Outo jurina moottorista!!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Outo jurina moottorista!!!

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Eli pari päivää sitten alkoi moottorista kuulua tyhjäkäynnillä outo kovaääninen jurina. Kierroksia nostaessa tai ajettaessa jurinaa ei kuulu. (tai häviää ainakin rengas/ moottorin meluun). Kun rattia kääntää jurina muuttuu, joten on suhteessa ratin kääntelemiseen, mutta kuuluu kuitenkin jatkuvasti tyhjäkäynnillä. Moottoritilasta kuunneltaessa ääni tuntuu kuuluvan moniurahihnan alueelta ohjaustehostajan pumpun kohdalta.

Onko siis pumppu rikki vai epäilettekö moniurahihnan laakeria?

Hihnankiristin näyttää/tuntuu toimivan normaalisti, mutta hihna väpättää mielestäni suhteellisen paljon ohjaustehostajanpumpun jälkeen.

Viime syksynä tehostimesta loppui öljy erään ruuvin/kannen löystyttyä ja öljyä piti lisätä muutaman kerran, sitten kiristin ruuvin päästyäni montulle. Sen jälkeen öljyä ei ole hävinnyt. Kun öljy alkoi silloin loppua kuulunut ääni oli lähes samanlainen kuin nyt, mutta kuului vaan rattia kääntäessä ja kylmällä moottorilla.

Tehoiltaan ohjaustehostin toimii nytkin moitteettomasti.

Mitähän osat maksanevat?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

itellä on vähän samaa vikaa,tehostaja hävittää johonkin öljyä :roll:
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Voisko jurina johtua ihan vaan tehostajan öljyn puutteesta?
Joskus oli samanlainen ongelma mulla W123:ssa.
Öljyy lisää ja ääni lakkas
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Syksyllä oli juurikin öljyt vähissä ja silloin jurisi käännettäessä. Nyt on öljysäiliö täynnä ja jurisee kokoajan, käännettäessä vähän lujempaa.

Hammastangon vieressä on pari korkkia/isoa ruuvia joista toinen oli löystynyt kun öljyä vuosi. Helppo löytää ja kiristää, kun vain pääsee auton alle ja saa pohjamuovin irti. Sen jälkeen loppui öljyn vuotaminen.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Olisko apua noista lisäaineista?
Mekaanista vikaa ne ei korjaa mutta...?
Toi X1R mitä ite oon käyttäny niin hyväksi olen todennut.
Sitä en tiedä että onko se hyvä/toimiva aine pelkästään vain korvien välissä mutta kannattaa kokeilla.
Keskusteluja on kyllä käyty näistä lisäaineista.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Itse olen voidellut tuolla x1r:llä kohta koko auton. Takapyöränlaakerit on vielä ilman voitehia. Kannattaa kokeilla jos vika paikallistuu pumppuun.

Ota hihna pois ja pyörittele niitä pumppuja ja pyöriä. Laturistakin voi olla laakerit tai se hihnapyörän vapaakytkin systeemi hajalla, jolloin hihnaan tulee värinöitä tosin nopeassa kierrosten pudotuksessa.
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Käytin äsken hihnan iskaria irti ja se tuntui mielestäni turhan veltolta, pitäisikö olla miten jäykkä pumpattaessa? Rupesin epäilemään iskaria, koska jurinan äänensävyyn vaikuttaa myös laturin rasittaminen ratin kääntämisen lisäksi.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja kleitos »

Jani M kirjoitti:Käytin äsken hihnan iskaria irti ja se tuntui mielestäni turhan veltolta, pitäisikö olla miten jäykkä pumpattaessa? Rupesin epäilemään iskaria, koska jurinan äänensävyyn vaikuttaa myös laturin rasittaminen ratin kääntämisen lisäksi.
8) Terve! "Korjasin" kerran vastaavanlaista jurinaa sprintterin ohjaustehostimesta :roll: Äänet loppuivat, kun vaihdoin tehostimeen mb.n omat tehostimeen kuuluvat öljyt ja suodattimen! Siihen saakka oli kuulemma käytetty automaatti vaihteistoöljyä, joka vaikutti vaahtoavan= elikkä pumppu tod. näk kavitoi :shock: Lopuksi vielä ilmasin järjestelmää etupää ylhäällä, kääntelemällä rattia laidasta toiseen n. 20 kertaa ja hyvä tuli :lol:
Avatar
jukes
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:23

Re: Outo jurina moottorista!!!

Viesti Kirjoittaja jukes »

vesipumppu mulla ainakin jurisi ja piti meteliä.
kyllä kerkee kun lähtee tuntia aikaisemmin..
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Hihnan iskunvaimentimen vaihdoin viikonloppuna ja sinne hävisivät jurinat, oli entinen iskunvaimentaja aivan sökö.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
petepo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 10.02.2006 08:27

Viesti Kirjoittaja petepo »

Itsellä w202 -98 cdi,hihna pitää saman tyylistä "räpätystä" mutta loppuu kun
kääntää puhaltimen sisältä nollille,mitään vuotoja ei ainakaan silmällä ole nähtävissä.Osaako joku antaa vinkkiä?
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
petepo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 10.02.2006 08:27

Viesti Kirjoittaja petepo »

petepo kirjoitti:Itsellä w202 -98 cdi,hihna pitää saman tyylistä "räpätystä" mutta loppuu kun
kääntää puhaltimen sisältä nollille,mitään vuotoja ei ainakaan silmällä ole nähtävissä.Osaako joku antaa vinkkiä?

Lisätään vielä sen verran että joitain päiviä sitten lämppäristä pöllähti erittäin
vahva palaneen käry joka "leijui" autossa pari päivää..
Vastaa Viestiin