Xenon- valoa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

e320 kirjoitti:Mutta ei laillisesti kuitenkaan.

Hämmästyttää kyllä että suurin osa foorumilaisista katsoo oikeudekseen rikkoa yhtä sun toista tieliikenteeseen säädettyä lakia antamatta sille kahta ajatusta.

Mitä niillä lailla ja säädöksillä tekee, eiks niin? :roll:
Itse oon joskus ajanut hirvikolarin ja jos nyt saisin edes pikkuhetken lisää reagointiaikaa mahdolliseen epämielyttävään yllätykseen maantien päällä xenoneilla, eli mahdollisuuden vaikka väistää, otan tuon riskin ettei ne ole lailliset. Oikein säädettynä valot eivät häikäise, jos sitä häikäisyä pelkäät.
dansku kirjoitti:mutta eiks monessa uudemmassakin ole pitkät halogeenilla?

eiks toi syttyminen ole vähän hidasta noilla pitkilläkin? jos pitää vaihdella edestakas lyhyitä ja pitkiä?

oliks 124:seen bi-xenonit?
Näillä Bi-xenoneilla liikutetaan sitä xenonpolttima siten, että sen valokuvion piste liikkuu kuten H4 polttimossa hehkulangat.

Itselläni on pakussa Bi-xenonit ja emännän autossa H7:hin konverttio xenonit ja kummastakaan autosta ne eivät ihan helpolla lähde pois, on niissä senverran parempi valoteho ja kummankaan auton valot ei häikäise vastaantulijaa.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Niitä E-hyväksyttyjäkin sarjoja on saatavissa, jokin syyhän sille täytyy olla ettei kyseisiä vempeleitä ole hyväksytty käyttöön.

Tuolla tien päällä näkee jatkuvasti väärin säädettyjä tai laittomia valovirityksiä eikä ne tee meidän muiden tielläliikkujien elämää helpoksi.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12793
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

e320 kirjoitti:Niitä E-hyväksyttyjäkin sarjoja on saatavissa, jokin syyhän sille täytyy olla ettei kyseisiä vempeleitä ole hyväksytty käyttöön.

Tuolla tien päällä näkee jatkuvasti väärin säädettyjä tai laittomia valovirityksiä eikä ne tee meidän muiden tielläliikkujien elämää helpoksi.
johan tuolle on järkevä syy miksei ole e-hyväksyttyjä...


kun nuo oiken asentaa niin ei satavarmasti ketään häikäise, tai no jos on niitä tyyppejä kun katsoo suoraan valoon ja valittaa kun kaikki valot sokaisee :lol:
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Niin, joidenkin postauksista vähän vaan paistaa läpi asenne: Kunhan itse vaan näkee, muista ei niin väliä.
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

JÄLKIASENNETTAVAT XENONVALOT EIVÄT OLE SALLITTUJA TIELIIKENNEKÄYTÖSSÄ SUOMESSA vielä.
Johtuu muuten siitä, että xenonsarjavalmistajat eivät ole valmiita maksamaan polttimoiden e-hyväksyntähakemisesta 500 000 dollaria. Tämä oli karkea arvio, kun kysyin aikanaan mitä tämä tulisi maksamaan. Sanoivat vielä perään että Suomen miljardien eurojen kokoisten markkinoiden takia emme varmasti lähde sitä tekemäänkään. Eri asia olisi jos sitä vaadittaisiin muuallakin.
Ruotsin bilprovningen antoi aika selvän vastauksen minulle kysyttäessä, ei mitään estettä koska ne vähentävät onnettomuuksia.
Ruotsissa nyt muutenkin on valoasetukset vähän järkevämmät kuin täällä, siellä sentään sallitaan että pimeässä näkee.
Kaikilla ei ole yksinkertaisesti varaa investoida alkuperäisiin xenonumpioihin ja lisäosiin 2000 euroa. Valitettavasti kaikkiin automalleihin niitä ei edes saa.


Suomen AKE on tehnyt asetuksista niin älyttömiä, ettei voi kuin nauraa.

Liikenteessä kulkee jatkuvasti ihan oikeasti vaarallisiakin asioita, ei xenonvalot sitä ole. Sitten jos valot näyttää liian ylös, sen kyllä huomaa vastaantulijoista myös halogeenilampuilla.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Vaikka tuo totta onkin, mistä lähtien kansalaisilla on ollut mahdollisuus tarkastella säädöksiä valikoivasti noin niinkuin missä tuntuu olevan järkeä ja missä ei, ja mitä noudattaa ja mitä ei?

Eikös tuo vie käytännössä pohjan koko lainsäädännöltä.. :)
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Lainsäädäntö pysyy voimassa, ja viestissä lukeekin että JÄLKIASENNETTAVAT XENONVALOT EIVÄT OLE SALLITTUJA TIELIIKENNEKÄYTÖSSÄ SUOMESSA vielä.
Onneksi suomessa on vapaat markkinat nykyään. Seuraavassa mainitulla tavalla tehtiin ennen monien muiden tuotteiden kohdalla, tässä karkea kuva tilanteesta ennen EU:ta.

Jonkun korkean liikenneministeriön virkamiehen sukulaisen omistama maahantuontifirma toisi tuotetta maahan ja niitä saisi asentaa laillisesti myös tieliikennekäyttöön. Tällöin olisi kyseessä käytännössä monopoliasema maahantuojalla, kun muut eivät saisi samaa lähtökohtaa asialle.

Suomessa on käytännön asioissa vielä paljon opittavaa.

Kumpi on sitten pahempi, lisää hirvikolareissa kuolleita vai paremmat valot?
Kumpi vaarallisempi, xenonit vai superturbo? Molemmat osaavissa käsissä ihan toimivia ratkaisuja.
Kumpi vaarallisempi, w124 tai nissan micra? Jälkimmäiset pitäisi poistaa kokonaan liikenteestä, tämä on sitten puhtaasti subjektiivinen mielipide.
Jos joku ajattelisi asioita terveellä järjellä, niin ei olisi mitään Fiat Unoja tai microja edes täällä liikenteessä. Markkinat määräävät tilanteen.

Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä.
Biltemakin myy muuten xenonsarjoja, sieltä voi myös kysyä tähän asiaan jatkoselvityksiä. Ne eivät ole e-hyväksyttyjä.
Sieltä saa myös sinisiä parkkipolttimoita, jota saattaa erehtyä luulemaan poliisiauton hälytysvaloiksi. Sama asia.
Yleismaailmallinen moralisointi ja jeesustelu on nykyajan markkinataloudessa aika lailla hyödytöntä. Kuluttajan tarpeesta on lähdettävä, xenonvalojen tapauksessa siitä, ottaako isomman riskin vai pienemmän lasten kanssa ajellessa pimeällä tiellä vaikka ei olekaan varaa uuteen huipputurvalliseen kulkupeliin.
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

...Ja ei sitten herneitä nenään kenellekään. :P

Paketin kannessa on muuten väyrysen kuva, eli kyllä ne mersuunkin käyvät.
Pahin juttu on se, kun valot säädetään liian ylös, oli sitten kyseessä xenonit tai halogeenit.
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Bixenontarjous viikon loppuun voimassa.
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Bixenontarjous päättyi.
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

H4 Bixenonia ja muitakin löytyy hyllystä, kysykää tarjouksia!!
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Tässä kun on nyt kuukaudenpäivät ajanut tolla nykyisellä C-sarjalaisella, alkaa olemaan pikkuinen näkemys autotehtaiden aitojen xenonvalojen ja konvertio xenonvalojen eroavaisuuksista. Tossa vanhassa C:ssä oli se uudemman mallinen umpio, jossa oli ajovalot H7:kat ja niihin laitoin konvertio valot ja nyt tässä nykyisessä on orkkis xenonit, niin ei valotehon, kuten ei häikäisynkään kohdalla ole mitään eroa.

Se häikäisyongelma mitä yleensä väitetään, tulee vastaantulijalla yleisesti siitä, että niitä valoja pitää katsoa, kun ne kerran on eriväriset, kuin halogeenit. Toisaalta samat ihmiset myös valittavat uusien autojen kirkkaista ajovalojen laseistakin. No jokatapauksessa asennus vaatii suurta tarkkuutta, ettei niitä ajovaloja säädä liian korkealle, sillä silloin ne kyllä häiritsevät. Oikein säädettynä xenonvalot luovat turvallisuutta pimeille taipaleille ja ainakin mulla vähentää huomattavasti silmien väsymistä pitemillä matkoilla.

Yksi mikä mua ihmetyttää noissa säännöksissä, on se kun xenonit vaativat automaattisen korkeudensäädön -99 jälkeen rekisteröidyissä ja tämä ottaa haistelun taka-akselista, mutta minullakin on siellä automaattinen tasonsäätö, joten tavallaan kaksinkertainen varmistus.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Xenonvalojen korkeussäätölaitteen tulee olla automaattinen vain uusissa autotyypeissä 1.10.1998 jälkeen ja kaikissa 1.10.2000 jälkeen käyttöönotetuissa uusissa autoissa. Tässä oli pikku siirtymäaika.
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

tajusin xenonit itselleni aiiivan liian kalliiksi.. mutta mites tommoset "feikit" .. :?:

voiko niitä orkkis umpioon lykätä?

http://www.nettiosa.com/product_catalog.php?c=18
2.3 l
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Halogeeneista parhaan valotehon saa philipsin bluevision- polttimoilla.
Tässä ero philipsilla oikeaan xenoniin:
http://www.mhturva.com/images/W124_seina1.jpg
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

AKE:N tiedotteen mukaan jälkiasennettavat xenonvalot ovat määräysten mukaiset pdf-tiedoston mukaisin pesurein ja korkeussätölaittein.
Webbisivuillamme on linkki tiedostoon.

Tämän asian johdosta tarjous xenonvaloista ylhäällä rekisteröityneille foorumilaisille.
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Oikein hyvä homma. Tässä AKE:kin myöntää sen tilanteen, minkä jo moni on todennut, että kunnon valot parantavat liikenneturvallisuutta. Vaikka se niin kornilta tuntuu, mutta sekuntti on pitkä aika liikenteessä, se voi joskus pelastaa jopa ihmishengen ja pimeällä ainakin tuon verran saa Xenoneista hyötyä ja aina vaan suurenee nopeuden pienentyessä.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Laitetaan ne mersujen ja muidenkin valot kuntoon että pysyy hirvet auton ulkopuolella.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 16:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Niin minä ymmärrän asian tuolta dokumentista.
jallu_ai
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.03.2005 14:54
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja jallu_ai »

PaHa kirjoitti:
eemeli kirjoitti:AKE:N tiedotteen mukaan jälkiasennettavat xenonvalot ovat määräysten mukaiset pdf-tiedoston mukaisin pesurein ja korkeussätölaittein.
Webbisivuillamme on linkki tiedostoon.
Eli ei enää tarvitse xenon-umpioita jälkiasenteisissa xenon-sarjoissa?
Ymmärsinkö oikein? :roll:
Mielestäni mikään ei ole muuttunut, sillä tiedotteessa 4/2006 kehoitetaan ottamaan huomioon 23.12.2003 julkaistu ohje.
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

jallu_ai kirjoitti:
PaHa kirjoitti:
eemeli kirjoitti:AKE:N tiedotteen mukaan jälkiasennettavat xenonvalot ovat määräysten mukaiset pdf-tiedoston mukaisin pesurein ja korkeussätölaittein.
Webbisivuillamme on linkki tiedostoon.
Eli ei enää tarvitse xenon-umpioita jälkiasenteisissa xenon-sarjoissa?
Ymmärsinkö oikein? :roll:
Mielestäni mikään ei ole muuttunut, sillä tiedotteessa 4/2006 kehoitetaan ottamaan huomioon 23.12.2003 julkaistu ohje.
...tiedotteessa lukee ohjeet korkeussäätölaitteista ja pesureista xenon-ajovalojen kanssa.
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Tarjous jatkuu vieläkin :D
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Minkä hintainen on varapolttimo tohon h4 bi-xenoniin????
RED POWER IHC DT-358
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Bixenonin varapolttimon hinta on tällä hetkellä 90 euroa/kappale.
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Missä lienee ongelmaa, kun mielestäni nuo xenon valot ei valaise yhtään sen paremmin, kuin Osramin H7 ? Mieluummin paljon heikommin. Kyllä ne kirkkaasti palaa, mutta jostain kumman syystä valaisutehoa puuttuu. Eikä pelkästään perustu omiin silmiin. Samaa mieltä oli myös tuo hallitus. Sytytys vaiheessa välähtävät todella kirkkaasti. Mikä onkin normaalia, mutta jotain uupuu. Vesisateella jopa valaisuteholtaan huonommat kuin nuo H7. Ainoastaan liikennemerkit ja maisema lähietäisyydellä ovat aivan kirkkaan sinisenä. Valaisevat n. 20 - 30 m. Valojen suuntaukset on tarkistettu. Lamppu on oikein päin. Umpiot ovat kirkkaat. Lampunkannalle tulee jännitettä 13.8 V. Nyt on siis kysymys näistä jälkiasenteisista xenoneista.
Avatar
eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 304
Liittynyt: Ti 17.02.2004 20:20
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eemeli »

petri.n kirjoitti:Missä lienee ongelmaa, kun mielestäni nuo xenon valot ei valaise yhtään sen paremmin, kuin Osramin H7 ? Mieluummin paljon heikommin. Kyllä ne kirkkaasti palaa, mutta jostain kumman syystä valaisutehoa puuttuu. Eikä pelkästään perustu omiin silmiin. Samaa mieltä oli myös tuo hallitus. Sytytys vaiheessa välähtävät todella kirkkaasti. Mikä onkin normaalia, mutta jotain uupuu. Vesisateella jopa valaisuteholtaan huonommat kuin nuo H7. Ainoastaan liikennemerkit ja maisema lähietäisyydellä ovat aivan kirkkaan sinisenä. Valaisevat n. 20 - 30 m. Valojen suuntaukset on tarkistettu. Lamppu on oikein päin. Umpiot ovat kirkkaat. Lampunkannalle tulee jännitettä 13.8 V. Nyt on siis kysymys näistä jälkiasenteisista xenoneista.
Mikä värilämpötila on kyseessä?
Onko polttimoilla paljon tunteja takana?

ekassa linkissä on w124:sen valot , toisessa on 6000K xenon ja toisessa philipsin halogeeni(philipsin bluevision)
http://www.mhturva.com/images/W124_seina1.jpg
Toisessa on Volvo v70:n valot tiellä, lähivaloissa on 6000K xenonit ja pitkissä on osramin H7:t.
http://www.mhturva.com/images/V70_tiella.jpg
Mielestäni ero on aika selkeä xenonvalon hyväksi.
räätäli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 13.07.2005 18:54

Viesti Kirjoittaja räätäli »

Kun siellä AKE:n sivuilla olevaa tekstiä lukee niin herää kysymys ? seuraavassa lainaus sieltä

"Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa
liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOThyväksytyillä
ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan
DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita
suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta"

Meneekö mersu S 210 edelliseen katekoriaan eli ei tarvitse pesulaitteita ?

Kun ei sattumoisin ole

Terveisin räätäli viisaammilta vastausta odottaen.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Suomen AKE on tehnyt asetuksista niin älyttömiä, ettei voi kuin nauraa
Yhdyn täysin yllä olevaan mielipiteeseen.
On tullut rakenneltua noita ameriikan ihmeautoja ja niissä ei voi kun ihmetellä että miten ne auton valot ei suomessa käy(e-merkintä puuttuu). On vissiin tuolla ameriikassa erilailla pimeetä kun suomessa. Auton alkuperäiset valot roskiin (myös xenonvalot) tai mustaa maalia päälle ja sitten askarrella reikiä niihin ja tunkea jotain hellan peräkärryvaloja paikalleen. Yhteen autoon menee noin 25 kpl lyhtyjä. On sitten varmaan paljon turvallisemmat kun nuo alkuperäiset auton valot jotka autotehdas on siihen suunnitellut.
Että järjen kanssa noilla ei ole mitään tekemistä!!!

Saanko vitoon -96 laillisia xenonvaloja tekemälläkään?
Ja jos ei viton valoista saa niin entä jos laittaa toisesta autosta jossa on hyväksytyt xenonlyhdyt?
Avatar
petri.n
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1124
Liittynyt: Su 22.02.2004 19:23
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Eemelille vastausta, että ovat niitä 6000 K lamppuja. Viime viikolla posti kantoi ne sinun toimipisteestäsi mulle. Ei mulla ainakaan saa noin selvää eroa seinää vasten valoissa. Aavistuksen verran kirkkaammat kuin H7, mutta ei sanottavasti. Kantomatkassa häviää sitten pimeällä nuo xenonit 6-0 tuolle H7. Ihmettelee ja kummastelee.
Vastaa Viestiin