Turbo koneen putkittaminen
Turbo koneen putkittaminen
Onko ollu ongelmia putkitettujen lohkojen kanssa turbo käytössä,
ittellä olis 2.9 vitonen ja ykkös sylinterissä on ruostevauriota,muuten kone on hyväkuntoinen ajettu 210 tkm.
Oli puhetta täälläkin foorumilla esiintyneen kaverin kanssa että sillä leipo putkitetut sylinterit helpommin kiinni kun ei lämpö siirry putken seinästä kunnolla pois,voihan tietysti koneistuksissa olla esim liian karkeat pinnat jää ilmaa rakoihin.
miten muilla on kestäny ja missä olette teettänyt työn ?
ittellä olis 2.9 vitonen ja ykkös sylinterissä on ruostevauriota,muuten kone on hyväkuntoinen ajettu 210 tkm.
Oli puhetta täälläkin foorumilla esiintyneen kaverin kanssa että sillä leipo putkitetut sylinterit helpommin kiinni kun ei lämpö siirry putken seinästä kunnolla pois,voihan tietysti koneistuksissa olla esim liian karkeat pinnat jää ilmaa rakoihin.
miten muilla on kestäny ja missä olette teettänyt työn ?
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Onhan noita porukat putkittanut, mutta ongelmia syntynee siitä että alkuperäinen materiaali tahtoo vähän erota noista tarvikeputkista. Tästä sitten seuraa niitä leikkaantumisongelmia.
Tosin oikeilla välyksillä ja järkevällä teholla kestää varmaan, männänrenkaiden päittäisvälystä voisi hiukan kasvattaa jos pelkää vauriota.
Tosin oikeilla välyksillä ja järkevällä teholla kestää varmaan, männänrenkaiden päittäisvälystä voisi hiukan kasvattaa jos pelkää vauriota.
Mulla on yksi pytty putkitettu tuossa käyttö 190d:ssä ja hyvin on pelannut kovassa rääkissäkin. Lohko oli muuten kulumaton sylintereiden osalta, joten oli mielekästä putkittaa tuo yksi pytty ja laittaa stanukoon turbomäntä reikään. Muut pytyt hoonattiin turbovälykselle.
Jos lohkon vie koneistomoon, niin kannattaa oikaisuttaa lohkon taso samalla. Kannentiiviste kestää superkäytössä paremmin.
Muistaakseni -90 mallissa mersun koneet muuttuivat suoraan lohkoon poratuiksi, eli kuivat putket jäivät historiaan. Toki tuollaisenkin koneen voi putkittaa. Aiemmin ainakin dieseleissä oli kuivat putket tehtaankin jäljiltä.
Jos lohkon vie koneistomoon, niin kannattaa oikaisuttaa lohkon taso samalla. Kannentiiviste kestää superkäytössä paremmin.
Muistaakseni -90 mallissa mersun koneet muuttuivat suoraan lohkoon poratuiksi, eli kuivat putket jäivät historiaan. Toki tuollaisenkin koneen voi putkittaa. Aiemmin ainakin dieseleissä oli kuivat putket tehtaankin jäljiltä.
En saannu sitä orkkis putkee, tarvis tietää auton rungonnumero!!!!!!!!!
Mistäs v... mä sen saan 92 vuonna kolaroitu auto.
No tää kysymys menee otsikon ohi mutta, kuinka kevyitä vauhtipyöriä olette teettäny tai tehny 240mm kytkimille ja onko jollain käytössä 3.8 l M5 bemarin asetelmaa ja sprintterin kytkin levyä?
Mistäs v... mä sen saan 92 vuonna kolaroitu auto.
No tää kysymys menee otsikon ohi mutta, kuinka kevyitä vauhtipyöriä olette teettäny tai tehny 240mm kytkimille ja onko jollain käytössä 3.8 l M5 bemarin asetelmaa ja sprintterin kytkin levyä?
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Voihan se olla, että turboissa on loppuun asti. Just tänään otin kannen ylös 200d koneesta, jonka kyljessä on 92 valuvuosi. Ei putkia, eikä öljysuihkuja, vaikka kierrätyskone. Siisti saksantuonti auto, mittarissa 191tkm. Kone väljä ja männänrenkaat leikannut kiinni....Sisällä hirveä paska, harvoin näkee nykyään noin nokista konetta. Mikä lie koneen elinkaari ollut.Perttu K kirjoitti:Minulla on 92-mallin 300 turbodieselin lohko. Siinä oli ainakin putket.
Näitä kaikenlaisia versioita tuntuu olevan ainakin miljoona. Otin tuosta -92 koneesta vesipumpun runkoineen - 85:een koneeseen. Ja kas, vedet valuu pihalle. Himpun erilainen vedenkierto noissakin. -92:ssa on ylimääräinen pieni vesireikä, jota -85:ssa ei ole. Vesipumpun jalassa -92 on myös reikä, joten vedet valuivat ulos, koska -85 lohkossa ei ole tällä kohdalla mitään. Olipa vaikea selittää, pitäs opetella vihdoinkin tuo digikuvien laitto nettiin....
Raskone löysi moottorin numeron perusteella sylinterin putken , KL llä ei.
52e on orkkis putkella hintaa , sellanen pitää hankkia.
Pekalta kysyin vautipyörästä, sain ohjeet että pitää jättää kehälle painoa
ettei nyi niin helposti,bemarin kytkimen pitåis tulla huomenna niin pääsee
suunnittelee vautipyörää
52e on orkkis putkella hintaa , sellanen pitää hankkia.
Pekalta kysyin vautipyörästä, sain ohjeet että pitää jättää kehälle painoa
ettei nyi niin helposti,bemarin kytkimen pitåis tulla huomenna niin pääsee
suunnittelee vautipyörää
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
sunbeam kirjoitti:En saannu sitä orkkis putkee, tarvis tietää auton rungonnumero!!!!!!!!!
Mistäs v... mä sen saan 92 vuonna kolaroitu auto.
No tää kysymys menee otsikon ohi mutta, kuinka kevyitä vauhtipyöriä olette teettäny tai tehny 240mm kytkimille ja onko jollain käytössä 3.8 l M5 bemarin asetelmaa ja sprintterin kytkin levyä?
No minulla sellainen on, siis viton levy. Rakentelin sen maaliskuussa. Sellainen tietoisku tähän väliin, että 240mm on viton levy ja sprintterin levy on 250mm. Vauhtipyörästä otettiin varovasti tavaraa, silti se keveni aika paljon, ennen kuin oli sopiva uudelle asetelmalle. Muuten toimii loistavasti, mutta pikkuvaihteilla pienikin kaasun virheliike ja kyllä loikkii. Automaattia olen haaveillut, siksi olenkin tässä harkinnut kytkinpaketin myyntiä.
Niin tosiaan kone on valun vuosiluvun mukaan 92 (saattoi lukea tiestysti 91:kin). Varmaan vanhempi versio kuitenin. Putket oli, niin kuin kunnon koneessa pitääkin. Lohkossa ei ollut merkittävää kulumaa ja hoonauksen jälkeen näytti lähes uudelta.
No hyvä että tuli puheeksi, kytkin kirja kerto että sprintterissä olis 240??
Lisäksi tiesivät kertoo että kannattais laittaa bemarin levyllä että paksuus olis oikea ja vaihtais siihen poorin,paljonko jätit kynnystä asetelman kiinnitys pinnan ja levyn pinnan välille?
Lisäksi tiesivät kertoo että kannattais laittaa bemarin levyllä että paksuus olis oikea ja vaihtais siihen poorin,paljonko jätit kynnystä asetelman kiinnitys pinnan ja levyn pinnan välille?
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Ei ole kone hirveesti edenny kun on ton korin kanssa vähän hommia mutta sprintterin kanget ostin ja männät tuli kylkiäisinä, niillä ei taida olla virkaa tässä projektissa.
Olis taas heittää viisaammille yks kyssäri , onko missään mersun mallissa irroitettavaa kytkin koppaa mikä kävisi esim 602 sen koneen perään ?
Olis ehkä tiedossa camaron manuaali loota T5 nen siihen kun sais irtokopan valilevyllä ,olis helpompi tehdä kun kytkin kopan ja lohkon väliin
Olis taas heittää viisaammille yks kyssäri , onko missään mersun mallissa irroitettavaa kytkin koppaa mikä kävisi esim 602 sen koneen perään ?
Olis ehkä tiedossa camaron manuaali loota T5 nen siihen kun sais irtokopan valilevyllä ,olis helpompi tehdä kun kytkin kopan ja lohkon väliin
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Muistelisin, että se monttu siinä vauhtipyörässä oli jotain 4mm luokkaa. Asetelman liikevara oli 8mm luokkaa. Oikea syyvyys selviää kun asetelmaa puristetaan. Tarkoitus olisi että kytkin olisi kiinni silloin kun asetelmakin on jäykimmillään. Pistä siis asetelma ja puntari pylväsporkoneeseen ja ala painella. Kun selviää, paljonko on paras asetelman painuma niin siitä sitten laskemaan levyn paksuuden perusteella paljonko pitää vauhtipyörässä monttua olla. Yleensä levyjousella olevissa asetelmissa tiukin kohta on puolessa välissä, juuri siinä missä levyjousi on suorimmillaan.
Se bemarin levy on hyvää ja pitäävää ainetta, sellaista varsin kuparipitoista. Viton levy on myös saman tyyppistä ainetta, mutta ei aivan niin kovaa tavaraa. Molemmat ovat osoittautuneet varsin kestäviksi. Viton levyllä työtä on vain huomattavasti vähemmän, se kun käy suoraan.
Se bemarin levy on hyvää ja pitäävää ainetta, sellaista varsin kuparipitoista. Viton levy on myös saman tyyppistä ainetta, mutta ei aivan niin kovaa tavaraa. Molemmat ovat osoittautuneet varsin kestäviksi. Viton levyllä työtä on vain huomattavasti vähemmän, se kun käy suoraan.
Muistelen että ainakin fox korisissa Mustangeissa on käytetty T5 lootaa ja se ei kyllä mun ymmärtääkseni mikään hirven luja loota ole.sunbeam kirjoitti: Olis ehkä tiedossa camaron manuaali loota T5 nen siihen kun sais irtokopan valilevyllä ,olis helpompi tehdä kun kytkin kopan ja lohkon väliin

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Kaverilla on kolme T-5 sta , kaks on v8 sta yks on kutosen perästä, kasin askeja olen ostamassa toisessa on ykkönen silee ja toisessa on kolmonen, saishan niistä yhdistettyä ehjän ja jäis vielä jotain varaosia
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline