Onko kollektori tasaisesti kuparin värinen, ei saa olla terästä näkyvissä. Tällöin kaikki johdin materiaali on kulunut pois ja tämä urakin on jo pari milliä syvä. Epäilisin että jos vielä jonkin verran ajelee, niin lataaminen loppuu kokonaan ja sitten pääsee akun voimilla vielä toivottavasti kotia saakka. Mutta jos mahdollista niin ota kuva kollektorista ja laita sivuille tai spostiin.
Ota irti ja käytä autosähköliikkeessä näytillä, varmistavat asian. Mistä sitten hommaatkin uuden laturin, niin jos pitää antaa vanha laturi vaihdossa niin elä anna sitä hyvää hiilipakettia mukaan vaan vaihda se vanha siihen takas. Kysäse myös mersuliikkeestä kunnostetun hintaa, saattaa kyllä riipassa selkäpiit, mutta aina saa kysyä ja onhan noita latureita purkamoillakin, sieltä voi löytää hyvän yksilön johon vain vaihdat sen uuden hiilipaketin. Paljonkos nyky laturilla on ajettu ?
Itellä meni muinoin corollan laturista diodi, oireet oli pilkulleen tollaset.
Lisää kierroksia = jännite laski, tyhjäkäynnillä oli juuri akun jännitteen verran.
Ellei ole asiasta perillä niin kannatanee suosiolla jättää homma ammattilaiselle tai hommata uusi laturi.
Ajossa: S202 200cdi A -00
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Viime syksynä piti pakuun laittaa laturi diodivian vuoksi, laturi on sama kuin 123:ssa.
Kunnostetun hinta oli 70E, kun antoi vanhan vaihdossa. Ainakin väittivät ettei uudessa ole muuta vanhaa kuin runko.
Jos näin on, ei paljon kannata alkaa säädintä taikka diodisiltoja ostelemaan.
Lisäksi pakuun on suhteellisen v-mainen vaihtaa laturi:
- Irroita laturi jalasta
- Irroita jalka moottorista
- Laturi jalkoineen tipahtaa naamalle.
Lisäksi pitää olla gynekologin kädet ja gorillan voimat niissä.