250 turbo dieselin piristys ?
miksei vakioputkella raaski ajaa kovaa pidempiä matkoja? varsinkaan jos ei vaikuta paljoonkaan koneen pakopaineisiin?
miten 3" voi vaikuttaa moottorin kestävyyteen parantavasti suhteessa alkuperäiseen, jos ajetaan pitkään lujempaa? onhan nämä autot saksassa suunniteltu valmiiksi jatkuvaan "mallista riippuen" hana pohjassa ajoon..
miten 3" voi vaikuttaa moottorin kestävyyteen parantavasti suhteessa alkuperäiseen, jos ajetaan pitkään lujempaa? onhan nämä autot saksassa suunniteltu valmiiksi jatkuvaan "mallista riippuen" hana pohjassa ajoon..
Viimeksi muokannut dansku, Ma 10.07.2006 00:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Taitaa tulla kyllä muitakin rajoittavia tekijöitä eteen, kun ajaa superilla pitkiä aikoja kaasu pohjassa. Mulla ainakin on loppunut 200d:stä kierrokset kesken
Eräs Jube nimimerkillä tietänee tarkemmin, kestääkö vakio om 601 kone "superoituna" ajaa miten kauan kaasu pohjassa.....Eli liian suuri pakovastus tai varsinkin pakosarjanpaine tuhoaa äkkiä moottorin, jos ajetaan lälli pohjassa.

Eräs Jube nimimerkillä tietänee tarkemmin, kestääkö vakio om 601 kone "superoituna" ajaa miten kauan kaasu pohjassa.....Eli liian suuri pakovastus tai varsinkin pakosarjanpaine tuhoaa äkkiä moottorin, jos ajetaan lälli pohjassa.
Viimeksi muokannut JP74, Ma 10.07.2006 00:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuten sanottu että jos pakoputken vastapaine on huomattavan suuri niin se vaikuttaa kyllä pakosarjapaineisiinkin kun kaasun ulostulo turbiinikotelosta vaikeutuu. Joku 0,1-0,2 barin jälkeen alkaa olemaan jo sillä kintaalla että onko putki liian pieni. Hyvin vähän saa siis putkessa olla paineita.
Jollain 2,5" putkella pakoputki paineet on varmasti aika kovat jos autossa on tehoja, ja tuohon kun lisätään korkeat pakosarjapaineet, eli korkeammat lämmöt, eli suurempi tilavuus, ollaan aika huonolla tiellä.
Putken saa paremmin virtaamaan myös eristämällä, eli suurin mahdollinen rööri ei välttämättä ole ainoa vaihtoehto, varsinkin downpipen eristämällä helpotetaan hiukan kaasujen poistumista turbiinilta.
Jollain 2,5" putkella pakoputki paineet on varmasti aika kovat jos autossa on tehoja, ja tuohon kun lisätään korkeat pakosarjapaineet, eli korkeammat lämmöt, eli suurempi tilavuus, ollaan aika huonolla tiellä.
Putken saa paremmin virtaamaan myös eristämällä, eli suurin mahdollinen rööri ei välttämättä ole ainoa vaihtoehto, varsinkin downpipen eristämällä helpotetaan hiukan kaasujen poistumista turbiinilta.
No minulla on tuota pakopainetta tuolla 3 tuuman putkellakin enemmän kuin laki sallii, ja tuohan ei johdu tehtaan mitoitusvirheestä, vaan siitä, että koneen läpi menevä kaasumäärä on yli kaksinkertainen vakioon verrattuna.
Luulenpa että muutama muukin forumilaisista tietää kannattaako tappiinsa viritetyllä autolla ajaa nilkka suorana pitkiä matkoja, mielestäni ei kannata. Ihan kaikkien ei sitä kannata oppia kantapään kautta.
Kiharainen originaali putki ja huonosti virtaavia vaimentajia matkalla -> ei hyvä. Pelkkä putken paksuus ei kerro paljon mitään.
Niin ja tottahan sopan kruunaa vanha kulahtanut moottori varustettuna tukkeutuneella jäähdytysjärjestelmällä...eli monen pikkuasian summa aiheuttaa sen koneen täystuhon.
Luulenpa että muutama muukin forumilaisista tietää kannattaako tappiinsa viritetyllä autolla ajaa nilkka suorana pitkiä matkoja, mielestäni ei kannata. Ihan kaikkien ei sitä kannata oppia kantapään kautta.
Kiharainen originaali putki ja huonosti virtaavia vaimentajia matkalla -> ei hyvä. Pelkkä putken paksuus ei kerro paljon mitään.
Niin ja tottahan sopan kruunaa vanha kulahtanut moottori varustettuna tukkeutuneella jäähdytysjärjestelmällä...eli monen pikkuasian summa aiheuttaa sen koneen täystuhon.
Lisää tietoa: www.skg.fi
veskola kirjoitti:
Luulenpa että muutama muukin forumilaisista tietää kannattaako tappiinsa viritetyllä autolla ajaa nilkka suorana pitkiä matkoja, mielestäni ei kannata. Ihan kaikkien ei sitä kannata oppia kantapään kautta.
eli esim superilla ei kannata ajella motarilla täysiä=n.220km/t, koska on tappiinsa viritetty kone?
veskola kirjoitti:
Kiharainen originaali putki ja huonosti virtaavia vaimentajia matkalla -> ei hyvä. Pelkkä putken paksuus ei kerro paljon mitään.
Niin ja tottahan sopan kruunaa vanha kulahtanut moottori varustettuna tukkeutuneella jäähdytysjärjestelmällä...eli monen pikkuasian summa aiheuttaa sen koneen täystuhon.
..eli vakio romuillakaaan ei kannata ajella täysiä pitkiä matkoja, koska on tukkoiset putket ja jäähdyttäjät..
En tarkoita olla nyt mikään pelle, tai haastaa riitaa, mutta ymmärrän kyllä kummatkin pointit, en vaan saa selville sitä kumpi nyt olisi suotavampi keksintö ajella kovaa, ilman käymättä koville auton moottorille?
"tappiinsa viritetylle" joka hengittää kummaltakin puolelta konetta paremmin, vahentäen esim lämpökuormaa huomattavasti, vaiko vakio, mistä on otettu kolme kertaa vähemmän tehoa, mutta on huomattavasti tuokkoisemmilla hengitysvälineillä varustettu?
eikä sit mitään herneitä


S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
.
Jos vakiomoottoriin vaan parannetaan sitä ilman kulkua läpi, sekä ilman, että nesteen jäähdytystä. Niin silloinhan se kestää entistä paremmin nilkka suorana ajelua.
Ongelma tulee siitä, että lisääntynyt ilmamäärä heti käytetään lisätehon tuottamiseen, vieläpä siten, ettei mitään alkuperäisessä moottorissa olevaa ilmaylimäärää jätetä. Paljon polttoainetta sylinterissä = isompi nuotio = enempi lämpökuormaa.
Toinen lämpökuormaa aiheuttava tekijä on, että kun ruiskutusaikaa suuresti lisätään, sekä vetäviä kierroksia, niin ruiskutuksen ajoitus väkisellä siirtyy myöhäisemmälle, jos palamisnopeuteen vaikuttavia tekijöitä ei saada parannettua, esim polttoaineen koostumusta muuttamalla.
Myöhäinen ruiskutus = kuumat pakokaasut = suuri lämpökuorma = paljon pakopainetta.
Cdi- moottorilla on vaan pari ominaisuutta, missä se on esikammioista parempi, ja toinen on tämä lämmönkesto.
Esikammioiset ei tunnu sitä lämpökuormaa paljoa kestävän.
Ihan kaasu pohjassa, kun moottoria rasitetaan äärimmilleen, nousee pakokaasujen lämmöt 900-1000 asteen tasolle aika yleisesti.
Jos pakosarjassa ei ole vastusta ja se virtaa hyvin, tapahtuu lämmönsiirtymistä moottorin rakenteisiin huonommin, kun jos pakopuolella on esteitä.
Jos moottorin hengitys on kunnossa ja kaasujalkaa raskii vähänkään nostaa sieltä pohjasta, eikä kierroksia ole ihan älyttömästi, niin lämpökuorma kyllä laskee äkkiä siedettävälle tasolle.
Minun autossani, kun kierrokset on välillä 3800-4200, eli nopeutta on silloin ~200-250, ja kaasua poljetaan vaan nopeuden ylläpitämiseksi, pakokaasujen lämpö on suunnilleen välillä 600-800 astetta, riippuen maaston muodoista, sekä kaasun asennosta.
Ainakin cdi kestää tällaista lämpökuormaa pitkiäkin aikoja.
Tällaista kuormitusta se on kestänyt jo pienemmälläkin ahtimella, joten tämän suuremman kanssakaan ei luulisi tulevan ongelmia.
Jos vakiomoottoriin vaan parannetaan sitä ilman kulkua läpi, sekä ilman, että nesteen jäähdytystä. Niin silloinhan se kestää entistä paremmin nilkka suorana ajelua.
Ongelma tulee siitä, että lisääntynyt ilmamäärä heti käytetään lisätehon tuottamiseen, vieläpä siten, ettei mitään alkuperäisessä moottorissa olevaa ilmaylimäärää jätetä. Paljon polttoainetta sylinterissä = isompi nuotio = enempi lämpökuormaa.
Toinen lämpökuormaa aiheuttava tekijä on, että kun ruiskutusaikaa suuresti lisätään, sekä vetäviä kierroksia, niin ruiskutuksen ajoitus väkisellä siirtyy myöhäisemmälle, jos palamisnopeuteen vaikuttavia tekijöitä ei saada parannettua, esim polttoaineen koostumusta muuttamalla.
Myöhäinen ruiskutus = kuumat pakokaasut = suuri lämpökuorma = paljon pakopainetta.
Cdi- moottorilla on vaan pari ominaisuutta, missä se on esikammioista parempi, ja toinen on tämä lämmönkesto.
Esikammioiset ei tunnu sitä lämpökuormaa paljoa kestävän.
Ihan kaasu pohjassa, kun moottoria rasitetaan äärimmilleen, nousee pakokaasujen lämmöt 900-1000 asteen tasolle aika yleisesti.
Jos pakosarjassa ei ole vastusta ja se virtaa hyvin, tapahtuu lämmönsiirtymistä moottorin rakenteisiin huonommin, kun jos pakopuolella on esteitä.
Jos moottorin hengitys on kunnossa ja kaasujalkaa raskii vähänkään nostaa sieltä pohjasta, eikä kierroksia ole ihan älyttömästi, niin lämpökuorma kyllä laskee äkkiä siedettävälle tasolle.
Minun autossani, kun kierrokset on välillä 3800-4200, eli nopeutta on silloin ~200-250, ja kaasua poljetaan vaan nopeuden ylläpitämiseksi, pakokaasujen lämpö on suunnilleen välillä 600-800 astetta, riippuen maaston muodoista, sekä kaasun asennosta.
Ainakin cdi kestää tällaista lämpökuormaa pitkiäkin aikoja.
Tällaista kuormitusta se on kestänyt jo pienemmälläkin ahtimella, joten tämän suuremman kanssakaan ei luulisi tulevan ongelmia.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Pasilla käyty. Kulku muuttui mutta ei dramaattisesti. Nyt Lapissa "koeajoa" ja etelään kuun lopussa. Seurataan tilannetta.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Mites, joko olisi numeroarvoja tiedossa, eli kiihtyvyyttä ennen ja jälkeen. Entäs mitenkä tuo kulutus, tuliko eroja, vai meneekö mittavirheen piikkiin.Ahti kirjoitti:Pasilla käyty. Kulku muuttui mutta ei dramaattisesti. Nyt Lapissa "koeajoa" ja etelään kuun lopussa. Seurataan tilannetta.
Toivoo tiedonjanoinen Antti
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Käytiin Pasilla Lappiin mennessä ja Lapista tullessa elikkä ensimmäinen ohjelmaversio oli lievä pettymys. Nyt toinen versio kiinni ja tuntumat on että alkaa olemaan siellä päin mitä esitteissä luvataankin (179hv). Kulutusta ei vielä tiedä mutta ei se ainakaan kasvanut ole. Aivan alakierroksille ei oikein apua tullut mutta 2000-4800 vetää melko mukavasti
Mitään kiihtyvyysarvoja en ole mittaillut kun ainoa toimiva mittalaite on kiinni Falconissa.
Pitäis varmaan vertailla autoja keskenään, sitten helpompi huomata erot.

Mitään kiihtyvyysarvoja en ole mittaillut kun ainoa toimiva mittalaite on kiinni Falconissa.
Pitäis varmaan vertailla autoja keskenään, sitten helpompi huomata erot.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Sellanen homma tuli mieleen että kun näissä malleissa pitäisi olla ilmamäärämittari, niin mihin riivattuun se on jemmattu? Montako piuhaa siihen menee? Onkos se ns. kulutusosa eli vaikka auto toimiikin ihan ok niin voiko se silti olla jo vaihdon tarpeessa?
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Mä lulen, että sulla ei sitä vielä ole, on samnlainen kun se mun edellinen, eli haistelee van imusarjan painetta. Muuten sen ilmamassamittari on ilmanpuhdistimen ja turbon välisessä letkussa.
. Ei vain, kyllä me voitaisiin ihan labra testi aiheesta suorittaa.
Niin ja määrää aika ja paikkaAhti kirjoitti:Pitäis varmaan vertailla autoja keskenään, sitten helpompi huomata erot.

SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
jaAhti kirjoitti:...pitäisi olla ilmamäärämittari, niin mihin riivattuun se on jemmattu?...
No koskas semmonen on tullut? Meinaan itellä ei ole, vaikka 202.188 onkin. Tuo MAP-anturi kyllä löytyy...Antti V kirjoitti:...sulla ei sitä vielä ole, on samnlainen kun se mun edellinen...
Oliskohan tässä muuten lisäfakta sille, että EGR:n tulppa ei toimi ilmamäärämittarin kanssa, eli ne olisi yhteydessä toisiinsa.
Terveisin tulpattu 605, mutta toimii

toyota
exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
Mä olen käsittänyt, että se olisi tullut faceliftin yhteydessä, mutta yksi kuva kertoo enemmän kuin sata jänistä, eli tossa on kuva ilmamassamittarista ja siitä läpästä EGR:n päältä ja sitten tässä kuvassa on ahtopaineen tunnistus, jota bleedaamalla... ja pikkuisen syöttöä huij...humina kirjoitti:jaAhti kirjoitti:...pitäisi olla ilmamäärämittari, niin mihin riivattuun se on jemmattu?...
No koskas semmonen on tullut? Meinaan itellä ei ole, vaikka 202.188 onkin. Tuo MAP-anturi kyllä löytyy...Antti V kirjoitti:...sulla ei sitä vielä ole, on samnlainen kun se mun edellinen...
Oliskohan tässä muuten lisäfakta sille, että EGR:n tulppa ei toimi ilmamäärämittarin kanssa, eli ne olisi yhteydessä toisiinsa.
Terveisin tulpattu 605, mutta toimii
No nälkähän kasvaa syömällä ja tämä tauti ei parane edes lääkkeillä, joten...
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Ja
tässä on venäläisten EPC:n mukainen kuva 202.188:sta, ilman ilmamäärämittaria.
Tuo 202.188 taitaa ollakkin vaan korinumero, josko sitten se moottorinumero on ratkaiseva tekijä tässä.
Oma on 605960 12 021850 kokonaisuudessaan...
Ton bleedauksen tiedän, mutta mites toi "pikkuisen syöttöä huij... "
tässä on venäläisten EPC:n mukainen kuva 202.188:sta, ilman ilmamäärämittaria.
Tuo 202.188 taitaa ollakkin vaan korinumero, josko sitten se moottorinumero on ratkaiseva tekijä tässä.
Oma on 605960 12 021850 kokonaisuudessaan...
Ton bleedauksen tiedän, mutta mites toi "pikkuisen syöttöä huij... "

toyota
exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
Joo 202.188 tarkoittaaa juurikin C 250 tdt. Tuo moottorinumero on minullakin melkein sama eli 605960 12 027950, joten kai sen tosta loppunumeroista voisi jopa luulla, että ne jossain 02XXXX vaiheessa muuttuu. Pitänee selvitellä, sillä se läppä siellä paineputkessa elää mulla ainakin ihan omaa elämää ja en oikein usko sen pysyvän jokahetki oikeassa asennossa.
Tosta syötön huijauksesta, nämä lisäpalikat, joita myös bokseiksi kutsutaan, antavat tietokoneelle huijausviestin, jonka ne muuttavat anturitiedoista, jolloin tietokone luulee moottorissa olevan jotain muuta menossa ja näin se antaa joko lisää ruiskutusta, tai ahto yms. Täytyisi perehtyä näiden sielunelämään ja anturitietoihin, jonka jälkeen voisi miettiä asiaa uudemman kerran.
Tosta syötön huijauksesta, nämä lisäpalikat, joita myös bokseiksi kutsutaan, antavat tietokoneelle huijausviestin, jonka ne muuttavat anturitiedoista, jolloin tietokone luulee moottorissa olevan jotain muuta menossa ja näin se antaa joko lisää ruiskutusta, tai ahto yms. Täytyisi perehtyä näiden sielunelämään ja anturitietoihin, jonka jälkeen voisi miettiä asiaa uudemman kerran.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Ja vielä, siis se bleedaaminen yksistään ei auta mitään, päinvastoin, se on aina monen tekijän summa. Bleedaamisella saadaan kyllä ahtoja ylös, samalla myös lämmöt nousee ja kaikki muutkin koneen kuormat.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Niin jos bleedaat, koneessa on ahtoa 1,2 bar ja ECU luuleen olevan 0,7 bar, se säätää syötön 0,7 bar mukaan. Tarvitsee tehdä jotain muutakin, eli jollakin konstilla saada syöttö suuremmaksi mitä ECU sen uskoo olevan.Antti V kirjoitti:Ja vielä, siis se bleedaaminen yksistään ei auta mitään, päinvastoin, se on aina monen tekijän summa. Bleedaamisella saadaan kyllä ahtoja ylös, samalla myös lämmöt nousee ja kaikki muutkin koneen kuormat.
Se läppä kuuluu ottaa pois sieltä putkesta, sen paikka on paikallisen metallikerääjä laarissa. On muuten aika paljon samannäköistä tuo EGR ja MAP kampe mitä Vitui..Vitoissa.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 867#302867
Lisää tietoa: www.skg.fi
Nyt on katti avarrettu ja tulokset ovat positiivisia...
Tähän aikaisempaan kirjoitukseeni tuli myös avarruksen myötä vastaus...
Eli putkistossa oli ilmeisesti niin kova vastapaine, että se ahdisti virtausta.
Seuraava suurempi ahdistaja taitaapi sitten olla se ahdin...
Edelleen kiinnostaisi tuo ahtopaineentunnistimen toiminta, eli pystytäänkö sen toimintaa muokkaamaan ohjelmalla? Eli lähinnä yläpään arvon osalta millä se heittää koneen vikatilaan. Ja pystytäänkö ohjelmasta muokkaamaan pyydettyä ahdon määrää?
Tähän aikaisempaan kirjoitukseeni tuli myös avarruksen myötä vastaus...
Kun katti avarrettiin herää kone paljon herkemmin ahtamaan tuossa 2->3 vaihdon jälkeen, pieni viive on edelleen. Kiihtyvyyttä sekkarilla vanhaan malliin mitaten, oli siitä kadonnut toimenpiteen jälkeen noin 0,5 sekkaa... aika hyvin.pyhimys kirjoitti:Miten teillä tuon sähkölaatikon vaihdot kovassa kiihdytyksessä. Mulla ainakin etenkin vaihdossa 2->3 kestää luvattoman kauan aikaa että vaihdon jälkeen saa taas kunnolla ahtoja ja alkaa vetämään.
Kävin tuossa vahteeksi ajamassa firman 124:sta ja siinä heti kun vaihde loksahti pykälään niin meno alkoi ja vielä paremmin kuin edellisellä vaihteella..
Onkohan tuossa ajateltu laatikon säästämistä tuollaisella vedon keventämisellä vaihtohetkellä vai onko tuo vika? Äkkiarvaamalla voisi puhua kuitenkin useasta kymmenyksestä jopa puolesta sekunnista 0-100 km/h kiihdytyksessä.. Saataisiinkohan tuotakin Karalalla säädettyä?
Eli putkistossa oli ilmeisesti niin kova vastapaine, että se ahdisti virtausta.
Seuraava suurempi ahdistaja taitaapi sitten olla se ahdin...
Edelleen kiinnostaisi tuo ahtopaineentunnistimen toiminta, eli pystytäänkö sen toimintaa muokkaamaan ohjelmalla? Eli lähinnä yläpään arvon osalta millä se heittää koneen vikatilaan. Ja pystytäänkö ohjelmasta muokkaamaan pyydettyä ahdon määrää?
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Itse mappianturin toimintaa ei muuteta ohjelmalla, vaan "sähköisillä huijauksilla", haluttuun suuntaan. Vesku tietää paremmin kertoa.pyhimys kirjoitti: Edelleen kiinnostaisi tuo ahtopaineentunnistimen toiminta, eli pystytäänkö sen toimintaa muokkaamaan ohjelmalla? Eli lähinnä yläpään arvon osalta millä se heittää koneen vikatilaan. Ja pystytäänkö ohjelmasta muokkaamaan pyydettyä ahdon määrää?
Bleedaus vaikuttaa suunnilleen samalla tavalla, mutta on huonoin vaihtoehto.
Mappianturi antaa vaan 0 - 5V jännitettä, jonka perusteella auton ohjainboxi (ecu) tietää, minkälainen painetila vallitsee imusarjassa.
Jos paine nousee yli sen arvon, mitä mappianturi pystyy lukemaan, seuraa vikatila.
Samoin käy, jos ohjelmassa olevan paineen pyynnin haarukka ylittyy, tai alittuu.
Antureita on eri paineille.
Esim. minun mesessäni on 2,7bar anturi.
Se tarkoitaa, että kun absoluuttinen paine imusarjassa on tuo 2,7bar, eli ahdot ~1,7bar, niin mapin jännite on ~5V.
Sinun autosi elektroniikka on vielä "kivikautista" tasoa, joten Karala saa siihen varmaan helpostikkin sopeutettua korkeammankin ahtopaineen mahdollistavan mapin, joten huijausta ei tarvi.
Esim. jos 2bar mappi vaihdetaan 3bar mappiin ja se saadaan sopeutettua myös ecuun, niin todellinen ohjelmalla säädettävä ahtopaine nousee 1bar-> 2bar. Tai, jos vaihdetaan 4bar mappiin, niin ahtopaineen lukualue nousee sinne kolmeen baariin.
Sitä taas mitä painetta ohjelma pyytää, tai vaatii, miten vaan, voidaan tietty säätää haluttuun haarukkaan, jolloin liian suuret tai liian pienet ahdot ei aiheuta ongelmaa. Se on helppo juttu myös.
Esim minulla kun on jo niin suuri ahdin, että pienillä kierroksilla ei ahda vakio-ohjelma mielestä tarpeeksi ja siitä oli riesana vikatiloja, niin nyt kun ohjelman pyyntiä on muokattu pienemmäksi, niin mitään murheita ei ole ollut.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Kokeilin eilen huvikseni kuinka kone vetää pakkovaihteilla eli kiinteä ykkönen silmään ja kaasua...kierrokset pompahti 5400-5500, sama 2>3 vaihdossa. Elikkä kun D:llä täyskaasuvaihdot tapahtuu noin 4700 niin pakkovaihteilla tuntus vetävän vaikka mihin asti
Kyllä muuten kiihtyy aivan eri malliin käsin vaihtamalla kun vaihtohetket saa ylemmäs ja alkaa ahtamaan paremmin seuraavalla.

Kyllä muuten kiihtyy aivan eri malliin käsin vaihtamalla kun vaihtohetket saa ylemmäs ja alkaa ahtamaan paremmin seuraavalla.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Osaiskohan se laatikko oppia tuotakin kautta ? Meinaan nostamaan huippukierroksia...Ahti kirjoitti:...pakkovaihteilla tuntus vetävän vaikka mihin asti![]()
Kyllä muuten kiihtyy aivan eri malliin käsin vaihtamalla kun vaihtohetket saa ylemmäs ja alkaa ahtamaan paremmin seuraavalla.
toyota
exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
Juuri tämän halusin tietää. Kiitän.tuikku kirjoitti: Sinun autosi elektroniikka on vielä "kivikautista" tasoa, joten Karala saa siihen varmaan helpostikkin sopeutettua korkeammankin ahtopaineen mahdollistavan mapin, joten huijausta ei tarvi.
Esim. jos 2bar mappi vaihdetaan 3bar mappiin ja se saadaan sopeutettua myös ecuun, niin todellinen ohjelmalla säädettävä ahtopaine nousee 1bar-> 2bar. Tai, jos vaihdetaan 4bar mappiin, niin ahtopaineen lukualue nousee sinne kolmeen baariin.
Sitä taas mitä painetta ohjelma pyytää, tai vaatii, miten vaan, voidaan tietty säätää haluttuun haarukkaan, jolloin liian suuret tai liian pienet ahdot ei aiheuta ongelmaa. Se on helppo juttu myös.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Me voitas pitää pienimuotoinen miitti jossain tässä pk-seudulla/uudellamaalla. Kai me ainakin 3 autoa kasaan saatais? Pyhimys?Antti V kirjoitti:Niin ja määrää aika ja paikkaAhti kirjoitti:Pitäis varmaan vertailla autoja keskenään, sitten helpompi huomata erot.. Ei vain, kyllä me voitaisiin ihan labra testi aiheesta suorittaa.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Toi kuulostais ihan hyvältä. Mulle sopis tänä iltanakin, sit pikkuisessa reissussa, että vasta ens keskiviikkona seuraavaksi maisemissa. Miltäs vaikuttaisAhti kirjoitti:Me voitas pitää pienimuotoinen miitti jossain tässä pk-seudulla/uudellamaalla. Kai me ainakin 3 autoa kasaan saatais? Pyhimys?Antti V kirjoitti:Niin ja määrää aika ja paikkaAhti kirjoitti:Pitäis varmaan vertailla autoja keskenään, sitten helpompi huomata erot.. Ei vain, kyllä me voitaisiin ihan labra testi aiheesta suorittaa.

SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
No sitähän mä jo ihmettelinkin, kun se romun kerääjä sinne pellin alle katteli, mähän soitan sille, että tulee hakee omaisuutensa poisveskola kirjoitti:Se läppä kuuluu ottaa pois sieltä putkesta, sen paikka on paikallisen metallikerääjä laarissa. On muuten aika paljon samannäköistä tuo EGR ja MAP kampe mitä Vitui..Vitoissa.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 867#302867

SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Se vain passaa, jahka tulen lomalta takaisin etelään ensi viikon loppupuolella.Ahti kirjoitti:Me voitas pitää pienimuotoinen miitti jossain tässä pk-seudulla/uudellamaalla. Kai me ainakin 3 autoa kasaan saatais? Pyhimys?Antti V kirjoitti:Niin ja määrää aika ja paikkaAhti kirjoitti:Pitäis varmaan vertailla autoja keskenään, sitten helpompi huomata erot.. Ei vain, kyllä me voitaisiin ihan labra testi aiheesta suorittaa.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Pidimme minimiitin eilen illalla ja pääsin vertaamaan vakiota omaani. Onhan siinä eroa, sen huomaa heti ensimmäisellä 200m vaikka lähtisi ihan normaalisti liikkeelle. Vakio lähtee kuin olisi käsijarru päällä
Äkkiä sitä vaan tottuu siihen uudelleenohjelmoinnin tuomaan lisäpotkuun. Kaipa sitä ahdinta pitäisi ryhtyä seuraavaksi rukkaamaan/vaihtamaan.

Äkkiä sitä vaan tottuu siihen uudelleenohjelmoinnin tuomaan lisäpotkuun. Kaipa sitä ahdinta pitäisi ryhtyä seuraavaksi rukkaamaan/vaihtamaan.

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!