Menin tutkailemaan tilannetta (Pohjolan talli illalla klo 19.00. Viileatä ja pimeää, mutta tilaa riittää!)

Kävin ajamassa kylällä kierroksen ja totesin ajon aikana muutaman kerran emännä mainitseman ilmiön.
Onkohan jännitteen säätäjä tullut päiviensä päähän vai onko muita vaihtoehtoisia diagnooseja? Mitä sen jännitteen pitäisi olla?
Samassa yhteydessä hämmästelin asiaa jonkalaiseen en ole eläissäni törmännyt. Nimittäin kaasutellessani konehuoneen puolelta (seuraten samalla akun napoihin kytkettyä volttimittaria) huomasin, että tuossa n. 1000 rpm kohdalla moottori alkoi heilua oudosti tyynyjensä varassa. Käynti oli katkonaista, aivan kuin bensa-autossa, jossa on vanhat ja kuluneet tulpat. Tuntui kuin välillä jäisi sytytys väliin kokonaan. Samanaikaisesti kuului jostakin koneen yläosasta terävää nakutusta.
Olen oppinut, ja myös itse käytännössä todennut lähes miljoonan dieselillä ajetun kilometrin aikana, että kun dieselin saa käyntiin ja lämpimäksi, niin moottori käy tasaisesti ja ennenkaikkea samalla tavalla koko kierrolukualueella.
Mistähän lienee kysymys? Suuttimista, pumpun elementeistä vai jostakin henkimaailman jutuista?