IKUISUUSKYSYMYS: KITKAT VAI NASTAT?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

IKUISUUSKYSYMYS: KITKAT VAI NASTAT?

Viesti Kirjoittaja automaticue »

Tästä kun ei varmastikaan ole aikaisemmin keskusteltu :o , niin otanpa aiheen esille.

Autooni, joka on W124 200D AUTOM., pitäisi hankkia uudet kumeksit. Paljon ihmiset kehuvat kitkoja, mutta yhtä paljon löytyy vastaväittäjiä ja nastojen puolesta puhujia.

Nythän on niin, että oletan olevani sellaisten ihmisten keskuudessa, jotka omista kokemuksistaan voivat ammentaa tietoa ja kertoa minulle ostanko kitkat vaiko nastat. Ajan suurimmaksi osaksi moottoritietä, 150km/päivä.

Merkkiäkin voipi suositella, etten osta epäsopivia :evil:

Mieltä askarruttavia seikkoja ja niiden eroja; Kitka vs. Nasta

- Ajokäyttäytyminen
- Pito normaaliajossa/ääritilanteessa
* kiihdytys
* jarrutus
* esteen väistö
* sivuttaispito
- Käyttöikä l. kuluvuuserot

Haluan mielipiteitä nimenomaan käyttökokemuksista :!:

Kaikkiin autoihin eivät kitkat sovellu, miten W124??

Jään mielenkiinnolla odottamaan vastauksia :wink:
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Boss
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Boss »

No mielestäni kitkat eivät sovi mihinkään autoon, ellei sitten satu majailemaan jossain pääkaupunkiseudulla jossa tiet ovat sulana ympäri vuoden.
Täällä syrjäkylillä kyllä todettu täysin turhiksi.
Aihettahan on täällä käsitelty vaikka millä mitalla...........kokeile hakua.
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Talvirenkaissa on nastat ja kesärenkaissa ei.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Janne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kolmatta talvea ajelen kitkoilla. En ole huomannut käytännön ajossa yhtään kertaa, että ne olisivat jossain kohdin huonommat kuin nastat.

Positiivisena puolena on miellyttävä hiljaisuus. Kun vaihtaa kesäkiekot talvikiekkoihin, niin rengasäänet pienenevät, tai pitäisikö Mersun tapauksessa sanoa rengashumina. Myös minulla tulee paljon moottoritiekilometrejä ja juuri siellä kitkojen paremmuus nastoihin nähden tulee selvimmin esiin.

Alla on Michelin Maxi Ice ja seuraavat talvirenkaat tulevat olemaan samanlaiset.

Kun luet rengasaiheesta (ja muistakin aiheista) tällä palstalla, muista, että Mersumiehet ovat aika paatuneita konservatiiveja ja mieluummin syövät hatullisen paskaa kuin alentuvat nykyajan hömpötyksiin. Itse erehdyin koittamaan ja nyt huvittuneena kuuntelen ja lueskelen nastarenkaiden kannattajien paatosta.

No, kukin tavallaan ja minä ajan kitkalla. Ihan miten kukin parhaaksi näkee.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Aja 225/45-17 Nokian WR kitkoilla ja olen ollut tosi tyytyväinen.
Kesällä 19" ja talvella 17"
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Janne kirjoitti: Kun luet rengasaiheesta (ja muistakin aiheista) tällä palstalla, muista, että Mersumiehet ovat aika paatuneita konservatiiveja ja mieluummin syövät hatullisen paskaa kuin alentuvat nykyajan hömpötyksiin. Itse erehdyin koittamaan ja nyt huvittuneena kuuntelen ja lueskelen nastarenkaiden kannattajien paatosta.
Aika nuorena olen jo paatunut konservatiivi. :wink:

Tässä siis tulee paatosta:

Täällä muualla Suomessa ei (onneksi) kylvetä suolaa :x joka paikkaan kuten eteläisessä Suomessa
joten pääkallokelejäkin sattuu kohdalle, useammankin kerran per talvi.
(Tosin vaikka kuinka suolattaisiin niin tulisi niitä silti, sillä kovemmilla pakkasilla suolakaan ei auta) Nastat ovat siis tarpeen.

Mutta jos ajelee talviajonsa märillä/sulilla tai vain lumisilla teillä niin eipä siihen nastoja tarvita. :roll:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Mielestäni juuri kitkat sopii hyvin mersuun. Riittävä omapaino ja rauhallinen käytös tekee muutenkin mersusta hyvän ajaa myös talviliukkailla. Ja ei kitkat sitä ainakaan pilaa, omasta mielestäni mukavampi ajella kun ylimäärästä rapinaan ei kuulu. Ainakin itse arvostan sitäkin asiaa koska matkat mitä ajan on pitkiä ja kilomertejä tulee reilusti.

Mutta siis itsellä kolmas talvi alkamassa Nokian Q kitkoilla. Edellisessä wolkkarissa oli 175/65/14 ja niistä jäi niin hyvä kuva että en edes harkinnut muuta kun mersuun ostin samanlaiset 185/65/15 kokosina. Pitoa riittää ihan hyvin kun muistaa nollakelillä vallankin risteyksissä että jarrutus on hyvä aloittaa ajoissa ja edellä ajaviin riittävä rurvaväli. Normaali talvipakkasilla pitää jopa paremmin kuin vaikka HKPL 2:lla. Kaverilla oli viime talvena uudet sellaset ja rinnakkain kun jarrutettiin niin monesti meikäläinen sai ennemmin pysähtymään vaikka autossani ei ole edes ABS-jarruja. Kitkarengasta ei saa päästää lukkoon ainakaan jäällä koska hidastavuus heikkenee selvästi, autokoulussa kyllä muistaakseni opetetaan että lukkojarrutus on aina paras keino hidastavuuteen mutta ei päde kyllä kitkoilla. Pääsin eilen muuten kokeilemaan uudessa Mazda 3:ssa Nokia Hakkapeliitta 4:sia ja kyllä on hirvee meteli satasen vauhissa (japsiko vai tottumiskysymys? :shock: ) mutta samanlailla pysähtyy liukkaalla kun omilla kitkoilla, oli lievä pettymys kun kaikissa rengastesteissä hehkutettu uuden Nokian nastan ylivoimaa.

Eikä noilla kitkoilla tarvi ainakaan tietukkona olla. Äsken kotiuduin Itä-Suomesta ja 250km matkalla on taas kaikki Suomen talviolosuhteen havaittavissa. Tossa loppumatkalla oli todella liukasta pienempää pikitietä ja muutama rekkakin oli pysähtyny P-alueelle odotamaan suolausta/hiekotusta. No itse tulin kyllä ihan reippaasti ja sain ohittaakin muutaman matelijan. Aika rauhallisesti varottaa tollanen kitka luikkaudesta, tuntuu mutkassa peffaan pieni levottumuus ja takapää kyllä ensin lähtee rauhalliseen luistoon mutta se on todella helppo korjata ja liikkeet on rauhallisia. Siis mitään ennelta odottamatonta totaalista pidon menetystä noilla ei tule.

Ja vielä siitä että mihin kitkarenkaat sopii.. Mielestäni etelässä missä teitä suolataan ja suurin osa talvesta on nollakelejä vaaditaan nastaan koska kitka ei ole parhaimmillaan jäällä tai nollakelillä. Mitä pohjoisemmaksi mennään sitä enemmän kitka sopii käytettäväksi koska tiet ovat polanteisia tai pakkaslumen peittämiä suurimman osan talvesta.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Suurin osa kai myöntää että nastarenkaat ovat pääkallokeleillä(mustajää) tehokkaampia kuin kitkat. Eihän noita kelejä tietysti montaa talveen mahdu mutta itse vaadin talvirenkailta kaiken niiden antaman avun.Se ensimmäinen kerta kun piikkirengas olisi ollut parempi voi pahimmassa tapauksessa olla myös viimeinen :cry: .Jokainen voi painottaa renkaissa eri ominaisuuksia, itselläni turvallisuus on kyllä kirkkaasti kärjessä :wink:
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
kimmo l
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

fidldee kirjoitti:Suurin osa kai myöntää että nastarenkaat ovat pääkallokeleillä(mustajää) tehokkaampia kuin kitkat. Eihän noita kelejä tietysti montaa talveen mahdu mutta itse vaadin talvirenkailta kaiken niiden antaman avun.Se ensimmäinen kerta kun piikkirengas olisi ollut parempi voi pahimmassa tapauksessa olla myös viimeinen :cry: .Jokainen voi painottaa renkaissa eri ominaisuuksia, itselläni turvallisuus on kyllä kirkkaasti kärjessä :wink:
:roll: Kitkarengas miellyttävä? Tämän päivän nasta pohjautuu aika lailla kitkoihin!(pehmeä ja hiljainen). Kitkoilla oma etunsa ,kuin myös nastoilla.Jokainen kehuu omaansa,mutta ajotottumukset on otettava huomioon?
Itse ajellu paljon 4-veto autoilla ja ei tarvitse nastoja,paitsi pysähtyessä. :oops:
Tämänpäivän nastat on mitä on ,jos vertaa mitä ne olivat ennen?
8) Jokainen valitkoon omansa ja mielipiteitä on yhtä monta kuin kirjoittajaa :!:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
vaaka2000
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus

Re: IKUISUUSKYSYMYS: KITKAT VAI NASTAT?

Viesti Kirjoittaja vaaka2000 »

Itse pähkäilin saman asia parissa ja osti Hakkapelitta 4 eli kitka neliönastat. Hyvin on pitänyt eikä ole pahemmin säikytellyt vielä ainakaan
(alla ollut 1kk). Ei näytä tehot riittävän 250TD:ssä kunnolla sutimaan. Enne oli HP2:t mutta ne ei olleet niin pitävät/äänettömät ja viime talvena meni maksalaatikko entiseksi kolarissa... :cry: mutta suurin ongelma siinä oli että ei ollut ABS:ä. Niilä kun jarrutti lukkoon niin vauhti senkun kiihtyi :roll: Kokeilin myös viime talvena kaverin 300TDT:ä jossa oli
HPQ:t kyllä siinä ainakin oli ASD tarpeen. Eikä se Mersussa nastan ääni haittaa ohjaamoon niikuin nuissa japsi kärryissä. Meinas nääs tulla eareita ikävä kun ajelin firman toyota D4D:llä ja HP2:t alla.
juha
Mersumies
Mersumies

nokian Q

Viesti Kirjoittaja juha »

Toista talvea lähtee nokian q renkailla, ei ole kuin positiivisia kokemuksia. 200D:n tehoilla ei kitkat pääse yllättämään huonolla pidolla ääriolosuhteissa :-) Mersun massa ja painojakauma tekee siitä helpon hallittavan liukkaallakin. Lumisilla teillä pito on parempi kuin nastarenkaissa, ainoastaan märällä peilijäällä eteneminen on ongelma (taitaa olla kaikilla renkailla!). Kitkat on kehittyneet paljon viimeisien 5v aikana, lue tm rengasvertailu (tai tuulilasi) niin saat suuntaa renkaan valintaan. Itse en nastarenkaita enää osta mutta sehän on paljon ajosta kiinni minkälaiset renkaat sopii... Talven aikana mulla tulee noin 15tkm kaupunki / moottoritieajoa.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja enska »

Nastat alla. kitkoista ei ole kokemuksia, mutta tuntuu että luotan nastaan enemmän. Tulee noita kilometrejä pk seudun ulkopuolelle sen verran, että ei aina ole sula tie.
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
jva
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jva »

[quote="clk"]Aja 225/45-17 Nokian WR kitkoilla ja olen ollut tosi tyytyväinen.
Kesällä 19" ja talvella 17"[/quote

Samaiset kitkat on mulla alla SLK:ssa ja olen niinikään enemmän kuin tyytyväinen ko renkaisiin.
Nokian WR:thän ovat ns "nopean ajon kitkarenkaat keskieuroopan olosuhteisiin" ja moni on esittänyt epäilyjä siitä että ne eivät ole "oikeat" talvirenkaat..mutta nyt kun niillä on jo saanut jopa peilijäällä (=huonoin keli kitkalle) ajella niin olen todella positiivisesti yllättynyt ko renkaan ominaisuuksista.
Muista ajo-ominaisuuksista sen verran että nuo WR:t hakkaavat kesällä alla olleet Dunlopit mennen tullen oikeastaan kaikissa ominaisuuksissa..eli mun kokemusten mukaan ERINOMAISET renkaat! :D :D :D

Kitkoista yleensä: mulla on ollu kitkat alla talvisin reilusti yli 10vuotta..kertaakaan en ole joutunut pulaan/ vaaratilanteisiin alla olevien renkaiden takia.
Kitkarenkaat yleisesti ottaen ovat huomattavasti hiljaisemmat ja mukavammat ajaa kuin nastat, pitoa löytyy varsinkin nykypäivän kitkarenkaista aivan riittävästi lähes kelillä kuin kelillä..lumikelillä kitkat ovat parhaimmillaan, mutta toimivat hyvin myös lähestulkoon kaikilla muillakin keleillä.

Itse en keksi yhtään syytä miksi enää koskaan laittaisin alle nastarenkaat..asun sitten missäpäin Suomea tahansa.

Jos kitkoista yleensä jotain ongelmakohtia hakee niin ehkäpä se olisi sitten se että jotkut merkit/mallit ovat suht veteliä ajotuntumaltaan sivusuuntaan..mutta tuonkin ominaisuuden osalta eri malleilla on huimia eroja. Blizzak on tunnettu löysyydestään..kun taas vaikkapa mulla käytössä olleista Michelin Maxi Ice ja Continental contact ovat jämäkkyydessään ihan kesärenkaan luokkaa.. Nokian WR sitten on noilta asfalttiominaisuuksiltaan ihan omassa kastissaan, mutta se lienee selvää kun nopeusluokka on V tai W normaalikitkan Q:n sijaan.
automaticue
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

HAKKAPELIITTA 2

Viesti Kirjoittaja automaticue »

Ostin sitten 205/55/16 kokoiset hakkapeliitta kakkoset, kiitos kaikille mielipiteiden lähettäjille.

Ensimmäiset kilometrit kertoivat ainakin sen, että renkaat meluavat melkoisesti.Kohta, kun lähden duuniin, tiedän sitten minkä elämän ne pitää motarilla.Pito oli riittävä, ainakin loskalla.......

Good Yearin Ultragripit (400) oli muuten tosi tosi hiljaiset nastarenkaiksi.Mutta mitäänhän ne pitänyt..........ainakaan 205/55/16 kokoisena.

Hyviä pitoja,
W210 320 CDI Avantgarde
W201 190E 1.8 -EX
W124 200D Autom. -EX
W123 240D -EX
Vastaa Viestiin