C124 300 käyntiongelmat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Memphis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 15.11.2005 18:34
Paikkakunta: Oulu

C124 300 käyntiongelmat

Viesti Kirjoittaja Memphis »

Hyvät kanssamersuilijat, auttakaa toista!
Ongelma on seuraava. Lähdin eräänä päivänä ajelemaan Oulusta kohti Kemiä. Matkan varrella huomasin, että auto kulki välillä "raskaasti" ja välillä ihan normaalisti. Raskaasti siis sillätavalla, että tuntu siltä kuin joku vastustaa liikettä.
Kotiin päästyä eräs autoasentaja sano, että vika vois olla siinä läpässä joka on ilmanputsarin alla (oikeeta nimeä en tiiä, joten tuo kuvaa parhaiten). Vian piti väliaikasesti korjaantua, kun kaataa pari desiä 2t-öljyä bensan sekaan. Näin tapahtukin, hetkeksi.
Vähän ajan päästä auto alkoi rykimään kiihdyttäessä esim. puolikaasulla. Tuntuu, että motti ei saa tarpeeks ilmaa ja alkaa "booaamaan" ja vauhti vaan hidastuu. Mutta kun kaasun painaa kokonaan pohjaan, auto lähtee niin kuin ennenkin. Vika on siitä kummallinen, että ajaessa se välillä katoaa ja tulee hetken päästä takaisin. Tyhjäkäyntikin on siellä 4000-5000rpm.
Virranjakajan kansi ja pyörijä oli autoasentajan veikkaus. Ne olikin vaihdon tarpeessa, mutta vika ei lähtenyt. Tulpat on vaihdettu.

Voisiko vika olla elektroninen? Joku kusee ja seokset on vituillaan? Mitä tuo auto tekee, kun kaasun iskee lattiaan erillä lailla kuin puolikaasulla. Nimittäin sillon lähtee ihan normaalisti. Onko näissä vanhoissa satakaksnelosissa jotain tietokoneporttia, mihin voi töpselin työntää ja kattoa vikailmotukset?

Kiitos etukäteen vinkeistä, jos niitä tulee.
Kaikki on myynnissä, kunhan hinnasta sovitaan.
Memphis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 15.11.2005 18:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Memphis »

Nonii, jotain edistystä tässäkin rojektissa. Bensafiltteri oli umpipaskanen, mikä varmaankin vaikutti toimintaan. Varmuuden vuoks laitettiin vielä puhistusaineet bensan sekaan. Eräs avulias mekaanikko kuunteli auton käyntiä hetken ja sanoi yhden tulpanjohdon olevan poikki, veikkas 6 sylinteriä. Hämmästyksestä soikeana johtoa tarkasteltiin, mutta vikaa ei nähnyt. Vasta mittaaminen ja tulpan väri sai vakuuttuneeks siitä, että johto tosiaankin oli rikki.
Oli muuten tiukassa löytää tollanen johto. Tarvikeliikkeistä ei löytynyt. Onneksi paikallinen ja avulias mersun jälleenmyyjä teki käsityönä johdon, samalla kun itse joi kupillisen kahvia. Hintaakin kertyi vaivaiset 43€.
Paskempi homma tässä on, että auto ei vieläkään toimi kunnolla. Vika on kyllä parantunut huomattavasti. Nykyään auto köhii vain liikkeelle lähdetttäessä noin 300m matkan, sen jälkeen toimiin vallan mainiosti. Vika ilmenee aina, kun auto on ollut n.4min kauemmin sammuneena. Oma veikkaus on se, ettei bensansyöttötsydeemissä pysy paine ja sammuttaessa paine karkaa. Autoa joutuu sahaamaankin hieman entistä kauemmin käyntiin.
Nyt onkin siis kysymys. Onko tässä systeemissä jossain paineventtiiliä, joka voisi olla sökö? Bensapumppu tuskin on rikki, kun auto toimii täydellisesti 300m ajon jälkeen.
Toivottavasti nyt tulee enemmän vastauksia, kuin viimeksi. :P
Kaikki on myynnissä, kunhan hinnasta sovitaan.
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Polttoainepumpun/-pumppujen kanssa samassa paketissa auton alla takapäässä on myöskin painevaraaja, joka pitää linjassa paineen auton ollessa sammutettuna. Lähinnä se on kuumuutta varten, ettei bensa kaasuunnu putkistossa seisonnan aikana. Siis peitelevyn alla auton alustassa on pumppu/suodatin/painevaraaja -paketti.
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Memphis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 15.11.2005 18:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Memphis »

Marde kirjoitti:Polttoainepumpun/-pumppujen kanssa samassa paketissa auton alla takapäässä on myöskin painevaraaja, joka pitää linjassa paineen auton ollessa sammutettuna. Lähinnä se on kuumuutta varten, ettei bensa kaasuunnu putkistossa seisonnan aikana. Siis peitelevyn alla auton alustassa on pumppu/suodatin/painevaraaja -paketti.
Voiko vika siis mahdollisesti löytyä täältä?
Nyt alko tekemään sen, ettei lämpimänä meinaa oikeen lähtä käyntiin. Saa tovin sahata, että tulee mitään eloa moottoriin. Kun koneen saa käyntiin, joutuu vielä ajamaan sen muutaman sata metriä, ennenkuin alkaa auto toimimaan normaalisti.
Kaikki on myynnissä, kunhan hinnasta sovitaan.
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Paha mennä sanomaan onko se vika tuolla, mutta kertomasi mukaan se toistuu jatkuvasti samanlaisena ja samoilla oireilla. Toisaalta varmaan pumpun pitäisi tehdä paine sen verran pikaisesti uudelleen, ettei auto ehkä yskähtelisi enää muutamaa sataa metriä? Vai onko pumppu väsähtämässä?
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Oon nykyjään törmäilly tosi usein muutamankin viikon vanhoihin tulppiin jotka sytyttää vasta muutaman sadan metrin ajon jälkeen eli ei käy kaikilla kunnes lämpenevät ja semmosiakin tulppia jotka alkuun ei toimi ja hetken päästä melkeen toimii eli nykii esim 100m,ja senjälkeen ei mitään oireita.näitä on ollu jo saabissa,mersussa ja rellussa samanlaisia toimii kun huvittaa tulpppia :oops: .Eli kerta kiellonpäälle,tulpat vaihtoon kaikki. :lol: .
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

Elektrohydraulinen polttoainepainesäädin, musta mokkula määräjakajan kyljessä vuotaa. (halkeaa ja tihkuu myös ulospäin)
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

jaha

Viesti Kirjoittaja -O- »

Jos lambdaa on niin testiksi johdot irti apukuskin maton alta.
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Memphis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 15.11.2005 18:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Memphis »

Kiitti vinkeistä. Pitää katella noita juttuja läpi ja raportoida tänne, jos vika sattuu löytymään.
Viimeisin päivitys vikaan: kun autolla lähtee kylmänä liikenteeseen, mitään ongelmia ei ole. Lämpimänä tosiaan joutuu starttaileen pidemmän tovin ja rykii.
Kaikki on myynnissä, kunhan hinnasta sovitaan.
Vastaa Viestiin