2.5d turpottaminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
törkyturpa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Su 28.05.2006 17:45

2.5d turpottaminen

Viesti Kirjoittaja törkyturpa »

jos nyt vaikka autona olis 190 korinen 2.5d niin mitä kaikkea pitää vaihtaa/tehdä että sen saa leimattua lailliseksi turbon kanssa?täällä oli varmaan joskus 250d turbotus projektikin jollain mutta en löytäny sitä haulla :?

on tullut pelattua ja viriteltyä vw:n esikammio vehkeitä muutaman vuoden ajan mutta mersut ovat vielä vieras käsite :shock:

2.5d varmaan kaipailee turbon syöttöpumppua että toimii optimaalisesti?tavan d:ssä ei ole varmaan ahtopaineen alaista rikastuspiiriä ja turbossa taas on?

paljonko tuo vaparin kone kestää kutitella tehoja että se myös pysyy läjässä?mitä kaikkea eroa on turbolliseen koneeseen?kannattaako vaihtaa turbon kiertokangen laakerit vai mitenkä kandee edetä? :roll: vai oliko järkevin viskata suoraan turbokone pellin alle :wink: missä hinnoissa koneet ovat ja kuinka hyvä saatavuus?

entäs voimansiirto?mitä tehoja kestää?olisi vaan aivan toooosi halpa manuaali 190 2.5d tuossa jonka ehkä saattasin ostaa...mutta turboahan se jne kaipaa että sillä jotenkin pysyy muun liikenteen seassa :P
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

kyllä niitä juttuja 200d yms. vaparit löytyy haulla tai selaamalla muutama viesti taakse päin.

lyhyesti: vapari on turbotuskohteena hieman kyseenalainen. turbo poikkeaa seuraavilta palikoiltaan vaparista: öljynsuodatinjalka, öljynlauhdutin puuttuu, männät erilaiset, kk-laakerin yläliuska erilainen, öljysuihkut puuttuu, esikammiot erilaiset, turbon painelinja puuttuu ja samoin paluulinja.

pumppuun ehkä voi lisätä ahtopaineenalaisen rikastuksen, se on luultavasti pienin murheista jos pumppupaja modaa pumpun turbokäyttöön.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ja täällä ois kohtuu hintanen orkkis turbo kone myydä ilman pumppua ja turboa.... suunnitelmien muuttuessa :twisted:
Joku mersupurkaamo??
törkyturpa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Su 28.05.2006 17:45

Viesti Kirjoittaja törkyturpa »

ookoo

eli ehkä kätevintä jos viskais turbokoneen paikoilleen.

mitenkäs tuo katsastus juttu?löysin haulla jotain juttua.yhdessä 250 projektissa oli että olisi tarvinnut (vaan?)jäähdytetyt jarrulevyt vaihtaa eteen eikä muuta?entäs 190 korilla olevassa?

mitenkäs tuo vaparin voimansiirto poikkeaa turbollisesta?kuinka kestävää tavaraa?voihan se monesti olla että monesti mopo karkaa käsistä viritysten suhteen kun vauhtiin pääsee 8)
ei_zei75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 30.01.2006 21:19
Paikkakunta: kaskinen

250d: piristäminen,vapari

Viesti Kirjoittaja ei_zei75 »

eli onko kokemuksia kyseisen härvelin piristämisestä, ajatuksissa laittaa 7mm elementit, esim PP dieselillä...
onko kukaan penkittänyt paljoko tulee voimaa/vääntöä???
muutaku perstuntumaa...?
kaikki kyseiseen aiheeseen liittyvät mielipiteet/kokemukset tervetulleita...
vai laitanko suoraan turbon kylkeen????
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

kattele tuolta haun kautta nuita tietoja siel on 200d piristämisestä aika paljon ja muistakin että sieltä kautta topiikkeja lukemalla aukenee aika paljon asiat, pitäähän tohon muuttaa laakereita yms jos haluat että se kestää ja paljon muuta pikku nippelijä mutta ne selviää aika hyvin ku nuita topiikkeja lueskelet. että näillä eväillä näin aluks etiä päin
juuso he
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 423
Liittynyt: Ti 07.02.2006 19:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja juuso he »

siis nuo laakeri jutut yms tulee sit ku jos sen turbon pulttaat kylkee
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Jos 160 hv riittää niin sen vapari 250 kestää helposti ja on vielä halpa rakentaa
riittää vakio elementit ja ehjä vakio kytkin.
Iso kuuleri nokalle on hyvä henkivakuutus moottorille
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

EX- mb oli vaparista tehty 2.5.
7mm pumppu, garret 3, 0.8bar. ei väläriä. 173/300 takapyörältä ja on nipussa tänäkin paivänä.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

vakio 5.5 elementit riittää vitoskoneessa 150hp ja siitä kovemmat tehot ovat huijausta....ja siinäkin oli minulla välijäähy kiinni ja pumppu penkissä ruuvattu tappiin.... :lol:
Itse tein ja säästin
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Penkeissä on eroja ja kuinka jarrutetaan jos verrataan esim Maliinin penkkiä ja esatecciä 180 hv moottorissa esa näyttää 30 hv liikaa.
Ja voihan sitä kyykyttää moottoria rajummin niin saa komeemmat lukemat esim 250 vakio tapeilla 6500r/min ja siitä kyykyttää tyhjäkäynnille niin viisari nousee 200 hv
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

mut sehän on huijausta....eihän siinä mitään järkeä ole.... :lol:
ja aina kun säädetään niin samaan penkkiin....mut tuli vaan mieleen et pitäisi tuota nykyistä kokoonpanoa käyttää jossain "huijari" penkissä niin saisi elvistellä kunnon kupongilla :lol: :lol: :lol:
Itse tein ja säästin
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Niinpä ite käytän rataautoa samassa penkissä ja samalla korjauskertoimella ajetaan joka kerta ,suomessa on varmaan 50 jarrupenkkiä ja puolet niistä väittää että'heidän penkki näyttää oikein .Mutta en minä ainakaan tiedä kellä näyttää oikein toiset on vaan ankarampia kun toiset , kaikki näyttää ainakin suuntaa missä mennään
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Korjauskertoimista ja penkin kalibroinneista se monesti on kiinni mut yleensä ottaen aika hyvin ne samoja näyttää...olihan joku aika sitten vauhdin maailmassa vertailua etelän penkkien välillä...
Itse tein ja säästin
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

Missäs päin lahden seudulla on penkkejä? Hollolassa ei taida enää olla.
Jos kävis vitosta vähän kokeilemassa :roll:
Henkseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Henkseli »

Kysäisepä Lahdesta penkkiä numerosta 0400-495110.

Boschin laitteet löytyy.
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

kiitoksia pitää rimpauttaa
Vastaa Viestiin