230E -84 W123, mitä öljyä pakkasten ajaksi?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

230E -84 W123, mitä öljyä pakkasten ajaksi?

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Pikkuveljen tuoreeseen hankintaan pitäisi vaihtaa kohta öljyt. Tähän asti siinä on käytetty mineraaliöljyä ja vaihdettu 5000km:n välein. Kannattaako talveksi laittaa täyssynteettiset/synteettiset öljyt koneeseen pakkasaamuja helpottamaan?

Mineraaliöljyä se syö n. 0,7l/5000km. Tai nyt öljyn pinta on noin puolessa välissä ja on ajettu 5000km. Onko vaara, että synteettistä alkaa kulumaan. ...Sen tiedän, että Mobilin RF:ää 5W50:stä se söisi ainakin :wink: , mutta puhun nyt huippuöljystä, eli esim. castrol 0W40:stä.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mulla on juuri tuota Mobilin 5W50:aa. Hyvin lähtee käyntiin, eikä öljyä juuri kulu.
Oikeastaan enemmänkin olisin varuillani sen suhteen, että mineraaliöljyyn tottuneet tiivistet voivat alkaa vuotaa synteettistä. Lisäksi paremmin pesevä synteettinen voi irrottaa jotain töhniä jotka tukkeavat pienemmät öljykanavat. Ainakin jenkkiläisillä moniaste"öljyillä" ajelleet V8-miehet ovat kokeneet tämän ilmiön modernien öljyjen kanssa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Aku P kirjoitti:Mulla on juuri tuota Mobilin 5W50:aa. Hyvin lähtee käyntiin, eikä öljyä juuri kulu.
Oikeastaan enemmänkin olisin varuillani sen suhteen, että mineraaliöljyyn tottuneet tiivistet voivat alkaa vuotaa synteettistä. Lisäksi paremmin pesevä synteettinen voi irrottaa jotain töhniä jotka tukkeavat pienemmät öljykanavat. Ainakin jenkkiläisillä moniaste"öljyillä" ajelleet V8-miehet ovat kokeneet tämän ilmiön modernien öljyjen kanssa.
Kiitokset!
Juuri tämänkaltaista pelkäsin itsekkin. Mineraalit ovat vielä aika kirkkaat vielä 5000km:n jälkeen. Jos täyssynteettinen sitten likaantuu, se on sitten sen merkki, että liat on lähteneet liikkeelle.
Katsotaan mitä pikkuveli on mieltä ja paljonko sillä on rahaa laittaa öljyyn :)
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Niin, mitenkä muuten tuo mineraaliöljypuoli on nykyään? Kuka ties silläkin osastolla on jo tarjolla niin ohuita öljyjä, että toimivat talvellakin, ja näin siirtyminen synteettiseen olisi tarpeetonta. :?:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Aku P kirjoitti:Niin, mitenkä muuten tuo mineraaliöljypuoli on nykyään? Kuka ties silläkin osastolla on jo tarjolla niin ohuita öljyjä, että toimivat talvellakin, ja näin siirtyminen synteettiseen olisi tarpeetonta. :?:
Taitaa olla melkein niin, että mineraali-öljyt korvaantuvat pikkuhiljaa osasynteettisillä ja synteettisillä. Tommonen välimuoto voisi olla kanssa ihan hyvä valinta.
Vastaa Viestiin