Virtakeljuiluja... w201 *problem solved*

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Virtakeljuiluja... w201 *problem solved*

Viesti Kirjoittaja Migself »

eli: laturi on vakio 55A, autossa yhteisteholtaan 530w/rms musiikkilaitteet, ja virtapuolella avittamassa vielä 1 faradin konkka.

miten iso akku kannattaa ostaa, että tulee koko kapasiteetti käytettyä ja laturi ei ryssiydy aivan kokonaan..

pikaisia neuvoja! huomenna akkukauppaan .. -->


edit: otsikko muutettu paremmin sopivaksi..
Viimeksi muokannut Migself, Pe 28.07.2006 20:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2.3 l
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä siihen riittää ihan normaali 60Ah akku. Talvipakkasilla käynnistyvyyttä parantaa se että akussa olisi käynnistysvirta mahdollisimman suuri.

Jos oikein hifistellä haluaa. :D niin hommaa keltakantinen optima. Se on tarkoitettu juuri nopeisiin purkauksiin.. Eli lähinnä musiikkilaitteistojen akuksi.
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

ohhoh.. no sitten ei auta kusta sukkaan.. nimittäin entinen akku on 60A.. eikä jaksanut sillä käynnistellä..

tuota:

ajan päivittäin lyhyttä ajua ja soittelen heti liikkeelle lähdettäessä musiikkija...

laturi lataa ehkä siinä 12.3 volttia.. voiko olla, että akku ei kerkeä latautua takaisin ja sen takia jätti eilen työpaikan pihaan...?
2.3 l
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Laturin kyllä pitäs kuormitettunakin ladata yli 13V. Voisko vikaa olla laturin säätimessä tai laturin johtojen liitoksissa.

Tosi on että akku ei kerkeä latautua jos Ajo matkat on lyhyitä, latausjännite on matala ja autossa on yhtäaikaa kovasti muutakin virrankulutusta.
Ja Akut myös vanhemmiten laiskistuvat.. Voi olla että vanha akku on jo tiensä päässä.
Oletko tarkistanut akun vesitilanteen?
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja kleitos »

Migself kirjoitti:ohhoh.. no sitten ei auta kusta sukkaan.. nimittäin entinen akku on 60A.. eikä jaksanut sillä käynnistellä..

tuota:

ajan päivittäin lyhyttä ajua ja soittelen heti liikkeelle lähdettäessä musiikkija...

laturi lataa ehkä siinä 12.3 volttia.. voiko olla, että akku ei kerkeä latautua takaisin ja sen takia jätti eilen työpaikan pihaan...?
8) Terve! Kyllä sen latausjännitteen pitäisi olla n. 14Volttia, vaikkapa akun navoilta mitattuna :lol: Auton käydessä ja esim. ajovalot kytkettynä, mikäli alittaa tuon niin on vikaa, vikaa, vikaa....
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

akku on puolivuotta vanha ja hapotettu liikkeessä.. ei kyllä mikään laadukas akku, mutta pitäisi sen pitempään kestää :?

keljuttaa vaan tuo vika.. :(

voiko lataus jännitteen mitata suoraan akulta auton ollessa käynnissä? vai tarvitseeko viedä liikkeeseen?
2.3 l
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Migself kirjoitti:
voiko lataus jännitteen mitata suoraan akulta auton ollessa käynnissä? vai tarvitseeko viedä liikkeeseen?
Normaali yleismittarilla akun navoista auto käynnissä.
Avatar
kleitos
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Pe 25.03.2005 17:48
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja kleitos »

Migself kirjoitti:ohhoh.. no sitten ei auta kusta sukkaan.. nimittäin entinen akku on 60A.. eikä jaksanut sillä käynnistellä..

tuota:

ajan päivittäin lyhyttä ajua ja soittelen heti liikkeelle lähdettäessä musiikkija...

laturi lataa ehkä siinä 12.3 volttia.. voiko olla, että akku ei kerkeä latautua takaisin ja sen takia jätti eilen työpaikan pihaan...?
8) Ja vielä äskeiseen topiikkiin vastatakseni, eihän se 12.3 volttia tarkoita laturin toimivan ollenkaan :evil: Se on jotenkuten kunnossa olevan akun ns. lepovirta :? Elikkä jos normaalisti lataa ja auto käy, niin navoista mitattaessa=14Vottia +-0,2v!
karira
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 22.07.2006 23:48

Viesti Kirjoittaja karira »

Jos vain helposti onnistuu niin laturi irti ja hiilet sekä kollektori silmäilyn alle.
Hiilet ei ole paha homma, tinaa ja kolvia saattaa tarvita vaihtoon, mutta jos kollektori on mennyt, niin sitten on varaosan hommaamisen aika.
Latausjännitteen säädin löytynee laturin kyljestä ??? Mutta epäilisin hiiliä/laturin kollektoria.
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

joo tuo ei muuten tullut mieleeni, että laturi ei lataisi ollenkaan.. hölmö minä.

mutta: eilen illalla kävin kokeilemassa niin vilkun kun laittoi päälle, ja laittoi vapaalle niin hetken jaksoi palaa ja kohta loppui... eli jaksoi pyörittää sähkölaitteita vain kierroksilla... eli lataako laturi niin onnettomasti että pyärittää akun varassa...?
2.3 l
karira
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 22.07.2006 23:48

Viesti Kirjoittaja karira »

Selvä laturi häikkä, hiilet tai kollektori. Sitä tinaa ja kolviakaan et tarttee jos ostat hiilipaketin. Nykyään ei taida enää irto hiiliä saada. Mutta ehdottomasti tarkasta se kollektori kun hiilien vaihto ei auta jos kollektori on niin kulunut ettei sähkö kulje siitä enää mihinkään, menee vaan hiilet hukkaan ja turhaa työtä.
CLK230K
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

mikäs se on se kollektori siellä laturissa?
2.3 l
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Se osa jota vasten hiilet painautuu
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

saako sen kollektorin irti ihan helpostikko?
2.3 l
dieselhörhö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja dieselhörhö »

Laturi irti ja autosähkömiehelle, kollektoria ei voi itse vaihtaa jos ei ole autosähkömiehen vikaa ja metallisorvia. Toinen vaihtoehto on ostaa kunnostettu tai uusi laturi, hintahaarukka varmaan 150-200 oravannahkaa. Kunnostus kustantaa noin 100 oravannahkaa(laakerit, säädin, kollektori)
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa

-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
karira
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: La 22.07.2006 23:48

Viesti Kirjoittaja karira »

Kunnostetuissa latureissa ei välttämättä ole vaihdettu kollektoria, tämän olen kerran itse kokenut kun laturi on mennyt uudestaan vaihtoon parin vuoden päästä eikä myynyt liike alkanut asian kanssa millekkään. Tämä kun sattui niin ostin käytetyn edullisesti ja vaihdoin hiilipaketin sekä toimivan jänniteen säätimen.
Älä hio kollektoria, pelkkä puhdistus riittää jos on likainen.
CLK230K
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

voinen sentään aukaista laturin ilman että mikään jousi lentää sieltä silmään ja lasku sen mukana..?
2.3 l
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

no.. jousi ei tullut vielä silmään, mutta ei saatanassa lähe irti nuo ruuvit.. :shock: :? :?

korkkasin jo yhet kierteet.. ruuvinmeisselin kahvasta nimittäin :lol: :lol:

crc:tä varovasti liruttamaan.. jospa se sillä tokenee..ei oo vissii ihan lähiaikoina auki käytetty-- :roll:
2.3 l
dieselhörhö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja dieselhörhö »

Voit ja kannattaakin, sillä voi olla että vain hiilet ovat lopussa. Lähde purkamaan sitä laturia takapäästä, sieltä paljastuu säätäjä jossa hiilet ovat kiinni. Ja kollektori on se kuparijutska jota vasten hiilet ovat säätäjän ollessa paikallaan. Jos kollektori on kulunut uraiseksi niin pelkällä hiilien vaihdolla saa ensiapua hetkeksi aikaa, mutta huonopintainen kollektori "syö" hyvin äkkiä uudetkin hiilet.Jos hiilissä/kollektorissa ei ole vikaa niin sitten uusi(toimiva) säätäjä paikalleen ja kokeileen (ei ole kallis). Jos ei vieläkään toimi, niin joko vanha remonttiin tai uusi/kunnostettu tilalle
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa

-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

puhistettu on :) siitä hiilipakan reiästä pääsin puhistamaan kollektorin.. on siinä hieman uria.. muttei loputtoman pahoja.. onko se säätäjä muuten hiilipakassa kiinni vai se musta pikkumötikkä?
2.3 l
dieselhörhö
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja dieselhörhö »

Muistaakseni se on juuri se musta pikkumötikkä. Siinä lukee valmistaja (tod.näk Bosch) ja jännite (olikohan 14V). Kun sulla on se laturi kerran irti niin kannattaa puhdistaa se kokonaan, eli purkaa kuoret irti. On varmaankin aika paljon hiilipölyä myös sisällä. Samalla saa tutkittua myös laakerien kunnon
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa

-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

no pittää koettaa jollain saada se sit auki :?
2.3 l
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Meisselin päähän napakka isku (tai vaikka useampi :D ) vasaralla niin aukeaa...
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

no.. päätin nopeasti kokeilla miten auttoiko hinuaminen ja tein samalla havainnon..:

eikös ole näin, kun kierrokset nousevat, pitäisi mahdollisesti jännitteen kasvaa... nyt kuitenkin kun auto oli tyhjäkäynnillä.. jännite ladattu akun navoista.. 12.8V ja kierroksia 3000 jännite tippui jatkuvasti... ihan alle 12 voltin..

mikä heleketti tässä on vikana??
2.3 l
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

uudet hiilet

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Jos jännite on jo alle 12V niin akkuhan tyhjenee automaattisesti

Kokeilikko liikkuuko hiilet kunnolla?(eihän oo juotokset irti?)

Itse vaihdoin uudet hiilet (irtohiilet) makso 9€
Ens kesänä vois sorvata uuden kollektorin.
edesmennyt
W201
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

no jännite auton ollessa tyhjäkäynnillä on 12.8.. kierroksilla tippuu jatkuvasti..

kun auto ei ole käynnissä niin ehkä 12.4V.


miks mulla on näin vaikee auto?? jatkuvasti vikoja :cry:
2.3 l
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Kysyn vielä!

kokeilikko liikkuuko ne hiilet varmasti kunnolla?
edesmennyt
W201
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

uudet hiilet ja pakka ostettu jokupäivä sitten.. eli ei siitä ole kiinni
2.3 l
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

ootko kokeillu eri akulla?
Onko kaapelit kunnolla kiinni akussa?(eihän oo hapettunu?)
Laturin johdot kunnolla kiinni ja liittimet puhtaat?

Vaikuttaakohan moottorin maajohto tuohon hommaan?
edesmennyt
W201
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

oon vahvistanu moottorin runkomaadoitusta.. ja maadoittanut laturin uudestaan lohkoon...

akun liittimet ovat puhtaat, laturin johdot ovat kyllä aika nahkiutuneet, mutta puhdistin niitäkin.

se minua häiritsee.. kun eilen kokeilin hetken isoa 100A akkua.. näytti akku hetken 13.6 volttia.. ja myöhemmin jännite vain laski.. ja laski.. ja laski...

eli joko akku purkaa.. tai laturi ei lataa..
2.3 l
Vastaa Viestiin