Ilmastoinnin sähköflektin korjaus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Ilmastoinnin sähköflektin korjaus?

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Tere
Onko kukaan onnistunut elvyttämään tuota sähkömoottorilla toimivaa tuplatuuletinta ? Eli se ilmastointikennon etupuolella oleva flekti joka hihnan välityksellä pyörittää toista tuuletinta. Minulla se toimii ajottain, eli kopauttamalla lähtee päälle kun ilmastointi on kytkettynä ja painekatkaisin antaa käskyn. Eli kaikki ohjaustoiminnot näyttäis pelaavan mutta sähkö moottorista on liene hiilet loppuneet...
Oiskohan tuo moottori purettavissa? Meinaan vaan, että haluttais remontoida kun uusi näytti olevan reilun 200 eeroa KL:n sivuilla

Kertoisko joku jo korjannut kokemuksiaan...

-Jussi-
W212
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

No niin, eihän se niin helppo ollutkaan. Flektihän toimii täysin. Mutta jännite joka tulee flektille on ilmeisemmin aika matalaa, koska tuuletin vaan nytkähtää ja joskus lähtee pyörimäänkin. Akkulaturilla kun antaa apuvirtaa niin pyörii kuin viimeistä päivää.
Onko se tuo ilmastoinnin paineanturi joka antaa virtaa flektille vai mitä kautta virta tulee? Olisiko painekytkin rikki?

Pyöriikö flekti aina samalla nopeudella vai onko se tällainen uuden mallinen joka välillä pyörii hiljokseen ja välillä kovemmin...

Mitähän osia sitä nyt tarvis ostaa...
W212
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Säädetty flekti se on. Ohjainlaitteesta etsisin vikaa. Voisi olla vaikka liitin- tai juotosvika jos kerran välillä toimiikin.
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Rassaaja kirjoitti:Säädetty flekti se on. Ohjainlaitteesta etsisin vikaa. Voisi olla vaikka liitin- tai juotosvika jos kerran välillä toimiikin.
Joo, kyllä se pyörähtelee. Toisinaan pitää alkuvauhtia antaa, muttei koskaan pyöri niin lujaa kuin syöttämällä suoraan 12V.
Mistä tuota ohjainlaitetta voisi etsiä?

Voisiko vika olla siinä paineanturissa joka on kuljettajan puolen ajovalon alla?

Ilmastointi toimii kylläkin. Korjaaja sanoi, ettei kannattais käyttää paikallaan seistessä, kenno lämpenee ja tekee korkean paineen järjestelmään kun tuo flekti ei jäähdytä...
W212
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jussi70 kirjoitti:.....vai onko se tällainen uuden mallinen joka välillä pyörii hiljokseen ja välillä kovemmin...
On.
Joskus itsekin ihmettelin että rikkikö se lienee...
Mutta kun kelit lämpesi ja autoa käytti paikallaan, niin jopa vippärät vinkuivat vauhdilla :wink:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Ohjainlaitteita on vuosimallista ja ilmastoinnin automaattisuudesta riippuen kuskinpuolen sulakerasiassa/alla ja ajovalon takana.
Testerikin saattaisi asiaan jotain kertoa. Ei ne puhaltimet kuitenkaan koko ajan välttämättä pyöri niinkuin Ari sanoi. Jos puhaltimia pyörittää käsin niin pyörivätkö herkästi?
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Rassaaja kirjoitti:Ohjainlaitteita on vuosimallista ja ilmastoinnin automaattisuudesta riippuen kuskinpuolen sulakerasiassa/alla ja ajovalon takana.
Testerikin saattaisi asiaan jotain kertoa. Ei ne puhaltimet kuitenkaan koko ajan välttämättä pyöri niinkuin Ari sanoi. Jos puhaltimia pyörittää käsin niin pyörivätkö herkästi?
Kyllä ne hereästi pyörivät, ja tänään kun taas katoin niin flektithän pyöri kun auto oli muutaman minuutin rouskuttanut paikoillaan..mutta ne kyllä pyörii niin hiljaa, ettei ne taida mitään jäähdyttää...

Minkähän kokoinen tuo ohjainlaite vois olla...jotta ossais etsiä
W212
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jussi70 kirjoitti:Kyllä ne hereästi pyörivät, ja tänään kun taas katoin niin flektithän pyöri kun auto oli muutaman minuutin rouskuttanut paikoillaan..mutta ne kyllä pyörii niin hiljaa, ettei ne taida mitään jäähdyttää...
Kuulostaa kovasti siltä, että toimivat just niin kuin pitääkin.
Äläpä lähde ehjää korjaamaan, saattaa vielä hajota :wink:

Kyllä se flektien nopeus siitä yltyy, kun tarpeeksi lämmintä piisaa ja ilmastointia piiskaa :D
Eli pistäpäs kuumana hellepäivänä (esim. +28 ºC tai enemmän) auringossa auto käyntiin ja ilmastointi niin kylmälle kuin mahdollista ja sisäpuhallus täysille.

Huom :!:
Älä jätä sormia ropelien väliin, kun ne alkaa tosissaan heräämään.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Kyllä toiminta vaikuttaa aika samalle kuin omassa rottelossa eli minäkin kovasti epäilisin, että kunnossa on puhaltimet.
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Rassaaja kirjoitti:Kyllä toiminta vaikuttaa aika samalle kuin omassa rottelossa eli minäkin kovasti epäilisin, että kunnossa on puhaltimet.
Niin, mutta kun järjestelmää testattiin ilmastointi miehen kaa havaittiin seuraavaa. Auto oli käynyt jo pitkän tovin, pantiin ilmastointi päälle. Kokeiltiin lauhutin kennon putkia ja putki kuumu pirusti, saman aikaisesti sähköflekti liikahti muttei jaksanu lähteä pyöriin. Sormella kun pukkas vauhin niin lähti pyöriin.
Nyt se näyttää silloin tällöin pyörähtelevän... Olen käyttänyt tuon flektin ja ilmastoinnin paineanturin pistokkeet auki ja suihkauttanut CRC:tä. Pitänee mitata jännite mitä tuonne flektille tulee silloin kun tilanne on päällä.

Tokihan tuohon flektin pyörimiseen vaikuttaa myös jäähdytysnesteen lämpö vai onko pelkkä ilmastoinnin ohjaus...

Mitä muilla on käyntilämpö 300D 24V moottoreissa, minulla se on 80 C° kesää talvea ja oikein lämpösellä kelillä ruuhkassa 90C°
W212
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jussi70 kirjoitti:Auto oli käynyt jo pitkän tovin...
Oliko ilmastointikin täysillä pitkän tovin ?

jussi70 kirjoitti:...pantiin ilmastointi päälle.
Täysillekö varmasti?

jussi70 kirjoitti: Kokeiltiin lauhutin kennon putkia ja putki kuumu pirusti...
Tuota en ole tullut testanneeksi :?

jussi70 kirjoitti:...saman aikaisesti sähköflekti liikahti muttei jaksanu lähteä pyöriin. Sormella kun pukkas vauhin niin lähti pyöriin.
Meilläkin pukkailtiin, huoltomiehen toimesta.
Sen jälkeen on toiminut vauhtia antamatta :D

En sitten tiedä... olet niin vakuuttavasti sitä mieltä että systeemeissä on vikaa.
Alan jo epäilemään itseänikin :lol:

jussi70 kirjoitti: Mitä muilla on käyntilämpö 300D 24V moottoreissa, minulla se on 80 C° kesää talvea ja oikein lämpösellä kelillä ruuhkassa 90C°
Samoissa huitelee. Allekin 80 ºC maantieajossa.

Lauantaina aletaan iltapäivästä hiljalleen valumaan siihen suuntaan.
Jos sattumalta oltaisiin "ihmisten aikoihin" Rovaniemellä, niin voitais vertailla toimintoja samanlaisesta rakkineesta.
Tullaan kuitenkin (kerrankin :oops: ) hissuksiin eli niillä nurkin arvatenkin joskus maanantain-tiistain aikoihin.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
mike69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 22.10.2004 09:18

Viesti Kirjoittaja mike69 »

jussi70 kirjoitti:Mitä muilla on käyntilämpö 300D 24V moottoreissa, minulla se on 80 C° kesää talvea ja oikein lämpösellä kelillä ruuhkassa 90C°
Miulla ei oo noita flektejä olleskaan ku ei sovi ton kuulerin takia. Lämmöt pysyy silti ilman vaunua 80 asteessa ja vaunun kans nousee mäissä ja kiihdytyksissä tonne 90 asteen tietämille (ilmastointi päällä). Taajamassa ajetaan sitten kattoluukku ja lasit auki luu pihalla :lol: . Tien päällä ilmastointi päällä ja pelaa ilman flektejä 8) .

Flektit on muuten nykyään pikkuveljen Ooppelissa (Senator), jotain hyvää siinäkin.
-09 Honda Accord Tourer tiisseli (laiska)
-07 Volkswagen Touran 1,4 TSI
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Ari66 kirjoitti:
jussi70 kirjoitti:ä pitkän tovin ?
Täysillekö varmasti? Varmaankin puolituntia ja täysillä, hellehän ei ollut mutta korjaaja kokeili niitä putkien lämpötiloja ja sanoi että flektin pitäis toimia nyt ja sehän vaan nytkähti aiana kun ois pitäny lähteä päälle


Tuota en ole tullut testanneeksi :?
Niin, no eihän noista meikäläinenkään ymmärrä kuinka kuuma saa olla, mutta tää korjaaja vaan sano että nyt on liian kuuma. En kyseenalastanut :D



Meilläkin pukkailtiin, huoltomiehen toimesta.
Sen jälkeen on toiminut vauhtia antamatta :D

Niin se tuokin nyt pyöri kun katoin sitä, ei vaan jaksa koko ajan olla tuon autonrotiskon kimpussa. Alkaa nuo naapuritkin kattoon...

En sitten tiedä... olet niin vakuuttavasti sitä mieltä että systeemeissä on vikaa.
Alan jo epäilemään itseänikin :lol:

Jos se mullakin ois parantunut tuolla sormenanto vauhdilla
jussi70 kirjoitti: Mitä muilla on käyntilämpö 300D 24V moottoreissa, minulla se on 80 C° kesää talvea ja oikein lämpösellä kelillä ruuhkassa 90C°
Samoissa huitelee. Allekin 80 ºC maantieajossa.

Lauantaina aletaan iltapäivästä hiljalleen valumaan siihen suuntaan.
Jos sattumalta oltaisiin "ihmisten aikoihin" Rovaniemellä, niin voitais vertailla toimintoja samanlaisesta rakkineesta.
Tullaan kuitenkin (kerrankin :oops: ) hissuksiin eli niillä nurkin arvatenkin joskus maanantain-tiistain aikoihin.
Joo, vertaillaan vaan jos sopii aikatauluunne. Itse olen (myös)lomalla eikä pitäis olla ihmeempiä menoja...

Minulla ei tuo lainaa toimintoa mennyt ihan yhtä hyvin kuin ari66:n edellisessä viestissä, mutta kai tuosta selviää. Pitänee harjoitella...

-Jussi-
W212
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

terve. Kertokaas te että, kun ite en ole vielä ymmärtänyt, että koska noi tuplaflektit
toimivat molemmat.. Toinen nyt hyrrää vähän väliä kun lämmöt nousee näin lämpösellä ilmalla, mutta millos se toinen pitäs lähtee pyörimään?
220.128 Black Mirror
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

Kryptonite kirjoitti:terve. Kertokaas te että, kun ite en ole vielä ymmärtänyt, että koska noi tuplaflektit
toimivat molemmat.. Toinen nyt hyrrää vähän väliä kun lämmöt nousee näin lämpösellä ilmalla, mutta millos se toinen pitäs lähtee pyörimään?
Minulla nämä flektit ovat jäähdyttimien etupuolella, kaksi vierekkäin. Toisessa vain on sähkömoottori ja flektien välillä on hihna jolla pyörimisliike välittyy toiseen...
Konehuoneen "puolella" on sitten tuo viskokytkin.

No sitä ohjausta minäkin tuossa ed. viestissä vähän ihmettelin...
W212
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

W210:stä en tiedä mutta kryptoniten autossa (W124) molemmilla flekteillä on oma moottori ja niitten kuluu toimia samanaikaisesti.

Ohjaus on seuraavanlainen (W124):

Tuulettimien ykkösnopeus (hitaampi) kytkeytyy kun ilmastoinnin suurpaine-
putken paine nousee riittävän suureksi (en muista arvoa...n.20 bar).
Tällöin tuulettimien virta kulkee esivastuksen kautta (spiraali peltisuojan alla
konehuoneessa).Tämän voi testata liittämällä kytkimen johdot yhteen ilmastoinnin ollessa käynnissä.

Tuulettimien kakkosnopeus (nopeampi) kytkeytyy kun moottorin lämpötila nousee yli 105 asteen (jos okein muistan). Samassa kytkimessä on
kompressorin suojakatkaisu joka kytkeytyy 115 asteessa. Tämän voi testata
yhdistämällä kytkimelle menevän johdon kaksi nastaa (jos nastoja vain yksi niin se yhdistetään maahan).

Itselläni oli samanlainen tapaus joka johtui siitä että toisen moottorin hiilet
oli jumissa...
MB W201 2.5 TURBO
joltcola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ke 16.03.2005 12:27

Viesti Kirjoittaja joltcola »

Laitetaanpa jatkoa tähän ketjuun kun minulla koskee täysin samaa asiaa mutta auto on vain W202 -96 ja manuaali-ilmastoinnilla.
Touhusin eilen ilmastointirempan ja vaihdoin vuotavan lauhduttimen sekä kuivaimen.
Tänään käytin ilmastointihuollossa ja aineet näyttävät pysyvän nyt sisällä mutta sähköflekti ei lähde päälle kun paine kasvaa riittävän suureksi.
Onko syynä se, että jätin toisen flektin pois koska se oli hypännyt akseliltaan enkä saanut korjattua sitä vielä kuntoon?
Uusi maksaa jonkin verran yli 200 euroa merkkiliikkeessä mutta täytynee metsästää käytettyä jostain.

Lisäkysymykset:
- onko flekteillä käynnistysjärjestys ja ohjataanko niitä erikseen?
- onko flektien ohjaus on/off vai onko säädelty nopeutta?
- onko flektien ohjaus pelkästään paineen perusteella vai käytetäänkö lämpötila-antureita?
- onko paineantureita muuallakin kun kuivaimen kyljessä?
--
X253 GLC 220d
W211 E 270 CDI
Ex. W202 C 280
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

jaahas, että molempien pitäisi pyöriä yhtä aikaa.. Ei hemmetti molemmista cupeista on sit toinen flekti jumissa..

Ainakin kun käsin pyörittää tuulettimia, niin jouheesti ainakin pyörii molemmat
siinä ainakaan mitään eroa huomaa. Joten ei luulisi että hiilet olisi loppu tai että olisi jumissa..

tuuletin lähti pieneksi hetkeksi päälle kun avitin sitä alkuun..

Missä noitten tuulettimien liittimet oikeen menee? Haluaisin mitata jännitteet, mutta en kyllä äsken hokassu, että missä ne mahtavat mennä..
220.128 Black Mirror
Spudenius
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: Ti 19.10.2004 12:15
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Spudenius »

W201:ssä liittimet on lampun kyljessä kiinni metalli klipsillä.
W124:ssa johdot on muistaakseni menevät yhteen ja liitin on
luultavasti samassa paikassa jommassa kummassa lampussa.

Samat oireet oli minunkin flektissä kun hiili jumitti. Kun kädellä avitti niin
pyöri hetken hiljaa, hiili sai kosketuksen vain osalle kehää.

Jos haluat voin laittaa YV:llä hepun numeron jolla oli n. kuukausi sitten
tuplatuulettimet joita yritin sovittaa W201:een. Ei sopinut. Hinta oli 70 EUR
(toisessa flektissä samat oireet kuin sinulla).
MB W201 2.5 TURBO
Vastaa Viestiin