Pakokaasun kierrätyksestä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
fellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 17.10.2004 08:17

Pakokaasun kierrätyksestä?

Viesti Kirjoittaja fellu »

Hei!

Osaako joku selittää kuinka pakokaasunkierrätys toimii w123 -85, 230/M102 koneessa.

Mikä on tämän kiilahihnakäyttöisen (kompuran) tarkoitus, sijainti ohjaustehostimen alla?.

Kuva alta => Kuva

Kompurasta tulee putki moottorin alta => Kuva

ja nousee kanteen pakosarja lähelle => Kuva

Siinä välillä on vielä (jotain) jotka näkyy kuva 2:sen nuolen yläpuolella.

Miksikö kiinnostaa, ostin tämän auton varaosiksi viime syksynä ja sitten kun näytti siltä että tästähän saisi vielä mersun niin kun pani tarpeeksi aikaa niin on nyt mm. ajokunnossa, uusi väri, kori kunnossa sekä tuore leima.

Moottorin toiminnassa vielä häiritsee se että hieman tupsahtelee pakoputkessa kun löysää kaasua ja myöskin kakistelee vähän kun polkaisee kovasti kaasua. Itse moottorissa ainakin pakokaasuarvot olivat hyvät, käyntiäänet normaalit jne...

Tupsahtelu väheni huomattavasti kun kuva 2:sen putki oli korjattu siten että se oli kunnolla kiinni, sekä teippikorjauksella putkessa joka on ko. kohdan yläpuolella.

Sytytystä ei ole vielä tarkistettu.

Ostettaessa oli alipaineputket jotka nyt menee (mustaventtiiliin) pakosarjan päällä liitetty toisiinsa eli ne eivät menneet ko. venttiiliin.

Sitten on epäselvää se että kuuluuko tämän putken olla auki (menee imusarjaan) => Kuva
nyt siinä vaikuttaisi olevan semmoinen plugi että imusarjaan ei ole mitään yhteyttä.


Jarmo
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Urheiluautoja rakenteleva kaveri poisti pakokaasun kierrätyksen lopullisesti Toyotan 3L turbokoneesta. Kuulema karstoittaa moottoria ja toimii vain keskikierroksilla. Käsittääkseni bensa-autoista mitataan leimalla vain tyhjäkäynnin ja täyskaasun antaman pakokaasuarvot.

Kävin itsekkin katsomassa ko. koneen kokoamista ja olihan siellä aika läjä paskaa pakokaasunkierrätys systeemissä vaikka myllyä oli käytetty vain puoli vuotta.
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Luulisin, että tuo pumppu on toisioilmajärjestelmän pumppu eli järjestelmä joka pumppaa ilmaa pakokanaviin/pakosarjaan moottorin ollessa kylmä. Sama systeemi toteutettu uusissa autoissa sähköisellä pumpulla. Ko. järjestelmä ei sotke/karstoita moottoria. Ainoastaan sen ilmasuulakkeet pakokanavissa/pakosarjassa hiukan haittaavat virtausta.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
fellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 17.10.2004 08:17

Viesti Kirjoittaja fellu »

Toisioilmajärjestelmän pumppu kuulostaisi järkevältä siinä mielessä että kyllä sieltä ilmaa tulee aika kovastikin. Huomasin sen kun korjasin (kuvan 2 nuoli näyttää) liitosta
.
Ko. liitoksen yläpuolella oli sitten toinen kumiputki joka oli halki ja jota teippasin väliaikaiskorjauksena. Ainakin tämän putken kunnollinen korjaus vaikuttaisi olevan niin hankalassa paikassa että siinä pitää ottaa pakosarja irti jotta sen voi tehdä.

Sitten sieltä lähtee alipaineletkuja kuva 2:sen nuolen yläpuolen hässäkästä ja ne menevät mielestäni ruiskun puolelle, mihin ne sitten vaikuttavatkit?

Pakokaasujen kierrätys, luulen ei poistu jos tukin alipaineletkut jotka menee viimeisen kuvan venttiiliin joka on pakosarjan keskellä.

Epäselvää edelleen on se että kuuluuko (viimeinen kuva nuoli menee imusarjaan) putken olla auki eli nyt siinä on putken sisällä metallinen plugi?

Onko näissä tämän vuosimallin –85 230/M102 ollut nämä pumput ja pakokaasujen kierrätykset vakiona?


Jarmo
Vastaa Viestiin