W124 automaatti-ilmastoinnin korjausprojekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

W124 automaatti-ilmastoinnin korjausprojekti

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Auto on W124 300D -86, ja ilmastointi ei toimi.

Viime kesänä uusin lauhduttimen/kennon, jossa oli reikä. Tämän jälkeen ilmastointi täytettiin pellen pajalla, aineet pysyi päivän sisällä. Samalla tuli huomattua että sähköflekti ei toimi. Itse flekti on ehjä, toimi kun vähän yhdisteli piuhoja.

No, tutkinta jatkui pellen pajalla, ja todettiiin että konehuoneen puolella ei ole vuotoja. Vuoto täytyy olla kojelaudan sisuksissa, sieltä kuuluikin pientä sihinää kun ilmastointi ei ollut päällä. Väriaineet on laitettu sisään.

Tuo kaikki tapahtui viime kesänä. Nyt alkaa projektin seuraava osio, ja purkuvuoroon pääsee kojelauta. Vähän kyllä jännittää alkaa purkamaan, sillä ei mitään hajua mikä siellä voisi vuotaa, tähän liittyen kysynkin, että eikös tuo väriaine näy paljaallakin silmällä ison vuodon ollessa kyseessä?

Ilmastointi toimii muuten, vuoto vain pitäisi paikallistaa ja flekti korjata.

Projektia vaikeuttaa vielä se, että päivittäin pitäisi kulkea töihinkin, eikä viitsisi tulevaa kesälomaa tuhrata auton kanssa tappeluun. Pitää hankkia ns. kimppakyyti, ja ruveta hommiin auton kanssa...

Päivittelen topikkia sitä mukaan kun jotain tapahtuu. Vastaanotan vinkkejä mielellään, jos jollain tulee jotain huomioitavaa mieleen.

Käytän myös apuna löytämääni topikkia, missä joku korjasi vuodon höyrystimessä.
W124 300D autom. -86
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Veikkaisin vuodon olevan paisuntaventiilissä juuri ennen höyrystintä.

Ei kai kojelautaa tarvitse purkaa???

Eikös ilmastointimalleissa lähde puhallin+höyrystin irti sieltä pyyhkijän alta.
Vai oliko se myöhemmissä malleissa...

Itse vuototestasin ilmastointini heliumvuototesterillä on paljon tarkempi
ja sillä paikallistaa helposti ERITTÄIN pienet vuodot.

Vaihda suosiolla kaikki O-renkaat ilmastointiin jos niitä ei ole jo vaihdettu.
Paras ratkaisu pidemmän päälle...
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
Petri A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Ke 22.10.2003 11:42
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Petri A »

Mun 124 88 oli tuolla kanssa ilmastoinnin korjauksessa ja ainoa jota ei vaihdettu oli kompura ja hintakin sen mukainen, Jokainen putki, nippuside, höyristin, kuukusenmunat, katkaisijat sekä takuu huollossa nyt myös moottori kun ulisi niin oli hiukan klappia ja moottori entinen joten takuuhuoltoon ulina uudella moottorilla.

Kokonaiskustannus 3400 euroa ja nyt auto myynnissä 5000 euroon ja tavaraa tulee mukaan ison rahan kanssa, uusi nahkasisusta penkkeineen, 500 levyta ja satulat.

Mitä me tästä opimme, älä korjaa ilmastointia :roll: :roll:
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Muistankin Petri A. topikkisi, joskus sen luin. Kallistahan tuo korjautus on. Pitää toivoa ettei mitään älyttömän kallista joudu vaihtamaan. Joku 500-600 on maksimi mitä alan ilmastointiin investoimaan. Tuli sopivasti D-verolappukin tällä viikolla.. :x

Niin ja tuosta kojelaudan purkamisesta, niin se kyllä käsittääkseni pitää purkaa miltei kokonaan. Konehuoneen puolelta ei pääse käsiksi. (vm- 86).

Niin ne pellen pajallakin sanoivat viime kesänä: "kannattaa itse purkaa ja katsoa, kun on niin älytön purkaminen että tulee noita työtunteja aika roimasti".
W124 300D autom. -86
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Kyllä se ilmastointi kannattaa korjata jos suurimman osan työstä tekee itse.

Pura vaan se kojelauta ja vuototestaa höyrystin+paisuntaventiili , jos ovat puhki
(epätodennäköistä) niin purkaamolta saa käytettyjä kohtuuhintaan.

Tuo ne osat vaikka minulle niin testataan ne heliumilla kun et kovin kaukanakaan asu. Tarjoat sitten vaikka kahvit...

Itse purin juuri koko ilmastointini ja uusin tiivisteet, kuivaimen,öljyt ja vaihdoin
toisen kompuran(käytetty). Sitten vein vaan täytettäväksi. Hyvin pelaa..

Hintaa remontille tuli n.300 EUR.
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Tänään tuli jo vähän "raapaistua pintaa". Aikaa oli vain tunti touhuta, mutta jonkun verran sain jo purettua. Pistää kyllä miettimään että saako tuosta enää autoa kun katsoo purettujen osien ja sähköjohtojen määrää... :roll:

Huomenna jatketaan. Ja tosiaan Spudenius, kyllähän se itse kannattaa tehdä. Kova hinku olisi saada ilmastointi toimimaan..
W124 300D autom. -86
Avatar
JyggeMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 265
Liittynyt: Ma 21.06.2004 01:17
Paikkakunta: Itä-Vantaa
Viesti:

Ilmastointi asiaa

Viesti Kirjoittaja JyggeMB »

Onko sulla alkuperäinen ilmastointi vai jälkiasenteinen esim;Diavia
kuten allekirjoittaneella?
W203 C200TA -04
W203 C320 A -00
W202 C320TA -98
VW T5 -08 Duuni auto
VW T5 -06 Duuni auto
Ex W 124 260EA -88
Ex Spinrter 312 96
Ex W 201 EA -83
Ex W903 309 -87
En edes muista mutta muutama
10 kattilaa nuoruudessa
Avatar
Petri A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Ke 22.10.2003 11:42
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

purkamisesta

Viesti Kirjoittaja Petri A »

Mulla ainakin tuo kojelauta purettiin vasta tuon höyristimen vaihtoa varten eli vikana hommana kun kaikki muut oli vaihdettu
t. petri
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmastointi asiaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

JyggeMB kirjoitti:Onko sulla alkuperäinen ilmastointi vai jälkiasenteinen esim;Diavia
kuten allekirjoittaneella?
Alkuperäinen on.
W124 300D autom. -86
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Katsoitko jo nämä?

Höyrystimen asennus:
http://mb.braingears.com/124_DISC1/Prog ... 83-554.pdf

Paisuntaventiilin asennus:
http://mb.braingears.com/124_DISC1/Prog ... 83-552.pdf

Ehdottaisin että irrottaisit vain paisunta venttiilin (ei tarvitse purkaa kojelautaa) ja tuot autosi näytille. Voidaan vuototestata höyrystin sen ollessa paikallaan.

Näin ei tarvitse tehdä turhaa työtä jos höyrystin on ehjä. Ja vaikka ei olisikaan
niin ei tarvitse pitää autoa seisomassa sillä aikaa kun metsästää uutta...
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Kojetaulun kerkesin jo purkaa.

Tänään kävin pellen pajalla, jossa täytettiin ilmastointi. Eivät löytäneet reikää paikallaan, ajoin sinne kojelauta purettuna. No, ei siinä muuta sitten kun takaisin kotiin, ja kotipihassa kuuntelin. Selvä pihinä kuuluu sieltä höyrystimen suunnalta.

Vaan tuokin on harmillista, kun ei tiedä tarkalleen ottaen missä reikä on.
W124 300D autom. -86
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 automaatti-ilmastoinnin korjausprojekti

Viesti Kirjoittaja felmit »

JukkaH kirjoitti:Käytän myös apuna löytämääni topikkia, missä joku korjasi vuodon höyrystimessä.
Eikö Pelle laitanut samalla väriainetta?
infrapunavaloa sekaan, jos ei paljaalla silmällä näe
Ilmeisesti olet tutkinut kirjoittamani storin, niissä kuvissa ilmenee selvästi, mistä vuoto on tullut! Tosin ahdas paikka on silti tutkia, kun tuulilasi on edessä
autodidakti
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Re: W124 automaatti-ilmastoinnin korjausprojekti

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

felmit kirjoitti:
JukkaH kirjoitti:Käytän myös apuna löytämääni topikkia, missä joku korjasi vuodon höyrystimessä.
Eikö Pelle laitanut samalla väriainetta?
infrapunavaloa sekaan, jos ei paljaalla silmällä näe
Ilmeisesti olet tutkinut kirjoittamani storin, niissä kuvissa ilmenee selvästi, mistä vuoto on tullut! Tosin ahdas paikka on silti tutkia, kun tuulilasi on edessä
Väriaineet laitettiin. Eipä itsellä vain ole UV-valoa millä tutkia. Selitin kyllä Pellelle että aineet pysyy sisällä noin vuorokauden, sanoi vaan että kokeilehan käytellä ja palataan asialle jos aineet lähtee pihalle. (Niinkuin tulee käymään).

Ilmeisesti tuo vuoto kasvaa kokoajan, ainakin ääni kovenee huomattavasti. Kuuluu jo moottorin käynnin yli se suhina, sama mikä kuuluu koneen ollessa sammutettuna.

Mitäs ehdotatte, miten kannattaa jatkaa? Tällä hetkellä siis puhallin ja höyrystin autossa kiinni, kannattaako ottaa irti vaikkei vuotokohta ole satavarma? Tuota höyrystintä ei taida päästä katselemaan sen ollessa autossa kiinni, vaiko?
W124 300D autom. -86
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Kuva
Konehuoneen puolelta pääsee myös näkemään kennoa. Tuossa kuvassa väriaine näkyy jo paljaalla silmällä.
Eikös kotona ole kukkalamppua? Toimiskos se?
Väriaine näkyi minulla myös kondessivesiputkissa oikein hyvin, jos se vuoto on höyrystimessä. Nehän löytyy kardaanitunnelin molemmin puolin
autodidakti
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Ei ole kukkalamppua... Kai tuo höyrystin pitää ottaa nyt irti. Vähän riskillä vedetään, kun vuodon sijainnista ei ole muuta kuin kuulohavainto.

Prkl rupeaa kyllä pikkuhiljaa kaduttamaan koko projekti, kun alkaa nuo kesälomatkin lähenemään.... No tässä vaiheessa ei voi enää perääntyä.
W124 300D autom. -86
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

on se näillä keleillä ihana :lol:
Meinaan, kun toimii!
autodidakti
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

felmit kirjoitti:on se näillä keleillä ihana :lol:
Meinaan, kun toimii!
Epäilemättä! :evil:


:wink:
W124 300D autom. -86
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Eilen otin höyrystimen irti, ja vuotohan siinä oli. Väriaine näkyi paljaalla silmällä. Onni oli että vuoto on sen verran suuri, että näkyi.

Nyt edessä osan hommaus. Pitää ostaa kuivain samalla, ja flektikin pitäisi korjata. Toimii akulta suoraan virtaa antaen.

Alppilan autosähköä on suositeltu, ja muistaakseni Felmit:kin osti höyrystimen sieltä.
W124 300D autom. -86
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Soitin juuri Alppilan Autohuoltoon (nimi näemmä vaihtunut), osat on nyt tilattu ja tänään saatavilla.

Höyrystin =217€
kuivain=36€
Paisuntaventtiili=40€

Tuon paisuntaventtiilinkin päätin uusia, kun kunto näytti olevan vähän mitä on. En tiedä vuotaako se, mutta uusitaan varmuuden vuoksi, niin eipähän jää kaduttamaan.

Rojekti edistyy, rojekti edistyy... Odotan innolla tulevaa kasausvaihetta... :roll:

Uskaaltaakohan auton lyödä kokonaan kasaan, oikeastaan miksikäs ei, sillä eihän tuonne sisälle voi oikein muuta uusia kuin höyrystimen. Turha kai autoa on levällään pitää?

Tänään tuskin paljoa kerkeää tekemään, sillä pitäisi nukkumaan mennä (yötöissä), ja takaisin duuniin 21.00. :evil:
W124 300D autom. -86
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

Muista voidella o-renkaat kylmäkoneöljyllä ennen asennusta niin
pysyy aineet pitempään sisällä...
MB W201 2.5 TURBO
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Noniin.. nyt on höyrystin ja paisuntaventtiili vaihdettu. Jonkun verran kerkesin autoa kasatakkin, puhallinmoottori ja tuulilasinpyyhin sekä sisältä verhoilut jäivät vielä huomiselle.

Huomenna kasataan loput ja ylihuomenna mennään peukut pystyssä täyttämään ilmastointi... Toivotaan että nyt pitää. Perhanan flekti vaan pitäisi vielä saada kuntoon. Siitä avasin uuden aiheenkin.
W124 300D autom. -86
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

Eilen kävin täyttämässä ilmastoinnin ja tekee taas kylmää.. Aineet ovat pysyneet sisällä jo hurjat 24 tuntia, selkokielellä vuorokauden.

Ongelmitta mennyt tähän asti, vaan huomasimpa äsken, että näyttää niinkuin olisi kupla kuivain tarkistussilmässä.. Ei kai taas vuoda.. :evil:

No, toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Ei ainakaan ihan suhisemalla enää tule.

Tunnelma on ristiriitainen, iloinen, mutta pelokas. :lol:
W124 300D autom. -86
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mikä on lopputulos? Pysyykö? Mikä oli loppukustannus koko hommalle? (On nääs tuttavalle tulossa samanlainen rojekti eikä olla ikinä hommaan ryhdytty)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin