Ylijännitesuoja / ELR rele

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
samu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 07.01.2005 18:14

Ylijännitesuoja / ELR rele

Viesti Kirjoittaja samu »

Iltaa kaikille.

Sellainen vika on, että ei pelaa tuo kiekkamittari, tyhjäkäynnin säätö ja abs valo palaa.
Osia on vaihdettu selvästi viouttuneiden tilalle, eli ylijännitesuoja. Vaihdoinpa jopa laturin hiiletkin, mutta vika vain on ja pysyy.

ELR relettäkin olen toista kokeillut.
Eikös se niin ole, että ylijännitesuojaan napaan 15 tulee virtalukolta jännite. Kuuluisiko tämä suojalaite päästää jännitteen sitten ELR releen napaan 15 vai johonkin muuhun nastaan?. Siis sen n. 12V.
Osaako jokui kertoa ELR releen muista navoista, että mikä napa millekkin laitteelle vaikuttaa?
Akun latausjännite minulla on 14.3V.

T.samuli Lohilahti
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14196
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onhan ylijännitesuojan sulake varmasti ehjä ja oikeankokoinen?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
samu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 07.01.2005 18:14

Viesti Kirjoittaja samu »

Ylijännitereleen kävin hakemassa Kl-osista, ja sulekkeet on 10A ja ovat ehjiä.

Mietin vain, kun minulla tulee siihen ylijännitereleen 15 napaan n.14 V ja sitten siihen ELR releen 15 napaan vain 1.42V.
Ylijännite releessä ei tule kumpaankaan sulakkeeseen , kummallekkaan puolelle yhtään jännitettä..
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ylijännitereleeltä tulee navasta 2 (87E) jännite Elr releen napaan 9 (15) punakeltaista johtoa

Samoin tulee navasta 6 (87L) (sama jännite) pumpun solenoindiin ja sen toisesta navasta elr-releen napaan 7 (EL) siniruskeaa johtoa.

Elr-releen napa 11 (31) on maa, väri ruskea

napa 8 (TF) menee lämpöanturiin, väri sinivihreä

napa 10 (gn+) menee käyntinopeusanturiin, väri valkoinen
napa 12 (gn-) menee käyntinopeusanturiin, väri keltraruskea

napa 2 (DI) ilmastointiin ruskeavioletti

napa 6 (TD) kierroslukusignaali menee kd-releen napaan 3 (TD).

Tuossapa nuo. Kopsattu Perttu.K:n tekstistä eräältä toiselta foorumilta.
näillä eväillä kytkin omaan autoon ELR:n toimintaan.
samu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 07.01.2005 18:14

Viesti Kirjoittaja samu »

Kiitos, kiitos.

Eiköhän noilla eväillä pärjää jo. Pitää otaa mittari kauniiseen käteen ja lähteä töihin. Nyt osaa vaikka vetää uudet johdot, jos epäilee vanhojen toimintavarmuutta. Onhan se tietenkin mahdollista, että mulla on releen pohja otaanut sen verran itseensä, että ei enää halua pelata. No sekin vaihdetaan tarvittaessa.

Kiitosta vielä ja hyvät viikonloput.

T.Samuli Lohilahti
Vastaa Viestiin