W202 ilmastoinnin remppa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
joltcola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 16.03.2005 12:27

W202 ilmastoinnin remppa

Viesti Kirjoittaja joltcola »

Minkälainen homma on vaihtaa W202 -96 mallista ilmastoinnin lauhdutin keulasta?
Kannattaako touhuta itse vai käyttää jollain pajalla?

Lisäksi toinen keulassa oleva sähkötuuletin on hypännyt pois akseliltaan ja tuntuu pyörivän nihkeästi kun käsin pyörittää.
Pärjääkö yhdellä tuulettimella Suomen suvessa vai pitäisikö vaihtaa tai yrittää korjata tuo rikkinäinen?

Mitä muuta kannattaa tehdä samalla ilmastoinnin suhteen? Eräässä toisessa aiheessa puhuttiin kuivaimen vaihtamisesta. Kyseessä on manuaali ilmastointi joka on ollut ilmeisesti pitempäänkin pois käytöstä.

Kompura kuulemma toimii kun aikaisemmin yrittivät saada pysymään kylmäaineet sisällä ja paikallistivat sitten vuodon tuohon lauhduttimeen.
--
X253 GLC 220d
W211 E 270 CDI
Ex. W202 C 280
Tuc
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 443
Liittynyt: Ke 31.03.2004 20:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tuc »

Ei ole iso homma, jos ilmastoinnin kanssa on pelannut. Itse en viitsinyt yrittää.

Olen teettänyt vastaavan huollon kahteen eri C-sarjan Mersuun (1995 C 220 ja 1998 C 280 T). Molemmissa sama juttu: kenno puhki tuulettimien kohdalta.

Kennoa ei voi korjata, uusi maksaa pari sataa euroa. Itse teetätin homman, ja maksoi yhteensä 500 € uusi kenno + kuivain + aineet + työt ja saapahan ainakin varmuuden, että hyvin on tehty. Kuivain kuulemma kannattaa vaihtaa aina huollon yhteydessä, eikä se paria kymppiä enempää edes maksa!

PR-Varustelu oli firma, jossa huollatin molemmat. Ensiluokkaisen ripeää toimintaa, aamulla kun vein auton niin puoliltapäivin soittelivat jo, että valmis on ja pois pitäisi hakea.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Mä vaihdoin just omaani (C250TDT) kennon ja kuivaimen. Ei ole mahdottoman paha homma, edes syyläriä ei tarvi irroittaa. Lukkopelti, muutama muovilipare ja tuulettajat irti. Kannattaa ehkä uusia samalla ne o-renkaat.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
joltcola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 16.03.2005 12:27

Viesti Kirjoittaja joltcola »

Ahti kirjoitti:Mä vaihdoin just omaani (C250TDT) kennon ja kuivaimen. Ei ole mahdottoman paha homma, edes syyläriä ei tarvi irroittaa. Lukkopelti, muutama muovilipare ja tuulettajat irti. Kannattaa ehkä uusia samalla ne o-renkaat.
Eli ei tarvitse puskuriakaan irroittaa?
Kannattaako ajella joku puhdistusohjelma läpi vai tekeekö ne sen automaattisesti täytön yhteydessä?
Väriaineet varmaan kannattaa laittaa mukaan kun ei tiedä että vuotaako vielä muualtakin.
--
X253 GLC 220d
W211 E 270 CDI
Ex. W202 C 280
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Ei tarvi puskuria irrottaa.
Lukkopelti on kiinni 4 kpl, 10mm kannalla olevia pultteja + 1 kpl samanlainen M6 pultti alempana, konepellin aukaisuvaijeria ei tarvi irrottaa, kääntää vaan sen pellin sivuun. Suojamuoviritelikkö kiinni 2kpl muovinipsuja, ristipääkanta, käännä niitä 90astetta ja nosta pois. Sitten tuulettajien pistokkeet 2 kpl irti, ovat tiukassa, tuuletin paketti irti muistaakseni 8mm kanta, muovi/kumilipareet irti, kiinnikkeet tod.näk hajoo, ei maksa paljoa Veholla, sellanen vmäinen kiinnike jossa sileä kanta jota kammetaan. Yläputki joka menee kuivaimelle irti, sitten mennään auton alle: pohjamuovi irti 8mm kanta x4, alaputki joka menee kompuralle irti, putken kiinnike irti 10mm kanta. Syyläri saa olla paikallaan, samoin viskot ym. Sitten vaan nitkuttelemaan kennoa pois. Mulla oli tossa aika ahtaat paikat, alaputken pää ei meinannut mahtua kun otti coolerin päätyyn ja syylärin päätyyn mutta mahtuu kun vähän taivuttaa alaputkea.
Kennoja on ainakin tähän mun malliin kahta mallia, täytyy verrata vanhaa, sama juttu kuivaimissa. Kuivain kiinni muistaakseni kahdella pultilla, helppo vaihtaa. Sitten kiiruusti koneeseen kiinni joka ensin tekee alipaineet ja sitten täyttää vaaditun määrän kylmäainetta, mulla oli 850grammaa.

Siinä nyt jotain noin ulkomuistista...osat maksoi mulle 181 ekee. Veho pyyti pelkästä kennosta muistaakseni 600 :evil:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
joltcola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 16.03.2005 12:27

Viesti Kirjoittaja joltcola »

Kiitokset hyvistä ohjeista!
Aika halvalla olet osat saanut. Lauhdutinta oli tosiaan kahta mallia ja valmistenumeroa tarvittiin myös kuivaimessa. Hinnat oli muistaakseni 228 euroa ja 40 euroa KL:llä. Uusi kuivain näytti nopeasti silmäiltynä samanlaiselta kun mikä autossa on.
--
X253 GLC 220d
W211 E 270 CDI
Ex. W202 C 280
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Joo no mä käytin hieman suhteita alalla toimivaan tukkuun :roll:
Itsekin ostan ja myyn varaosia työkseni, en tosin autoihin :wink:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
jamavi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: To 23.10.2003 19:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jamavi »

Sama juttu omassa kiesissä, lauhduttimessä syöpyneet reiät flektien kohdalla. Arvailtiin että keräisi paskaa/kosteutta flektien ja lauhduttimen väliin --> kosteaa joka pääsee syövyttämään?

Olen käyttänyt PR-varustelua jälkikäteen aineen lisäykseen, ok paikka. Lauhduttimen taisin tilata Raision raskassähkön (tjsp ?) kautta, ~1500mk. Toinen puoli hinnasta (yht. 3000mk, -01) tuli tekijälle, joka taisi olla ad-liike Turussa linja-autoseman liepeillä. Itse en kyllä menisi koskemaan ilmastointilaitteisiin. Kuivain kande AINA vaihtaa näiden hommien yhteydessä. Kuulemma jotain ~90% vuodoista tulee kompuran akselin tiivisteestä, se kun vanhemmiten falskaa. Näin varmaan on itsellänikin vaikka kolmatta vuotta pukkaa hyvin kylmää...

Ilmastoinnin desinfiointi on tullut itselle ajankohtaiseksi, vielä kun saisi sitä ainetta millä sen hoituu... 8)
............................................................
C180T (202 farkku) -96 Esprit
joltcola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 16.03.2005 12:27

Viesti Kirjoittaja joltcola »

jamavi kirjoitti:Ilmastoinnin desinfiointi on tullut itselle ajankohtaiseksi, vielä kun saisi sitä ainetta millä sen hoituu... 8)
Tuota ainetta pitäisi itsekin jostain etsiä käsiin kun/jos saan ilmastoinnin kuntoon.
--
X253 GLC 220d
W211 E 270 CDI
Ex. W202 C 280
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Hieman ot:ta mutta putsatkaapa samalla syyläri ja (ne joilla on) coolerin kenno kun otatte ilmastoinnin kennon poies. On meinaan yleensä niin pirun tukkoset. Paineilmaa ja imuria vaan että saa lamellien välistä paskat pois.

Mulla ainakin tuntu että tuli samalla muutama hepo lisää kun cooleri rupesi toimimaan vähän tehokkaammin, ehkä...
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
joltcola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 16.03.2005 12:27

Viesti Kirjoittaja joltcola »

Ahti kirjoitti:Hieman ot:ta mutta putsatkaapa samalla syyläri ja (ne joilla on) coolerin kenno kun otatte ilmastoinnin kennon poies. On meinaan yleensä niin pirun tukkoset. Paineilmaa ja imuria vaan että saa lamellien välistä paskat pois.
Kiitokset vielä Ahtille! Kyllä se ohjeiden avulla meni mutta jouduin irrottamaan vielä imuilman torven ja löysäämään viscon kehäsuojuksen että jäähdytin antoi enemmän liikkumavaraa. Pois otettaessa vanhaa lauhdutinta, katkaistiin alaputket siitä että tuli helpommin yläkautta pois. Uuden uittaminen paikalleen olikin se työläin homma mutta meni se siitä. Otin pari digikuvaa ja jos jollekin on apua niistä niin laittakaa yv:tä.
Nyt puskee kylmää ja toivotaan ettei vuoda mistään! :D

Sitä ilmastoinnin puhdistusvaahtoa (CRC:n valmistama) sai ainakin AD-ketjun liikkeestä.

Alla olevaan ketjuun laitoin vielä kysymyksiä sähköflekteistä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?p=305753
--
X253 GLC 220d
W211 E 270 CDI
Ex. W202 C 280
Vastaa Viestiin