Laturi sippas ja juhannus tulossa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
E250TD94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 17.01.2005 22:14
Paikkakunta: Riihimäki

Laturi sippas ja juhannus tulossa

Viesti Kirjoittaja E250TD94 »

Mulla on 124 farkku E250 diesel -94 ja just kun kävin kaupas huomasin että laturi ei lataa. Ajon aikana sytty ilmeisesti alijännitteen vuoksi SRS merkkivalo - laturin merkkivalo ei ihme kyllä pala. Kun otin valot pois päältä SRS merkkivalo sammui.

Kun tulin kotiin lähti auto enää hädin tuskin käyntiin sammuttamisen jälkeen.

Laurilla on ajettu vain vajaa 70 tkm ja sen piti autosähköliikkeen mukaan olla korkalaatuinen laturi jolla ajaa 300...400 tkm. Ko autosähköliike on Pirkanmaalla ja muutenkin mulla on aikomus mennä sinnepäin juhannukseksi. Ja heti juhannuksen jälkeen mennä sitten reklamoimaan ko autosähköliikkeeseen laturin huonosta laadusta.

Siis muutama kysymys:

Jos lataan akun täyteen ja en käytä valoja matkalla enkä muutenkaan mitään virtaa kuluttavia laitteita voin ilmeisestii ajaa ongelmitta 500 km täyteen ladatulla akulla?

Millainen on ko mottorin 605.911 sammutussysteemi eli jos akkun menee ihan tyhjäksi vetääkö joku rele tms joka sammuttas moottorin? Tuleeko muita ongelmia akun jännitteen tippuessa?

Olisko jotain sellasia juttuja jotka itse vois ja kannattas tarkastaa liittyen tähän latausongelmaan?

PS. Hauskaa jussia kaikille! Jos valkoinen 124 farkku tulee vastaan 8 - 19 - 66 teillä niin älkää vilkutelko valoja - vilkuttelijoita varmaan tulee riittämään
W124 - klassikko
W124 - maanteiden väsymätön raataja
MB E250 TD 20 Valve 1994 - paras W124
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Re: Laturi sippas ja juhannus tulossa

Viesti Kirjoittaja kleitos »

E250TD94 kirjoitti:Mulla on 124 farkku E250 diesel -94 ja just kun kävin kaupas huomasin että laturi ei lataa. Ajon aikana sytty ilmeisesti alijännitteen vuoksi SRS merkkivalo - laturin merkkivalo ei ihme kyllä pala. Kun otin valot pois päältä SRS merkkivalo sammui.

Kun tulin kotiin lähti auto enää hädin tuskin käyntiin sammuttamisen jälkeen.

Laurilla on ajettu vain vajaa 70 tkm ja sen piti autosähköliikkeen mukaan olla korkalaatuinen laturi jolla ajaa 300...400 tkm. Ko autosähköliike on Pirkanmaalla ja muutenkin mulla on aikomus mennä sinnepäin juhannukseksi. Ja heti juhannuksen jälkeen mennä sitten reklamoimaan ko autosähköliikkeeseen laturin huonosta laadusta.

Siis muutama kysymys:

Jos lataan akun täyteen ja en käytä valoja matkalla enkä muutenkaan mitään virtaa kuluttavia laitteita voin ilmeisestii ajaa ongelmitta 500 km täyteen ladatulla akulla?

Millainen on ko mottorin 605.911 sammutussysteemi eli jos akkun menee ihan tyhjäksi vetääkö joku rele tms joka sammuttas moottorin? Tuleeko muita ongelmia akun jännitteen tippuessa?

Olisko jotain sellasia juttuja jotka itse vois ja kannattas tarkastaa liittyen tähän latausongelmaan?

PS. Hauskaa jussia kaikille! Jos valkoinen 124 farkku tulee vastaan 8 - 19 - 66 teillä niin älkää vilkutelko valoja - vilkuttelijoita varmaan tulee riittämään
8) Terve! Sen verran nyt ainakin kannattaisi tarkistella aluksi= Kaikki laturin ja akun piuhat on paikoillaan ja kunnolla kiinni, sulakkeeet, mitata latausjännite. Pitäisi olla n. 14 V. Elleivät nämä toimenpiteet auttaneet, hihnahan oli kunnossa? Voisi vielä kokeilla toisella jännitteen säätimellä, josko alkaisi lataamaan? Ei uskoisi noilla kilometreillä "kunnostetun/ uuden" laturin vielä pettävän :?:
dieselhörhö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja dieselhörhö »

Omasta lankusta (200D -90) meni laturi viime talvena oulun raveista kotia tullessa. Latausvalo ei syttynyt missään vaiheessa, mutta valot himmenivät ja kun laittoi pitkät päälle niin radio sammui. Auto ei sammunut, ja lämmönsäätö meni täysille. Kotona ei edes sisävalo syttynyt. Paikallinen autosähkökorjaamo teki laturiin täysremontin, eli vaihtoi kollektorin pinnat, laakerit ja säätäjän. Koko lysti maksoi muistaakseni 70 eskoa, eli noin puolet uuden laturin hinnasta. Mutta kokeile uudella ( eli takuulla toimivalla) säätäjällä jos alkais lataamaan
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa

-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Uusi harakiri Bluelinen laturi 115eur ja on 85A ja asiansa ajaa ei paljoa kannata vanhoja korjata...
Itse tein ja säästin
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Laturi sippas ja juhannus tulossa

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

E250TD94 kirjoitti:Jos lataan akun täyteen ja en käytä valoja matkalla enkä muutenkaan mitään virtaa kuluttavia laitteita voin ilmeisestii ajaa ongelmitta 500 km täyteen ladatulla akulla?

Millainen on ko mottorin 605.911 sammutussysteemi eli jos akkun menee ihan tyhjäksi vetääkö joku rele tms joka sammuttas moottorin? Tuleeko muita ongelmia akun jännitteen tippuessa?
Eiköhän tuon ikäisessä vielä ole alipaineella sammutus?
Näin olen antanut itseni ymmärtää, tietoa ei ole, vain muilta kuultua juttua.
Eli pitäisi sen perusteella pysyä käynnissä.

Muita ongelmia saattaa olla jo mainitsemasi SRS -ongelmat eli airbagit eivät välttämättä toimi.
Samaten ABS on todennäköisesti poissa pelistä.
Ja takaluukun "kiinni-imaisu" kuten myös keskuslukko.
Puhumattakaan pyyhkijöistä eli toivottavasti on ajaessa poutasäätä.


E250TD94 kirjoitti: Olisko jotain sellasia juttuja jotka itse vois ja kannattas tarkastaa liittyen tähän latausongelmaan?
Laturin ja moottorin maadoitusjohtimien kiinnitys tulisi ensimmäiseksi mieleen.
Onko ollut starttiongelmia? Siitä voisi päätellä moottorin maadoituksen olevan jostain löysällä.

Onhan hihna tietenkin paikallaan... ? :roll:
Entä onko tuossa laturimallissa jo vapaakytkin? Voisiko vain se olla rikki?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Tuo laturin valon syttymättömyys kyllä viittaa siihen että hiilet on loppu.
Syttyykö kaikki merkkivalot normaalisti kun käännät virrat päälle auto sammuksissa?

Autossa on perinteinen alipaine sammutus. Eli ei sammu vaikka virta loppuukin. Meno kyllä jatkuu samallalailla kuin täydelläkin akulla.
Tosin akku voi tyhjentyä aika nopeasti. Virrankuluttajia riittää.

Meinaan vain että tuo hiilipaketin/säätäjän vaihto on noin 2 minuutin homma. On laturin perässä kahdella pikku ruuvilla kiinni.
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Kopauta laturin kylkeen kohtuullisella voimalla ja jos latausvalo syttyy olis kyseessä toi hiililien kypsyminen.
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
E250TD94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 17.01.2005 22:14
Paikkakunta: Riihimäki

Laturi ei lataa

Viesti Kirjoittaja E250TD94 »

Kiitokset neuvoista ja kommenteista.

Pitääpä huomenna ladata akku täyteen ja käydä sitten tarkastuttamassa latausjännite, vaihdattaa säätäjä jne.
W124 - klassikko
W124 - maanteiden väsymätön raataja
MB E250 TD 20 Valve 1994 - paras W124
E250TD94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ma 17.01.2005 22:14
Paikkakunta: Riihimäki

Latausongelmasta

Viesti Kirjoittaja E250TD94 »

Joku kysy että syttyykö kaikki merkkivalot kun pistää virran päälle. Kyllä syttyy mukaanlukien latausvalo.

Täytyy muuten tästä lähtien pitää aina mukanaan hiili/säädin pakettia hansikaslokerossa.
W124 - klassikko
W124 - maanteiden väsymätön raataja
MB E250 TD 20 Valve 1994 - paras W124
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Latausongelmasta

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

E250TD94 kirjoitti:Täytyy muuten tästä lähtien pitää aina mukanaan hiili/säädin pakettia hansikaslokerossa.
Ei hullumpi idea, itsekin toimin takavuosina samalla tavalla.
Nykyään tosin pidän mukanani hiili-/säädinpaketin sijaan varalla toista ilmamassamittaria :D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Skraba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 30.07.2004 13:30
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Skraba »

petska kirjoitti:Uusi harakiri Bluelinen laturi 115eur ja on 85A ja asiansa ajaa ei paljoa kannata vanhoja korjata...
Siitä en tiedä, vaikka harakiri-ratkaisu ajaisi asiansa, mutta henk. koht en siihen laitokseen luota ja ilomielin korjautan boschini uuden veroiseksi ennemmin, kuin tuollaisia menen ostamaan.

Emännän urbo-saabin laturille teetin täysrempan ja maksoi jotain 130-150euroa - samat toimenpiteet kuin vaihtolatureille tehdään paitsi ei mitään maalailuita tms hifistelyjä :) Jotenkin tuntuu turvallisemmalta ratkaisulta...
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Skraba kirjoitti:
petska kirjoitti:Uusi harakiri Bluelinen laturi 115eur ja on 85A ja asiansa ajaa ei paljoa kannata vanhoja korjata...
Siitä en tiedä, vaikka harakiri-ratkaisu ajaisi asiansa, mutta henk. koht en siihen laitokseen luota ja ilomielin korjautan boschini uuden veroiseksi ennemmin, kuin tuollaisia menen ostamaan.

Emännän urbo-saabin laturille teetin täysrempan ja maksoi jotain 130-150euroa - samat toimenpiteet kuin vaihtolatureille tehdään paitsi ei mitään maalailuita tms hifistelyjä :) Jotenkin tuntuu turvallisemmalta ratkaisulta...
Sama täällä, luotan itse tekemään remppaan enemmän kuin halpis tuotteisiin. ja eikös tämä juttu lähtenytkin siitä että "piti olla laadukas laturi, jolla ajaa 300-400 tkm".....
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Jos sun on pakko vähillä virroilla ajella niin, muista sammuttaa se auto aina alamäkeen, että saat mäkistartin.
Se olis ä ä r e t t ö m ä n noloa jos joutuisit aukomaan mersun konepeittoa julkisella paikalla ja kyselemään ohikulkijoilta virtaa :oops: :wink:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Stuttgart kirjoitti:Kopauta laturin kylkeen kohtuullisella voimalla ja jos latausvalo syttyy olis kyseessä toi hiililien kypsyminen.
Lataus valo ei syty kun hiilet loppuu... Tai syttyy kun hiilet tarpeeksi kuluvat. Mutta lataus on loppunut silloin jo ajat sitten. :D
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eipä ole ikinä syttynyt tosiaan latausvalo vaikka hiilet on ollu lopussa.Lataamisen loputtuakin on parhaimmillaan ajettu 300km :roll: eikä sittenkään eloa..

200D:hen ostin aikoinaan jonkun harakiri laturin alkuperäisen 65A? boschin tilalle.Tuo nykyinen on jossain burundissa tehty kopio boschista(merkkiä en tiedä) 85A.On toiminut nyt n.300tkm ilman mitään häiriöitä..hiilet/säädin on kylläkin vaihdettu.Ja helpolla ei ole laturi päässyt :roll: Eli ei nuo halppiksetkaan nyt ihan huonoja ole?
Stuttgart
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: La 08.04.2006 11:05

Viesti Kirjoittaja Stuttgart »

Juuri tätä tarkoitin... siis toisinpäin. Juuri siksi se latausvalo on pimeänä kun hiilet on loppu, siis loppu loppu.Mutta tarkemmin luettuna, tässä tapauksessahan pelas kaikki varotusvalot.

Vaitoehtona vaihtolaturille: Laturi kouraan, autosähkökorjaamoon ja remontti vanhaan. Mulla laitettiin joskus 280 SE:n laturiin laakerit, hihnapyörä. liukurenkaat, hiilipaketti ja kokeiltiin penkissä hintaan 300 mk osineen, itse irrotettuna ja asennettuna, taitaa tosin nykyään maksaa 300 € aikaa kun on nimittäin kulunut yli 10 v.

Harakiri startti kesti emännän autossa 8 kk ja kehtasivat vielä alkaa tinkaamaan, ettei ollut peruskorjatulla kun 1/2 vuoden takuu, jonka myönsin ja kerroin myyjälle, että mihin takuu päättyy siitä tuotevastuulaki jatkaa... Antoivat toisen tilalle.
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!

CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Vastaa Viestiin