124w 260e moottoriöljyn tarkistus miten? min-max väli 1l?
124w 260e moottoriöljyn tarkistus miten? min-max väli 1l?
eli kannattaako tarkistaa kylmänä(yön yli seisseenä) vai lämpimänä öljyt?
ohjekirja sanoo (u.s malli) että lämpimänä tarkistaa...
yleensä oon aina kylmänä tarkistanut että näkee tarkan määrän tikusta koska kaikki öljyt on valunut öljypohjaan... siis muissa autoissa(mb ja bmw)...
tämän mersun ostin kuukausi sitten...
tänää katoin kylmänä niin oli alle puolevälin öljyä, myöhemmin katoin lämpimänä niin öljytikku oli kuiva...?! eli kone ottanut kaiken öljyn öljypohjasta eli öljyä liian vähän ilmeisesti...
ohjekirja sanoo (u.s malli) että lämpimänä tarkistaa...
yleensä oon aina kylmänä tarkistanut että näkee tarkan määrän tikusta koska kaikki öljyt on valunut öljypohjaan... siis muissa autoissa(mb ja bmw)...
tämän mersun ostin kuukausi sitten...
tänää katoin kylmänä niin oli alle puolevälin öljyä, myöhemmin katoin lämpimänä niin öljytikku oli kuiva...?! eli kone ottanut kaiken öljyn öljypohjasta eli öljyä liian vähän ilmeisesti...
Viimeksi muokannut ruissi, Ma 31.07.2006 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
- Paikkakunta: Tornio
Kyllä moottoriöljy tarkistetaan normaalisti kylmästä moottorista, mutta esim. joissain Caterpillarin koneissa on mittatikussa asteikko sekä kylmälle että kuumalle moottorille. Kysy merkkiliikkeestä, kyllä ne siellä sanoo
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
Re: kylmänä
mikko1981 kirjoitti:veikkaisin että kylmänä oikea määrä!
ei kai se tikku aivan kuiva ollut?
voi sanoa että tikku oli kuiva... kylmänä oon aina justiis kattonu...
mutta outoa et kylmänä näytti melkei puolta väliä ja sit ajoin 15km niin tikku kuiva... ja olen aina katsonut kylmänä öljyt eli pinta on vähän laskenut ajan ollen...
no nyt lisäsin 2l öljyä... castrol 5-40... täytyy tänää tarkistella mitä näyttää kylmänä...
kuinka paljon se min-max väli on? 1l varmaa?
öljyä läikkyy
Öljyä ei ainakaan voi lisätä kone kylmänä, on meinaan toi M103:sen öljykorkki silloin sen verran piukassa... 

Ex monta W-kirjainta.
Ja sitten kun tehdään tehtaan ohjeen mukaan, niin: Tarkasta moottorin öljymäärä noin viiden minuutin kuluttua käyntilämpimän moottorin pysäyttämisestä, tarvittaessa korjaa oikeaksi. Auton tulee seistä vaakasuorassa ja pyörillään. Työnnä mittatikku vasteeseen saakka ja pidä paikallaan vähintään kolmen sekunnin ajan. Muussa tapauksessa mittaustulokset ovat virheellisiä.
Että semmosta...
Että semmosta...
Re: kylmänä
lisäsin se 2l öljyä ja näyttää muutama millin yli max-rajan, auto seissyt 6h...
kävin hakee tupakkaa ja kone lämpeni hyvi matkalla nii öljytikku näytti vähän alle max-rajan...
paljon se öljy mersussa kiertää, toiseen autoon (bmw) kaataa max-raja öljyt niin se näyttää samaa oikeestaa kylmänä ja kuumana... ettei ole noin isoa heittoa kuumana ja kylmänä... kaikkea sitä oppii...
kävin hakee tupakkaa ja kone lämpeni hyvi matkalla nii öljytikku näytti vähän alle max-rajan...
paljon se öljy mersussa kiertää, toiseen autoon (bmw) kaataa max-raja öljyt niin se näyttää samaa oikeestaa kylmänä ja kuumana... ettei ole noin isoa heittoa kuumana ja kylmänä... kaikkea sitä oppii...
Kun katsoit öljyt kylmänä, pyyhitkö tikun välillä ja kastoitko tikun uusiksi? Nousee meinaan toi öljyn pinta ainakin mun molemmissa mersuissa yön aikana (kapillaari-ilmiö ?) melkoisesti. Mutta kun pyyhkäsee tikun, niin saa oikean tason. Selittäs tuon öljyn katoamisen kylmä/lämmin. Ei sitä mihinkään kiertoon kuumassa koneessa jää, jos antaa kymmenen minuuttia seisoa niin varmaan on kaikki öljypohjassa.
Kaikki alta kymmenen millin pultit aukee molempiin suuntiin!
CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
CLK 200K -03 (käyttis)
380 SE -84 (museorekisterissä)
A124 E320 -95 (hiljakseen etenevä projekti)
C 180 -94 (käyttis)
190 A -88 (museorekisterissä)
2 x Micra (paremman puoliskon)
Stuttgart kirjoitti:Kun katsoit öljyt kylmänä, pyyhitkö tikun välillä ja kastoitko tikun uusiksi? Nousee meinaan toi öljyn pinta ainakin mun molemmissa mersuissa yön aikana (kapillaari-ilmiö ?) melkoisesti. Mutta kun pyyhkäsee tikun, niin saa oikean tason. Selittäs tuon öljyn katoamisen kylmä/lämmin. Ei sitä mihinkään kiertoon kuumassa koneessa jää, jos antaa kymmenen minuuttia seisoa niin varmaan on kaikki öljypohjassa.
kyllä sen tikun pyyhkäisin puhtaaksi ensi niinkus aina....
tänää huomasin et öljynpaine mittari pomppaa heti kolmoseen kun laittaa viirran päälle ja pysyy siellä koko ajaon ajan, ei laske hetiees ku sammuttaa auton...
oliks se vika joku maadotus juttu siinä anturissa vai mikäs? mutta eihän sillä mitään ajoon tai toimivuuteen ole merkitystä? muutako et mittari näyttää omiaan....?