123D ja löpö roiskuu
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
123D ja löpö roiskuu
Terve!
Huomasin tuossa yhtenä iltana, että vanha leka on alkanut kastella maata vasemman takapyörän etupuolelta. Tarkempi tutkimus kertoi naftaputken alkaneen vuotaa apurungon yläpuolelta (korin ja apurungon välisessä kolossa) kiinnikkeen kohdalta.
Ilmeisti kyseessä on paluuputki, kun kulku ei tuosta vuodosta ole heikentynyt.
Yleensä 123:ssa on eri huoltokohteet aika hyvin esillä, mutta löpöputket on saksalainen ingenjööri päättänyt vääntää apurungon ja korin väliin. Eipä tuossa vielä mitään, mutta yksi kiinnikeen pultti on apurungon yläpuolella.
Ajattelin kahdenlaista vaihtoehtoa.
a) koitan saada tuon yllämainitun kiinnikkeen väännettyä siten, että saan putken vaihdettua (tai oikeammin puolimetriä putkea). Tilalle laitan kasimillistä kupariputkea.
b) laitan vanhan putken pieniksi pätkiksi ja kiskon pätkät kiinnikkeiden läpi sen kummemmin niitä avaamatta. Tällöin tilalle täytyy laittaa vinyyliputkea, jotta pujotus paikalleen onnistuu.
Onko kenelläkään kokemuksia noista vinyylisistä polttoaineputkista? Miten ne saa liitettyä letkun jatkoksi? Tarvitaanko jokin metalliholkki putken sisään, vai kestääkö se itsellään letkun kiristämisen letkuliittimellä?
Huomasin tuossa yhtenä iltana, että vanha leka on alkanut kastella maata vasemman takapyörän etupuolelta. Tarkempi tutkimus kertoi naftaputken alkaneen vuotaa apurungon yläpuolelta (korin ja apurungon välisessä kolossa) kiinnikkeen kohdalta.
Ilmeisti kyseessä on paluuputki, kun kulku ei tuosta vuodosta ole heikentynyt.
Yleensä 123:ssa on eri huoltokohteet aika hyvin esillä, mutta löpöputket on saksalainen ingenjööri päättänyt vääntää apurungon ja korin väliin. Eipä tuossa vielä mitään, mutta yksi kiinnikeen pultti on apurungon yläpuolella.
Ajattelin kahdenlaista vaihtoehtoa.
a) koitan saada tuon yllämainitun kiinnikkeen väännettyä siten, että saan putken vaihdettua (tai oikeammin puolimetriä putkea). Tilalle laitan kasimillistä kupariputkea.
b) laitan vanhan putken pieniksi pätkiksi ja kiskon pätkät kiinnikkeiden läpi sen kummemmin niitä avaamatta. Tällöin tilalle täytyy laittaa vinyyliputkea, jotta pujotus paikalleen onnistuu.
Onko kenelläkään kokemuksia noista vinyylisistä polttoaineputkista? Miten ne saa liitettyä letkun jatkoksi? Tarvitaanko jokin metalliholkki putken sisään, vai kestääkö se itsellään letkun kiristämisen letkuliittimellä?
Terveisin
Tero
Tero
Hetkonen, tarkoitat siis, että se vuotaa kuljettajan puolelta??
Mulla ainakin sieltä hankalasta paikasta on alkanut vuotamaan tuo kermanvärinen ja onkelma on kanssa letkun sijainti, mullahan on edessä kuljettajan puoleisen takatukivarren vaihto, ja tuntuu siltä että letkuun pääsisi vasta silloin käsiksi.
Mulla ainakin sieltä hankalasta paikasta on alkanut vuotamaan tuo kermanvärinen ja onkelma on kanssa letkun sijainti, mullahan on edessä kuljettajan puoleisen takatukivarren vaihto, ja tuntuu siltä että letkuun pääsisi vasta silloin käsiksi.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vuotokohdan tarkennus
Löpöputket kulkevat vasemmalla sivustalla lähes kynnyksen alla aina takarenkaan etupuolelle. Siitä ne nousevat viistosti ylöspäin apurungon yli auton keskilinjalle tankin alle. Siinä on letkuliitos, josta sitten mennään ilmeisesti tankin etupuolitse (ei näy auton alle) päälipuolelle, josta tankkiin.Jussi L. kirjoitti:Hetkonen, tarkoitat siis, että se vuotaa kuljettajan puolelta??
Mulla ainakin sieltä hankalasta paikasta on alkanut vuotamaan tuo kermanvärinen ja onkelma on kanssa letkun sijainti, mullahan on edessä kuljettajan puoleisen takatukivarren vaihto, ja tuntuu siltä että letkuun pääsisi vasta silloin käsiksi.
Aion siis vaihtaa pätkän renkaan etupuolelta tankin alle. Renkaan etupuolelle laitan letkun pätkän, johon tulee joko vinyyli tai kupariputki, riippuen tähän ketjuun tulleista vastauksista tai omista tutkimuksista.
Tukivarren irroitus ei auta tässä putken vaihdossa juurikaan, jollei ollenkaan. Tukivarsi on kiinni siinä apurungossa (liekö oikea termi tuolle auton alla olevalle häkkyrälle?).
Terveisin
Tero
Tero
Re: Vuotokohdan tarkennus
Täytyy vielä tutkia tarkemmin tuota vuotokohtaa ku se autokin on ny lankuilla ylhäällä, ainakin viime pikakatsomuksella vuoto tuli sieltä pahasta paikasta ja metalliletku oli kyseessä. Katsotaan vastauksia..flosse kirjoitti:Löpöputket kulkevat vasemmalla sivustalla lähes kynnyksen alla aina takarenkaan etupuolelle. Siitä ne nousevat viistosti ylöspäin apurungon yli auton keskilinjalle tankin alle. Siinä on letkuliitos, josta sitten mennään ilmeisesti tankin etupuolitse (ei näy auton alle) päälipuolelle, josta tankkiin.Jussi L. kirjoitti:Hetkonen, tarkoitat siis, että se vuotaa kuljettajan puolelta??
Mulla ainakin sieltä hankalasta paikasta on alkanut vuotamaan tuo kermanvärinen ja onkelma on kanssa letkun sijainti, mullahan on edessä kuljettajan puoleisen takatukivarren vaihto, ja tuntuu siltä että letkuun pääsisi vasta silloin käsiksi.
Aion siis vaihtaa pätkän renkaan etupuolelta tankin alle. Renkaan etupuolelle laitan letkun pätkän, johon tulee joko vinyyli tai kupariputki, riippuen tähän ketjuun tulleista vastauksista tai omista tutkimuksista.
Tukivarren irroitus ei auta tässä putken vaihdossa juurikaan, jollei ollenkaan. Tukivarsi on kiinni siinä apurungossa (liekö oikea termi tuolle auton alla olevalle häkkyrälle?).
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
lisää
Tein saman homman viikko sitten kaverin autoon.
Tämä oli kai jo neljäs kerta... 3 x w124, 1 x w126.
* laitoin 8mm vesijohtokuparia, ja tein jatkoksen takajalkatilan alle siihen
apurungon kumityynyn viereen. Kupari on tukevaa, ja helppo muotoilla ja katkoa. Katkaisut tein vanhaan ja uuteen putkeen sellaisella pyöritettävällä
putkimiesten käyttämällä leikkurilla ( pieni punainen - maksaa pari euroa ?).
Avonaiset putken päät teippasin maalarin teipillä umpeen asennuksen ajaksi,
ettei vaan mene mitään sisälle...
* Jotkin noista peltiklemmareista on tosiaan paha aukoa. Takimmainen se
perän takana oleva, sitä olen vaan vääntänyt isolla ruuvarilla auki ja kiinni -OK.
Se ylimmäinen on pahin. Kiinni tosiaan kahdella ruuvilla, mutta riittä jos saa
toisen auki ja vääntää raolleen. Tässä juuri viimeksi tosin kävi niin, että
kanta oli ruuvista ruostunut olemattomiin, joten jouduin pilkkomaan sen tuolla
kiinalaisella Dremel-kopiolla
* Mielenkiintoinen (?) piirre on se että auto oli minulla tallissa noin kuukauden
ja ilmassa oli vain lievä bensan tuoksu. Mutta tankista oli kadonnut ainetta
n. 10 litraa
Apurungon päällä kulki bensavana, mutta ei tiputtanut
maahan vaan kaikki haihtui ! Hmm - paljonkohan kulutus pienenee...
* Jos on harkitsemassa apurungon kumityynyjen vaihtoa, niin silloin samalla
työtilaakin järjestyy.
Tämä oli kai jo neljäs kerta... 3 x w124, 1 x w126.
* laitoin 8mm vesijohtokuparia, ja tein jatkoksen takajalkatilan alle siihen
apurungon kumityynyn viereen. Kupari on tukevaa, ja helppo muotoilla ja katkoa. Katkaisut tein vanhaan ja uuteen putkeen sellaisella pyöritettävällä
putkimiesten käyttämällä leikkurilla ( pieni punainen - maksaa pari euroa ?).
Avonaiset putken päät teippasin maalarin teipillä umpeen asennuksen ajaksi,
ettei vaan mene mitään sisälle...
* Jotkin noista peltiklemmareista on tosiaan paha aukoa. Takimmainen se
perän takana oleva, sitä olen vaan vääntänyt isolla ruuvarilla auki ja kiinni -OK.
Se ylimmäinen on pahin. Kiinni tosiaan kahdella ruuvilla, mutta riittä jos saa
toisen auki ja vääntää raolleen. Tässä juuri viimeksi tosin kävi niin, että
kanta oli ruuvista ruostunut olemattomiin, joten jouduin pilkkomaan sen tuolla
kiinalaisella Dremel-kopiolla

* Mielenkiintoinen (?) piirre on se että auto oli minulla tallissa noin kuukauden
ja ilmassa oli vain lievä bensan tuoksu. Mutta tankista oli kadonnut ainetta
n. 10 litraa

maahan vaan kaikki haihtui ! Hmm - paljonkohan kulutus pienenee...
* Jos on harkitsemassa apurungon kumityynyjen vaihtoa, niin silloin samalla
työtilaakin järjestyy.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: lisää
Ugh, alan mies on taas puhunutHenry V. kirjoitti:Tein saman homman viikko sitten kaverin autoon.
Tämä oli kai jo neljäs kerta... 3 x w124, 1 x w126.

Yksi tarkennus tuli mieleeni. Millaisia nuo kiinnikeklemmarien sisällä olevat kumit ovat? Siis mihin suuntaa putken saa pois, ylös?
Ajattelin vaihtaa vain tuon paluuputken, mutta se on noiden kiinnikekumien kannalta keskellä. Mahtaakohan onnistua irroittamatta koko settiä? Samassahan kulkee myös jarruputki...
Saako vesijohtoputken työnnettyä paikoilleen vai oletko ottanut kiinnikkeen handyyn ennen asennusta?
Miten muuten tuo vesijohtokupari kestää suolaa?
Terveisin
Tero
Tero
lisää
No tässä lisää aiheesta :
* Kumeissa on halkio alaspäin. Putket ja kumit on ilmeisesti asennuksen
helpottamiseksi kietaistu eristysnauhalla yhteen. Olen osittaisessa vaihdossa
leikannut puukolla vain ko. putken kohdalta eristysnauhaa, ja muut pysyy nipussa. Jossakin kohden nippusiteet ovat myös käyttökelpoisia.
* Näissä vaihdossa kahdessa tapauksessa ( kuten nytkin ), on osoittautunut
että tuo jarruputkikin on pitänyt vaihtaa. Vaikka nipun on purkanut varovasti,
niin putki on osoittautunut olevan katkeamaisillaan. Niinpä nyt sitten päädyin vaihtamaan tämän etu/ takajarruputken, ja pyörille menevät putket sekä jarruletkut. Tämä johtui siitä, että tuo jarruputki oli niin jumissa T-haaroitus kappaleessa että piti saada irti ja kaasulämmitykseen - tätä ei uskalla
tehdä siellä tankin alla
* Viallista bensaputkea ei ollut vaikea irroittaa. Yleensä riittää kun vetää hiukan,
nimittäin vuotava putki katkeaa yllättävän helposti. Uusi menee hyvin tilalle,
kun suojaa aukon teipillä.
* Uudet putket olen suojannut kotelosparaylla, mutta sprayterva on parempaa,
kun siitä tulee sitkeä ja likaa hylkivä pinta. Ensimmäinen "putkitus " on tehty jo
muutama vuosi sitten ja hyvin on kestänyt. Pidän kuparia kuitenkin enemmän
arvossa kuin muoviputkea - se on sentään "rautaa ".
* Kumeissa on halkio alaspäin. Putket ja kumit on ilmeisesti asennuksen
helpottamiseksi kietaistu eristysnauhalla yhteen. Olen osittaisessa vaihdossa
leikannut puukolla vain ko. putken kohdalta eristysnauhaa, ja muut pysyy nipussa. Jossakin kohden nippusiteet ovat myös käyttökelpoisia.
* Näissä vaihdossa kahdessa tapauksessa ( kuten nytkin ), on osoittautunut
että tuo jarruputkikin on pitänyt vaihtaa. Vaikka nipun on purkanut varovasti,
niin putki on osoittautunut olevan katkeamaisillaan. Niinpä nyt sitten päädyin vaihtamaan tämän etu/ takajarruputken, ja pyörille menevät putket sekä jarruletkut. Tämä johtui siitä, että tuo jarruputki oli niin jumissa T-haaroitus kappaleessa että piti saada irti ja kaasulämmitykseen - tätä ei uskalla
tehdä siellä tankin alla

* Viallista bensaputkea ei ollut vaikea irroittaa. Yleensä riittää kun vetää hiukan,
nimittäin vuotava putki katkeaa yllättävän helposti. Uusi menee hyvin tilalle,
kun suojaa aukon teipillä.
* Uudet putket olen suojannut kotelosparaylla, mutta sprayterva on parempaa,
kun siitä tulee sitkeä ja likaa hylkivä pinta. Ensimmäinen "putkitus " on tehty jo
muutama vuosi sitten ja hyvin on kestänyt. Pidän kuparia kuitenkin enemmän
arvossa kuin muoviputkea - se on sentään "rautaa ".
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Sivutaan tätä oikeata aihetta ja kysytään Jussilta vähän tarkennusta tähän tukivarren vaihtoon? Onko vaihdettu jo?Jussi L. kirjoitti:Hetkonen, tarkoitat siis, että se vuotaa kuljettajan puolelta??
Mulla ainakin sieltä hankalasta paikasta on alkanut vuotamaan tuo kermanvärinen ja onkelma on kanssa letkun sijainti, mullahan on edessä kuljettajan puoleisen takatukivarren vaihto, ja tuntuu siltä että letkuun pääsisi vasta silloin käsiksi.
..
Laitoin tuohon w123:een reilu 4v. sitten kuparisesta vesijohtoputkesta molemmat polttoaineputket koko matkalle ja hyvin ovat kestäneet, ei mitään ongelmia. Asensin kupariputken päälle vielä halkaistua puutarhaletkua, niin ei kivet hakkaa putkea pilalle..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Eips, vähän pelkään, että ku auto ny talven taitaa seisoa, niin jää ehkä ensi kesään..raul kirjoitti:Sivutaan tätä oikeata aihetta ja kysytään Jussilta vähän tarkennusta tähän tukivarren vaihtoon? Onko vaihdettu jo?Jussi L. kirjoitti:Hetkonen, tarkoitat siis, että se vuotaa kuljettajan puolelta??
Mulla ainakin sieltä hankalasta paikasta on alkanut vuotamaan tuo kermanvärinen ja onkelma on kanssa letkun sijainti, mullahan on edessä kuljettajan puoleisen takatukivarren vaihto, ja tuntuu siltä että letkuun pääsisi vasta silloin käsiksi.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Onko sulla jo uusi / varaosa?Jussi L. kirjoitti: Eips, vähän pelkään, että ku auto ny talven taitaa seisoa, niin jää ehkä ensi kesään..
Ihan hullua hommaa irrottaa sitä vanhaa, meinasin vaan. Ellei ole todella asialliset tilat ja työkalut. Uusi palakin maksaa nykyään jo varmaan yli kympin vanhoissa tonneissa...

Niin, oli varmaan ruostunut puhki...?
Tähän ny sanon vain, että pohja ihan REHELLISESTI on loistokunnossa, mutta jostain kumman syystä tukivarsi on ruostunut puhki..raul kirjoitti:Onko sulla jo uusi / varaosa?Jussi L. kirjoitti: Eips, vähän pelkään, että ku auto ny talven taitaa seisoa, niin jää ehkä ensi kesään..
Ihan hullua hommaa irrottaa sitä vanhaa, meinasin vaan. Ellei ole todella asialliset tilat ja työkalut. Uusi palakin maksaa nykyään jo varmaan yli kympin vanhoissa tonneissa...
Niin, oli varmaan ruostunut puhki...?
Ei ole vielä uutta, mutta tiedossa olisi ehjiä tukivarsia ja eiköhän tuo vaihtokin onnistu, tuttuja asentajia löytyy..
Vai että niin kallis muka uusi tukivarsi..??


Ainakin käytetyn ehjän saa halvalla.
Enkä todellakaan aio luopua noin helmestä autosta yhen ruostuneen tukivarren takia..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
lisää
Tukivarsihan on 'umpinainen' kotelo, joka kannattaisi suojata sisältä koteloaineella.
Jokin aika sitten soittelin Venetmäen purkaamoon, ja kuulemma
vasen takatukivarsi on "katoava luonnonvara ". Oikeaa puolta sensijaan
löytyi enemmänkin.
Yleensähän auton vasen puoli ruostuu enemmän ? Vastaantuleva liikenne
kai roiskuttaa suolavettä
Jokin aika sitten soittelin Venetmäen purkaamoon, ja kuulemma
vasen takatukivarsi on "katoava luonnonvara ". Oikeaa puolta sensijaan
löytyi enemmänkin.
Yleensähän auton vasen puoli ruostuu enemmän ? Vastaantuleva liikenne
kai roiskuttaa suolavettä

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää
Pitänee kipaista wartburg-kauppaan ja hankkia warre tukemaan autoilua,eipähän tarvitse turvautua patikkakyytiin jos Mersusta yllättäen tukiwarret ruostuu poisHenry V. kirjoitti:Tukivarsihan on 'umpinainen' kotelo, joka kannattaisi suojata sisältä koteloaineella.
Jokin aika sitten soittelin Venetmäen purkaamoon, ja kuulemma
vasen takatukivarsi on "katoava luonnonvara ". Oikeaa puolta sensijaan
löytyi enemmänkin.
Yleensähän auton vasen puoli ruostuu enemmän ? Vastaantuleva liikenne
kai roiskuttaa suolavettä

lisää
Tämä tukivarsien ruostuminen on suomessa varsinainen vaiva muutamissa
merkeissä. Mielestäni MB ei kuulu niihin, vaan tämä kuitenkin on kohtalaisen
harvinaista näissä. Mutta kannattaa huomioida.... suojaamalla
merkeissä. Mielestäni MB ei kuulu niihin, vaan tämä kuitenkin on kohtalaisen
harvinaista näissä. Mutta kannattaa huomioida.... suojaamalla

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Joo ja ennakoiden, jos tulee purkuautoja vastaan niin kannattaa tod.näk. ottaa ne tukarit talteen. Vaikka onkin iso palikka. En tiedä mistä muualta saa uusia (ja alkuperäisiä siis tarkoitan!), soita Vehoon ja kysy, varmasti yli 1.600 emua.
Tosiaan se kotelo ruostuu sisältä päin. Suunnitteluvirhe?
Myös muissa autoissa, kuten Saabissa vastaavanlainen, on samoja vaurioita ollut.
Sanoisin Jussi L., jos ei ole helvetin hankalassa paikassa ja näin, niin suoja-aineita tsuikkaat sinne sisään ja sitten hitsaat umpeen, mutta huolellisesti.
Säästää aika ison vaivan ja rahan.
En tiedä Henryn vasemmanpuolen teoriasta, mutta tiedossa on että juuri kuskin puoli on useimmin rikki. Kuitenkin ne on erilaiset palikat, eikä välttämättä 100% identtisen symmetriset...?
Ei kuitenkaan onneksi niin kuin ensimmäisissä Jaguar XJS:ä, on kaksi oikean puolen tukivartta. Saatta hiukka vaikuttaa kaarreajo-ominaisuuksiin....

Tosiaan se kotelo ruostuu sisältä päin. Suunnitteluvirhe?
Myös muissa autoissa, kuten Saabissa vastaavanlainen, on samoja vaurioita ollut.
Sanoisin Jussi L., jos ei ole helvetin hankalassa paikassa ja näin, niin suoja-aineita tsuikkaat sinne sisään ja sitten hitsaat umpeen, mutta huolellisesti.
Säästää aika ison vaivan ja rahan.

En tiedä Henryn vasemmanpuolen teoriasta, mutta tiedossa on että juuri kuskin puoli on useimmin rikki. Kuitenkin ne on erilaiset palikat, eikä välttämättä 100% identtisen symmetriset...?

Ei kuitenkaan onneksi niin kuin ensimmäisissä Jaguar XJS:ä, on kaksi oikean puolen tukivartta. Saatta hiukka vaikuttaa kaarreajo-ominaisuuksiin....

Eihän kukaan toivottavasti ole tuollaista tosissaan ehdottanutkaan!Jussi L. kirjoitti:Enkä todellakaan aio luopua noin helmestä autosta yhen ruostuneen tukivarren takia..

* En tiedä voisiko sanoa, että suunnitteluvirhe, jos se kuitenkin kestääraul kirjoitti: Tosiaan se kotelo ruostuu sisältä päin. Suunnitteluvirhe?
suoja-aineita tsuikkaat sinne sisään ja sitten hitsaat umpeen, mutta huolellisesti. Säästää aika ison vaivan ja rahan.
noin 20 vuotta

* Jos auto on ollut joskus ruostesuojaamossa, niin tukivarsiin on alas porattu reiät, josta sitten suihkutetettu koteloaine, ja suljettu lopuksi kumitulpalla.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Onko omissa autoissasi? Ilmeisesti silloin on käytetty melko täydellisessä ohjelmassa. Valmistajan/maahantuojan suositus? Omissa autoissa ei ole ollut...Henry V. kirjoitti:raul kirjoitti:
suoja-aineita tsuikkaat sinne sisään ja sitten hitsaat umpeen, mutta huolellisesti. Säästää aika ison vaivan ja rahan.
* Jos auto on ollut joskus ruostesuojaamossa, niin tukivarsiin on alas porattu reiät, josta sitten suihkutetettu koteloaine, ja suljettu lopuksi kumitulpalla.
Totta, muutenhan samalla logiikalla voisi pitää koko autoa virheenä, joutuuhan sitäkin siinä ajassa jo fixailemaan...Henry V. kirjoitti:* En tiedä voisiko sanoa, että suunnitteluvirhe, jos se kuitenkin kestääraul kirjoitti: Tosiaan se kotelo ruostuu sisältä päin. Suunnitteluvirhe?
noin 20 vuotta

lisää
Ruostesuojauksesta :
Tässä on kai eroja, että mikä käsittely ja missä laajuudessa ?
Joissakin yksilöissä noita tulppia näkee - joissakin ei ?
Tässä on kai eroja, että mikä käsittely ja missä laajuudessa ?
Joissakin yksilöissä noita tulppia näkee - joissakin ei ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Niin, no sanoin vaan jo...raul kirjoitti:Joo ja ennakoiden, jos tulee purkuautoja vastaan niin kannattaa tod.näk. ottaa ne tukarit talteen. Vaikka onkin iso palikka. En tiedä mistä muualta saa uusia (ja alkuperäisiä siis tarkoitan!), soita Vehoon ja kysy, varmasti yli 1.600 emua.
Tosiaan se kotelo ruostuu sisältä päin. Suunnitteluvirhe?
Myös muissa autoissa, kuten Saabissa vastaavanlainen, on samoja vaurioita ollut.
Sanoisin Jussi L., jos ei ole helvetin hankalassa paikassa ja näin, niin suoja-aineita tsuikkaat sinne sisään ja sitten hitsaat umpeen, mutta huolellisesti.
Säästää aika ison vaivan ja rahan.![]()
En tiedä Henryn vasemmanpuolen teoriasta, mutta tiedossa on että juuri kuskin puoli on useimmin rikki. Kuitenkin ne on erilaiset palikat, eikä välttämättä 100% identtisen symmetriset...?![]()
Ei kuitenkaan onneksi niin kuin ensimmäisissä Jaguar XJS:ä, on kaksi oikean puolen tukivartta. Saatta hiukka vaikuttaa kaarreajo-ominaisuuksiin....
Eihän kukaan toivottavasti ole tuollaista tosissaan ehdottanutkaan!Jussi L. kirjoitti:Enkä todellakaan aio luopua noin helmestä autosta yhen ruostuneen tukivarren takia..

Se on kyllä aika pahassa kunnossa, että en tiedä kuinka saa hitsamaalla, mutta on kyllä tiedossa purkuautosta tukivarsia. Joten katsotaan nyt miten sen kanssa käy.. Kerron sitten joskus ku vaihto tulee ajankohtaiseksi..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
lisää
Hitsaamalla paikattu tukivarsi ei varmaankaan kelpaa katsastuksessa.
Osa on turvallisuuden kannalta niin olennainen. Kyllä se ehjä purkuosa
varmaan löytyy.
Jos kiirettä ei ole, niin nythän se osa kannattaisi hankkia ja ajankanssa
hioa ja maalata ja suojata - olisi sitten kiva laittaa aikanaan paikoilleen.
Osa on turvallisuuden kannalta niin olennainen. Kyllä se ehjä purkuosa
varmaan löytyy.
Jos kiirettä ei ole, niin nythän se osa kannattaisi hankkia ja ajankanssa
hioa ja maalata ja suojata - olisi sitten kiva laittaa aikanaan paikoilleen.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Re: lisää
Pitääkin katsoa omasta, onko tulppia eli ei. Autohan on suojattu heti uutena syksyllä 1982, josta on todistus -se todistus, jossa on Max Jakobsonin nimi.Henry V. kirjoitti:Ruostesuojauksesta :
Tässä on kai eroja, että mikä käsittely ja missä laajuudessa ?
Joissakin yksilöissä noita tulppia näkee - joissakin ei ?

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: lisää
Juu, niin se varmaan onkin paras.. Suojata ennen asennusta, muistin muuten äsken, että toinen tukivarsi, repsikan puoleinen oli vaihdettu edellisen omistajan aikaan ja se on ainakin todella hyvännäköinen varsi. Silti ihmetyttää pohjan hieno kunto, mutta tukivarret sitten noin menneet..Henry V. kirjoitti:Hitsaamalla paikattu tukivarsi ei varmaankaan kelpaa katsastuksessa.
Osa on turvallisuuden kannalta niin olennainen. Kyllä se ehjä purkuosa
varmaan löytyy.
Jos kiirettä ei ole, niin nythän se osa kannattaisi hankkia ja ajankanssa
hioa ja maalata ja suojata - olisi sitten kiva laittaa aikanaan paikoilleen.


Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Tukivarsista tuli mieleen että W115 etupään alatukivarsissa on sellainen "hylly" uloimmissa päissä. Kun vedenpoistoreikä tukkeutuu niin siitä alkaa ruostua puhki. Useamman tapauksen olen nähnyt romiksella. Ja hitsaaminen ei mene katsastuksessa läpi. Omasta on vaihdettu uudemmat tilalle, vaikka niitä vesireikiäkin vahdattiin. 
Mutta kaipa sitä näinkin vanhassa autossa paika ruostuu jos kerran on ympärivuotisessa käytössä.
Ei kai W123 -mallissakaan ole suunnitteluvirhe, eihän nykyäänkään ole kuin 10v puhkiruostumattomuustakuu (sisältäpäin) uusillakaan autoilla.

Mutta kaipa sitä näinkin vanhassa autossa paika ruostuu jos kerran on ympärivuotisessa käytössä.

Ei kai W123 -mallissakaan ole suunnitteluvirhe, eihän nykyäänkään ole kuin 10v puhkiruostumattomuustakuu (sisältäpäin) uusillakaan autoilla.

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Re: lisää
Varmasti löytyy purkuosia.Henry V. kirjoitti:Hitsaamalla paikattu tukivarsi ei varmaankaan kelpaa katsastuksessa.
Osa on turvallisuuden kannalta niin olennainen. Kyllä se ehjä purkuosa
varmaan löytyy.
Eikä juu varmasti kelpaisi katsastuksessa mutta eihän sitä tarvitse niin tehdäkään että sen huomaisi.
Viimeksi ei katsastusmies edes huomannut reikää tukivarressa, että niin olennaisesti sillä kertaa. Vahinkoja tietysti sattuu mutta...
Mulla oli aikoinaan w123 vm 1982 ja siihen oikealle puolelle vaihdoin w115 mallista puretun takatukivarren. Oli ainakin ulkoisesti täysin samanlainen ja jarrukilpi yms. sopivat.
W123 varressa ei ollut ruostesuojaamon reikää ( mätäni) mutta w115 varressa oli, tulppa oli poissa ja kilo santaa sisällä. Ankara puhdistus, tervaus ja asennus.
Vaihtotyössä hankalinta oli takajousen puristus.
W123 varressa ei ollut ruostesuojaamon reikää ( mätäni) mutta w115 varressa oli, tulppa oli poissa ja kilo santaa sisällä. Ankara puhdistus, tervaus ja asennus.
Vaihtotyössä hankalinta oli takajousen puristus.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei roisku enää
Terve!
Käytin lauantaina pari tuntia naftaputken virittelyyn. Ongelmallisinta oli se, että naftaa tuli iloisesti putkesta katkaisun jälkeen. Vaikka kyseessä oli paluuputki, niin putken alkupää oli tankin naftapinnan alapuolella. Imuhan siitä aiheutuu, kun katkaisukohta oli pohjan alapuolella.
No, onneksi lukkopihdit on keksitty ja tankin alapuolella on letkun pätkä, jonka voi painaa ruttuun. Ainoa hetki, jolloin hiha täytyi, oli letkun pätkän vaihto uuteen
Homma on kuitenkin hoidettu ja löpö ei enää roisku.
Käytin kupariputkea.
Käytin lauantaina pari tuntia naftaputken virittelyyn. Ongelmallisinta oli se, että naftaa tuli iloisesti putkesta katkaisun jälkeen. Vaikka kyseessä oli paluuputki, niin putken alkupää oli tankin naftapinnan alapuolella. Imuhan siitä aiheutuu, kun katkaisukohta oli pohjan alapuolella.
No, onneksi lukkopihdit on keksitty ja tankin alapuolella on letkun pätkä, jonka voi painaa ruttuun. Ainoa hetki, jolloin hiha täytyi, oli letkun pätkän vaihto uuteen

Homma on kuitenkin hoidettu ja löpö ei enää roisku.
Käytin kupariputkea.
Terveisin
Tero
Tero