Virtakeljuiluja... w201 *problem solved*
Virtakeljuiluja... w201 *problem solved*
eli: laturi on vakio 55A, autossa yhteisteholtaan 530w/rms musiikkilaitteet, ja virtapuolella avittamassa vielä 1 faradin konkka.
miten iso akku kannattaa ostaa, että tulee koko kapasiteetti käytettyä ja laturi ei ryssiydy aivan kokonaan..
pikaisia neuvoja! huomenna akkukauppaan .. -->
edit: otsikko muutettu paremmin sopivaksi..
miten iso akku kannattaa ostaa, että tulee koko kapasiteetti käytettyä ja laturi ei ryssiydy aivan kokonaan..
pikaisia neuvoja! huomenna akkukauppaan .. -->
edit: otsikko muutettu paremmin sopivaksi..
Viimeksi muokannut Migself, Pe 28.07.2006 20:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2.3 l
ohhoh.. no sitten ei auta kusta sukkaan.. nimittäin entinen akku on 60A.. eikä jaksanut sillä käynnistellä..
tuota:
ajan päivittäin lyhyttä ajua ja soittelen heti liikkeelle lähdettäessä musiikkija...
laturi lataa ehkä siinä 12.3 volttia.. voiko olla, että akku ei kerkeä latautua takaisin ja sen takia jätti eilen työpaikan pihaan...?
tuota:
ajan päivittäin lyhyttä ajua ja soittelen heti liikkeelle lähdettäessä musiikkija...
laturi lataa ehkä siinä 12.3 volttia.. voiko olla, että akku ei kerkeä latautua takaisin ja sen takia jätti eilen työpaikan pihaan...?
2.3 l
Laturin kyllä pitäs kuormitettunakin ladata yli 13V. Voisko vikaa olla laturin säätimessä tai laturin johtojen liitoksissa.
Tosi on että akku ei kerkeä latautua jos Ajo matkat on lyhyitä, latausjännite on matala ja autossa on yhtäaikaa kovasti muutakin virrankulutusta.
Ja Akut myös vanhemmiten laiskistuvat.. Voi olla että vanha akku on jo tiensä päässä.
Oletko tarkistanut akun vesitilanteen?
Tosi on että akku ei kerkeä latautua jos Ajo matkat on lyhyitä, latausjännite on matala ja autossa on yhtäaikaa kovasti muutakin virrankulutusta.
Ja Akut myös vanhemmiten laiskistuvat.. Voi olla että vanha akku on jo tiensä päässä.
Oletko tarkistanut akun vesitilanteen?
Migself kirjoitti:ohhoh.. no sitten ei auta kusta sukkaan.. nimittäin entinen akku on 60A.. eikä jaksanut sillä käynnistellä..
tuota:
ajan päivittäin lyhyttä ajua ja soittelen heti liikkeelle lähdettäessä musiikkija...
laturi lataa ehkä siinä 12.3 volttia.. voiko olla, että akku ei kerkeä latautua takaisin ja sen takia jätti eilen työpaikan pihaan...?


Migself kirjoitti:ohhoh.. no sitten ei auta kusta sukkaan.. nimittäin entinen akku on 60A.. eikä jaksanut sillä käynnistellä..
tuota:
ajan päivittäin lyhyttä ajua ja soittelen heti liikkeelle lähdettäessä musiikkija...
laturi lataa ehkä siinä 12.3 volttia.. voiko olla, että akku ei kerkeä latautua takaisin ja sen takia jätti eilen työpaikan pihaan...?



Jos vain helposti onnistuu niin laturi irti ja hiilet sekä kollektori silmäilyn alle.
Hiilet ei ole paha homma, tinaa ja kolvia saattaa tarvita vaihtoon, mutta jos kollektori on mennyt, niin sitten on varaosan hommaamisen aika.
Latausjännitteen säädin löytynee laturin kyljestä ??? Mutta epäilisin hiiliä/laturin kollektoria.
Hiilet ei ole paha homma, tinaa ja kolvia saattaa tarvita vaihtoon, mutta jos kollektori on mennyt, niin sitten on varaosan hommaamisen aika.
Latausjännitteen säädin löytynee laturin kyljestä ??? Mutta epäilisin hiiliä/laturin kollektoria.
joo tuo ei muuten tullut mieleeni, että laturi ei lataisi ollenkaan.. hölmö minä.
mutta: eilen illalla kävin kokeilemassa niin vilkun kun laittoi päälle, ja laittoi vapaalle niin hetken jaksoi palaa ja kohta loppui... eli jaksoi pyörittää sähkölaitteita vain kierroksilla... eli lataako laturi niin onnettomasti että pyärittää akun varassa...?
mutta: eilen illalla kävin kokeilemassa niin vilkun kun laittoi päälle, ja laittoi vapaalle niin hetken jaksoi palaa ja kohta loppui... eli jaksoi pyörittää sähkölaitteita vain kierroksilla... eli lataako laturi niin onnettomasti että pyärittää akun varassa...?
2.3 l
Selvä laturi häikkä, hiilet tai kollektori. Sitä tinaa ja kolviakaan et tarttee jos ostat hiilipaketin. Nykyään ei taida enää irto hiiliä saada. Mutta ehdottomasti tarkasta se kollektori kun hiilien vaihto ei auta jos kollektori on niin kulunut ettei sähkö kulje siitä enää mihinkään, menee vaan hiilet hukkaan ja turhaa työtä.
CLK230K
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
- Paikkakunta: Tornio
Laturi irti ja autosähkömiehelle, kollektoria ei voi itse vaihtaa jos ei ole autosähkömiehen vikaa ja metallisorvia. Toinen vaihtoehto on ostaa kunnostettu tai uusi laturi, hintahaarukka varmaan 150-200 oravannahkaa. Kunnostus kustantaa noin 100 oravannahkaa(laakerit, säädin, kollektori)
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
Kunnostetuissa latureissa ei välttämättä ole vaihdettu kollektoria, tämän olen kerran itse kokenut kun laturi on mennyt uudestaan vaihtoon parin vuoden päästä eikä myynyt liike alkanut asian kanssa millekkään. Tämä kun sattui niin ostin käytetyn edullisesti ja vaihdoin hiilipaketin sekä toimivan jänniteen säätimen.
Älä hio kollektoria, pelkkä puhdistus riittää jos on likainen.
Älä hio kollektoria, pelkkä puhdistus riittää jos on likainen.
CLK230K
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
- Paikkakunta: Tornio
Voit ja kannattaakin, sillä voi olla että vain hiilet ovat lopussa. Lähde purkamaan sitä laturia takapäästä, sieltä paljastuu säätäjä jossa hiilet ovat kiinni. Ja kollektori on se kuparijutska jota vasten hiilet ovat säätäjän ollessa paikallaan. Jos kollektori on kulunut uraiseksi niin pelkällä hiilien vaihdolla saa ensiapua hetkeksi aikaa, mutta huonopintainen kollektori "syö" hyvin äkkiä uudetkin hiilet.Jos hiilissä/kollektorissa ei ole vikaa niin sitten uusi(toimiva) säätäjä paikalleen ja kokeileen (ei ole kallis). Jos ei vieläkään toimi, niin joko vanha remonttiin tai uusi/kunnostettu tilalle
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
- Paikkakunta: Tornio
Muistaakseni se on juuri se musta pikkumötikkä. Siinä lukee valmistaja (tod.näk Bosch) ja jännite (olikohan 14V). Kun sulla on se laturi kerran irti niin kannattaa puhdistaa se kokonaan, eli purkaa kuoret irti. On varmaankin aika paljon hiilipölyä myös sisällä. Samalla saa tutkittua myös laakerien kunnon
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
no.. päätin nopeasti kokeilla miten auttoiko hinuaminen ja tein samalla havainnon..:
eikös ole näin, kun kierrokset nousevat, pitäisi mahdollisesti jännitteen kasvaa... nyt kuitenkin kun auto oli tyhjäkäynnillä.. jännite ladattu akun navoista.. 12.8V ja kierroksia 3000 jännite tippui jatkuvasti... ihan alle 12 voltin..
mikä heleketti tässä on vikana??
eikös ole näin, kun kierrokset nousevat, pitäisi mahdollisesti jännitteen kasvaa... nyt kuitenkin kun auto oli tyhjäkäynnillä.. jännite ladattu akun navoista.. 12.8V ja kierroksia 3000 jännite tippui jatkuvasti... ihan alle 12 voltin..
mikä heleketti tässä on vikana??
2.3 l
uudet hiilet
Jos jännite on jo alle 12V niin akkuhan tyhjenee automaattisesti
Kokeilikko liikkuuko hiilet kunnolla?(eihän oo juotokset irti?)
Itse vaihdoin uudet hiilet (irtohiilet) makso 9€
Ens kesänä vois sorvata uuden kollektorin.
Kokeilikko liikkuuko hiilet kunnolla?(eihän oo juotokset irti?)
Itse vaihdoin uudet hiilet (irtohiilet) makso 9€
Ens kesänä vois sorvata uuden kollektorin.
edesmennyt
W201
W201
oon vahvistanu moottorin runkomaadoitusta.. ja maadoittanut laturin uudestaan lohkoon...
akun liittimet ovat puhtaat, laturin johdot ovat kyllä aika nahkiutuneet, mutta puhdistin niitäkin.
se minua häiritsee.. kun eilen kokeilin hetken isoa 100A akkua.. näytti akku hetken 13.6 volttia.. ja myöhemmin jännite vain laski.. ja laski.. ja laski...
eli joko akku purkaa.. tai laturi ei lataa..
akun liittimet ovat puhtaat, laturin johdot ovat kyllä aika nahkiutuneet, mutta puhdistin niitäkin.
se minua häiritsee.. kun eilen kokeilin hetken isoa 100A akkua.. näytti akku hetken 13.6 volttia.. ja myöhemmin jännite vain laski.. ja laski.. ja laski...
eli joko akku purkaa.. tai laturi ei lataa..
2.3 l