Uudelleenohjelmoint vs. tehoyksikkö CDIhin

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
jukkat
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 16.07.2004 14:13
Paikkakunta: Veteli

Uudelleenohjelmoint vs. tehoyksikkö CDIhin

Viesti Kirjoittaja jukkat »

Eli mitä eroja on eri viritys tavoilla?
Uudelleen ohjelmoinnissa voidaan vaikuttaa ohjelmaan "boksilla" vain ohjelman saamiin anturitietoihin.
Onko tällä lopputuloksen kannalta merkitystä? :?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Uudelleenohjelmoint vs. tehoyksikkö CDIhin

Viesti Kirjoittaja veskola »

jukkat kirjoitti:Onko tällä lopputuloksen kannalta merkitystä? :?
Juuri niin, on eroa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Molempia tapoja CDI-koneessa kokeilleena tehoboksin etuja on että se on halvempi vaihtoehto, yleensä, ja kun vaihdat autoa niin boksin voi joko myydä tai mahdollisesti siirtää seuraavaan autoon. Uudelleenohjelmoinnin etu on paljon suurempi vaikutus moottorin luonteeseen, muuttaa tosi paljon moottorin käytöstä, ei voi edes verrata tehoboksiin. Hinnaltaan lähes tupla verrattuna boksiin ja jää aina auton mukaan jos ei saa rahastettua uudelta ostajalta.

Asiasta seittämänteen, onkohan se ECU jotenkin "oppiva" kun on alkanut vähän epäilyttämään. Käytin MAP huijausboksia autossa paikoillaan ( nostin ahtopaineita ) ja boksin pois oton jälkeen auto savutti reilusti aina kiihdytyksessä, vasta resetoinnin jälkeen savutus loppui. Aivan kuin olisi jääneet ne korkeammat ruiskutusmäärät jotenkin muistiin. Liekkö harhoja, täytyy vielä testata.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Uudelleenohjelmoint vs. tehoyksikkö CDIhin

Viesti Kirjoittaja tuikku »

jukkat kirjoitti:Eli mitä eroja on eri viritys tavoilla?
Uudelleen ohjelmoinnissa voidaan vaikuttaa ohjelmaan "boksilla" vain ohjelman saamiin anturitietoihin.
Onko tällä lopputuloksen kannalta merkitystä? :?
Jos pelkästään tarkastellaan saavutettuja numeerisia arvoja, niin boxilla ja lastulla ei ole käytännössä eroja.
Johtuu siitä, että vakiomoottorissa on jo niin paljon ilmaylimäärää, että se riittää polttamaan vakiosuuttimista saatavan, lisääntyneenkin polttoainemäärän.

Railpainetta nostaviin boxeihin en sotkeutuisi.
Paineennostolla on niin ratkaisevia etuja moottorin toiminnan kannalta, että mikäli se olisi valmistajan mielestä mahdollista ko. auton tekniikalla, niin se olisi varmasti otettu käyttöön.
Siis pumpun kiinnileikkautumisvaara.
Kun pumpun käyttövoima tulee toisen nokka- akselin päästä, niin samalla särkyy paljon ja kalliisti muutakin.

Lastulla on muutamia, selviä etuja boxiin nähden.

Pakokaasujen kierrätyksen poisto, tai minimointi.
Väännöt tekniikan kestävälle tasolle.
Mesen kaksatasestakin "oikeat" tehot.
Max tehon kierrosluvun säilyminen.
Automaatti/manuaali erotellaan.
Saadaan ahtoja hiukan lisää (savut vähemmäksi).
Jos on haluja/taitoa/kiinnostusta, niin tietyissä puitteissa voi ohjelmaa muokkuuttaa haluamakseen.
Myös ihan "vakiolastuja" on tuhoton määrä.
Järjestelmää ei huijata mitenkään, eli kaikki moottorinvalmistajan ohjelmoimat järjestelmät toimivat niinkuin niiden kuuluukin ja kaikki antureiden antama tieto on "totta", ihan huoltoon liittyvistä jutuista lähtien.

Boxien paras myyntiargumentti tai mainos näyttää olevan se, että ne toimii.
Minusta se on kyllä itsestäänselvyys ja ehdoton minimitaso.
Ihan sen takia en vielä paitaani repäisisi.
Muutaman satasen säästö ei minun mielestäni ole tässä tapauksessa säästöä.
Joku toinen voi olla toista mieltä, saa ollakkin, kaikkien mielipiteet mahtuu tänne, tämä ei ole suunnattu hekilökohtaisesti ketään vastaan.


Lopuksi bartonille:
Lopeta nyt se pikkupoikien puuhastelu. :lol:
Ahtimen ostoon siitä.
Ja suuttimet vaihtoon.
Tule käymään, niin käännyt lopullisesti "oikeaan" uskoon.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

No näinhän se on! Sen takia on pitäny välttää ajamasta Kajjaanin kautta, on meinaan sen verran kallis paikka!
Kun ei oo omakohtaista kokemusta niin ei tiedä mistä jää paitsi. Varmaan pitäisi välittömästi suorittaa investointi jos erehtyis kokeileen sitä sun vermettä.
Ehkä se joskus jalka nousee sen kynnyksen yli...
Vastaa Viestiin