250 turbo dieselin piristys ?
Olin sinne jo viime kesänä yhteyksissä, mutta vastausta ei tullut joten asia jäi silleen...Antti V kirjoitti: Niin eli mites olisi Ahti ja Pyhimys, otettaisiinko excursio Jyväskylän suunnalle, mulla alkaisi olla jo nokka pikkuhiljaa sinne kääntyneenä
Pitäs ensin aukaista tuo tukos tuosta pakoputkesta (jos sais kesälomalla tehtyä) ja MAF pitäis uusia, että saa varmasti kaikki kohdalleen. Olen miettinyt myös tuota MAF:n porausta, mutta tiedä sitten onko se oikea ratkaisu.
MAFia taas ei kannata vaihtaa ennen kuin saan uuden ilmanputsarikotelon, jossa on nyt yksi kiinnike p*skana (saa tarjota jos jollakin on ylimääräinen).
Nämä kaikki on nyt jäänyt roikkumaan kun oli noita ilmavaivoja...
Ja kun ilmavaivat sai korjattua niin jäähdyttimen tukirunko irtosi (ruostui?) ja jäähdytin retkahti, siimapyörä puhkaisu ylävesiletkun ja sillee.. Onneksi näissä on tuo jäähdytinnesteen varoitus... Nyt odotellaan korjauspäätöstä saksasta apurunko kiristeliinalla tuettuna... Kyllä koettelee muttei hylkää
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Niin no ensinnäkin minua (ja jopa emäntää) eniten rassaa just heikko liikkeellelähtö. Se on suorastaan vaarallisen huono lähtemään paikaltaan. Pitäs kai kokeilla jos suostuis keräämään vähän paineita jarrua vastaan mutta toisaalta mä olen tottunu siihen että sillon lähdetään kun pyydetään ilman mitään kikkailuja
Toinen on se että käyttökelpoista voimaa pitäs saada oikeestaan koko aluelle lisää. Sellanen 180-200hv olis varmaan riittävä käyttöautoon johon tulee 35tkm/v. En halua alkaa laatikonvahvistukseen tai turbon vaihtoon tai muuhun isompaan ellei ole ihan pakko.
Täytynee varmaan alkaa kartoittamaan vaihtoehtoja, on vaan kaikkea muutakin projektia tässä nyt menoss.

Toinen on se että käyttökelpoista voimaa pitäs saada oikeestaan koko aluelle lisää. Sellanen 180-200hv olis varmaan riittävä käyttöautoon johon tulee 35tkm/v. En halua alkaa laatikonvahvistukseen tai turbon vaihtoon tai muuhun isompaan ellei ole ihan pakko.
Täytynee varmaan alkaa kartoittamaan vaihtoehtoja, on vaan kaikkea muutakin projektia tässä nyt menoss.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Miten teillä tuon sähkölaatikon vaihdot kovassa kiihdytyksessä. Mulla ainakin etenkin vaihdossa 2->3 kestää luvattoman kauan aikaa että vaihdon jälkeen saa taas kunnolla ahtoja ja alkaa vetämään.
Kävin tuossa vahteeksi ajamassa firman 124:sta ja siinä heti kun vaihde loksahti pykälään niin meno alkoi ja vielä paremmin kuin edellisellä vaihteella..
Onkohan tuossa ajateltu laatikon säästämistä tuollaisella vedon keventämisellä vaihtohetkellä vai onko tuo vika? Äkkiarvaamalla voisi puhua kuitenkin useasta kymmenyksestä jopa puolesta sekunnista 0-100 km/h kiihdytyksessä.. Saataisiinkohan tuotakin Karalalla säädettyä?
Kävin tuossa vahteeksi ajamassa firman 124:sta ja siinä heti kun vaihde loksahti pykälään niin meno alkoi ja vielä paremmin kuin edellisellä vaihteella..
Onkohan tuossa ajateltu laatikon säästämistä tuollaisella vedon keventämisellä vaihtohetkellä vai onko tuo vika? Äkkiarvaamalla voisi puhua kuitenkin useasta kymmenyksestä jopa puolesta sekunnista 0-100 km/h kiihdytyksessä.. Saataisiinkohan tuotakin Karalalla säädettyä?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Sähkölaatikkohan on oppiva. Kaverin 200cdi vaihtoi aika lepsusti PSI-boksin asennuksen jälkeen, joten vietiin Vehoon nollattavaksi laatikon muisti, ja sitten kunnolla kenkää seuraavat päivät.
Lodja muuttui kyllä napakammaksi, ja kun muistaa silloin tällöin antaa kunnolla monoa niin kyllä se aika hyvänä pitäisi pysyä. Jos aina ajetaan rauhallisesti niin laatikko oppii huonoille tavoille
Lodja muuttui kyllä napakammaksi, ja kun muistaa silloin tällöin antaa kunnolla monoa niin kyllä se aika hyvänä pitäisi pysyä. Jos aina ajetaan rauhallisesti niin laatikko oppii huonoille tavoille

Joo tavallaan ihan hyvä idea että tehdään lootasta tollanen mutta...kyllä mä jotenkin tykkään enemmän vanhanaikaisesta lootasta jolle voi ittekin tehdä jotain säätöjä.Mauri H. kirjoitti: Lodja muuttui kyllä napakammaksi, ja kun muistaa silloin tällöin antaa kunnolla monoa niin kyllä se aika hyvänä pitäisi pysyä. Jos aina ajetaan rauhallisesti niin laatikko oppii huonoille tavoille
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Paljon sulla ottaa kierroksia jos ajaa D:llä kaasupohjassa? Mulla vaihtaa isommalle jossain 4700 kohdallapyhimys kirjoitti:Miten teillä tuon sähkölaatikon vaihdot kovassa kiihdytyksessä. Mulla ainakin etenkin vaihdossa 2->3 kestää luvattoman kauan aikaa että vaihdon jälkeen saa taas kunnolla ahtoja ja alkaa vetämään.
Kävin tuossa vahteeksi ajamassa firman 124:sta ja siinä heti kun vaihde loksahti pykälään niin meno alkoi ja vielä paremmin kuin edellisellä vaihteella..
Onkohan tuossa ajateltu laatikon säästämistä tuollaisella vedon keventämisellä vaihtohetkellä vai onko tuo vika? Äkkiarvaamalla voisi puhua kuitenkin useasta kymmenyksestä jopa puolesta sekunnista 0-100 km/h kiihdytyksessä.. Saataisiinkohan tuotakin Karalalla säädettyä?
JOtenkin tuntuu että on turhan laihalle vedetty, näkyvää savua ei tule oikein missään vaiheessa vaikka kuinka polkis

Vois tulla alakierroksillekin lisää voimaa jos sais enempi ruokaa?
Laitoin tossa jo yhdelle pajalle meiliä asiasta..
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Oletkos miettinyt minkä anturin perusteella se sähköpumppu sen syötön laskee ?
Siitä ei liene pitkä matka syötön nostamiseen kotikonstein.
Siitä ei liene pitkä matka syötön nostamiseen kotikonstein.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Jotakin tuota luokkaa ehkä ennenkin vaihtaa, joskus tosin 1->2 antaa kiertää 5000 asti.Ahti kirjoitti: Paljon sulla ottaa kierroksia jos ajaa D:llä kaasupohjassa? Mulla vaihtaa isommalle jossain 4700 kohdalla
JOtenkin tuntuu että on turhan laihalle vedetty, näkyvää savua ei tule oikein missään vaiheessa vaikka kuinka polkis![]()
Vois tulla alakierroksillekin lisää voimaa jos sais enempi ruokaa?
Laitoin tossa jo yhdelle pajalle meiliä asiasta..
Uudelleen ohjelmointiinhan tuo pitäisi viedä, mutta ensin avarretaan katti.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Silloin alasyöttöä lisätään vesku boxilla, jonka lähtöjännite tulojännitteen funktiona on tälläinen:tuikku kirjoitti:.
Ihan vaan veikkaan paineanturia.
Koodi: Valitse kaikki
*
*
*
*
*
*
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tota mäkin silloin toivoin tonne alakierroksille, kun sen boksin laitoin, mutta ovat kumminkin viritelleet ne sillälailla, ettei ylimääräisesti savua tulisi. Ja onhan se noissa vanhanmallisissa turboissa (siis ilman johdinsiipiä olevissa) tuo turbon herääminen pikkuisen verkkaista, mutta vastavuoroisesti se taas antaa tehoa herkemmin yläkierroksilla.Ahti kirjoitti:Vois tulla alakierroksillekin lisää voimaa jos sais enempi ruokaa?
Laitoin tossa jo yhdelle pajalle meiliä asiasta..
Mutta jos saat meiliin jotain vastausta, niin laitappas mulle kanssa tietoa, jos paketti olisi kiinnostava, niin mennään pikkuisen tehostamaan noita patteja.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Hmm. Voisiko tuota sähköpumpun syöttöjä lisätä myös mekaanisesti eli löytyykö pumpusta mekaaniset systeemit jota vain ohjataan sähköllä vai onko mekaaniset osat korjattu sähkösillä säädöillä??? Oliko tarpeeksi hankalasti selitetty?
Tällöinhän sähköisessä säädössä tulee äkkiä raja vastaan. Mutta jos syöttöä voisi lisätä myös mekaanisesti niin potentiaaliahan voisi pumpusta löytyä.
Maurihan voisi hieman raottaa sitä sähköpumpun takakantta ja tutkia mitä sieltä löytyy... vai?
Tällöinhän sähköisessä säädössä tulee äkkiä raja vastaan. Mutta jos syöttöä voisi lisätä myös mekaanisesti niin potentiaaliahan voisi pumpusta löytyä.
Maurihan voisi hieman raottaa sitä sähköpumpun takakantta ja tutkia mitä sieltä löytyy... vai?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Näillä näkymin menen autoni kanssa parin viikon sisään digituunaukseen..
Katsotaan sitten onko muutosta tarpeeksi vai pitääkö tosiaan ryhtyä isompaan projektiin (turbo, cooleri, pumppu, loota jne...)
Yritän epätoivoisesti pitää tän homman käsissä ettei käyttöautosta tule harrasteautoa
Katsotaan sitten onko muutosta tarpeeksi vai pitääkö tosiaan ryhtyä isompaan projektiin (turbo, cooleri, pumppu, loota jne...)
Yritän epätoivoisesti pitää tän homman käsissä ettei käyttöautosta tule harrasteautoa

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Kenen käsittelyyn on matka?Ahti kirjoitti:Näillä näkymin menen autoni kanssa parin viikon sisään digituunaukseen..
Katsotaan sitten onko muutosta tarpeeksi vai pitääkö tosiaan ryhtyä isompaan projektiin (turbo, cooleri, pumppu, loota jne...)
Yritän epätoivoisesti pitää tän homman käsissä ettei käyttöautosta tule harrasteautoa
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Sinne mistä olen ennenkin saanut hyvää palvelua: PP Diesel, Kannus.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Mulla jättää tumman hunnun taakseen, jonka peilistä kyllä huomaa, mutta vain yläkierroksilla. Eli ilmaakin pitäisi saada lisää syöttöjen lisäksi.Ahti kirjoitti: JOtenkin tuntuu että on turhan laihalle vedetty, näkyvää savua ei tule oikein missään vaiheessa vaikka kuinka polkis![]()
Vois tulla alakierroksillekin lisää voimaa jos sais enempi ruokaa?
Laitoin tossa jo yhdelle pajalle meiliä asiasta..
Mitenköhän tuosta KKK:sta saisi modattua vähän paremmin tuottavan. Jos muokkaisi tuosta niin ei ehkä konttorillakaan niin kiinnittäisi huomiota.
Mitenkähän noissa on toteutettu tuo paineanturi? Antaako se tietyllä arvolla on/off periaatteella käskyn moottorinohjaukseen ylipaineesta jolloin ohjaus menee vikatilaan vai voidaanko ohjauksesta säätä asetusarvoa, jolla ohjaus menee vikatilaan?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Katteleeko ne miten tarkkaan noita turboja konttorilla? Onko kokemuksia että olisi puututtu jos nyt ei ihan älyttömän isoa muutosta ole tehty?pyhimys kirjoitti: Mitenköhän tuosta KKK:sta saisi modattua vähän paremmin tuottavan. Jos muokkaisi tuosta niin ei ehkä konttorillakaan niin kiinnittäisi huomiota.
Mitenkähän noissa on toteutettu tuo paineanturi? Antaako se tietyllä arvolla on/off periaatteella käskyn moottorinohjaukseen ylipaineesta jolloin ohjaus menee vikatilaan vai voidaanko ohjauksesta säätä asetusarvoa, jolla ohjaus menee vikatilaan?
Muokkaus/turbon vaihto varmaan ihan ok mutta henk.koht en halua tinkiä yhtään alaväännöstä, mieluummin lisää. Jos turboa isonnetaan niin eikö herääminen siirry ylemmäs?
Yhdeltä turbopajalta sain jo vastausta uteluihini...kokonaista kolme sanaa. Taitaa olla lomatunnelmissa

Tai sitten en osannut oikein asiaani esittää, who knows...
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Kattelee ja ei kattele, mutta selittely tilanteeseen en haluaisi joutua.Ahti kirjoitti: Katteleeko ne miten tarkkaan noita turboja konttorilla? Onko kokemuksia että olisi puututtu jos nyt ei ihan älyttömän isoa muutosta ole tehty?
Muokkaus/turbon vaihto varmaan ihan ok mutta henk.koht en halua tinkiä yhtään alaväännöstä, mieluummin lisää. Jos turboa isonnetaan niin eikö herääminen siirry ylemmäs?
Yhdeltä turbopajalta sain jo vastausta uteluihini...kokonaista kolme sanaa. Taitaa olla lomatunnelmissa![]()
Tai sitten en osannut oikein asiaani esittää, who knows...
Muutenkin toisen ahtimen istutus vakio pakosarjaan vaatisi sitten jonkun sovituslaipan, josta viimeistään huomaa että jotain ylimääräistä on tehty.
Jos tuota vakioahdinta pystyisi sen verran parantamaan, että sillä pääsisi tuonne noin 250 lukuihin niin se riittäisi pahimpaan tuskaan.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
No mä olisin tyytyväinen jos saisi 180-200 hp kampuran päästä ja vetäisi alhaalta saakka vahvasti.
Katotaan nyt millanen tosta tulee pohjanmaan reissun jälkeen. Raportoin sitten tänne.
Katotaan nyt millanen tosta tulee pohjanmaan reissun jälkeen. Raportoin sitten tänne.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Mikäli siinä on ECU:lla eli alipaineella ohjattava ahtopaine (alipainekello), painetta on erittäin helppo nostaa bleedaamalla ilmaa MAP anturille menevästä letkusta. Tuossa ei tosin ole mitään järkeä, koska katsastuskonttoria ei kiinnosta paljonko mustaa pukkaa ahdot ja kuormitus päällä. Savutestissä mitataan savuja kuormittamattoman moottorin nostaessa kierroksia, ja silloin ei ahtoja juurikaan ole, eli ahtojen lisääminen ei vaikuta mitään.
Tehoa ei saa enempää vaikka ahtoja nostaisi.
Bleedauksen ongelma saattaa tosiaankin olla, mikäli ECU rajoittaa myös syöttöä bleedauksen seurauksena. Oikea ahtopaine on siis suurempi ja ECU säätää kuitenkin syötön pienemmän ahdon mukaisesti. Näin siis mikäli MAF anturi ei osallistu mitenkään syötön säätämiseen.
Turbo-eemeli on puhellut, jotta on mahdollista tehdä ahdin, joka on alkuperäisen näköinen, sisältää suuremmat siivet, mutta kuitenkin herää paremmin kuin alkuperäinen. Kannattaa kysellä lisää lsd-turbosta.
pyhimykselle riittäisi varmaankin kun ahtoa lisäisin kympin verran.
Kukapa sen osaa sanoa millä logiikalla se ECU sen syötön määrää. Jotenkin tuntuisi, että pumppu on säädetty antamaan tietty kuutiomilli määrä tietyllä sähköisen säätöelementin arvolla, ja juuri tuota määrää voitaisiin säätää pumpun sisältä mekaanisesti, jolloin syöttö kasvaisi koko käyttöalueelta, samoin savutusarvo ! ECU ei käsittääkseni voi mitenkään mitata paljonko syöttö on vaan sen tulee luottaa, että pumppu antaa aina saman määrän samalla säätöarvolla. Kyllä tuota pitäisi siten pystyä mekaanisesti manipuloimaan.
Tehoa ei saa enempää vaikka ahtoja nostaisi.
Bleedauksen ongelma saattaa tosiaankin olla, mikäli ECU rajoittaa myös syöttöä bleedauksen seurauksena. Oikea ahtopaine on siis suurempi ja ECU säätää kuitenkin syötön pienemmän ahdon mukaisesti. Näin siis mikäli MAF anturi ei osallistu mitenkään syötön säätämiseen.
Turbo-eemeli on puhellut, jotta on mahdollista tehdä ahdin, joka on alkuperäisen näköinen, sisältää suuremmat siivet, mutta kuitenkin herää paremmin kuin alkuperäinen. Kannattaa kysellä lisää lsd-turbosta.
pyhimykselle riittäisi varmaankin kun ahtoa lisäisin kympin verran.
Kukapa sen osaa sanoa millä logiikalla se ECU sen syötön määrää. Jotenkin tuntuisi, että pumppu on säädetty antamaan tietty kuutiomilli määrä tietyllä sähköisen säätöelementin arvolla, ja juuri tuota määrää voitaisiin säätää pumpun sisältä mekaanisesti, jolloin syöttö kasvaisi koko käyttöalueelta, samoin savutusarvo ! ECU ei käsittääkseni voi mitenkään mitata paljonko syöttö on vaan sen tulee luottaa, että pumppu antaa aina saman määrän samalla säätöarvolla. Kyllä tuota pitäisi siten pystyä mekaanisesti manipuloimaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuollalailla halusin ymmärtää pumpun toiminnan, pojat kyllä tyrmäsi tuon ajattelutavan.veskola kirjoitti: Kukapa sen osaa sanoa millä logiikalla se ECU sen syötön määrää. Jotenkin tuntuisi, että pumppu on säädetty antamaan tietty kuutiomilli määrä tietyllä sähköisen säätöelementin arvolla, ja juuri tuota määrää voitaisiin säätää pumpun sisältä mekaanisesti, jolloin syöttö kasvaisi koko käyttöalueelta, samoin savutusarvo ! ECU ei käsittääkseni voi mitenkään mitata paljonko syöttö on vaan sen tulee luottaa, että pumppu antaa aina saman määrän samalla säätöarvolla. Kyllä tuota pitäisi siten pystyä mekaanisesti manipuloimaan.
Nyt tais mennä Veskolalla napit sekaisin...veskola kirjoitti: Kannattaa kysellä lisää lsd-turbosta

Ei oppinut olutta ojaan kaada
Noh noh, ei se turboahtaminen noin suoraviivaista ole, että isompi ja virtaavampi ahdin automaattisesti herää huonommin.Ahti kirjoitti:Muokkaus/turbon vaihto varmaan ihan ok mutta henk.koht en halua tinkiä yhtään alaväännöstä, mieluummin lisää. Jos turboa isonnetaan niin eikö herääminen siirry ylemmäs?
Onhan noita esimerkkejä läjäpäin missä maltillinen ahtimen suurentaminen ei leikkaa alavääntöä, vakioahtimet ei aina ole oikein hyviä muussa kuin kustannustaloudessa. Tosin yleisesti normiahtimista puhuttaessa hyvä alapään heräävyys tarkoittaa puutumista ylhäällä, ja sellaiseksi tuo vakio-ahdin on jo tehty. Valitettavasti vakioturbolla lastuttaminen aina lyhentää moottorin kestoikää reilusti, kun vakiona jo taitaa pakopaineet olla ahtoja reilusti ylempänä yli 4000 kierroksilla.
Vanha esimerkki toimii aina. Ajattele että moottori on 1,5 litran kokispullo, jonka pohjassa on vaikkapa 5 mm reikä. Tilanne että puhallat siihen rennosti vastaa vakioviritystä, puhaltaminen on aika rankkaa kun pullon pohjasta kaasut ei pääse kunnolla poistumaan mutta paine pullossa nousee heti kun alat puhaltamaan. Sitten viritetään vakiokokoonpanoa, ja puhallat pulloon niin paljon kuin jaksat, paine pullon sisällä kasvaa entisestään (eli tehoa nostetaan ja kaasujen määrä nousee), ja vain hiukan enemmän ilmaa poistuu reiästä suuremman paineen vaikutuksesta, silmämunat meinaa kyllä räjähtää kun keuhkot on kovilla.
Sitten kasvatetaan ahdinta, ja suurennetaan reikää vaikkapa 10 milliin, nyt täysillä puhaltaminenkin on kevyempää kun huomattavasti suurempi määrä ilmaa pääsee kulkemaan pullon läpi kuin ennen, ja silti paine saadaan astiassa nousemaan ihan kivasti. Suurempi moottorin läpi kulkeva ilma meinaa lisää tehoa ja pienempiä palolämpöjä dieselissä.
Ahtimen valinta on aina kompromissi, pitää vaan keksiä mitä autoltaan haluaa, jos sinä et tarvitse tehoa yhtään lisää ja haluat vaan vääntöä niin sitten on vaihtoehtona parantaa moottorin hengitystä mekaanisesti, säädättää lastu penkissä jossa nähdään millä keinoilla ahdot saa nousemaan parhaiten tai sitten asentaa VNT-ahdin.
Jos taas tehoa hakee niin ahdin ekana vaihtoon. Turboahdinhan ei ole mikään ihmeellinen kapistus, pienellä pakopesän A/R:llä siis johdetaan pakokaasut pienessä solassa pakosiivelle, jolloin kaasun nopeus kasvaa. Pienestä solasta kaasut sitten osuvat pakosiipeen pieneltä alueelta jolloin suhteellisen pienilläkin virtauksilla siipi saadaan pyörimään. Tämä on ok alakierroksilla, mutta kun kierroksia nostetaan 3-kertaisesti, niin kaasumääräkin nousee rajusti. Sitten pieni pakopesä alkaa ahdistaa ja nostaa pakopaineita, ja kovaa ahtopainetta pyydettäessä kapeasta solasta tuleva pakokaasu ei jaksa enää kunnolla pyörittää painetta tuottavaa kompressoria (tilanne kärjistyy kun ahtoja halutaan vakiotasosta vielä nostaa). Suuremmalla pakopesällä kaasut kuljetetaan suuremmassa solassa siivelle, ja virtausnopeus on huonompi luonnollisesti, ja tämä näkyy heräävyytenä. Mutta kun kierrokset ovat ylhäällä ja ahtopaine myös, suuremmasta solasta tuleva pakokaasu jaksaa pyörittää painetta tekevää kompuraa paremmin reilumman osumapinta-alansa ansiosta, pakopaine on myös alempana joka taas tuntuu tehoissa ja koneen kestossa.
Kannattaa siis miettiä tarkkaan mitä on tekemässä, turhan moni tekee noi samat virheet varoituksista piittaamatta, mutta joskus ihmisluonto on vaan sellainen että en usko ennen kuin näen.
No varmaan suurimmalle osalle päivänselvää jaaritusta mutta kunhan kirjoittelin

Ja kuinkakohan paljon pakopainetta lisää ahtimen jälkeiset romut, katti ja vakioputkisto? Ehkä noista voisi aloittaa, edullista ja joka tapauksessa tehtävä?Mauri H. kirjoitti: Ahtimen valinta on aina kompromissi, pitää vaan keksiä mitä autoltaan haluaa, jos sinä et tarvitse tehoa yhtään lisää ja haluat vaan vääntöä niin sitten on vaihtoehtona parantaa moottorin hengitystä mekaanisesti, säädättää lastu penkissä jossa nähdään millä keinoilla ahdot saa nousemaan parhaiten tai sitten asentaa VNT-ahdin.
Enemmänkin noi lisää pakoputken vastapainetta, pakosarjapainetta lisää väärän kokoinen pakopesä ja huono pakosarja, pakoputken vaikutus siihen on aika pieni, jollei siinä nyt ole jotain mielettömiä vastapaineita.Bitter kirjoitti:Ja kuinkakohan paljon pakopainetta lisää ahtimen jälkeiset romut, katti ja vakioputkisto? Ehkä noista voisi aloittaa, edullista ja joka tapauksessa tehtävä?
Juu vakioputkella ja 3" vapaavirtausputkella on huippunopeudet kohtuu lähellä toisiaan, tosin vakioputkella ei raaski ajaa kovaa pitkiä matkoja, ettei kone hajoa 

Lisää tietoa: www.skg.fi