä hämmästelin asiaa jonkalaiseen en ole eläissäni törmännyt. Nimittäin kaasutellessani konehuoneen puolelta (seuraten samalla akun napoihin kytkettyä volttimittaria) huomasin, että tuossa n. 1000 rpm kohdalla moottori alkoi heilua oudosti tyynyjensä varassa. Käynti oli katkonaista, aivan kuin bensa-autossa, jossa on vanhat ja kuluneet tulpat. Tuntui kuin välillä jäisi sytytys väliin kokonaan. Samanaikaisesti kuului jostakin koneen yläosasta terävää nakutusta.

Olen oppinut, ja myös itse käytännössä todennut lähes miljoonan dieselillä ajetun kilometrin aikana, että kun dieselin saa käyntiin ja lämpimäksi, niin moottori käy tasaisesti ja ennenkaikkea samalla tavalla koko kierrolukualueella.

Mistähän lienee kysymys? Suuttimista, pumpun elementeistä vai jostakin henkimaailman jutuista?
Kyllähän sen jännitteen pitäisi tuonne 14,5 tienoille nousta, olikos noissa nyt 14,4V säädin. Laturi,säädin,maadoituksen huono kosketus tai joku muu oikonen sähköpuolella....aloittaisin kuitenkin tutkimalla laturin ja käyttämällä sen penkissä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

luultavasti laturin hiilet on kuluneet loppuu... se on helppo tarkistaa.. otat vaan laturin perästä ne kaks pientä ruuvia irti jotka pitää sitä säädin/hiilipakettia kiinni... hiilet on loppu jos hiiliä ei ole jäljellä kun noin 5mm... pituutta saisi olla uudessa noin lähes 15mm.... toinen syy latauksen heittelyyn saattaa olla laturin johdoissa... ainaki minun ex 124sessa oli laturin johdoissa ruuvi liitos ennen akkua joka oli aika pahoin hapettunut.. sama startin piuhoissa...
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

Eilen illalla vaihdettu säädin. Näyttäisi tulleen kuntoon. Jännite uudella säätimellä 14,3 V. Uudessa nil´mellisjänniteleima 14,6 V.
Vanhassa oli vielä hiiliä jäljellä melko hyvin. Merkki oli Bremi ilman nimellisjänniteleimausta.

Vielä tuosta oireilusta sen verran, että aiheuttaako hapettuma, katkos tai muu vastaava kosketushäiriö jännitteen ajoittaista NOUSEMISTA kuten mulla kävi?
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Pena, pistin yv:tä kysymyksestäsi.
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Re: Latausmurheita, käyntiongelmia (DIESEL) ym...

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

penax kirjoitti:Samassa yhteydessä hämmästelin asiaa jonkalaiseen en ole eläissäni törmännyt. Nimittäin kaasutellessani konehuoneen puolelta (seuraten samalla akun napoihin kytkettyä volttimittaria) huomasin, että tuossa n. 1000 rpm kohdalla moottori alkoi heilua oudosti tyynyjensä varassa. Käynti oli katkonaista, aivan kuin bensa-autossa, jossa on vanhat ja kuluneet tulpat. Tuntui kuin välillä jäisi sytytys väliin kokonaan. Samanaikaisesti kuului jostakin koneen yläosasta terävää nakutusta.

Olen oppinut, ja myös itse käytännössä todennut lähes miljoonan dieselillä ajetun kilometrin aikana, että kun dieselin saa käyntiin ja lämpimäksi, niin moottori käy tasaisesti ja ennenkaikkea samalla tavalla koko kierrolukualueella.

Mistähän lienee kysymys? Suuttimista, pumpun elementeistä vai jostakin henkimaailman jutuista?
Kuulostaa niin kuin ennakko olisi vähän myöhäisellä. Eli joko perusennakko on liian myöhäisellä tai sitten ruiskutuspumpun takalaakeri on rikki. Ennen kuin ennakonsäädin alkaa muuttamaan ennakkoa jää ennakko liian pieneksi.
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Mulle vaihdettiin keväällä toi pumpun tukilaakeri. Vika ilmeni epätasaisella tyhjäkäynnillä ensin alkuun ja myöhemmin rupes pitämään pitämään pientä kolinaan myös 2000-3000rpm kohdalla. Laakerin vaihto vaatiin pumpun irroituksen mutta asian osaavalta 3-4h homma. Kannattaa ajoissa varmistaa koska toi rikkinäinen laakei voi syödä laakeripesän rikki ja ainakin 300D/TD pumppu tai runko on aika kallis. Ton 250 pumpun saatavuudesta tai hinnasta ei ole tietoa mutta luulis olevan silläkin hintaa jos pääsee pahaa vauriota toi laakerivika aiheuttamaan.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Vastaa Viestiin